Home Blog Eksperci z branży komentują: jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Eksperci z branży komentują: jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Czas czytania : 6 min
17 czerwca 2020

Z tego artykułu dowiesz się:

Nikt nie miał wątpliwości, że pandemia odbije się na kondycji światowej gospodarki. Dziś, kiedy powoli wracamy do ,,normalności”, razem z naszymi ekspertami zastanawiamy się, jak znoszenie restrykcji wpłynie na e-commerce. Na pytanie postawione w tytule odpowiadają reprezentanci największych sklepów internetowych oraz agencji, które współpracują z liderami tej branży.

Małgorzata Wierzbicka – Dyrektor ds. Marketingu i PR – Maczfit

 Małgorzata WIerzbicka

Jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Dane Izby Gospodarki Elektronicznej wskazują na pewną prawidłowość: po wprowadzeniu kwarantanny w Polsce aż 37% respondentów uznało, że zakupy w sklepach internetowych są zdecydowanie bezpieczniejsze od zakupów stacjonarnych.

Konsumenci zostali zmuszeni do natychmiastowej zmiany swoich zachowań na ogromną skalę. Badania dowodzą, że średni czas potrzebny do tego, aby zachowanie weszło w nawyk wynosi 66 dni, dlatego po kwarantannie i odmrożeniu gospodarki nic już nie będzie takie samo.

Od ponad 5 lat głównym (choć nie jedynym) kanałem sprzedaży cateringu dietetycznego Maczfit jest e-sklep. Dzięki rozbudowanej sieci logistycznej dostarczamy swoje produkty do prawie 500 miast w całej Polsce, dlatego w naszym przypadku nie możemy mówić o “przyśpieszonej lekcji digitalizacji”, a raczej o kalibracji działań do zaistniałej sytuacji. Jak rozmrażanie gospodarki wpłynie na kondycje e-commerce Maczfit? Przede wszystkim wymusi zmianę podejścia do działań performance oraz jeszcze większą koncentrację na potrzebach konsumentów odzwierciedloną m.in. poprzez doskonały UX, tak aby każdy nowy Klient sprawnie i minimalnym wysiłkiem mógł dobrać optymalną dla siebie ofertę spośród aż 12 programów dietetycznych i Wyboru Menu, które oferujemy.

Piotr Szpakiewicz – Head of SEO – Ringier Axel Springer Polska

Piotr Szpakiewicz

Jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Mogłoby się wydawać, że rozmrażanie gospodarki oraz kolejne etapy „rozluźniania” obostrzeń nałożonych przez rząd w związku z pandemią COVID-19 przełożą się na wzrost odwiedzalności punktów handlowych (81% – tyle Polaków odwiedza centra handlowe ze względu na ofertę modową*).

Niestety rzeczywistość jest odmienna. Z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie ZPPHiU jednoznacznie wynika, że klienci są sceptyczni w kwestii korzystania z centrów handlowych w obecnej sytuacji. Aż 70% klientów ma obawy lub zastrzeżenia dotyczące wizyt w centrach handlowych. Jak to wygląda w e-commerce?

Z raportu przeprowadzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej “E-commerce w czasie kryzysu 2020” wynika, że dla e-commerce jest to jednocześnie szansa, jak i wyzwanie. Od początku izolacji zauważalny był wzrost zainteresowania zakupami online w branży FMCG, dotyczy to również usług online, aptek. Dla kontrastu przedstawię insighty dotyczące branży modowej, na przykładzie marketplace, za którego obsługę odpowiadają pracownicy z mojego zespołu SEO w Ringier Axel Springer Polska. Mimo rozluźniania obostrzeń (możliwości wyjścia do lokali gastronomicznych, planowane w 4 etapie odmrażania wesela do 50 osób oraz odmrożenie branży eventowej) nie notujemy efektu ,,wow” i ogromnego napływu klientów z offline do online. Widzimy, że zmianie uległy priorytety dotyczące zakupów. Społeczeństwo ,,nadrabia” braki związane z długotrwałą izolacją, a skala wyjazdów służbowych czy prywatnych (delegacje, koncerty, wyjścia do kina, imprezy, wyjścia do teatru) jest wciąż niska.

Największym zainteresowaniem cieszą się ubrania swobodne (dresy, bluzy, piżamy), a sprzedaż ubrań z kategorii biznesowych, wieczorowych lub na wesela dopiero zacznie się rozkręcać. Jak wygląda perspektywa SEO? II etap odmrażania gospodarki zbiegł się z Google Core Algorithm Update z 4 maja, który wzburzył ,,spokojne” wody na horyzoncie konkurencyjnym. Fluktuacje w widoczności SEO zanotowaliśmy zarówno my, jak i liderzy w tej kategorii. Dla nas ten rejs okazał się pomyślny, zyskaliśmy +2 748 słów kluczowych w TOP10 oraz +992 słowa kluczowe w TOP3. Za wzrostem widoczności poszedł wzrost ruchu oraz przychodów z tego kanału. Planujemy intensyfikację działań SEO w tym obszarze. Co było głównym driverem? Na pewno skuteczność kanału SEO, jak i wzrosty widoczności oraz ruchu po ostatnim update Google. Rozwijamy obecną strategię, oczekując na pełny powrót do normalności (w branży modowej), który szacujemy na wrzesień 2020.

Źródła: 

https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/03/E-commerce-w-czasie-kryzysu-2020.pdf

https://www.pwc.pl/pl/pdf-nf/2020/polski-sektor-modowy-wplyw-covid19.pdf *na podstawie badania zrealizowanego przez agencję badawczą IQS Sp. z o.o. w 2016 roku.

Piotr Kałwa – Head of e-commerce – Puccini

Piotr Kałwa

Jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Z uwagi na fakt, iż najważniejszą częścią naszego asortymentu jest bagaż podróżny, łatwo wywnioskować, które etapy odmrażania gospodarki wpłyną najbardziej na kondycję sklepu internetowego Puccini. Te etapy niestety dopiero przed nami, mam tutaj na myśli pełne otwarcie wszelkiego rodzaju miejsc noclegowych, ale przede wszystkim otwarcie granic i uruchomienie lotów, zwłaszcza międzynarodowych.

Dopiero wtedy, gdy granice zostaną otwarte, wznowione loty, a ludzie będą mogli wyjeżdżać na zagraniczne wycieczki, powinniśmy odczuć pozytywne aspekty odmrażania gospodarki w naszym sklepie internetowym. Do tego momentu kondycja sklepu internetowego nie będzie tak dobra, jakiej oczekuję. Kluczowe dla nas etapy to odmrożenie turystyki (zwłaszcza międzynarodowej), a w związku z tym lotów i możliwości swobodnego przemieszczania się ludności pomiędzy krajami. Odmrożenie wspomnianych „blokad” wpłynie bardzo pozytywnie na kondycję sklepu internetowego. Dotychczasowe etapy odmrożenia nie miały na niego aż takiego wpływu.

 Piotr Kruszyński – CEO – PizzaPortal

Piotr Kruszyński

Jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Nie spodziewamy się znaczących zmian w wolumenach zamówień na PizzaPortal po odmrożeniu kolejnych sektorów gospodarki. Jeśli będzie jakiś wpływ to raczej pozytywny, gdyż możliwość powrotu klientów do restauracji powinna zwiększyć zaufanie również do zamawiania jedzenia. Jednocześnie powrót coraz większej liczby pracowników do biur powinien przełożyć się na zwiększoną liczbę zamówień w porach lunchowych.

Konrad Zach – CEO – thinkHUB

 Konrad Zach

Jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Na co dzień mam przyjemność współpracować z firmami produkcyjnymi i handlowymi działającymi w skrajnie różnych branżach i kierującymi swoją ofertę na różne rynki oraz do różnych grup docelowych. Dlatego też w przypadku firm, które swoją strategię sprzedaży opierają na produkcji i sprzedaży produktów z branży FMCG, artykułów przemysłowych czy health&beauty, już dzisiaj obserwujemy znaczący wzrost sprzedaży.

Wynika on przede wszystkim z lepszej penetracji grup docelowych i zmiany przyzwyczajeń dotyczących sposobu realizacji zakupów wymuszonych ograniczeniami związanymi z koronawirusem. Z drugiej strony firmy oferujące produkty inne niż artykuły pierwszej potrzeby oraz działające w branży produktów luksusowych mogą, moim zdaniem, odczuć pewne spowolnienie wynikające z nagłym spadkiem siły nabywczej dotychczasowych klientów wywołanej rozwagą w dysponowaniu budżetem domowym czy, w najgorszym scenariuszu, utratą dotychczasowego źródła dochodów. Niezależnie, w obu scenariuszach, polecam wszystkim moim klientom weryfikację potencjału rynków globalnych i próbę rozpoczęcia swojej przygody online na rynku Europy, a w miarę możliwości operacyjnych również globalnie.

Witold Pietrzykowski – Kierownik działu e-commerce – porcelana.pl

Jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Rozmrożenie gospodarki to dobra wiadomość dla większości firm. Sektor e-commerce może mieć pewne obawy czy po powrocie „do normalności” nie zmniejszy się jego rola. Trzeba pamiętać, że w wyniku epidemii koronawirusa e-commerce znacznie przyspieszył i ok. 20% Polaków dokonało pierwszy raz zakupu przez Internet. Jest to ogromny przypływ klientów, z których większa część będzie chciała nadal korzystać z tego „wygodnego sposobu dokonywania zakupów”. Tak więc nie należy spodziewać się dużych spadków sprzedaży w tym kanale, dodatkowo można przy pomocy właściwie prowadzonej komunikacji utrzymać ją na właściwym poziomie.

Druga sprawa, odmrożenie gospodarki to też otwarcie galerii handlowych. Ze względu na specyfikę naszego produktu, sporą część zakupów nasi klienci chcą odbierać bezpośrednio w naszych salonach. Dla nas przywrócenie takiego „omnichanelowego” sposobu działania jest jak najbardziej na plus. Podsumowując, z perspektywy naszego sklepu internetowego porcelana.pl obserwujemy przesunięcie zakupów z tradycyjnych kanałów do e-commerce i odbieramy rozmrożenie gospodarki jako pozytywny czynnik, który może spowodować jedynie wzrost sprzedaży.

Łukasz Gwóźdź – Marketing and Analysis Director – picodi.com

 Łukasz Gwóźdź

Jak odmrażanie gospodarki wpłynie na kondycję e-commerce, który prowadzisz lub z którym współpracujesz?

Nasz biznes operuje wyłącznie w Internecie i jest globalnie zdywersyfikowany. Zatem w krótkiej perspektywie odmrożenie nie będzie mieć na niego wpływu. Natomiast każde działanie poprawiające płynność konsumentów lub ograniczające negatywne skutki gospodarcze pandemii jest dla nas pozytywne.

Jaki jest plan rządu na powrót “normalności” w gospodarce?

Zgodnie z planem rządu odmrażanie gospodarki podzielone zostało na cztery etapy:

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.