Home Blog Poznaj zagraniczne rynki e-commerce: Czechy

Poznaj zagraniczne rynki e-commerce: Czechy

Czas czytania : 3 min
08 grudnia 2020

Z tego artykułu dowiesz się:

Jak rozwijał się rynek e-commerce w Czechach w ciągu ostatnich kilku lat?

Jak podaje ecommerceDB, w 2019 roku czeski rynek e-commerce zaliczył wzrost o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. Pozytywny trend się utrzymuje – w 2020 roku jest to aż 15,3%. Największym segmentem rynku sprzedaży online w Czechach jest elektronika i media. Z zakupów dokonywanych przez Internet korzysta aż 54% mieszkańców naszego południowego sąsiada – przewiduje się, że do 2025 roku odsetek ten powinien wynieść 65,1%.

Skaluj swój e-commerce!

Jakie formy płatności preferują Czesi?

Dokonując transakcji online Czesi decydują się zazwyczaj na płatność gotówką – dotyczy to aż 55% użytkowników. Przelewem płaci około 32% kupujących. Karty używa jedynie 7%. Pod tym względem Czesi są dużo bardziej konserwatywnym narodem niż Polacy. 

Jak korzystają z Internetu Czesi?

Zgodnie z danymi pochodzącymi ze strony Statista.com w Internecie przynajmniej od czasu do czasu pojawia się 83,4% obywateli Czech. Do celów prywatnych sieci używa 68%. Z systemu operacyjnego Android na urządzeniach mobilnych korzysta około 80% ludności – reszta to oczywiście zwolennicy produktów Apple’a i iOS.

User penetration rate

Źródło: Statista.com

Jak wygląda ścieżka zakupowa użytkownika Internetu z Czech?

Aż 63% użytkowników swój pierwszy kontakt z produktem ma w Internecie, 8% poprzez znalezioną w sieci reklamę. Nieco mniej internautów – 54%, według innych źródeł 55% – porównuje dostępne oferty online. Przed zakupem w sklepie stacjonarnym research robi 32% konsumentów. Ścieżka zakupowa klienta często zaczyna się w mediach społecznościowych – warto więc zapoznać się z popularnością poszczególnych platform:

Źródło: Hootsuite

Jak często Czesi robią zakupy przez Internet w zagranicznych sklepach?

Prawie 24% użytkowników sieci z Czech przynajmniej raz w roku kupuje coś, co pochodzi z zagranicy. Rzadziej niż raz w roku robi to 10,80% internautów, natomiast pierwszy “import” jest jeszcze przed 55,30% osób będących online.

Top 5 Importing countries

Źródło: eshopworld

Jakie marketplace’y i sklepy internetowe są najpopularniejsze w Czechach?

Największym graczem na czeskim rynku e-commerce jest wielobranżowy marketplace Alza. Razem z dwoma kolejnymi pod względem sprzedaży – Rohlik i Mall – odpowiadają za 30% jej całości. Dość dużą popularnością cieszy się również sklep internetowy znanej bardzo dobrze w Polsce marki Lidl. 

Źródło: ecommerceDB

Jakich wyszukiwarek używają Czesi?

Witryna Nordea wskazuje, że Google przejęło w Czechach prawie 79% rynku wyszukiwarek internetowych. Na drugim miejscu plasuje się w tej konkurencji rodzimy Seznam z wynikiem 16,81%. Z Binga korzysta zaledwie 2,25% użytkowników sieci mieszkających w granicach sąsiada Polski. 

Analityka dla e-commerce

Ile wynosi średni czas dostarczenia przesyłki kurierskiej w Czechach?

Czas dostarczenia przesyłki do miejscowości znajdującej się w Czechach to zazwyczaj 2-3 dni (dotyczy to oczywiście przesyłek zamawianych z Polski). 

Jak na czeski rynek wpłynęła pandemia koronawirusa COVID-19?

W odpowiedzi na jedno z wcześniejszych pytań podałem, że czeski rynek e-commerce urósł w 2020 roku o około 15%. Zgodnie jednak z informacjami podawanymi przez amerykańską agencję wywiadowczą CIA, w czasie pandemii dokonał się prawdziwy skok popularności sprzedaży internetowej – mowa jest o 20-procentowym wzroście. Różne segmenty rynku notują natomiast od kilkunastu do nawet stu procent wzrostu!

Dlaczego warto wejść na czeski rynek e-commerce?

Warto zainteresować się rynkiem czeskim przede wszystkim ze względu na jego geograficzną bliskość. Logistyka związana z przesyłaniem produktów nie wymaga aż tak dużych nakładów pieniężnych jak w przypadku krajów położonych dalej. Wydaje się, że Czechy powinny być jednym z pierwszych kierunków rozwoju polskich e-commerce’ów, które zamierzają działać poza krajem pochodzenia. Warto jednak pamiętać o tym, że Czesi potrafią być mocno wyczuleni na kwestie językowe (warto więc dobrze zaplanować prace tłumaczeniowe w witrynie sklepu) i są niezwykle oszczędni (świadczy o tym ogromna popularność porównywarek cen). Nie obędzie się więc bez rzetelnie przygotowanej strategii, ale naprawdę warto!

Źródła:

ecommerceDB

Statista

Statista

Ecommercenews

Nordea

CzechTrade

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?