Home Blog Jak w 60 minut zrobić ocenę konta Google Analytics dla e-commerce?

Jak w 60 minut zrobić ocenę konta Google Analytics dla e-commerce?

Czas czytania : 4 min
06 września 2021

Prawidłowe skonfigurowanie Google Analytics pozwala marketerom i sprzedawcom internetowym lepiej zrozumieć, co dzieje się na stronie e-commerce. Google zapewnia analitykę w czasie rzeczywistym dotyczącą trendów ruchu w witrynie, zachowań użytkowników oraz tego, które strony osiągają najlepsze wyniki oraz współczynników konwersji.

Z tego artykułu dowiesz się:

Poznawanie wzorców danych i raportowanie zachowań klientów pozwala na podejmowanie lepszych decyzji i identyfikowanie obszarów wymagających poprawy. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie metryki są sobie równe, gdy mamy do czynienia z witryną e-commerce. Ocena dotychczasowych działań i późniejsza optymalizacja strony pod kątem wzrostu wymaga skupienia się na właściwych metrykach od samego początku.

Przedstawiamy kilka kluczowych wskaźników/raportów, które powinieneś śledzić, aby ocenić dotychczasowe działania, lepiej zrozumieć klientów i odkryć możliwości zwiększenia współczynnika konwersji na stronie.

1.Pozyskiwanie – źródła ruchu. 

Ścieżka: Pozyskiwanie > Cały rych > Kanały 

Metryka ta pozwoli zweryfikować, które kanały są najbardziej skuteczne w kierowaniu odwiedzających na stronę oraz jak wygląda proporcja pomiędzy źródłami płatnymi i organicznymi, a także  manipulując datami, sprawdzić czy i jak ta proporcja zmienia się w czasie. Zdrowa strona będzie miała dobrą równowagę ruchu z wszystkich źródeł płatnych i organicznych.

Raport obejmuje najważniejsze wskaźniki e-commerce, takie jak przychód, średnia wartość zamówienia i współczynnik konwersji. 

Kolejnym krokiem jest przyjrzenie się z bliska poszczególnym kanałom (Organic, Direct, Paid Search, Social Media, itd). Dogłębna analiza ruchu na stronie pozwoli zmierzyć skuteczność kampanii marketingowych i optymalizacji, a także pomaga odkryć potencjał witryny. Porównując dane do np. analogicznego okresu roku poprzedniego lub poprzedniego miesiąca, możesz łatwo sprawdzić, czy udział danego kanału w przychodach rośnie czy spada.   

Praktycznie wszystkie analizy zachowań użytkowników zaczynają się od źródeł ruchu na stronie. Warto więc zrozumieć, jak prezentuje je Google Analytics. 

2.Kampanie Google Ads 

Ścieżka: Pozyskiwanie > Google Ads > Kampanie

Korzystając z raportów Kampanie możesz zobaczyć rezultaty kliknięć reklam przez użytkowników.

W raporcie zobaczysz, które kampanie generują największe przychody i liczbę konwersji (śledzonych przez Cele określone w Analytics). Masz możliwość sprawdzić,,jak wygląda współczynnik konwersji oraz CPC, zarówno w ujęciu średniej dla kanału oraz w rozbiciu na poszczególne kampanie. 

Analizując i porównując dane w czasie możesz uchwycić jaki jest trend dla najważniejszych parametrów. 

3.Odbiorcy 

Raporty dotyczące odbiorców dadzą Ci informacje o tym, jak duży jest ruch na stronie i jaki typ użytkowników składa się na ten ruch. Google Analytics dzieli grupy odbiorców według określonych, wspólnych dla danej grupy atrybutów: np. płeć, typ urządzenia, kraj lub zachowanie podczas przeglądania. 

Ścieżka: Odbiorcy > Dane demograficzne >Płeć/Wiek

W raporcie Demografia zidentyfikujesz, które grupy wiekowe są najbardziej popularne i które najlepiej konwertują. Określisz również, która płeć jest najbardziej powszechna pośród Twoich użytkowników, która najlepiej konwertuje. 

Po zapoznaniu się z danymi dotyczącymi tych dwóch segmentów możesz przeanalizować, jak zaangażowanie ze względu na Płeć różni się od zaangażowania ze względu na Wiek

W dalszej kolejności warto zastanowić się, jak te statystyki mają się do założeń, jakie prezentuje strona i jak można je wykorzystać do lepszego dotarcia do odbiorców.

4. Zachowanie

Raporty zachowań w Google Analytics dostarczą wiedzy o tym, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie i wchodzą w interakcję z jej treścią, co pozwoli Ci ocenić wydajność treści i działań podejmowanych przez odwiedzających na stronie. 

Ścieżka: Zachowanie > Zawartość Witryny > Wszystkie strony/Strony wyjścia

Raport zawartość witryny porządkuje strony według wielkości ruchu i odpowie na pytania: 

Strony o najlepszej wydajności mogą być następnie wykorzystane jako strony docelowe dla płatnego wyszukiwania, zwłaszcza w remarketingu. 

5.Konwersja 

Aby wygenerować raporty związane z konwersją, pierwszą rzeczą, której potrzebujesz, jest konfiguracja e-commerce. Dzięki temu Analytics będzie pobierał dane specyficzne dla sklepów internetowych i wyciągał przydatne wnioski. 

Raport konwersje, podobnie jak pozostałe kategorie, posiada wiele podkategorii. Na pewno warto przyjrzeć się raportowi Konwersje > Ecommerce > Skuteczność produktu.  Z tego raportu dowiesz się, które produktu generują najwięcej przychodów i które są najczęściej kupowane. Zmieniając wymiar na Kategorie produktów (ulepszone e-commerce) dowiesz się, jak wygląda ten podział bardziej ogólnie z punktu kategorii.  

Będąc w sekcji Konwersje warto zajrzeć do raportu: Konwersja > Ścieżki wielokanałowe > konwersje wspomagane. 

Z raportu konwersje wspomagane dowiesz się, ile sprzedaży i konwersji zostało przypisanych i wspomaganych przez każdy z kanałów wraz z wartością tych konwersji i przychodami ze sprzedaży. Domyślnie, raporty Konwersje wspomagane w Google Analytics, wyświetlają grupowanie wielokanałowe, ale możesz dostosować widok do swoich potrzeb. Pomocne może okazać się pogłębienie tego raportu poprzez bardziej granularne grupowanie (np. Źródło / Medium) wpisując wybrane źródła, np.: kanały społecznościowe, płatne kampanie, referrale. 

Wygenerowany raport dostarczy bardziej precyzyjne informacje na temat danego źródła ruchu i jego znaczenia/ulokowania na ścieżce zakupowej. 

Podsumowanie:

Google Analytics to bogactwo informacji. Istnieje niezliczona ilość metryk i raportów do Twojej dyspozycji. Te, o których wspominałam tutaj nie są jedynymi, jakie warto sprawdzić ale  zapewniają one znaczący wgląd i powinny być wysoko na Twojej liście. 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?