Marketing automation to obszar wymagający dogłębnego poznania rozwiązań i narzędzi, które będą dokładnie dopasowane do potrzeb i specyfiki Twojej firmy. Proces poszukiwania właściwego systemu do automatyzacji nie jest łatwy. Kryteria oraz lista szczegółów, na które musisz zwrócić uwagę, będą coraz liczniejsze, ale wiedząc, na co zwrócić uwagę szansa na wybór odpowiedniego systemu znacząco wzrasta. Wiemy, że oprogramowanie musi być rozsądną inwestycją, zatem przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pokażą Ci, czym kierować się przy wyborze narzędzia do automatyzacji marketingu.
W pierwszej kolejności powinieneś przygotować strategię i zastanowić się, w jakich obszarach chcesz realizować działania dzięki systemowi. Np. budowanie bazy, ratowanie porzuconych koszyków, lojalizacja klientów. Ważne jest też, jakimi kanałami komunikacji chcesz się posługiwać – wysyłki email, sms, notyfikacje push. Sprawdź, czy narzędzie oferuje wszystkie możliwości, których potrzebujesz, ponieważ system może np. umożliwiać tylko opcję komunikacji mailowej i to z ograniczoną możliwością tworzenia zautomatyzowanych scenariuszy. Załóżmy, że zależy Ci nie tylko na wysyłce maili, ale również sms oraz zautomatyzowania działań dla klientów, którzy dokonują zakupy powyżej kwoty x i produktów tylko z danej kategorii. Jednak nie w każdym systemie są możliwe tak zaawansowane scenariusze, więc weź to koniecznie pod uwagę.
Zastanów się nad celem, jaki chcesz osiągnąć, określ KPI i sprawdź, czy raportowanie oraz dashboardy pozwalają monitorować na bieżąco najważniejsze parametry, dzięki czemu będziesz miał możliwość szybciej wyciągnąć wnioski i optymalizować działania.
Dobrą praktyką jest również przeprowadzenie analizy konkurencji i zorientowanie się, jakie rozwiązania posiadają inne firmy z branży. To pomoże Ci w podjęciu decyzji odnośnie do funkcjonalności, których będziesz potrzebować.
Integracja to kluczowy temat, który musisz wziąć pod uwagę. Od niej zależy, czy będziesz mógł w pełni wykorzystać możliwości wybranego narzędzia. Zwróć uwagę, czy system można zintegrować z innymi narzędziami, platformami i aplikacjami, które na co dzień wykorzystujesz w swojej firmie.
Koniecznie wykorzystaj okres próbny w celu przetestowania integracji oraz samego działania narzędzia.
Typowe problemy w integracji – na co najczęściej natrafiamy w pracy z systemami MA.
a) Opóźnienia przesyłania informacji do systemu może powodować problem z działaniem automatyzacji np. informacja o dokonaniu zakupu jest przesyłana do systemu po 3 godzinach, dlatego szybsza komunikacja w przypadku porzuconego koszyka nie będzie możliwa.
b) Jeżeli webhook jest ustawiony nieprawidłowo np. dodanie produktu do koszyka powiązane jest z frazą /koszyk w URL, a w ustawieniach podana jest fraza /cart, wówczas system nie wykryje tego zdarzenia prawidłowo.
Czy każdy Twój produkt ma indywidualne ID – po tej informacji system rozpoznaje produkty, więc dopilnuj, aby ID nie powielały się dla różnych produktów.
Czy masz w ofercie ceny promocyjne – jeżeli tak, to w pliku powinny znaleźć się informacje o cenie standardowej i osobno o cenie promocyjnej.
Sprawdź, czy ustawiona jest automatyczna aktualizacja danych w pliku oraz jaka jest częstotliwość odświeżania danych: im częściej, tym lepiej, szczególnie gdy chcesz wykorzystać dane o dostępności produktu.
Oszacuj zasoby ludzkie oraz finansowe. Będziesz potrzebować specjalistów od IT, contentu, grafiki oraz do samej obsługi systemu. Zwykle zapewniany jest pewien rodzaj supportu technicznego i dedykowany specjalista do pomocy przy działaniach w systemie, jednak rodzaj dostępnego wsparcia może się różnić i wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jeżeli możesz wyznaczyć osoby w swojej firmie do takich działań, weź pod uwagę, że będzie to wymagało nakładu czasu, zarówno podczas integracji, jak i samej obsługi systemu.
Pamiętaj, że budowa Twojej strony oraz ruch na niej również ma znaczenie. Szybciej można zmierzyć efekty działania systemu przy większym ruchu, więc miej na uwadze, że spójne działanie usług marketingowych jest kluczem do sukcesu. Patrz szerzej podczas planowania strategii, aby kampania tworzona w systemie MA była spójna z Twoimi działaniami w obszarze innych usług.
Weź pod uwagę budowę Twojej strony oraz treści znajdujące się niej, aby:
Obsługa klienta, jaką oferuje dostawca to bardzo ważny aspekt współpracy. Zorientuj się w dostępności i szybkości odpowiedzi działu obsługi klienta oraz dostępu do materiałów szkoleniowych. Jeśli wyznaczysz do działań w systemie swojego pracownika, upewnij się, że dostawca oferuje szkolenia dla klientów i czy są darmowe, czy dodatkowo płatne.
Wybierając pakiet oraz wysokość płatności zwróć uwagę nie tylko na ilość dostępnych funkcji, ale także na limity w dostępnej ofercie np. maksymalna ilość kontaktów w bazie lub wysyłki maili. Zastanów się, z jak dużą bazą chcesz wystartować i jaki jej wzrost przewidujesz oraz, jak często chciałbyś prowadzić komunikację mailową. Przekroczenie limitów wiąże się z dodatkowymi kosztami, zatem jeśli obawiasz się złego oszacowania swoich potrzeb, zapytaj o możliwość ustalenia progresywnych progów płatności w takich przypadkach.
Przed podpisaniem umowy zapoznaj się uważnie z cennikiem, aby określić całkowite koszty poniesione przez Twoją firmę i dokładnie ocenić zwrot z inwestycji (ROI).
Obecnie na rynku dostępnych jest wiele systemów do automatyzacji marketingu. Oto kilka z nich najczęściej wykorzystywanych na rynku polskim:
Weź pod lupę opinie firm, które korzystają lub korzystały systemu, przeszukaj fora. Dzięki researchowi możesz dowiedzieć się wiele na temat działania poszczególnych funkcjonalności lub samej obsługi klienta.
Powyższe punkty powinny ułatwić Ci wybór systemu, jednak jeśli potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu marketing automation, skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy zautomatyzować Twój biznes!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.