Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Czym kierować się przy wyborze systemu do marketing automation?

7 min 843
Marta Nowak | 09.04.2021

Marketing automation to obszar wymagający dogłębnego poznania rozwiązań i narzędzi, które będą dokładnie dopasowane do potrzeb i specyfiki Twojej firmy. Proces poszukiwania właściwego systemu do automatyzacji nie jest łatwy. Kryteria oraz lista szczegółów, na które musisz zwrócić uwagę, będą coraz liczniejsze, ale wiedząc, na co zwrócić uwagę szansa na wybór odpowiedniego systemu znacząco wzrasta. Wiemy, że oprogramowanie musi być rozsądną inwestycją, zatem przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pokażą Ci, czym kierować się przy wyborze narzędzia do automatyzacji marketingu.

Czy system posiada funkcjonalności, których potrzebujesz?

W pierwszej kolejności powinieneś przygotować strategię i zastanowić się, w jakich obszarach chcesz realizować działania dzięki systemowi. Np. budowanie bazy, ratowanie porzuconych koszyków, lojalizacja klientów. Ważne jest też, jakimi kanałami komunikacji chcesz się posługiwać - wysyłki email, sms, notyfikacje push. Sprawdź, czy narzędzie oferuje wszystkie możliwości, których potrzebujesz, ponieważ system może np. umożliwiać tylko opcję komunikacji mailowej i to z ograniczoną możliwością tworzenia zautomatyzowanych scenariuszy. Załóżmy, że zależy Ci nie tylko na wysyłce maili, ale również sms oraz zautomatyzowania działań dla klientów, którzy dokonują zakupy powyżej kwoty x i produktów tylko z danej kategorii. Jednak nie w każdym systemie są możliwe tak zaawansowane scenariusze, więc weź to koniecznie pod uwagę.
Zastanów się nad celem, jaki chcesz osiągnąć, określ KPI i sprawdź, czy raportowanie oraz dashboardy pozwalają monitorować na bieżąco najważniejsze parametry, dzięki czemu będziesz miał możliwość szybciej wyciągnąć wnioski i optymalizować działania.

Dobrą praktyką jest również przeprowadzenie analizy konkurencji i zorientowanie się, jakie rozwiązania posiadają inne firmy z branży. To pomoże Ci w podjęciu decyzji odnośnie do funkcjonalności, których będziesz potrzebować.

Czy możliwe jest przeprowadzenie integracji z systemem?

Integracja to kluczowy temat, który musisz wziąć pod uwagę. Od niej zależy, czy będziesz mógł w pełni wykorzystać możliwości wybranego narzędzia. Zwróć uwagę, czy system można zintegrować z innymi narzędziami, platformami i aplikacjami, które na co dzień wykorzystujesz w swojej firmie. 

Koniecznie wykorzystaj okres próbny w celu przetestowania integracji oraz samego działania narzędzia.

Typowe problemy w integracji - na co najczęściej natrafiamy w pracy z systemami MA.

  • Podczas synchronizacji przesyłania zdarzeń zewnętrznych np. zakup, koszyk zwróć uwagę na szybkość przesyłania informacji do systemu o wystąpieniu zdarzenia oraz na webhook odpowiedzialny za dane zdarzenie.

a) Opóźnienia przesyłania informacji do systemu może powodować problem z działaniem automatyzacji np. informacja o dokonaniu zakupu jest przesyłana do systemu po 3 godzinach, dlatego szybsza komunikacja w przypadku porzuconego koszyka nie będzie możliwa. 
b) Jeżeli webhook jest ustawiony nieprawidłowo np. dodanie produktu do koszyka powiązane jest z frazą /koszyk w URL, a w ustawieniach podana jest fraza /cart, wówczas system nie wykryje tego zdarzenia prawidłowo.

  • Import kontaktów: import sporej ilości kontaktów może potrwać dłużej, więc odczekaj chwilę, zanim zaczniesz weryfikować efekty. Pamiętaj, że zbyt szybkie ponawianie importu może spowodować np. zdublowanie danych historycznych typu zakup, co oznacza konieczność interwencji supportu IT Twojego dostawcy oraz może narazić Cię na dodatkowe koszty. 
  • Przesyłanie statusów zapisu na newsletter: synchronizacja danych powinna odbywać się dwustronnie, zatem zwróć uwagę, czy zgoda klienta zapisującego się na newsletter przez formularz z Twojej platformy przesyła się prawidłowo do systemu i odwrotnie. Może dojść do sytuacji, gdy użytkownik zapisuje się przez formularz z systemu, ale podczas składania zamówienia, kiedy nie zaznacza zgody i nie ma jej na Twojej platformie, do systemu wraz z informacją o zakupie zostanie przesłany jego aktualny status z platformy, czyli bez zgody na newsletter. Takie sytuacje mogą powodować utratę możliwości komunikacji z Twoimi klientami.
  • Przygotowanie pliku XML zawierającego spis produktów lub usług znajdujących się na stronie WWW: biorąc pod uwagę, jakie działania chcemy prowadzić w systemie, należy zawrzeć w pliku wystarczająco dużo informacji o produkcie. Wymagania techniczne dostarcza dostawca oprogramowania, jednak musisz zwrócić uwagę np. na:

Czy każdy Twój produkt ma indywidualne ID - po tej informacji system rozpoznaje produkty, więc dopilnuj, aby ID nie powielały się dla różnych produktów.
Czy masz w ofercie ceny promocyjne - jeżeli tak, to w pliku powinny znaleźć się informacje o cenie standardowej i osobno o cenie promocyjnej. 
Sprawdź, czy ustawiona jest automatyczna aktualizacja danych w pliku oraz jaka jest częstotliwość odświeżania danych: im częściej, tym lepiej, szczególnie gdy chcesz wykorzystać dane o dostępności produktu.

  • Integracja z Facebookiem: sprawdź, czy masz odpowiednie dostępy na Facebooku, aby móc przeprowadzić integrację (dostęp do konta biznesowego i reklamowego).
  • Autoryzacja wysyłki maili za pośrednictwem systemu: SPF i DKIM - zwróć uwagę na ilość rekordów SPF, które posiadasz. Pamiętaj, że kilka rekordów trzeba połączyć w jeden, w innym przypadku Twoje domena nie będzie spełniać wymogów pełnej konfiguracji po stronie dostawcy systemu.

Czy posiadasz odpowiednie zasoby do uruchomienia działań marketing automation?

Oszacuj zasoby ludzkie oraz finansowe. Będziesz potrzebować specjalistów od IT, contentu, grafiki oraz do samej obsługi systemu. Zwykle zapewniany jest pewien rodzaj supportu technicznego i dedykowany specjalista do pomocy przy działaniach w systemie, jednak rodzaj dostępnego wsparcia może się różnić i wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jeżeli możesz wyznaczyć osoby w swojej firmie do takich działań, weź pod uwagę, że będzie to wymagało nakładu czasu, zarówno podczas integracji, jak i samej obsługi systemu.

Czy Twoja strona jest gotowa na wdrożenie marketing automation?

Pamiętaj, że budowa Twojej strony oraz ruch na niej również ma znaczenie. Szybciej można zmierzyć efekty działania systemu przy większym ruchu, więc miej na uwadze, że spójne działanie usług marketingowych jest kluczem do sukcesu. Patrz szerzej podczas planowania strategii, aby kampania tworzona w systemie MA była spójna z Twoimi działaniami w obszarze innych usług.
Weź pod uwagę budowę Twojej strony oraz treści znajdujące się niej, aby:

  • Segmentować użytkowników według zainteresowań danymi kategoriami lub usługami.
  • Wyświetlać komunikaty dotyczące konkretnych produktów lub kategorii np. chcesz utworzyć pop-up z zapisem na powiadomienia odnośnie konkretnej kategorii lub marki - musisz zadbać o odpowiednią konstrukcję URL, ponieważ od nich zależy ustawienie formularza na odpowiedniej podstronie. 
  • Posiadać wystarczająco dużo treści edukacyjnych dla swoich klientów na stronie - np. oferujesz porady w postaci wpisów na blogu i możliwość otrzymywania powiadomień o nowych artykułach. Wówczas powinieneś zadbać o systematyczność ich publikacji i wartość treści dla konkretnej grupy docelowej.
  • Tworzyć reklamy w Social Media lub Google Ads, które mają na celu przyciągnięcie jak największej ilości nowych użytkowników na stronę - zadbaj o widoczność możliwości zapisu do listy mailingowej, aby móc wykorzystać pozyskane zainteresowanie i lojalizować nowych użytkowników poprzez dalszą komunikację.
  • Ścieżka zakupowa była na tyle intuicyjna, że klient bez problemu ją dokończy: jeżeli masz problem z dużą ilością porzuconych koszyków i niedokończonych zamówień, to nawet dodanie dodatkowych ramek z produktami na stronie koszyka na podstawie rozbudowanego scenariusza rekomendacji AI nie pomoże, jeżeli klient gubi na jakimś kroku podczas składania zamówienia np. nie wiedząc, jak przejść do kolejnego lub móc zmienić coś w poprzednim.

Jak działa support dostawcy oprogramowania?

Obsługa klienta, jaką oferuje dostawca to bardzo ważny aspekt współpracy. Zorientuj się w dostępności i szybkości odpowiedzi działu obsługi klienta oraz dostępu do materiałów szkoleniowych. Jeśli wyznaczysz do działań w systemie swojego pracownika, upewnij się, że dostawca oferuje szkolenia dla klientów i czy są darmowe, czy dodatkowo płatne.

Czym kierować się przy wyborze pakietu  u dostawcy oprogramowania?

Wybierając pakiet oraz wysokość płatności zwróć uwagę nie tylko na ilość dostępnych funkcji, ale także na limity w dostępnej ofercie np. maksymalna ilość kontaktów w bazie lub wysyłki maili. Zastanów się, z jak dużą bazą chcesz wystartować i jaki jej wzrost przewidujesz oraz, jak często chciałbyś prowadzić komunikację mailową. Przekroczenie limitów wiąże się z dodatkowymi kosztami, zatem jeśli obawiasz się złego oszacowania swoich potrzeb, zapytaj o możliwość ustalenia progresywnych progów płatności w takich przypadkach. 
Przed podpisaniem umowy zapoznaj się uważnie z cennikiem, aby określić całkowite koszty poniesione przez Twoją firmę i dokładnie ocenić zwrot z inwestycji (ROI).

Najpopularniejsze systemy Marketing Automation na polskim rynku.

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele systemów do automatyzacji marketingu. Oto kilka z nich najczęściej wykorzystywanych na rynku polskim:

Narzędzia Marketing automation

Co mówią inni klienci o systemie?

Weź pod lupę opinie firm, które korzystają lub korzystały systemu, przeszukaj fora. Dzięki researchowi możesz dowiedzieć się wiele na temat działania poszczególnych funkcjonalności lub samej obsługi klienta.

Powyższe punkty powinny ułatwić Ci wybór systemu, jednak jeśli potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu marketing automation, skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy zautomatyzować Twój biznes!
 

Marta Nowak

Marketing Automation Specialist

Posiada kilkuletnie doświadczenie wdrażania strategii marketing automation dla firm B2B, B2C i e-commerce na rynku polskim i zagranicznym.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.