Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak skutecznie wybrać agencję digital do współpracy w dobie kryzysu?

8 min 1106
Jan Wawszczak | 03.04.2020

Już kilka tysięcy lat temu znana była prawda, że po latach tłustych przychodzą lata chude. Obecnie jesteśmy świadkami wydarzenia, którego skutki trudno przewidzieć. Ile potrwa kryzys? Jakie będzie miał przełożenie na nasze codzienne życie, pracę, sposoby spędzania wolnego czasu? Od decyzji podejmowanych na początku takiego okresu zależy być czy nie być nie tylko niewielkich firm czy przedsiębiorstw, ale także dużych, rozpoznawalnych marek. Jak zatem dobrze wybrać partnera w dobie kryzysu? Skupmy się głównie na wyborze agencji digitalowej.

W przypadku kryzysu każdy, nawet pozornie nieistotny, aspekt czy cecha partnera biznesowego nabiera istotnego znaczenia. Jak pod lupą każda zaleta urasta do roli wielkiej przewagi, a każda wada może oznaczać znaczne problemy. Podczas codziennej pracy, w zwykłym trybie, margines błędu jest znacznie większy. Jakie cechy musi mieć zatem odpowiednia agencja?


Niezwykle ważną cechą jest stabilność partnera biznesowego. Przetrwanie trudnych czasów zapewni ciągłość współpracy oraz brak konieczności zmiany agencji w wyjątkowo nieprzychylnych warunkach. Wspólne pokonanie trudności umacnia również relację biznesową i zaufanie obu stron.

W agencji najważniejsi są ludzie  - to często powtarzane hasło, ale taka jest prawda. Duże zespoły specjalistów obsługujących klientów agencji zapewniają ciągłość pracy. Liczba pracujących w organizacji specjalistów jest kluczowa - choroba lub nieobecność części z nich nie spowoduje strat dla klienta. Środki poświęcone na utrzymanie i rozwijanie  merytoryczne dużego zespołu przyniosą efekty dla klientów w czasie recesji.

Zespół mobilny, z możliwością pracy zdalnej, jest gwarancją ciągłości działań operacyjnych. Kluczem do sukcesu jest zapewnienie specjalistom sprzętu najwyższej możliwej jakości. Współpraca z rozproszonym zespołem, pracującym w bezpiecznych warunkach, sprawnie komunikującym się przy użyciu wspomnianych narzędzi, jest znaczną przewagą. Doświadczenie pracy zdalnej w codziennej pracy oraz wdrożenie na czas odpowiednich procedur zaowocują profitami.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to obecnie standard. Nawiązując współpracę z odpowiednią agencją, warto zainteresować się, jak dana organizacja podchodzi do współpracy z pracownikami z trudniejszych czasach.  Czy firma zapewniła odpowiednie warunki i środki ochrony swoim pracownikom? Czy zaangażowała się w pomoc lokalnym firmom, szpitalom, grupom szczególnie narażonym na skutki kryzysu? Wybierając partnerów poważnie traktujących CSR sprawiamy, że otaczająca nas rzeczywistość jest lepsza.

Historia firmy lub data jej powstania często lekceważona jest przez nas i traktowana jako najmniej ważny element nawiązywania współpracy. Taka informacja, w kryzysowych czasach, może być jednak cenną wskazówką, że organizacja przeżyła już niejedno zawahanie, zastój czy nawet kryzys. Bagaż doświadczeń jest znacznie większy, a know how pozwala na przeżycie kolejnych zawirowań i trudności. Branża i samo pojęcie digital marketingu są stosunkowo młode, ale na tle polskiego rynku tego typu usług wyróżnia się kilka podmiotów z  najdłuższym, wieloletnim stażem. Specjaliści w takiej organizacji wiedzą, jak odpowiednio zarządzać budżetem klienta i mają przygotowane strategie na kiepskie czasy. Przeżyli już niejedne trudności w większości branż.

Kryzys weryfikuje wiele pomysłów i działalności. Cześć firm zapewne upadnie, część będzie musiała zmienić sposób funkcjonowania tak, aby dostosować się do obowiązujących reguł. Wiele badań wskazuje, że nasze życie w szerszym niż dotychczas zakresie przeniesie się do Internetu. Proces społecznej izolacji i nieufności będzie się pogłębiał. Na dłuższy czas zostaną zawieszone wydarzenia i imprezy masowe. Długotrwała kwarantanna odciśnie piętno w postaci rzadszych podróży, szczególnie biznesowych. Okres pracy zdalnej pokazał, jak wiele spotkań może odbyć się w formie wideokonferencji. Spotkania z klientami, wewnętrzne statusy czy nawet procesy rekrutacyjne prowadzone są zupełnie bez fizycznych spotkań. 

Kto straci, a kto zyska w dobie kryzysu?

Jakie to ma przełożenie na biznes? Zapewne klientów stracą sklepy stacjonarne, kina, teatry. Zamknięcie granic spowoduje upadki kolejnych firm turystycznych czy firmy, które nie mają możliwości prowadzenia swoich sklepów czy całej działalności online. Na wygranej pozycji będą przede wszystkim: e-commerce, branża medyczna, farmaceutyczna, dostawcy rozrywki online.

Znaczne wzrosty przychodów zanotują firmy, które wyposażają domowe miejsca pracy, zapewniają systemy pozwalające na pracę zdalną czy też e-edukację. Co ważne, wśród agencji reklamowych przetrwają te, które mają zróżnicowane źródła przychodów. Pomimo faktu, że obostrzenia dotyczą wszystkich tak samo, różne branże odczują je w różnym stopniu. Dywersyfikacja jest kluczem do sukcesu. Mając doświadczenie z różnych branż, znacznie łatwiej jest zarządzać kryzysem. Te organizacje, które przetrwają, wyjdą z niego wzmocnione.

Partnerskie podejście 

Zdecydowana większość agencji w swoich materiałach sprzedażowych podkreśla elastyczne, partnerskie podejście do współpracy. Co to jednak powinno oznaczać w dobie kryzysu? Przede wszystkim bieżąca, szczera i bezpośrednia komunikacja. Szczere informowanie się wzajemnie o wyzwaniach stojących po obu stronach. Bezzwłoczne reagowanie w zmieniających się warunkach. Działanie wtedy, gdy tego partner potrzebuje.

Bardzo ważną cechą dobrej agencji jest również proaktywność. Proponowanie rozwiązań przez specjalistów odciąża działy marketingu i e-commerce. Proaktywność w połączeniu z dywersyfikacją branżową Klientów agencji może przynieść wspaniałe rezultaty. Dzięki know how zdobytemu przy współpracy w różnych zagadnieniach możemy proponować rozwiązania, które wiemy, że sprawdzą się, bądź też odradzać takie, które są nieskuteczne. Bardzo ważny jest to aspekt w przypadku prowadzenia social mediów - reakcja na szybko zmieniającą się rzeczywistość może być powodem znacznych zysków Klienta bądź też jego straty.

Agencja i jej klienci to naczynia połączone. Bez klientów agencje reklamowe nie mają powodu do istnienia. W Promotraffic wierzymy w hasło #growWithUs, które oznacza dla nas pełną odpowiedzialność za powierzone nam zadania i budżety oraz najbardziej proaktywne podejście nastawione na skuteczne działania. Finalnie od powodzenia naszych klientów w tych trudnych czasach zależy nasze istnienie.  

Przygotowanie estymacji i prognoz na czas kryzysu i po jego zakończeniu jest niezwykle trudne. Znaczne ułatwienie niosą za sobą najnowsze narzędzia i technologia, z której korzystają agencje. Wybierając agencję digital, warto również zainteresować się, jakie programy i rozwiązania używane są przez potencjalnego partnera. Zdecydowaną przewagę mają te z oficjalnym wsparciem Google czy Facebooka. Obaj internetowi giganci posiadając ogrom danych, dostarczają interesujące raporty i analizy swoim partnerom. Pomimo faktu, że obecna sytuacja jest bez precedensu, znaczna baza wiedzy oraz rozwiązania napędzane sztuczną inteligencją pozwalają przygotowywać wiarygodne prognozy. Raporty te nie są dostępne publiczne i służą wybranym agencjom i ich Klientom.

Bliski stopień współpracy z pozwala testować najnowsze rozwiązania w wersji beta. Doświadczenie zdobyte przy codziennej pracy na najnowszych narzędziach pozwala je efektywnie wykorzystać w dobie zagrożenia. Przechodząc ze skutecznym partnerem przez kryzys, można śmielej patrzeć w przyszłość. 

Podsumowując, najważniejsze cech agencji digital na trudne czasy kryzysu to:

1. stabilność – zapewniająca ciągłość pracy
2. liczba i wyszkolenie specjalistów
3. odpowiedzialne podejście do pracowników i społeczna odpowiedzialność biznesu
4. historia organizacji – gwarantująca wypracowanie procedur oraz posiadanie know how z zakresu zarządzania kryzysowego
5. wypracowane odpowienie procedury i zasady
6. dywersyfikacja portfolio klientów – doświadczenie i przychody z różnych branż zapewniają ciągłą i nie utrudnioną współpracę
7. proaktywność i zaangażowanie
8. dostępność narzędzi – zarówno soft jak i hardwaru
9. elastyczne podejście do partnerów biznesowych
10. odpowiednie rekomendacje klientów i przeprowadzone z sukcesem współpracę. 


 

Jan Wawszczak

Business Development Specialist. W PromoTraffic odpowiedzialny za pierwszy kontakt z potencjalnym klientem. Przygotowując propozycję współpracy, zwraca uwagę na każdy szczegół biznesu. W wolnym czasie rozwija się kulinarnie. Oddany fan puzzli składających się z tysięcy elementów i klocków Lego - krótko mówiąc: lubi elementy, które do siebie pasują.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.