Jeżeli prowadzisz płatne działania reklamowe przy pomocy Google Ads lub Facebook Ads wiesz, że jednym z najważniejszych elementów codziennej pracy jest optymalizacja. Optymalizowanie działań reklamowych jest jednym z tych zadań, które mają bardzo szerokie znaczenie. Możesz optymalizować kampanie (np. wyłączając lub modyfikując poszczególne grupy reklam) albo grupy reklam (np. podnosząc lub zmniejszając stawki dla różnych segmentów odbiorców). Wreszcie możesz modyfikować reklamy i zmieniać stawki dla słów kluczowych. Zabiegów optymalizacyjnych, które warto wykonywać na kontach reklamowych, jest bardzo dużo. Doba ma tylko 24 godziny, dlatego z pomocą przychodzą reguły automatyczne Google Ads i Facebook Ads – ułatwiające procesy optymalizacyjne.
Z tego artykułu dowiesz się:
Reguła automatyczna to określone działania, które system wykona automatycznie po zaistnieniu pewnych warunków w postaci dnia, godziny, kosztów, wyników, pozycji wyświetlania reklamy i wielu innych czynników. Można powiedzieć, że możliwości są wręcz nieograniczone, a jedyne granice stawia nasza wyobraźnia.
Od razu należy wspomnieć, że w przypadku reguł dostępnych w panelu Google Ads jedno z ograniczeń stawia nam korzystanie z automatycznego określania stawek. W praktyce oznacza to, że nie możesz korzystać np. ze zmiany stawek dla poszczególnych słów kluczowych przy pomocy reguł automatycznych, kiedy korzystasz np. ze strategii opartej o docelowy ROAS. Dlaczego? Ponieważ system robi to za Ciebie!
Pamiętaj też, że reguły automatyczne Facebook Ads i Google Ads dają możliwość wysyłania informacji o stanie kampanii bez wprowadzania zmian. Po pierwsze, daje Ci to możliwość sprawowania kontroli nad kampaniami, a pod drugie – możesz przetestować reguły, które chcesz wprowadzić.
Reguły automatyczne składają się z działań podejmowanych przez system i warunków, jakie muszą zaistnieć, aby nastąpiły zmiany. Działania, które może podjąć Google Ads przy pomocy reguł, są zależne od tego, z jakich reguł chcemy skorzystać. Inne działania są dostępne dla reguł kampanii a inne dla reguł odbiorców. Poniżej znajdują się wszystkie możliwe działania dla poszczególnych typów reguł.
* Kierowanie reklam po zakresie przychodu nie jest jeszcze możliwe w Polsce. Jest dostępne w kilku krajach w zależności od typu kampanii.
Jak widzisz, możliwości wprowadzania zmian są związane przede wszystkim z poziomem kampanii oraz ich typem.
W przypadku reguł dostępnych w Business Managerze różnice w możliwościach wprowadzania zmian są związane z poziomem kampanii.
Oprócz wyżej wymienionych działań (wliczających się do reguł niestandardowych), możemy również skorzystać z szablonów reguł automatycznych: redukcji nakładania się na aukcji oraz redukcji fragmentacji grupy odbiorców.
Redukcja nakładania się na aukcji umożliwia wyłączenie, wyłączenie i przeniesienie budżetu na pozostałe kampanie lub przesłanie powiadomienia o nakładaniu się reklam podczas aukcji. Nakładanie się reklam na aukcji ma miejsce, kiedy ich kierowania obejmują tych samych odbiorców. Zaznaczając wyłącz nakładające się zestawy reklam sprawisz, że system sam wykryje takie powtórzenie i wyłączy te, które mają gorsze wyniki. Korzystając z pierwszej opcji, sprawiasz, że system nie tylko wyłączy zestawy reklam mające gorsze wyniki, ale również rozdysponuje budżet tych zestawów. Zanim jednak skorzystasz z tych opcji, masz możliwość sprawdzenia, jakie zmiany mogą zajść, wybierając ostatnią możliwość: przesyłaj tylko powiadomienia.
Tworząc reguły w panelu Facebook Ads, możesz skorzystać z redukcji fragmentacji grupy odbiorców. Za sprawą tej reguły połączysz zestawy reklam docierające do różnych grup odbiorców, ale korzystające z podobnych reklam. Dzięki temu zabiegowi zestawy reklam dysponują większym budżetem, tym samym szybciej wychodzą z fazy uczenia. Wybierając tę regułę, możesz skorzystać z automatycznego łączenia zestawów reklam, grup odbiorców i budżetów lub przesyłania powiadomień.
Wiesz już, jakie działania mogą powodować reguły automatyczne. W tej części artykułu dowiesz się, jak je wprowadzać.
Tworząc regułę na koncie Google Ads, możesz skorzystać z dwóch dróg. Po pierwsze: zaznaczyć interesujące Cię kampanie, grupy reklam, reklamy czy słowa kluczowe. Kliknij edytuj, następnie utwórz regułę automatyczną.
System przeniesie Cię do panelu umożliwiającego konfigurację reguły.
W zależności od poziomu, na jakim się znajdujesz (czy była to kampania, grupa, itd.) działania, które są dostępne, będą się różniły. Przyjmijmy jednak, że działanie, które chcemy osiągnąć regułą, to zmiana budżetu. System poprosi nas o wskazanie typu budżetu (średni budżet dzienny lub dla całej kampanii). W następnym kroku musimy określić, co chcemy zrobić z budżetem. Możemy ustawić nowy, zwiększyć bądź zmniejszyć o konkretną kwotę lub o jakiś procent. Jeżeli już wcześniej zaznaczyliśmy interesujące nas kampanie, powinniśmy jeszcze określić warunki, które mają być spełnione. Podstawowy warunek dotyczy stanu kampanii. Jeżeli chcemy powiedzieć systemowi “Podnieś stawki kampanii w niedzielę o 12:00”, wystarczy, że wskażemy stan tej kampanii a w następnym kroku częstotliwość. W tym miejscu mamy możliwość wskazania dodatkowych warunków, których nie sposób wszystkich przedstawić.
Możemy wskazać systemowi, żeby podniósł średni budżet dzienny, kiedy np. wybrane kampanie osiągną wartość konwersji / koszt większą niż 20. Wówczas mamy pewność, że w sytuacji, w której nasze kampanie przynoszą największe zyski, nie będą ograniczone budżetem. Podobnie możemy postąpić w przypadku spadku tej wartości i obniżyć budżet kampanii.
Podczas tworzenia reguły automatycznej musimy jeszcze określić wspomnianą już częstotliwość oraz zakres danych, czyli okres, który system ma wziąć pod uwagę, odpowiadając na postawiony przez nas warunek. W przypadku sprzedaży produktów charakteryzujących się wydłużoną ścieżką decyzyjną, zakres danych może być dłuży. W przypadku produktów szybko zbywalnych zakres ten można ograniczyć do mniejszych wartości, np. do wczoraj lub nawet dzisiaj.
Drugą drogą rozpoczęcia tworzenia reguł jest kliknięcie klucza francuskiego u góry strony, a następnie w reguły w sekcji działania zbiorcze. Różnica polega na tym, że w podczas tworzenia reguły musimy znaleźć kampanię, grupę reklam, słowo kluczowe czy reklamę. Ten sposób będzie trafniejszy w przypadku, kiedy chcemy utworzyć regułę np. dla wszystkich kampanii lub reklam.
Tworzenie reguły automatycznej Facebook Ads jest podobne do tworzenia reguły w panelu Google Ads. Możemy od razu wybrać interesujące nas kampanie, zestawy reklam czy reklamy. Możemy również zastosować regułę dla wszystkich kampanii.
Po nazwaniu reguły musimy określić czy stosujemy ją do kampanii, zestawów czy reklam. W powyższym przykładzie wskazujemy systemowi, żeby codziennie sprawdzał wszystkie kampanie pod względem kosztów podzielonych przez wynik. Jeżeli ten koszt jest mniejszy niż 10 zł w ostatnich dwóch dniach wliczając dziś, system powinien podnieść budżet dzienny o 20%. Oprócz tego nie pozwalamy mu przekroczyć budżetu dziennego powyżej 300 zł. W tym przykładzie znajduje się jeszcze dodatkowy warunek zakładający łączne wyświetlenia zestawu reklam powyżej 8000 — to nas ochroni przed tym, że system zbyt pochopnie podejmie decyzję o podniesieniu budżetu.
Tworząc regułę automatyczną w panelu Facebook Ads, podobnie jak w Google Ads, masz możliwość skorzystania z mnóstwa warunków, które muszą zajść, aby reguła się uaktywniła.
Wiesz już jakie działania mogą podejmować reguły automatyczne. Wiesz też, że ilość warunków, które muszą zostać spełnione, aby reguły mogły spełnić swoje zadanie, jest bardzo, bardzo dużo. Nie sposób zaprezentować wszystkich możliwych reguł, które możesz zastosować w tych dwóch systemach reklamowych. Dużo zależy od tego czy działania reklamowe są związane ze sprzedażą produktów, pozyskiwaniem nowych klientów czy działaniami zasięgowymi. W każdym z tych przypadków reguły będą się mocno różniły.
Jednak na dobry początek przygody z regułami automatycznymi proponuję wdrożenie czterech z nich.
Czasami zdarza się, że strona, na którą kierujesz swoje reklamy, charakteryzuje się wysokim współczynnikiem odrzuceń. Może tak być z różnych powodów. Ale w tym przypadku nie jest ważny powód, ale to, że wówczas nie warto kierować na nią reklam i tym samym przeznaczać budżetu na nieefektywne działania. W Google Ads możesz ustawić regułę opartą o dane z Google Analytics, która albo prześle do Ciebie informacje o zaistniałym problemie, albo zaprzestanie wyświetlania reklam. W tym celu musisz określić współczynnik odrzuceń, który nie jest dla Ciebie akceptowalny. Ten rodzaj reguły powinien znaleźć się na każdym koncie Google Ads.
Reklamując się przy pomocy Facebook Ads, warto mieć na względzie częstotliwość, z jaką wyświetlasz reklamy swoim odbiorcom. Z pomocą przychodzi reguła oparta właśnie o częstotliwość. W przypadku różnych typów kampanii będą pożądane różne wartości, dlatego najlepiej ograniczyć się do jednego typu kampanii zaznaczając je w panelu. Później przejdź do tworzenia reguły w oparciu właśnie o te kampanie. Możesz określić częstotliwość wyświetlania reklam, która spowoduje wyłączenie reklam. Podobny schemat możesz zastosować do zestawu reklam.
Zarówno na koncie Google Ads, jak i Facebook Ads, możesz ustawić regułę automatyczną opartą o CTR (współczynnik kliknięć). Warto ustawić regułę, która będzie wyłączała reklamy charakteryzujące się niskim współczynnikiem kliknięć. Ta reguła automatyczna należy do mniej inwazyjnych. Ryzyko jest niewielkie, a w przypadku dużej ilości reklam możesz szybko pozbyć się wariantów mniej lubianych przez użytkowników.
Ten rodzaj reguły był już wcześniej przytoczony, jednak jest tak ważny, że warto jeszcze raz o nim przypomnieć. W kampaniach Google Ads i Facebook Ads możemy skalować kampanie sprzedażowe automatycznie, określając satysfakcjonujący koszt/wynik (w przypadku Facebooka) lub wartość konwersji / koszt (w przypadku Google) . Możemy powiedzieć systemowi: “Podnieś stawki, kiedy kampanie będą osiągały taki i taki wynik”, a on to po prostu zrobi, nawet podczas uroczystego niedzielnego obiadu!
Każda poprawnie skonfigurowana reguła automatyczna jest naszym sprzymierzeńcem: oszczędzi nasz czas, zadziała wtedy kiedy my nie będziemy mogli tego zrobić. Nie ma złotej reguły dla wszystkich kont, kampanii czy reklam. To na podstawie wyników konta, które prowadzimy, musimy odpowiedzieć na pytanie: “Co możemy usprawnić, przyspieszyć, czemu możemy zapobiec?”. Później zostaje “tylko” zagłębić się w panel i szukać odpowiedniego warunku, który pozwoli osiągnąć to, na czym nam zależy.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.