Home Blog Modele rozliczeń reklamy internetowej z agencjami SEO/SEM. Który jest najlepszy dla e-commerce?

Modele rozliczeń reklamy internetowej z agencjami SEO/SEM. Który jest najlepszy dla e-commerce?

Reading time : 9 min
26 maja 2021

Z tego artykułu dowiesz się:

Z czego wynikają różne modele rozliczeń reklamy PPC?

Kiedy rozmowa z potencjalnym klientem dotyczy obszaru PPC jednym z pierwszych pytań zaraz po pytaniu o doświadczenie specjalistów, słyszę: “Jaki macie model rozliczania kampanii?”. W swoim założeniu odpowiedź na to pytanie powinna ułatwić Klientowi ocenę tego, czy cena za obsługę będzie dopasowana do oczekiwanych założeń. Jednak czy istnieje uniwersalny i najlepszy model rozliczeń PPC?

Każdy z najpopularniejszy modeli ma swoje wady i zalety, a ich przydatność jest mocno uzależniona od obecnego etapu rozwoju sklepu internetowego oraz ogólnej kondycji kampanii PPC.

Agencje odmiennie podchodzą do obliczania ceny za obsługę kampanii Google Ads. Przyjęte standardy obsługi wpływają bezpośrednio na to, jakie reklamodawca ponosi koszty. Czasami te rozbieżności w wycenach mogą powodować nieufność między potencjalnymi klientami, a agencjami, które planuje zatrudnić. A już z pewnością powoduje trudność w wyborze odpowiedniego partnera do obsługi kampanii (Zobacz również: Jak wybrać agencję PPC).

W tym artykule opisuję 4 najpopularniejsze modele rozliczeń zakupu reklamy w internecie. Mam nadzieję, że ułatwi to wgląd w to, która opcja jest najlepsza dla Twojego sklepu.

Najpopularniejsze modele rozliczania kampanii PPC:

  1. Procent od obsługiwanego budżetu kampanii.
  2. Abonament + procent od obsługiwanego budżetu kampanii.
  3. Success fee i płatność za efekt
  4. Model godzinowy lub stały abonament

Procent od budżetu kampanii PPC

Zasada jest prosta: wraz ze wzrostem wydatków na Google Ads/Social Ads, rośnie też opłata za obsługę kampanii. Z tego powodu jest to model rozliczania często wybierany przez agencje PPC, które naprawdę chcą pomóc swoim klientom angażując adekwatne do potrzeb zasoby. Z reguły % waha się na poziomie od 5% do 20% w zależności od budżetu kampanii, rodzaju reklam, strategii i celów kampanii. Z jednej strony wydaje się to przejrzyste i zapewnia łatwość w planowaniu wydatków na reklamę. Z drugiej jednak strony reklamodawca płaci proporcjonalnie od budżetu kampanii nie zawsze proporcjonalnie od realnego wkładu agencji w sukces kampanii.

Wartość dla Klienta:

Wady modelu procent od budżetu:

Chociaż procent wydatków może być atrakcyjny dla mniejszych firm, może szybko wymknąć się spod kontroli, gdy chcą one, aby ich kampanię rosły skokowo. W niektórych przypadkach należy wprowadzić ograniczenia lub zmiany progowe w zależności od budżetu kampanii. Piętnaście procent wydatków na reklamę może mieć sens, gdy inwestujesz50 000 PLN, ale zupełnie traci na atrakcyjności, gdy wydajesz o 300 000 PLN i więcej.

Rozwiązaniem, które ogranicza wiele wad tego modelu jest hybryda: Stały abonament + % od budżetu mediowego.

Stały abonament + procent od budżetu kampanii

Jak można się domyślić, ten model wyceny agencji PPC jest w zasadzie taki sam jak powyższy. Głównym dodatkiem jest opłata za zarządzanie na pokrycie kosztów ogólnych agencji związanych z kampaniami, które dla Ciebie zarządzają. Procent od budżetu kampanii zabezpiecza skalowalność zasobów (aplikacji i ludzi) po stronie agencji.

Dlaczego to działa? Kiedy Twoja agencja Google Ads może polegać na minimalnej miesięcznej płatności, niezależnie od tego, o ile obniża ona Twoje wydatki na reklamę, może wykorzystać tę przestrzeń, aby właściwie skoncentrować się na rzeczywistym ROI Twoich kampanii. Dzięki temu cele agencji są bardziej zgodne z Twoimi, co jest lepszą podstawą udanego partnerstwa.

Opłata za zarządzanie może być również wykorzystana do zapewnienia, że Agencja będzie zawsze mieć dedykowany budżet na analitykę, planowanie i testowanie nowych strategii, śledzenie konwersji w różnych platformach w celu optymalizacji kampanii.

Stały abonament wpływa również na obniżenie % uzależnionego od budżetu reklamowego.

Model success fee: procent od wygenerowanego przychodu lub abonament + procent od wygenerowanego przychodu

Modele rozliczeń reklamy agencji PPC oparte na wynikach mają różne formy. Jednak w istocie to, co je łączy, to fakt, że działają na zasadzie „opłata za potencjalną sprzedaż – kluczowy efekt współpracy”. W zależności od biznesu i rodzaju witryny pojawiają się tu takie możliwości jak CPS (cost per sale), CPL (cost per lead), CPO (cost per order), CPA (cost per action) lub CPV (cost per view).

Niektóre agencje, które wybierają model rozliczania oparty na wynikach, mogą nadal pobierać miesięczną opłatę abonamentową, a inne nie. Ważne jest, aby wiedzieć, że w tym modelu cenowym agencji płacisz bezpośrednio za wyniki, nie za każde kliknięcie.

Co ciekawe i wartościowe w tym modelu również mogą pojawić się pewne dodatkowe strategie, takie jak marketing afiliacyjny, marketing automation i inne kanały pozyskiwania ruchu. Jeśli nie przejmujesz się tym, skąd pochodzą potencjalni klienci, pozwalasz swojej agencji na poszerzenie zakresu taktyk generowania potencjalnych klientów łącząc zdywersyfikowane kanały ruchu.

Zalety modelu succes fee:

Wady modelu success fee:

Stały abonament za obsługę kampanii lub model godzinowy

Ta metoda płatności jest prosta i przewidywalna, ale wymaga pełnego zrozumienia różnych niuansów tworzenia i zarządzania kampanią Google Ads/Social Ads. Konfiguracja kampanii PPC i zarządzanie nimi wymaga czasu. Model godzinowy może Ci się przydać w szczególności, jeśli potrzebujesz tylko projektów krótkoterminowych lub doradztwa i audytu konta reklamowego. Jednak wady przeważają tutaj nad zaletami. Tak więc, w zależności od złożoności konfiguracji, ta opcja może nie być dla Ciebie najbardziej optymalna – i warto rozważyć inne modele rozliczeń reklamy internetowej.

Zalety modelu abonamentowego:

Wady:

Idealny model rozliczania kampanii Ads

Istnieje wiele powodów, dla których kampania PPC kończy się niepowodzeniem, a wiele z nich może być całkowicie poza kontrolą Twojej agencji.

Jeśli Twój model biznesowy, USP lub Twoja oferta nie są zgodne z konkurencją, kampania PPC może mieć niską efektywność bez względu na wybrany model rozliczeń. Jeśli ludzie angażują się w Twoje reklamy, ale nie dokonują konwersji ani nie zamieniają się w potencjalnych klientów, nie zawsze jest to z natury przyczyną błędu konfiguracji kampanii.

Kluczowym parametrem przy wyborze modelu rozliczeń reklamy internetowej jest skonfrontowanie celów biznesowych i twoich zasobów własnych z tym, w jaki sposób ma je uzupełnić zespół agencji. Model biznesowy powinien zapewnić agencji pełen komfort angażowania się wynik kampanii, a Tobie zagwarantować, że agencja na każdym etapie współpracy będzie mogła wykazywać się inicjatywą

Kiedy Twoje kampanie działają, płacenie według wyników jest świetną opcją. Jeśli jednak pojawią się problemy, łatwo jest rozegrać grę w obwinianie między agencją PPC a klientem, co może zepsuć relacje.

Istotne jest, aby podejmując decyzje o wyborze nowego partnera do obsługi PPC zadać tyle pytań, ile możesz tylko wymyślić, aby uzyskać pełne informacje na temat tego, jaki model cenowy jest odpowiedni dla Twoich potrzeb. Dobra agencja PPC z pomoże Ci to zrozumieć, analizując różne przypadki i to, jak zmienią się koszty obsługi w zależności od efektów czy zmiany budżetu.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas analizowania proponowanego modelu rozliczeń:

Dodaj komentarz

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

To Agencja, która wniosła nieoceniony wkład w sukces i doskonałe wyniki sprzedażowe, jakie osiągamy w naszym sklepie.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Z dumą w gronie najlepszych

Ponad 10 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.