Myśląc o generowaniu sprzedaży poprzez kampanie reklamowe w Google Ads często przychodzi nam do głowy jedynie sprzedaż produktów w e-commerce. System reklamowy Google posiada szereg form reklamowych, które są przeznaczone właśnie dla wspierania sklepów internetowych, jednak znajdziemy tam też opcje, które pomogą wypromować nasz sklep lub sieć sklepów stacjonarnych.
Poniżej przedstawiam, w jaki sposób Google Ads może wesprzeć generowanie sprzedaży w naszych fizycznych sklepach.
Pierwszą z form wsparcia promocji fizycznych sklepów jest połączenie konta Google Ads z panelem Google Moja Firma, które nie tak dawno zmieniło swoją nazwę na Menadżer Profilu Firmy.
Dzięki temu, jeśli posiadamy już stworzoną strukturę kampanii reklamowych na koncie Google Ads, jesteśmy w stanie dodać rozszerzenia lokalizacji. Te rozszerzenia pokażą użytkownikom znajdującym się w rejonie naszego sklepu stacjonarnego, gdzie znajduje się nasz sklep oraz informują o godzinach otwarcia. Kliknięcie w rozszerzenie przekieruje natomiast użytkownika do map Google, dzięki czemu w szybki sposób nasz potencjalny klient będzie mógł wyznaczyć trasę do sklepu.
Google Ads posiada dedykowany typ kampanii, których głównym celem jest pozyskanie klienta nastawionego na zakup w sklepie stacjonarnym. Są nimi Kampanie Lokalne.
Ten typ kampanii umożliwia promocję skupioną w głównej mierze na wizytówkach sklepów stacjonarnych w ramach Google Moja Firma. Użytkownicy, głównie z okolic sklepów, przy poruszaniu się po Internecie i wykazaniu swojego zainteresowania asortymentem tego sklepu, są “atakowani” reklamami lokalnymi w wyszukiwarce, mapach, display’u, YouTube czy w Gmailu. Ten typ kampanii skupia się na ruchu z urządzeń mobilnych z racji możliwości lokalizacji użytkownika oraz jego potencjału szybszego pojawienia się w sklepie stacjonarnym. Poniżej widzimy przykłady umiejscowień reklam z tej kampanii:
Google zapowiedział, że w drugiej połowie 2022 roku funkcję Kampanii Lokalnych przejmą całkowicie kampanie Performance Max z ustawionym celem “wizyty w sklepie stacjonarnym”. Ten typ kampanii jest w stanie jeszcze szerzej dotrzeć do lokalnych użytkowników, aby w jak największym stopniu dostarczyć fizyczny ruch do naszego sklepu.
Jeśli zastanawiamy się nad utworzeniem dedykowanej kampanii pod użytkowników lokalnych, warto już zainteresować się tematem kampanii Performance Max, którą Google cały czas rozwija i dodaje coraz więcej możliwości dotarcia do potencjalnych kupujących.
Kampanie produktowe, które kojarzą się głównie ze sprzedażą online, mają możliwość wyświetlania również informacji dotyczących dostępności danego produktu w sklepie stacjonarnym znajdującym się w pobliżu użytkownika.
Reklamy te wyświetlają się tak jak klasyczne reklamy produktowe w wyszukiwarce, jednak zawierają adnotację o możliwości zakupu produktu w sklepie stacjonarnym wraz z informacją, gdzie najbliższy sklep się znajduje. Dzięki temu użytkownik, zamiast wchodzić na stronę produktu, może przejść do wyświetlania mapy z lokalizacją sklepu stacjonarnego.
Szczegółowy przewodnik, jak wdrożyć reklamy lokalnego asortymentu, można znaleźć na stronie supportu Google Ads:
https://support.google.com/merchants/answer/3540291
Dobrym pomysłem na wsparcie sprzedaży w sklepach stacjonarnych jest ustawienie struktury kampanii search, pokrywających zapytania związane z asortymentem naszego sklepu wraz z nazwą miasta lub dzielnicy, gdzie nasz sklep się znajduje.
Wyszukiwania takie sugerują chęć zakupu w tym konkretnym mieście, więc pojawianie się naszej reklamy na takie zapytania przybliża użytkownika do odwiedzenia naszego sklepu stacjonarnego.
Warto stworzyć kampanie pokrywające ogólne zapytania związane ze sklepem, typu “Sklep rowerowy Kraków” związane z kategorią produktową np. “Meble ogrodowe Poznań” czy z konkretnym produktem “Fotel cocoon Gdynia”.
Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że tego typu kampanie mają mniejszy potencjał generowania sprzedaży online kosztem sprzedaży stacjonarnej, więc jeśli sprzedajemy też produkty poprzez sklep online, to w tym wypadku na dane sprzedażowe patrzymy tylko jako na dodatkową statystykę.
Jeśli chcemy wypromować nasz sklep stacjonarny w szerszy sposób, warto rozważyć uruchomienie reklam graficznych, które będziemy wyświetlać użytkownikom znajdującym się fizycznie w danej lokalizacji.
Prowadząc sklep, przykładowo na krakowskim Kazimierzu, warto stworzyć kampanie wyświetlające reklamy użytkownikom znajdującym się w określonym kilometrami promieniu od sklepu, z racji największej szansy na odwiedzenie go. Dodatkowo pomocne będzie wyjście szerzej, dodatkową kampanią, docierająca do użytkowników z całego Krakowa i bliższych okolic.
Działania display można też dodatkowo podzielić pod innym kątem:
Chcemy dotrzeć do szerszej grupy, zasięgowo i interesuje nas jak największa liczba wyświetleń reklamy potencjalnym użytkownikom,
Chcemy skupić się na przekierowaniu użytkownków na naszą stronę, która pokaże asortyment i dodatkowo zachęci do odwiedzenia sklepu stacjonarnego.
W pierwszym przypadku ustawiamy kampanię rozliczaną w CPM, czyli za 1000 wyświetleń reklamy i tą wartość kontrolujemy, nie patrząc na koszt za kliknięcie CPC, który w tym wypadku może być dość wysoki.
W drugim przypadku ustawiamy rozliczenie CPC i staramy się pozyskać ruch na stronę przy stosunkowo najniższym koszcie jednostkowym.
Powyższe propozycje działań promujących sprzedaż w sklepach stacjonarnych mają jednak wadę. Problematyczny może być fakt, że nie widzimy wprost wyników wygenerowanych przez te kampanie, tak jak to ma miejsce w przypadku sprzedaży online.
Z pomocą w mierzeniu efektywności kampanii przychodzi Google z możliwością mierzenia konwersji polegającej na wizytach w sklepie stacjonarnym.
Dzięki swoim systemom mierzenia zachowań i lokalizacji użytkowników, Google jest w stanie oszacować ile użytkowników, którzy mieli kontakt z reklamą odwiedziło nasz sklep stacjonarny. Użytkownicy się są jednak identyfikowani wprost, a dane podawane przez Google są tylko przybliżoną wartością możliwych odwiedzin, które się dzięki reklamie dokonały. Są to jednak dobre dane, które warto mierzyć i nawet porównawczo, pomiędzy własnymi kampaniami sprawdzać, które z nich są mocniej nastawione na przyciąganie użytkowników do naszych sklepów.
Więcej informacji czym są te konwersje i jak je wdrożyć możemy znaleźć tutaj:
https://support.google.com/google-ads/answer/6100636?hl=pl&ref_topic=9942002
Jak widzimy, system reklamowy Google ma w swojej ofercie szereg możliwości wspierania sprzedaży w fizycznych sklepach zarówno poprzez dedykowane typy kampanii jak poprzez ustawienie standardowych kampanii w sposób, dzięki któremu dotrzemy do osób zainteresowanych zakupem naszego produktu offline.
Ponadto Google wychodzi też z możliwością pomiaru tak trudnych danych jak wizyty w sklepach stacjonarnych, więc jeśli tylko mamy potrzebę wypromowania naszego sklepu i wygenerowania w nim sprzedaży offline, działania w Google Ads są bardzo dobrym wyborem.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.