Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak wykorzystać potencjał social mediów w branży fashion? Analizujemy polskie marki

5 min 1135
Paulina Pytel | 28.08.2019

Setki tysięcy przekierowań miesięcznie na stronę tylko z samego Facebooka? Tak, to możliwe! Są sklepy z branży fashion, które świetnie wykorzystują potencjał social mediów i poprzez takie narzędzia, jak sklep na Facebooku, generowany w dużej ilości content oraz działania reklamowe i re-marketingowe, osiągają gigantyczne dochody. Poniżej przygotowałam przykłady z naszego rodzimego podwórka.

Zaangażowanie odbiorców

Za pomocą narzędzia Socialbakers dokonałam analizy marek trzech profili, takich sklepów jak: Selfieroom, Varlesca i Mosquito. Pierwszy wskaźnik, który zbadałam, to zaangażowanie.

Oto wyniki:

Zaangażowanie fanów na profilu Varlesca

Zaangażowanie fanów na profilu Mosquito

 

Zaangażowanie fanów na profilu Selfieroom

Zgodnie z powyższymi danymi widzimy, że największe zaangażowanie w ciągu ostatniego roku udało się zbudować Varlesce. Zobaczmy, jakie są to typy reakcji:

Typy reakcji pod postami - profil Varlesca

Typy reakcji pod postami - profil Mosquito

Typy reakcji pod postami - profil Selfieroom

Pomimo tego, że Selfieroomowi udało uzyskać się więcej polubień pod zdjęciami niż Mosquito, to został pobity w liczbie komentarzy, które mają wyższą wagę w algorytmie Facebooka. Sprawdźmy zatem, które formaty postów w przypadku tych marek były najbardziej angażujące:

Najbardziej angażujące formaty postów - Varlesca

Formaty najbardziej angażujących postów - Mosquito

Formaty najbardziej angażujących postów - Selfieroom

Tak jak w przypadku poprzednich analiz, które wykonywałam, tak i teraz po raz kolejny wygrały formaty wideo, które nie tylko mają większe zasięgi, ale również dzięki bardziej interesującym treściom, są bardziej angażujące. Wynika to z tego, że łatwiej skupić użytkownika na wideo niż na grafice. Natomiast bez wątpienia w tej branży dobre zdjęcie i kreacja to podstawa, ponieważ jej zadaniem jest wzbudzenie w odbiorcy chęci posiadania danej rzeczy.

Częstotliwość publikacji

Zauważyłam, że w tej branży liczba postów publikowanych na profilu jest znacznie większa niż w pozostałych. Myślę, że głównym czynnikiem wpływającym na to, jest chęć przekierowania dużego ruchu na stronę. Jeśli firma dysponuje dużym asortymentem, to  daje to możliwość dotarcia w gusta większej liczby osób z grupy docelowej.
 

Liczba publikacji postów - Varlesca

Liczba publikacji postów - Mosquito

Liczba publikacji postów - Selfieroom

Jakość publikowanego contentu

  • Varlesca

Niestety w przypadku profilu Varlesci ilość, nie przekłada się na jakość. Źle zorganizowane konkursy (brak regulaminu, wymuszające clickbaity), brak odpowiednio dobranych grafik do przedstawianych treści, czy też tak zwany lolcontent, to główne błędy popełniane przez markę. Niestety to, co wydaje się angażujące, nie przekłada się na realny ruch i pozyskanie fanów, takich, którzy potencjalnie zdecydują się na zakup w sklepie. To generowanie sztucznego ruchu, który nic wartościowego nie wnosi do działań marki. Marka nie taguje również linków w postach, więc potencjalnie nie sprawdza również pozyskiwanego ruchu z Facebooka. Na plus są realne zdjęcia i prezentacja produktów w postaci wideo. 

Varlesca posiada również swój sklep na Facebooku, co w znaczący sposób ułatwia przejścia bezpośrednio do produktów:


  • Mosquito

Mosquito podobnie jak Varlesca niestety dosyć mocno lawiruje z contentem. Tak samo jak w analizowanym profilu powyżej pojawiają się niedopasowane treści oraz lolcontent. Już dawno zostało udowodnione, że taka komunikacja nie ma dobrego wpływu na wyniki sprzedażowe marki, a docelowo może je nawet pogorszyć, ponieważ konsument może czuć się zagubiony w takim chaosie. Na plus są zdjęcia produktowe, filmy oraz tagowanie linków w postach.

Marka Mosquito prowadzi również sklep na Facebooku:

 

  • Selfieroom

 

Selfieroom pomimo tego, że w statystykach zaangażowanie organiczne ma najmniejsze, ma najbardziej dopasowany content do grupy docelowej, czym wygrywa wyniki sprzedażowe. Komunikacja jest przemyślana i dopasowana do grupy docelowej. Marka stawia głównie na posty produktowe, które są prezentowane na realnych modelkach, a cała szata graficzna jest ze sobą spójna.

Na profilu pojawiają się również treści wideo, natomiast ich częstotliwość mogłaby być zdecydowanie większa. Brakuje też trochę formatów angażujących takich jak ankiety, czy też całe propozycje stylizacji, ale generalnie według mnie ten profil ma najlepiej dobrane treści do odbiorców.

Branża fashion na Instagramie 

Źródło: Instagram Varlesca

Źródło: Instagram Mosquito

Źródło: Instagram Selfieroom

Instagram wypada nieco lepiej na tle Facebooka. Zdecydowanie mniej tu  niedopasowanego contentu. Tego typu marki zdecydowanie stawiają na influencer marketing i to bardzo dobre posunięcie. Oczywiście zdarzają się wtopy, takie jak wrzucenie grafik,czy zdjęć produktowych ze sklepu, ale zdecydowanie to rzadkość. Wszystkie te trzy sklepy dostrzegają potencjał Instagrama i słusznie, bo obecnie korzysta z niego 8 milionów kobiet w Polsce, a to ogromne pole do popisu.

Podsumowując, branża fashion zdecydowanie wyczuwa i wykorzystuje potencjał social mediów w Polsce. Czy zawsze we właściwy sposób? Na to pytanie musicie sobie odpowiedzieć już sami, moim zdaniem nie zawsze te kanały są wykorzystywane, tak jak powinny. 
 

Paulina Pytel

Head of Social Media

Od pięciu lat zajmuje się marketingiem z zamiłowania i własnego wyboru. W swojej codziennej pracy kieruje się filozofią #GrowWithUs. Wszystkie działania opiera o #DataDriven dzięki, czemu jej skuteczność jest wysoka. Odpowiadała za wdrożenie i stworzenie subusługi live'a dla e-commerce w PromoTraffic, która zakończyła się sporym sukcesem. W wolnych chwilach spędza czas z bardzo niesfornym psem, czyta książki i szuka inspiracji w codziennym życiu, które mogłaby wprowadzić jako marketingowe nowości u swoich Klientów.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.