Home Blog Jak fulfillment pozwala rozwijać sklep internetowy?

Jak fulfillment pozwala rozwijać sklep internetowy?

Czas czytania : 7 min
22 maja 2020

Mimo że eCommerce, jak sama nazwa wskazuje, jest działalnością głównie digitalową, to wciąż pozostaje szeroki obszar fizycznej aktywności eSklepu – logistyka. To trudna, wymagająca i kosztowna domena, której outsourcing może zaoszczędzić właścicielowi sklepu nie tylko wiele nerwów, ale także pieniędzy. 

Wybór modelu zarządzania logistyką sklepu internetowego to jedna z pierwszych decyzji, którą powinien podjąć przedsiębiorca. Nie oznacza to jednak, że musi być jej wierny na zawsze. Wraz z rozwojem działalności i zwiększeniem wolumenu sprzedaży, zmieniają się także potrzeby logistyczne. Warto zdawać sobie sprawę z dostępnych na rynku opcji, do których należą:   

Dowiedz się więcej o usłudze fulfillmentu dla swojej firmy!

Korzyści wynikające z fulfillmentu 

Każdy sklep dąży do rozszerzenia sprzedaży. Jednak większe obroty to również zwiększony nakład pracy, szczególnie jeśli chodzi o logistykę. Fulfillment pozwala outsourcować całość procesów logistycznych, pozwalając przedsiębiorcy skupić się na innych aspektach rozwoju biznesu. Jakie jeszcze są jego korzyści? 

Skalowalność 

Cechą charakterystyczną dla znacznej części eCommerce jest sezonowość. Czwarty kwartał roku, dzięki okazjom takim jak Black Friday czy Boże Narodzenie, to zazwyczaj okres zwiększonej sprzedaży. Nie wspominając już o sklepach, które z racji na sprzedawany asortyment są podatne na duże wahania w zależności od pory roku – np. stroje kąpielowe czy sprzęt narciarski. Co w sytuacji, kiedy nagle musimy obsłużyć kilka lub nawet kilkanaście razy więcej zamówień? W przypadku samodzielnego prowadzenia logistyki eSklepu trzeba wygospodarować większą przestrzeń, zatrudnić dodatkowych pracowników i zadbać o zapas artykułów do pakowania. Fulfillemnt pozwala w całości zapomnieć o tych problemach. Operator jest przygotowany na zmiany w sprzedaży. Co więcej, skalowalność to zaleta nie tylko w przypadku sezonowych peaków, ale również w ujęciu bardziej perspektywicznym. Wraz z rozwojem biznesu pozwala efektywnie obsłużyć wzrastającą liczbę zamówień. 

Zamiana kosztów stałych na zmienne 

Posiadając własny magazyn, płacimy stałą opłatę za najem powierzchni – niezależnie od tego, ile towaru się tam znajduje. Fulfillment umożliwia zamianę stałych kosztów na koszty zmienne, zależne od rzeczywistej przestrzeni, którą w danym momencie zajmują nasze produkty. Oprócz tego, korzystanie z usług operatora logistycznego pozwala optymalizować koszty bazując na efekcie skali. W związku z tym, że oprócz nas obsługuje on także wielu innych klientów, jest w stanie wynegocjować znacznie lepsze stawki na przykład z firmami kurierskimi. Takie różnice potrafią być naprawdę duże – od kilku, kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu złotych (w przypadku przesyłek międzynarodowych) na cenie jednej paczki. 

Przewaga konkurencyjna 

Korzystanie z usług operatorów logistycznych to nie tylko korzyści finansowe, ale także przewaga konkurencyjna. Standardem w branży stają się rozwiązania same-day/next-day delivery, które, szczególnie przy dużym wolumenie zamówień, są trudne do zrealizowania własnym sumptem. Dodatkowo, fulfillment daje nieograniczone możliwości pakowania zamówień – spersonalizowane bileciki, kolorowa bibuła czy próbki produktów, to opcje, które umożliwia większośc operatorów. No i wreszcie – otwiera przed nami całe spektrum niestandardowych rozwiązań z obszaru customer service. Jako przykład można podać tu domową przymierzalnię. Jest to usługa, która polega na dostarczeniu do klienta wybranych przez niego produktów, które będzie mógł wypróbować w domowym zaciszu, a następnie odeśle je z powrotem do magazynu. Rola operatora nie ogranicza się tu jedynie do wysyłki produktów, ale także do obsługi zwrotu, w skład której wchodzą czyszczenie, naprawianie i ponowne pakowanie produktu. 

Możliwość ekspansji zagranicznej 

Fulfillment to także świetne rozwiązanie dla tych, którzy planują rozszerzyć sprzedaż na rynki zagraniczne. W całym procesie ekspansji najwięcej obaw budzą właśnie kwestie logistyczne – koszt i czas dostawy, podatki, cła oraz obsługa zwrotów. Powierzając logistykę zewnętrznemu podmiotowi, możemy być pewni, że wszystkie powyższe zostaną bezproblemowo zrealizowane na najwyższym poziomie. 

To główne korzyści płynące z fulfillmentu, ale nie jedyne. Warto wspomnieć jeszcze o innych – szybkiej integracji przy rozszerzeniu sprzedaży na inne platformy (np. Amazon, Allegro), braku konieczności dbania o rekrutację nowych pracowników oraz negocjowania umów z podwykonawcami. 

Fulfillment dla eCommerce – czy to się opłaca?

Żeby oceniać korzystność outsourcingu, trzeba najpierw określić całkowity koszt posiadania magazynu (tzw. TCO). Co się na niego składa? 

Koszty nieosobowe

Koszty osobowe, czyli zatrudnienie pracowników, którzy są niezbędni, gdy liczba zamówień przekracza 300-400 miesięcznie. 

Finalnie sprawia to, że mały magazyn z jednym pracownikiem generuje koszty rzędu 8-10 tysięcy złotych miesięcznie, niezależnie od rzeczywistego przychodu sklepu. Fulfillment może zmienić te stałe opłaty w koszty zmienne, uzależnione od liczby paczek, które opuściły magazyn w danym miesiącu. Pomaga on także złagodzić skutki “dołków” sprzedażowych – jeśli w danym miesiącu sprzedaż idzie gorzej, analogicznie mniej zapłacimy za wysłany towar. W przypadku zwiększenia liczby zamówień możemy dokupić dodatkową przestrzeń “na metry”. Nie musimy od razu wynajmować całego nowego pomieszczenia. 

Jak wybrać firmę logistyczną? 

Jeśli zdecydujemy, że fulfillment to korzystne rozwiązanie dla naszego biznesu, staniemy przed wyborem konkretnego operatora logistycznego. Jak wybrać tego właściwego? Wiadomo, że ogromne znaczenie będzie mieć cena, jednak nie warto dać skusić się niskim opłatom, jeśli poziom oferowanych usług nie sprosta naszym oczekiwaniom. Na co zwrócić uwagę? 

Magazyn 

Warto dowiedzieć się, jaką przestrzenią dysponuje operator, a także czy jest ona odpowiednio wyposażona dla naszego towaru. Równie istotne będą kwestie bezpieczeństwa takie jak: ubezpieczenie magazynu, monitoring, specjalna przestrzeń do przechowywania towarów wartościowych oraz wszelkie niezbędne atesty. Liczy się również lokalizacja, a szczególnie umiejscowienie w pobliżu węzłów komunikacyjnych. Większość operatorów umożliwia wizyty w magazynie, które pozwolą na żywo ocenić sytuację – warto z takiej opcji skorzystać.

Obsługa klienta 

To bardzo ważny aspekt współpracy z każdym partnerem. W tym aspekcie szczególnie ważne jest, czy niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa będziemy traktowani w ten sam sposób. Niestety, wciąż zdarzają się operatorzy, którzy priorytetyzują swoich największych klientów. Warto dopytać o możliwość poznania osób, z którymi potencjalnie możemy współpracować – takie spotkanie to nie tylko ogromna dawka merytorycznej wiedzy, ale też świetna okazja, żeby przetestować możliwą współpracę. 

Usługi dodatkowe

Oprócz podstawowych usług, takich jak magazynowanie i przygotowanie do wysyłki, operatorzy oferują też cały szereg usług dodatkowych. 

Obsługa zwrotów 

To kluczowa kwestia podczas zakupów online – nawet 15% konsumentów rezygnuje z zakupu jeśli zasady polityki zwrotów są niejasne. Warto ustalić z operatorem kwestie takie jak: 

 

Branding i nietypowe opakowania 

Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, również w przypadku produktu. Dlatego coraz więcej firm chce, żeby ich towar budził pozytywne odczucia już w momencie rozpakowywania paczki. Jeśli jest to dla nas istotne, zapytajmy:

 

Niestandardowe gabaryty 

Jeśli sprzedajemy produkty o niestandardowych rozmiarach, warto upewnić się, że operator jest na to przygotowany. Sprawdźmy, czy: 

 

Wysyłki międzynarodowe 

Nawet jeśli obecnie działamy tylko na rynku polskim warto dopytać się o możliwość wysyłki zagranicznej. Bardzo możliwe, że wraz z rozwojem eSklepu będziemy chcieli rozszerzyć sprzedaż poza granice kraju. Kwestie, który powinny nas interesować to:

Dowiedz się więcej o usługach specjalnych! 

Podsumowanie 

Fulfillment to tylko jedna z opcji, którą można wybrać realizując logistykę w eCommerce. Szczególnie dla małych, zaczynających firm posiadanie własnego magazynu może wydawać się bardziej opłacalne. Jednak myśląc perspektywicznie i biorąc pod uwagę aspekty takie jak możliwość skalowania sprzedaży, ekspansję zagraniczną, skupienie się na kontakcie z klientem outsourcing logistyki może okazać się najbardziej efektywnym rozwiązaniem. 

Autorką tekstu jest Krystyna Kacperska, Content Marketing Specialist w firmie Omnipack.
 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.