Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak w 60 minut zrobić ocenę konta Google Analytics dla e-commerce?

5 min 626
Dorota Gołdas | 06.09.2021

Prawidłowe skonfigurowanie Google Analytics pozwala marketerom i sprzedawcom internetowym lepiej zrozumieć, co dzieje się na stronie e-commerce. Google zapewnia analitykę w czasie rzeczywistym dotyczącą trendów ruchu w witrynie, zachowań użytkowników oraz tego, które strony osiągają najlepsze wyniki oraz współczynników konwersji.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego monitorowanie statystyk jest istotne,
  • jakie wskaźniki i raporty powinieneś regularnie śledzić,
  • jak wykorzystać wiedzę zdobytą dzięki statystykom.

Poznawanie wzorców danych i raportowanie zachowań klientów pozwala na podejmowanie lepszych decyzji i identyfikowanie obszarów wymagających poprawy. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie metryki są sobie równe, gdy mamy do czynienia z witryną e-commerce. Ocena dotychczasowych działań i późniejsza optymalizacja strony pod kątem wzrostu wymaga skupienia się na właściwych metrykach od samego początku.

Przedstawiamy kilka kluczowych wskaźników/raportów, które powinieneś śledzić, aby ocenić dotychczasowe działania, lepiej zrozumieć klientów i odkryć możliwości zwiększenia współczynnika konwersji na stronie.

1.Pozyskiwanie - źródła ruchu. 

Ścieżka: Pozyskiwanie > Cały rych > Kanały 

Metryka ta pozwoli zweryfikować, które kanały są najbardziej skuteczne w kierowaniu odwiedzających na stronę oraz jak wygląda proporcja pomiędzy źródłami płatnymi i organicznymi, a także  manipulując datami, sprawdzić czy i jak ta proporcja zmienia się w czasie. Zdrowa strona będzie miała dobrą równowagę ruchu z wszystkich źródeł płatnych i organicznych.

Raport obejmuje najważniejsze wskaźniki e-commerce, takie jak przychód, średnia wartość zamówienia i współczynnik konwersji. 

Kolejnym krokiem jest przyjrzenie się z bliska poszczególnym kanałom (Organic, Direct, Paid Search, Social Media, itd). Dogłębna analiza ruchu na stronie pozwoli zmierzyć skuteczność kampanii marketingowych i optymalizacji, a także pomaga odkryć potencjał witryny. Porównując dane do np. analogicznego okresu roku poprzedniego lub poprzedniego miesiąca, możesz łatwo sprawdzić, czy udział danego kanału w przychodach rośnie czy spada.   

Praktycznie wszystkie analizy zachowań użytkowników zaczynają się od źródeł ruchu na stronie. Warto więc zrozumieć, jak prezentuje je Google Analytics. 

2.Kampanie Google Ads 

Ścieżka: Pozyskiwanie > Google Ads > Kampanie

Korzystając z raportów Kampanie możesz zobaczyć rezultaty kliknięć reklam przez użytkowników.

W raporcie zobaczysz, które kampanie generują największe przychody i liczbę konwersji (śledzonych przez Cele określone w Analytics). Masz możliwość sprawdzić,,jak wygląda współczynnik konwersji oraz CPC, zarówno w ujęciu średniej dla kanału oraz w rozbiciu na poszczególne kampanie. 

Analizując i porównując dane w czasie możesz uchwycić jaki jest trend dla najważniejszych parametrów. 

3.Odbiorcy 

Raporty dotyczące odbiorców dadzą Ci informacje o tym, jak duży jest ruch na stronie i jaki typ użytkowników składa się na ten ruch. Google Analytics dzieli grupy odbiorców według określonych, wspólnych dla danej grupy atrybutów: np. płeć, typ urządzenia, kraj lub zachowanie podczas przeglądania. 

Ścieżka: Odbiorcy > Dane demograficzne >Płeć/Wiek

W raporcie Demografia zidentyfikujesz, które grupy wiekowe są najbardziej popularne i które najlepiej konwertują. Określisz również, która płeć jest najbardziej powszechna pośród Twoich użytkowników, która najlepiej konwertuje. 

Po zapoznaniu się z danymi dotyczącymi tych dwóch segmentów możesz przeanalizować, jak zaangażowanie ze względu na Płeć różni się od zaangażowania ze względu na Wiek

W dalszej kolejności warto zastanowić się, jak te statystyki mają się do założeń, jakie prezentuje strona i jak można je wykorzystać do lepszego dotarcia do odbiorców.

4. Zachowanie

Raporty zachowań w Google Analytics dostarczą wiedzy o tym, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie i wchodzą w interakcję z jej treścią, co pozwoli Ci ocenić wydajność treści i działań podejmowanych przez odwiedzających na stronie. 

Ścieżka: Zachowanie > Zawartość Witryny > Wszystkie strony/Strony wyjścia

Raport zawartość witryny porządkuje strony według wielkości ruchu i odpowie na pytania: 

  • Które strony/treści są najbardziej popularne i mają największy wpływ na liczbę konwersji? 
  • Na których stronach użytkownicy angażują się najmniej?

Strony o najlepszej wydajności mogą być następnie wykorzystane jako strony docelowe dla płatnego wyszukiwania, zwłaszcza w remarketingu. 

5.Konwersja 

Aby wygenerować raporty związane z konwersją, pierwszą rzeczą, której potrzebujesz, jest konfiguracja e-commerce. Dzięki temu Analytics będzie pobierał dane specyficzne dla sklepów internetowych i wyciągał przydatne wnioski. 

Raport konwersje, podobnie jak pozostałe kategorie, posiada wiele podkategorii. Na pewno warto przyjrzeć się raportowi Konwersje > Ecommerce > Skuteczność produktu.  Z tego raportu dowiesz się, które produktu generują najwięcej przychodów i które są najczęściej kupowane. Zmieniając wymiar na Kategorie produktów (ulepszone e-commerce) dowiesz się, jak wygląda ten podział bardziej ogólnie z punktu kategorii.  

Będąc w sekcji Konwersje warto zajrzeć do raportu: Konwersja > Ścieżki wielokanałowe > konwersje wspomagane. 

Z raportu konwersje wspomagane dowiesz się, ile sprzedaży i konwersji zostało przypisanych i wspomaganych przez każdy z kanałów wraz z wartością tych konwersji i przychodami ze sprzedaży. Domyślnie, raporty Konwersje wspomagane w Google Analytics, wyświetlają grupowanie wielokanałowe, ale możesz dostosować widok do swoich potrzeb. Pomocne może okazać się pogłębienie tego raportu poprzez bardziej granularne grupowanie (np. Źródło / Medium) wpisując wybrane źródła, np.: kanały społecznościowe, płatne kampanie, referrale. 

Wygenerowany raport dostarczy bardziej precyzyjne informacje na temat danego źródła ruchu i jego znaczenia/ulokowania na ścieżce zakupowej. 

Podsumowanie:

Google Analytics to bogactwo informacji. Istnieje niezliczona ilość metryk i raportów do Twojej dyspozycji. Te, o których wspominałam tutaj nie są jedynymi, jakie warto sprawdzić ale  zapewniają one znaczący wgląd i powinny być wysoko na Twojej liście. 

Dorota Gołdas

Business Development Senior Specialist

Ze sprzedażą związana od 7 lat z marketingiem internetowym od 4, zdobywając doświadczenie jako New Business i Customer Success Menager. W PromoTraffic odpowiada za doradztwo firmom w branży e-commerce. Z wykształcenia ekonomistka. W pracy stawia na podejście analityczne, transparentność i relacje. Prywatnie miłośniczka czekolady i gór.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.