Home Blog Jak wykorzystać potencjał social mediów w branży fashion? Analizujemy polskie marki

Jak wykorzystać potencjał social mediów w branży fashion? Analizujemy polskie marki

Czas czytania : 3 min
28 sierpnia 2019

Setki tysięcy przekierowań miesięcznie na stronę tylko z samego Facebooka? Tak, to możliwe! Są sklepy z branży fashion, które świetnie wykorzystują potencjał social mediów i poprzez takie narzędzia, jak sklep na Facebooku, generowany w dużej ilości content oraz działania reklamowe i re-marketingowe, osiągają gigantyczne dochody. Poniżej przygotowałam przykłady z naszego rodzimego podwórka.

Zaangażowanie odbiorców

Za pomocą narzędzia Socialbakers dokonałam analizy marek trzech profili, takich sklepów jak: Selfieroom, Varlesca i Mosquito. Pierwszy wskaźnik, który zbadałam, to zaangażowanie.

Oto wyniki:

Zaangażowanie fanów na profilu Varlesca

Zaangażowanie fanów na profilu Mosquito

 

Zaangażowanie fanów na profilu Selfieroom

Zgodnie z powyższymi danymi widzimy, że największe zaangażowanie w ciągu ostatniego roku udało się zbudować Varlesce. Zobaczmy, jakie są to typy reakcji:

Typy reakcji pod postami – profil Varlesca

Typy reakcji pod postami – profil Mosquito

Typy reakcji pod postami – profil Selfieroom

Pomimo tego, że Selfieroomowi udało uzyskać się więcej polubień pod zdjęciami niż Mosquito, to został pobity w liczbie komentarzy, które mają wyższą wagę w algorytmie Facebooka. Sprawdźmy zatem, które formaty postów w przypadku tych marek były najbardziej angażujące:

Najbardziej angażujące formaty postów – Varlesca

Formaty najbardziej angażujących postów – Mosquito

Formaty najbardziej angażujących postów – Selfieroom

Tak jak w przypadku poprzednich analiz, które wykonywałam, tak i teraz po raz kolejny wygrały formaty wideo, które nie tylko mają większe zasięgi, ale również dzięki bardziej interesującym treściom, są bardziej angażujące. Wynika to z tego, że łatwiej skupić użytkownika na wideo niż na grafice. Natomiast bez wątpienia w tej branży dobre zdjęcie i kreacja to podstawa, ponieważ jej zadaniem jest wzbudzenie w odbiorcy chęci posiadania danej rzeczy.

Częstotliwość publikacji

Zauważyłam, że w tej branży liczba postów publikowanych na profilu jest znacznie większa niż w pozostałych. Myślę, że głównym czynnikiem wpływającym na to, jest chęć przekierowania dużego ruchu na stronę. Jeśli firma dysponuje dużym asortymentem, to  daje to możliwość dotarcia w gusta większej liczby osób z grupy docelowej.
 

Liczba publikacji postów – Varlesca

Liczba publikacji postów – Mosquito

Liczba publikacji postów – Selfieroom

Jakość publikowanego contentu

Niestety w przypadku profilu Varlesci ilość, nie przekłada się na jakość. Źle zorganizowane konkursy (brak regulaminu, wymuszające clickbaity), brak odpowiednio dobranych grafik do przedstawianych treści, czy też tak zwany lolcontent, to główne błędy popełniane przez markę. Niestety to, co wydaje się angażujące, nie przekłada się na realny ruch i pozyskanie fanów, takich, którzy potencjalnie zdecydują się na zakup w sklepie. To generowanie sztucznego ruchu, który nic wartościowego nie wnosi do działań marki. Marka nie taguje również linków w postach, więc potencjalnie nie sprawdza również pozyskiwanego ruchu z Facebooka. Na plus są realne zdjęcia i prezentacja produktów w postaci wideo. 

Varlesca posiada również swój sklep na Facebooku, co w znaczący sposób ułatwia przejścia bezpośrednio do produktów:

Mosquito podobnie jak Varlesca niestety dosyć mocno lawiruje z contentem. Tak samo jak w analizowanym profilu powyżej pojawiają się niedopasowane treści oraz lolcontent. Już dawno zostało udowodnione, że taka komunikacja nie ma dobrego wpływu na wyniki sprzedażowe marki, a docelowo może je nawet pogorszyć, ponieważ konsument może czuć się zagubiony w takim chaosie. Na plus są zdjęcia produktowe, filmy oraz tagowanie linków w postach.

Marka Mosquito prowadzi również sklep na Facebooku:

 

 

Selfieroom pomimo tego, że w statystykach zaangażowanie organiczne ma najmniejsze, ma najbardziej dopasowany content do grupy docelowej, czym wygrywa wyniki sprzedażowe. Komunikacja jest przemyślana i dopasowana do grupy docelowej. Marka stawia głównie na posty produktowe, które są prezentowane na realnych modelkach, a cała szata graficzna jest ze sobą spójna.

Na profilu pojawiają się również treści wideo, natomiast ich częstotliwość mogłaby być zdecydowanie większa. Brakuje też trochę formatów angażujących takich jak ankiety, czy też całe propozycje stylizacji, ale generalnie według mnie ten profil ma najlepiej dobrane treści do odbiorców.

Branża fashion na Instagramie 

Źródło: Instagram Varlesca

Źródło: Instagram Mosquito

Źródło: Instagram Selfieroom

Instagram wypada nieco lepiej na tle Facebooka. Zdecydowanie mniej tu  niedopasowanego contentu. Tego typu marki zdecydowanie stawiają na influencer marketing i to bardzo dobre posunięcie. Oczywiście zdarzają się wtopy, takie jak wrzucenie grafik,czy zdjęć produktowych ze sklepu, ale zdecydowanie to rzadkość. Wszystkie te trzy sklepy dostrzegają potencjał Instagrama i słusznie, bo obecnie korzysta z niego 8 milionów kobiet w Polsce, a to ogromne pole do popisu.

Podsumowując, branża fashion zdecydowanie wyczuwa i wykorzystuje potencjał social mediów w Polsce. Czy zawsze we właściwy sposób? Na to pytanie musicie sobie odpowiedzieć już sami, moim zdaniem nie zawsze te kanały są wykorzystywane, tak jak powinny. 
 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.