Home Blog Poznaj zagraniczne rynki e-commerce: Czechy

Poznaj zagraniczne rynki e-commerce: Czechy

Czas czytania : 3 min
08 grudnia 2020

Z tego artykułu dowiesz się:

Jak rozwijał się rynek e-commerce w Czechach w ciągu ostatnich kilku lat?

Jak podaje ecommerceDB, w 2019 roku czeski rynek e-commerce zaliczył wzrost o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. Pozytywny trend się utrzymuje – w 2020 roku jest to aż 15,3%. Największym segmentem rynku sprzedaży online w Czechach jest elektronika i media. Z zakupów dokonywanych przez Internet korzysta aż 54% mieszkańców naszego południowego sąsiada – przewiduje się, że do 2025 roku odsetek ten powinien wynieść 65,1%.

Skaluj swój e-commerce!

Jakie formy płatności preferują Czesi?

Dokonując transakcji online Czesi decydują się zazwyczaj na płatność gotówką – dotyczy to aż 55% użytkowników. Przelewem płaci około 32% kupujących. Karty używa jedynie 7%. Pod tym względem Czesi są dużo bardziej konserwatywnym narodem niż Polacy. 

Jak korzystają z Internetu Czesi?

Zgodnie z danymi pochodzącymi ze strony Statista.com w Internecie przynajmniej od czasu do czasu pojawia się 83,4% obywateli Czech. Do celów prywatnych sieci używa 68%. Z systemu operacyjnego Android na urządzeniach mobilnych korzysta około 80% ludności – reszta to oczywiście zwolennicy produktów Apple’a i iOS.

User penetration rate

Źródło: Statista.com

Jak wygląda ścieżka zakupowa użytkownika Internetu z Czech?

Aż 63% użytkowników swój pierwszy kontakt z produktem ma w Internecie, 8% poprzez znalezioną w sieci reklamę. Nieco mniej internautów – 54%, według innych źródeł 55% – porównuje dostępne oferty online. Przed zakupem w sklepie stacjonarnym research robi 32% konsumentów. Ścieżka zakupowa klienta często zaczyna się w mediach społecznościowych – warto więc zapoznać się z popularnością poszczególnych platform:

Źródło: Hootsuite

Jak często Czesi robią zakupy przez Internet w zagranicznych sklepach?

Prawie 24% użytkowników sieci z Czech przynajmniej raz w roku kupuje coś, co pochodzi z zagranicy. Rzadziej niż raz w roku robi to 10,80% internautów, natomiast pierwszy “import” jest jeszcze przed 55,30% osób będących online.

Top 5 Importing countries

Źródło: eshopworld

Jakie marketplace’y i sklepy internetowe są najpopularniejsze w Czechach?

Największym graczem na czeskim rynku e-commerce jest wielobranżowy marketplace Alza. Razem z dwoma kolejnymi pod względem sprzedaży – Rohlik i Mall – odpowiadają za 30% jej całości. Dość dużą popularnością cieszy się również sklep internetowy znanej bardzo dobrze w Polsce marki Lidl. 

Źródło: ecommerceDB

Jakich wyszukiwarek używają Czesi?

Witryna Nordea wskazuje, że Google przejęło w Czechach prawie 79% rynku wyszukiwarek internetowych. Na drugim miejscu plasuje się w tej konkurencji rodzimy Seznam z wynikiem 16,81%. Z Binga korzysta zaledwie 2,25% użytkowników sieci mieszkających w granicach sąsiada Polski. 

Analityka dla e-commerce

Ile wynosi średni czas dostarczenia przesyłki kurierskiej w Czechach?

Czas dostarczenia przesyłki do miejscowości znajdującej się w Czechach to zazwyczaj 2-3 dni (dotyczy to oczywiście przesyłek zamawianych z Polski). 

Jak na czeski rynek wpłynęła pandemia koronawirusa COVID-19?

W odpowiedzi na jedno z wcześniejszych pytań podałem, że czeski rynek e-commerce urósł w 2020 roku o około 15%. Zgodnie jednak z informacjami podawanymi przez amerykańską agencję wywiadowczą CIA, w czasie pandemii dokonał się prawdziwy skok popularności sprzedaży internetowej – mowa jest o 20-procentowym wzroście. Różne segmenty rynku notują natomiast od kilkunastu do nawet stu procent wzrostu!

Dlaczego warto wejść na czeski rynek e-commerce?

Warto zainteresować się rynkiem czeskim przede wszystkim ze względu na jego geograficzną bliskość. Logistyka związana z przesyłaniem produktów nie wymaga aż tak dużych nakładów pieniężnych jak w przypadku krajów położonych dalej. Wydaje się, że Czechy powinny być jednym z pierwszych kierunków rozwoju polskich e-commerce’ów, które zamierzają działać poza krajem pochodzenia. Warto jednak pamiętać o tym, że Czesi potrafią być mocno wyczuleni na kwestie językowe (warto więc dobrze zaplanować prace tłumaczeniowe w witrynie sklepu) i są niezwykle oszczędni (świadczy o tym ogromna popularność porównywarek cen). Nie obędzie się więc bez rzetelnie przygotowanej strategii, ale naprawdę warto!

Źródła:

ecommerceDB

Statista

Statista

Ecommercenews

Nordea

CzechTrade

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.