Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

PPC

Jak wybrać agencję Google Ads? 15 tipów

7 1269
Grzegorz Maliszewski | 27.05.2020

Korzystanie z Google Ads to dziś „oczywista oczywistość”. Bez względu na to, czy prowadzisz sklep online, czy stronę kliniki estetycznej… potrzebujesz klientów.  W teorii wystarczy uruchomić kampanię PPC i czekać na zamówienia, w teorii możesz się tym zająć samodzielnie, ale w praktyce… to trudniejsze zadania niż może się wydawać. Dlatego decydujesz się na współpracę ze specjalistami. Tych – również teoretycznie – na rynku znaleźć bardzo łatwo (wszak większość z nas ma uruchomione kampanie reklamowe, żeby Cię pozyskać :)). Ale czy na pewno wybór właściwego partnera będzie taki prosty? Podpowiadam, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze agencji od kampanii PPC (Google Ads, Facebook Ads).

Jaki jest koszt niewłaściwego wyboru?

Podobnie jak nie kupujesz butów do biegania za kilkanaście złotych ani podejrzanego sprzętu komputerowego nieznanej Ci marki, tak i w zakresie wyboru agencji interaktywnej nie możesz sobie pozwolić na kompromisy. Pochopna decyzja może Cię sporo kosztować. A Ty przecież nie chcesz wyrzucać pieniędzy w błoto, prawda?

W przypadku źle podjętej decyzji strata może być znacząca. W zasadzie będzie się na nią składało kilku elementów:

  • twój czas poświęcony na wybór agencji i analizę ofert, briefing, spotkania ofertowe,
  • twoje zaangażowanie we wdrożenie wybranej agencji w struktury Twojego biznesu, oferty i planów marketingowych,
  • bezpośrednie straty finansowe wynikające z umowy, brak efektów kampanii, brak klientów i nowych zamówień,
  • jeszcze większy dystans do konkurencji, która być może dokonała lepszego wyboru lub sumiennie realizuje właściwą strategię,
  • konieczność ponownego wyboru partnera do obsługi kampanii, obarczony jeszcze większym zaangażowaniem z Twojej strony i dodatkowym stresem.

Sumując powyższe elementy… niewykorzystany potencjał, stracone miesiące Twojego zaangażowania. Dlatego zanim podejmiesz decyzję i podpiszesz umowę, przyjrzyj się dokładnie ofercie rynkowej oraz kluczowym możliwościom i doświadczeniu każdej z firm. Pod jakim względem? Oto nasza lista 14 kluczowych aspektów, które warto (a nawet trzeba!) wziąć pod uwagę.

1.     Certyfikacja Google

Po pierwsze i najważniejsze: współpracuj wyłącznie z agencjami, które mają certyfikat Google. Aktualny i taki, na którego posiadanie mogą przedstawić dowody. Zapomnij o firmach, które są „w trakcie certyfikacji/odnowienia certyfikatu”.

Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest bardzo prosta: skoro dana agencja interaktywna chce się specjalizować w kampaniach Google Ads, jej pracownicy muszą uzyskać określoną wiedzę i kompetencje. I to u źródła! Dlatego certyfikacja u giganta z Mountain View to must-have w tej branży. Koniec i kropka.

To nie wszystko. Sprawdź również:

  • ilu pracowników agencji uzyskało certyfikat Google i w jakim zakresie (obecnie są dostępne 4 podstawowe typy certyfikatów dla specjalistów Google Ads z zakresów: reklamy w sieci wyszukiwania, reklamy w sieci reklamowej, reklamy video oraz reklamy produktowej, a do tego wiele innych, np. z obszaru Google Analytics),
  • czy sama agencja jest oficjalnym Partnerem Google lub Partnerem Google Premiere.

To właśnie kluczowa kwestia, ponieważ istnieje istotna różnica między pojedynczym certyfikatem dla eksperta a uzyskaniem statusu Partnera Google.

Na czym ona polega?

  • osoba, która uzyska certyfikat Google, uzyskuje miano eksperta w jednym aspekcie i w efekcie ma kwalifikacje do podejmowania pracy w zakresie prowadzenia kampanii,
  • firma, która jest oficjalnym Partnerem lub Partnerem Premiere, musi mieć udokumentowane sukcesy w prowadzeniu kampanii. Pracują też w niej osoby z pełną certyfikacją Google – tj. takie, które uzyskały wszystkie możliwe (i konieczne!) certyfikaty.

Pamiętaj również, że certyfikaty powinni mieć wszyscy pracownicy pracujący przy projekcie – np. opiekun klienta powinien móc się pochwalić przynajmniej certyfikatem Google Analytics, ale także podstawowym z zakresu Google Ads.

Tip #1: Zapytaj, ilu pracowników firmy uzyskało certyfikaty Google i w jakim zakresie. Sprawdź, czy agencja widnieje na oficjalnej liście Partnerów/Partnerów Premium, od jakiego czasu i czy ten stan rzeczy jest aktualny. To nie żadna tajemnica!

Tip #2: Pamiętaj, że same certyfikaty nie gwarantują sukcesu twojej kampanii, ale za to bardzo dobrze prezentują pewne standardy pracy agencji.

2.     Umiejętność zarządzania przez agencję budżetem, który jej przekażesz

Przy kampaniach Google Ads z góry zakładasz maksymalny próg budżetu – zarówno dzienny, jak i na całą akcję. Jego skala jest uzależniona z jednej strony od Twoich możliwości finansowych, a z drugiej – od celów kampanii czy konkurencyjności Twojej branży. Istotne jest także doświadczenie agencji w zarządzaniu budżetami o różnej wielkości.

Wyobraź sobie, że zarządzasz dużym sklepem internetowym, a przed Tobą potężna kampania zakrojona na naprawdę dużą skalę. Czy przekażesz ją agencji, która na co dzień zarządza wyłącznie budżetami, których… łączna wysokość w ciągu miesiąca jest mniejsza od kwoty, którą Ty chcesz przeznaczyć na tydzień? Strach się bać, prawda?

Z drugiej strony, jeśli firma obsługuje tylko naprawdę duże kampanie, może mieć problem z „wyskalowaniem” budżetu, gdy Twoje potrzeby są nieco mniejsze.

Dlatego najlepiej podjąć współpracę z partnerem, który prowadzi zarówno mniejsze, jak i większe kampanie – to daje wyższe prawdopodobieństwo, że jej pracownicy podejdą do Twoich oczekiwań z jednej strony elastycznie, a z drugiej strony bardzo realistycznie.

Tip #2: Wybierz agencję, która pracuje i przy małych, i przy dużych kampaniach. Jej pracownicy z łatwością wyskalują Twój budżet na odpowiednim poziomie, dopasowując strategię kampanii.

3.     Otwartość na różne formy rozliczenia

Najczęściej od agencji interaktywnych w odpowiedzi na pytanie o sposób rozliczania kampanii PPC słyszysz, że wynagrodzenie to „procent od obsługiwanego budżetu”. Pytanie jednak, czy takie rozwiązanie jest zawsze tym najlepszym? Niekoniecznie.

Często zdarza się, że:

  • procent jest zbyt wysoki, a Ty jako klient… zaczynasz przepłacać,
  • procent jest zbyt niski, a agencja działa poniżej progu rentowności, co w perspektywie oznacza niższą motywację specjalistów do działania na maksymalnych obrotach.

Co zatem w zamian? Są dwie opcje, które mogą być dla Ciebie opłacalne i pod względem finansowym i tym związanym z efektywnością współpracy.

  1. Model łączący stały abonament za usługę z procentem od budżetu – specjaliści z jednej strony uzyskują „minimum logistyczne”, które zapewnia im możliwości działania, a z drugiej wiedzą, że im lepsze będą efekty ich pracy, tym więcej zarobią.
  2. Model, w którym rozliczenie z klientem następuje wyłącznie na podstawie efektów przeprowadzonej kampanii – choć jest bardzo trudny do wypracowania, to najlepszy sposób na motywowanie agencji do podejmowania maksymalnego wysiłku, uzyskiwania ciągłych wzrostów oraz utrzymania COS na stałym poziomie.

Czasami można się także spotkać z modelem, w którym firma pobiera stałą stawkę za prowadzenie działań związanych z kampaniami Google Ads, niezależnie od osiąganych rezultatów. Pytanie jednak, czy to się opłaca – zwłaszcza Tobie, jako klientowi? Niekoniecznie, ponieważ brak elastyczności w ustalaniu budżetu może się przekładać na brak możliwości inwestowanie w dodatkowe narzędzia wspierające kampanię. Trzeba mieć świadomość, że taka potrzeba pojawić się może, a agencja nie powinna być „zablokowana” w podejmowaniu decyzji.

Pamiętaj: im większy budżet kampanii, tym więcej zaangażowania (i środków finansowych) trzeba włożyć w jej obsługę. Pojawia się też większa odpowiedzialność ze strony agencji za realizację oczekiwań klienta.

Tip #3: Zachowaj ostrożność przy współpracy z firmami, które oferują „podejrzanie niskie stawki”, np. 10% od wysokości budżetu na kampanię. Weź pod uwagę, że rynkowa stawka za roboczogodzinę pracy agencji waha się w granicach 130-200 zł za pracę specjalistów PPC (bez uwzględnienia kosztu narzędzi automatyzacji kampanii). Teraz się zastanów: jeśli zlecasz kampanię, której budżet wynosi 5 000 zł, a agencja pobierze 500 zł wynagrodzenia za miesiąc pracy, ile zaangażowania włoży w jej realizację i czy rzeczywiście przełoży się to na efekty dla Ciebie?

Tip #4: Rozpisz poziom COS (Cost of Sale – wskaźnika stosunku kosztów do wygenerowanych przychodów) i trzymaj się go w komunikacji z agencją. Stale rosnące obroty w połączeniu ze stałą wartością tego wskaźnika zapewnią Ci łatwość w planowaniu budżetów na kampanię i ich rozwój.

4.     Posługiwanie się wskaźnikami efektywności w komunikacji

Zapewne pojęcia takie jak COS, ROI, ROAS są dla Ciebie codziennością. Dlatego powinni się nimi płynnie posługiwać również specjaliści, z którymi podejmujesz współpracę. W trakcie rozmowy z pracownikami agencji zwróć uwagę na to, czy używają ich świadomie i umiejętnie. Jeśli dostrzegasz, że poziom zrozumienia tego, czym są te wskaźniki, jest niewielki… powinno Ci się zapalić czerwone światło.

Tip #5: Od początku ustal z agencją satysfakcjonujące poziomy wskaźników – przynajmniej COS i ROAS. Dzięki temu ułatwisz sobie i jej pracę nad kampanią oraz jej rozwój w miarę rosnących potrzeb (i zysków).

5.     Sposób wizualizacji danych o bieżących wynikach z kampanii

W teorii możesz sobie samodzielnie „przeklikać” wyniki, jakie osiąga kampania. Zawsze masz pod ręką raporty Google Analytics czy Google Ads. I rzeczywiście, aby trzymać rękę na pulsie, możesz do nich regularnie zaglądać. Ale… czy musisz? W dobrych agencjach – niekoniecznie.

Najlepsi eksperci zbierają te wyniki do jednego, prostego i przejrzystego raportu. Takiego, w którym dane zmieniają się w czasie rzeczywistym, ale jednocześnie są zebrane w sposób, dzięki któremu oszczędzasz czas. Wystarczy Ci chwila, aby ocenić rezultaty. Nie musisz zagłębiać się w szczegółowe raporty. Równie ważna jest wizualizacja wyników – lepiej spojrzeć na jeden prosty wykres lub tabelkę z podsumowaniem, prawda?

Tip #6: Zapytaj, gdzie i w jakiej formie agencja będzie prezentować wyniki efektywności oraz jak często będą one aktualizowane.

6.     Sposób raportowania efektywności kampanii

Skrótowe raporty dostępne na bieżąco to jedna kwestia. Jednak przy mierzeniu długofalowej efektywności kampanii potrzebujesz dokładniejszych informacji – takich, które pokażą Ci, co konkretnie przyniosły działania podjęte przez agencję.

Czego możesz oczekiwać? Szczegółowego raportu, który poza podstawowymi danymi, takimi jak CPC, wydany budżet, wyświetlenia i konwersje, będzie zawierał informacje o:

  • konwersjach wspomaganych,
  • poziomie realizacji celu,
  • wskaźnikach COS i ROAS,
  • opinii specjalisty o jakości wyników za poprzedni miesiąc.

W takim raporcie powinny się też pojawić rekomendacje co do działań na kolejny okres rozliczeniowy oraz konkretny plan prac, jakie zostaną wykonane. Dzięki temu będziesz wiedzieć, na czym stoisz.

Tip #7: Ustal z agencją, jakie informacje będą raportowane i w jaki sposób. Upewnij się, do kiedy otrzymasz raport miesięczny i co w nim będzie.

7.     Wykorzystywane narzędzia i aplikacje wspierające

W czasach automatyzacji korzystanie z narzędzi i aplikacji wspierających kampanie w Google lub na Facebooku (np. DoubleClick, Whoop, Optmyzr, ROIHunter) nie jest powodem do wstydu ani tematem tabu. Wręcz przeciwnie – sięganie po nie może znacznie zwiększyć efektywność działań prowadzonych przez kampanię. Dlatego warto zapytać również o nie.

Pamiętaj, że profesjonalne aplikacje i narzędzia wspomagające:

  • nie działają samodzielnie – wymagają obsługi przez pracownika, który ma odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie,
  • są bardzo kosztowne (korzystanie z nich oznacza nawet wydatek rzędu 100 000 zł na miesiąc!) – to rozwiązanie, które jest najczęściej niedostępne dla małych agencji czy osób prywatnych. Jednak duże firmy prowadzące kampanie AdWords rozkładają koszty ich zakupu i użytkowania na liczne grono klientów, przez co mogą w pełni wykorzystać potencjał ich działania;
  • muszą być precyzyjnie dobrane do specyfiki realizowanego projektu – nie istnieją rozwiązania uniwersalne (zgodnie z zasadą, że jeśli coś jest do wszystkiego, to… resztę dopowiedz sobie sam).

Tip #8: Zapytaj agencję, jakie narzędzia i aplikacje wspierające wykorzysta przy Twojej kampanii, w jaki sposób to zrobi i jak przełoży się to na efektywność jej działań. Oczekuj jasnej i konkretnej odpowiedzi.

8.     Wielkość zespołu i doświadczenie w obszarze PPC

Jeden czy dwóch specjalistów PPC na agencję, która obsługuje wiele kampanii to zdecydowanie za mało. A co, jeśli ekspert, który zajmuje się Twoim projektem, nagle trafi na L4, odejdzie lub z innego powodu straci możliwość dalszej realizacji zadań?

Dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu, ilu pracowników i o jakich kwalifikacjach zatrudnia agencja. Im większa grupa ekspertów PPC, tym większe bezpieczeństwo dla Ciebie. Specjaliści mogą wspólnie rozwiązywać problemy i opracowywać strategię, a przy okazji motywują się nawzajem do osiągania lepszych rezultatów (wewnętrzna konkurencja!).

Oczekuj od ekspertów minimum 2-3-letniego doświadczenia w prowadzeniu kampanii PPC oraz rozbudowanej struktury wspierającej pracę specjalistów.

Tip #9: Sprawdź wielkość zespołu PPC, jego strukturę oraz uzyskaj jasną informację o tym, ile osób będzie pracowało przy Twoim projekcie.

9.     Na czyim koncie będzie prowadzona kampania

To, gdzie będzie prowadzona kampania, ma znaczenie z punktu widzenia Twojego bezpieczeństwa jako klienta. Jeśli agencja oferuje Ci działania na koncie należącym do niej, nie ma w tym jeszcze nic złego. Jednak w takiej sytuacji zadbaj o to, aby w umowie o współpracy znalazł się zapis mówiący o tym, że zostanie Ci ono przekazane w razie zakończenia wspólnego działania. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nie utracisz dostępu do kampanii, niezależnie od tego, jak potoczy się doświadczenie z wybraną firmą.

Tip #10: Konto założone dla Twojej domeny należy do Ciebie – bez względu na to, czy założyłeś je Ty, czy agencja. Upewnij się, jaka jest polityka firmy, którą wybrałeś, w tym zakresie.

10.  Czas trwania umowy

W tej kwestii warto zachować zdrowy rozsądek – podobnie jak w kwestii kosztów współpracy i szczegółów rozliczenia.

Pomyśl: jeśli agencja oferuje Ci w pełni elastyczne warunki współpracy i możliwość rezygnacji z niej w absolutnie dowolnym momencie… może się to wydać nieco podejrzane, prawda? W końcu oznacza to, że firma nie dba o własne interesy i nie myśli długofalowo. A skoro tak, w jaki sposób podchodzi do realizacji usług na rzecz klienta? Może być różnie.

Z drugiej strony powinieneś być wyczulony na podejrzanie długie okresy wypowiedzenia umowy. Warto też dokładnie określić, na jaki czas podejmujecie współpracę.

Tip #11: Podejmij współpracę z agencją, która oferuje Ci partnerskie warunki współpracy: przejrzyste i uczciwe oraz zabezpieczające interes obu stron. Umowa i zasady współpracy powinny być symetryczne i komfortowe dla obu stron.

11.  Chęć do określenia KPI

Na etapie planowania współpracy z agencją performance warto określić z góry KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności – te, które będą miernikami dla oceny jakości współpracy. Nie należy ograniczać się jedynie do ROAS czy poziomu przychodów. Warto dodatkowo wyznaczyć cele poboczne – takie, które również będą łatwo mierzalne.

Tip #12: Powinny Cię interesować dwa rodzaje KPI: a) te wobec Twojej kampanii, b) te, które dotyczą korzyści wynikających dla agencji ze współpracy z Tobą. Tak! Agencja również podejmuje współpracę z Tobą z określonych powodów, np. aby zdobyć nagrodę w konkursie branżowym, wyskalować świadczone Ci usługi czy wdrożyć nowe rozwiązania. Zainteresuj się tym, aby ocenić jej poziom motywacji do działania.

12.  Planowana częstotliwość optymalizacji

Praca nad kampanią PPC czy Google Ads wymaga nieustannego kontrolowania wyników, testowania nowych rozwiązań i reakcji na to, co jakie rezultaty przynoszą podejmowane działania. Agencja musi stale trzymać rękę na pulsie – tak, aby poprawić strategię, jeśli efekty oddalają się od założeń lub… rozwinąć kampanię, gdy wyniki przekroczyły oczekiwania.

Dlatego dowiedz się, jak często będzie monitorowana i aktualizowana strategia dla Twojej kampanii. Pamiętaj: automatyzacja – automatyzacją, ale nic nie zastąpi w pełni świadomych działań eksperta.

Tip #13: Dowiedz się, kto i kiedy zajrzy do Twojej kampanii, abyś Ty mógł spać spokojnie o wyniki. Najlepiej, jeśli rezultaty będą monitorowane codziennie, a przynajmniej w z góry zaplanowanej częstotliwości.

13.  Case study

Ważne zastrzeżenie: podchodź z dystansem do clickbait’owych miniaturek przedstawiających spektakularne efekty kampanii Google Adwords czy Facebook Ads. W PromoTraffic również przyciągamy uwagę wysokimi procentami (i nie mam tu na myśli mocnych trunków). Zwyczajnie zależy nam na zwróceniu Twojej uwagi na coś, z czego faktycznie jesteśmy dumni - historię sukcesu naszych klientów.

Czy to jednak oznacza, że nie powinieneś w ogóle zwracać uwagę na wyniki przedstawiane przez agencje? Wręcz przeciwnie! Jednak spójrz na nie analitycznie:

  • pamiętaj, że nawet wyniki osiągnięte przez agencję dla innej firmy działającej w Twojej branży niekoniecznie przełożą się w skali 1:1 na rezultaty Twojej kampanii,
  • porozmawiaj ze specjalistami z agencji o konkretnych case study – zobacz, czy chętnie opowiadają o prezentowanych wynikach i w jaki sposób to robią.

Oceń wiarygodność przedstawionych wyników.

Tip #14: Podejdź do prezentowanych przez agencję wyników bez emocji. Nie daj się ponieść euforii, widząc wzrosty o wiele tysięcy procent czy wygrane w konkursach branżowych. Przeanalizuj je i przedyskutuj z firmą, z którą chcesz podjąć współpracę. Pamiętaj - ulubiony fryzjer Twojej teściowej niekoniecznie poradzi sobie z Twoją fryzurą tak, jak tego oczekujesz!

Podsumowując, decyzję o współpracy z agencją PPC/Google Ads/Facebook Ads warto poprzedzić głębszą analizą potencjalnych partnerów. Czas poświęcony na analizę poszczególnych ofert nie będzie jednak stracony. Wręcz przeciwnie: możesz tylko zyskać, i to bardzo dużo. Ważne jest, aby zebrać informacje od analizowanych agencji w taki sposób, aby dało się je łatwo porównać. Stworzenie prostej tabeli i zestawienie odpowiedzi, ustalenie punktacji dla poszczególnych elementów, doprecyzowanie szczegółów na spotkaniu. Bez względu na wybraną metodę, liczy się efekt finalny: sukces Twojej kampanii PPC!


PS Mój profil w Google Skillshop możesz zobaczyć tutaj.

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.