Prawidłowe skonfigurowanie Google Analytics pozwala marketerom i sprzedawcom internetowym lepiej zrozumieć, co dzieje się na stronie e-commerce. Google zapewnia analitykę w czasie rzeczywistym dotyczącą trendów ruchu w witrynie, zachowań użytkowników oraz tego, które strony osiągają najlepsze wyniki oraz współczynników konwersji.
Z tego artykułu dowiesz się:
Poznawanie wzorców danych i raportowanie zachowań klientów pozwala na podejmowanie lepszych decyzji i identyfikowanie obszarów wymagających poprawy. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie metryki są sobie równe, gdy mamy do czynienia z witryną e-commerce. Ocena dotychczasowych działań i późniejsza optymalizacja strony pod kątem wzrostu wymaga skupienia się na właściwych metrykach od samego początku.
Przedstawiamy kilka kluczowych wskaźników/raportów, które powinieneś śledzić, aby ocenić dotychczasowe działania, lepiej zrozumieć klientów i odkryć możliwości zwiększenia współczynnika konwersji na stronie.
Ścieżka: Pozyskiwanie > Cały rych > Kanały
Metryka ta pozwoli zweryfikować, które kanały są najbardziej skuteczne w kierowaniu odwiedzających na stronę oraz jak wygląda proporcja pomiędzy źródłami płatnymi i organicznymi, a także manipulując datami, sprawdzić czy i jak ta proporcja zmienia się w czasie. Zdrowa strona będzie miała dobrą równowagę ruchu z wszystkich źródeł płatnych i organicznych.
Raport obejmuje najważniejsze wskaźniki e-commerce, takie jak przychód, średnia wartość zamówienia i współczynnik konwersji.
Kolejnym krokiem jest przyjrzenie się z bliska poszczególnym kanałom (Organic, Direct, Paid Search, Social Media, itd). Dogłębna analiza ruchu na stronie pozwoli zmierzyć skuteczność kampanii marketingowych i optymalizacji, a także pomaga odkryć potencjał witryny. Porównując dane do np. analogicznego okresu roku poprzedniego lub poprzedniego miesiąca, możesz łatwo sprawdzić, czy udział danego kanału w przychodach rośnie czy spada.
Praktycznie wszystkie analizy zachowań użytkowników zaczynają się od źródeł ruchu na stronie. Warto więc zrozumieć, jak prezentuje je Google Analytics.
Ścieżka: Pozyskiwanie > Google Ads > Kampanie
Korzystając z raportów Kampanie możesz zobaczyć rezultaty kliknięć reklam przez użytkowników.
W raporcie zobaczysz, które kampanie generują największe przychody i liczbę konwersji (śledzonych przez Cele określone w Analytics). Masz możliwość sprawdzić,,jak wygląda współczynnik konwersji oraz CPC, zarówno w ujęciu średniej dla kanału oraz w rozbiciu na poszczególne kampanie.
Analizując i porównując dane w czasie możesz uchwycić jaki jest trend dla najważniejszych parametrów.
Raporty dotyczące odbiorców dadzą Ci informacje o tym, jak duży jest ruch na stronie i jaki typ użytkowników składa się na ten ruch. Google Analytics dzieli grupy odbiorców według określonych, wspólnych dla danej grupy atrybutów: np. płeć, typ urządzenia, kraj lub zachowanie podczas przeglądania.
Ścieżka: Odbiorcy > Dane demograficzne >Płeć/Wiek
W raporcie Demografia zidentyfikujesz, które grupy wiekowe są najbardziej popularne i które najlepiej konwertują. Określisz również, która płeć jest najbardziej powszechna pośród Twoich użytkowników, która najlepiej konwertuje.
Po zapoznaniu się z danymi dotyczącymi tych dwóch segmentów możesz przeanalizować, jak zaangażowanie ze względu na Płeć różni się od zaangażowania ze względu na Wiek
W dalszej kolejności warto zastanowić się, jak te statystyki mają się do założeń, jakie prezentuje strona i jak można je wykorzystać do lepszego dotarcia do odbiorców.
Raporty zachowań w Google Analytics dostarczą wiedzy o tym, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie i wchodzą w interakcję z jej treścią, co pozwoli Ci ocenić wydajność treści i działań podejmowanych przez odwiedzających na stronie.
Ścieżka: Zachowanie > Zawartość Witryny > Wszystkie strony/Strony wyjścia
Raport zawartość witryny porządkuje strony według wielkości ruchu i odpowie na pytania:
Strony o najlepszej wydajności mogą być następnie wykorzystane jako strony docelowe dla płatnego wyszukiwania, zwłaszcza w remarketingu.
Aby wygenerować raporty związane z konwersją, pierwszą rzeczą, której potrzebujesz, jest konfiguracja e-commerce. Dzięki temu Analytics będzie pobierał dane specyficzne dla sklepów internetowych i wyciągał przydatne wnioski.
Raport konwersje, podobnie jak pozostałe kategorie, posiada wiele podkategorii. Na pewno warto przyjrzeć się raportowi Konwersje > Ecommerce > Skuteczność produktu. Z tego raportu dowiesz się, które produktu generują najwięcej przychodów i które są najczęściej kupowane. Zmieniając wymiar na Kategorie produktów (ulepszone e-commerce) dowiesz się, jak wygląda ten podział bardziej ogólnie z punktu kategorii.
Będąc w sekcji Konwersje warto zajrzeć do raportu: Konwersja > Ścieżki wielokanałowe > konwersje wspomagane.
Z raportu konwersje wspomagane dowiesz się, ile sprzedaży i konwersji zostało przypisanych i wspomaganych przez każdy z kanałów wraz z wartością tych konwersji i przychodami ze sprzedaży. Domyślnie, raporty Konwersje wspomagane w Google Analytics, wyświetlają grupowanie wielokanałowe, ale możesz dostosować widok do swoich potrzeb. Pomocne może okazać się pogłębienie tego raportu poprzez bardziej granularne grupowanie (np. Źródło / Medium) wpisując wybrane źródła, np.: kanały społecznościowe, płatne kampanie, referrale.
Wygenerowany raport dostarczy bardziej precyzyjne informacje na temat danego źródła ruchu i jego znaczenia/ulokowania na ścieżce zakupowej.
Google Analytics to bogactwo informacji. Istnieje niezliczona ilość metryk i raportów do Twojej dyspozycji. Te, o których wspominałam tutaj nie są jedynymi, jakie warto sprawdzić ale zapewniają one znaczący wgląd i powinny być wysoko na Twojej liście.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.