FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Napisane przez
    Jakub Rzepka

    Czy wiesz, że świąteczną reklamę Allegro – English for Beginners – wyświetlono już ponad 12,5 milionów razy? Czy wiesz, że do 2017 roku materiały wideo będą stanowić 74% całego ruchu w Internecie? (badania HighQ) A czy wiesz, że aż 1/3 użytkowników tabletów każdego dnia ogląda za ich pośrednictwem około godzinę materiałów video, a 28% właścicieli smartfonów ogląda na nich filmy przynajmniej raz dziennie? (badania HighQ)

    Warto zatem więc inwestować w wideo?

    Misja: zaistnieć w świadomości odbiorcy

    Każda decyzja o zakupie danego produktu lub usługi jest poprzedzona wieloma rozważaniami na temat potencjalnej transakcji. Mimo iż marketing wpływa niemal na każdy etap i typ użytkownika, to im dalej od transakcji, tym pozyskanie klienta wymaga większego nakładu pracy. Nie jest dużym wyczynem utworzenie jedynie kampanii w wyszukiwarce z nazwą marki i pokazywanie wyników ROI na poziomie kilku tysięcy procent. Taki użytkownik zna już markę i zakup jest zdecydowanie bardziej prawdopodobny. Dochodzimy tu jednak do pytania – skąd użytkownik zna naszą markę? Zobaczył baner, wpisał ogólne słowo kluczowe do wyszukiwarki czy może trafił z polecenia? Kiedy pojawiła się świadomość o istnieniu produktu?

    Odpowiedzi na powyższe pytania są często bardzo trudne, a czasami wręcz niemożliwe do zdobycia. Uzyskać je możemy właściwie tylko dwóch przypadkach: gdy wyślemy do klienta ankietę lub kiedy budowanie świadomości odbywało się tylko przez kanały internetowe na jednym urządzeniu. Powiedzmy sobie jednak szczerze – takich dokładnych odpowiedzi nie uzyskamy wiele. Zakładamy jednak, że w naszych działaniach marketingowych jest pewien element, bez którego nie dojdzie do kontaktu z produktem, jego poznania, rozważenia jego zakupu czy ostatecznie transakcji. Takim ogniwem coraz częściej staje się wideo marketing, na który przeznaczane są coraz większe budżety. Z badań przeprowadzonych przez Zenith wynika, że w 2016 w porównaniu do 2015 o 25% wzrosły inwestycje w wideo online. Co warto wiedzieć o tej formie reklamy? Na wszystkie podstawowe kwestie postaramy się udzielić odpowiedzi w niniejszym artykule.

    Czym jest wideo marketing?

    Wideo marketing to – jak sama nazwa wskazuje – działania reklamowe z wykorzystaniem filmów. Możemy podzielić je na metody bezpośrednie i pośrednie. Bezpośrednie to zakup przestrzeni, czego najlepszym przykładem jest reklama telewizyjna, a w przypadku internetu reklamy na portalach YouTube czy Facebook. Inne działania nie mają reklamowego charakteru sensu stricto i można je określić jako metody pośrednie. Tutaj dobrymi przykładami mogą być lokowanie produktu lub filmy, które mają potencjał na osiągnięcie zainteresowania w mediach społecznościowych i stanie się viralami. Z tych działań zdecydowanie prostsze do zaplanowania są te bezpośrednie – możemy łatwo oszacować zasięg, liczbę obejrzeń czy budżet. W przypadku metod pośrednich wchodzimy już w jedną z największych tajemnic internetu czyli upodobania użytkowników.

     

     

    Koszty wideo marketingu, wdrożenie i publikacja materiałów

    Jednym z głównych powodów, dla których wideo marketing jest rzadko wykorzystywany przez mniejszych reklamodawców jest przeświadczenie, że wyprodukowanie materiału to koszty sięgające tysięcy złotych. Jeszcze parę lat temu tak myślenie było usprawiedliwione – rzeczywiście nakręcenie atrakcyjnego wideo wymagało zaangażowania znacznych środków, na które mogły sobie pozwolić jedynie największe firmy. Biorąc jednak pod uwagę rozwój technologii, wideo o świetnej jakości możemy nakręcić właściwie wszędzie z wykorzystaniem smartfona. Poza tym dochodzi do tego szybki rozwój animacji komputerowych i coraz większa liczba specjalistów zajmująca się tym zagadnieniem wpływa na coraz większą powszechność filmów. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, koszty wyprodukowania atrakcyjnego wideo to nie tysiące, a obecnie setki złotych. Przykładowo, naszym pierwszym wideo może być pokaz slajdów z animowanymi tekstami i prostą ścieżką dźwiękową.

    Jak każda akcja reklamowa, również i wideo marketing trzeba dokładnie zaplanować. Często jednak pojawia się przekonanie, że po uruchomieniu kampanii rezultaty pojawią się bardzo szybko. O ile w przypadku kampanii, gdzie docieramy do użytkowników na jednym z końcowych etapów ścieżki zakupowej (na przykład działamy w wyszukiwarce, a skupiamy się na słowach dotyczących konkretnych produktów) jest to uzasadnione, to w przypadku kampanii opierających się na budowaniu świadomości marki czy zainteresowania efekty będą często widoczne po dłuższym czasie, możliwe nawet, że już po zakończeniu kampanii wideo. Tak więc pierwszym krokiem przy planowaniu działań w ramach wideo marketingu nie jest utworzenie media planu, ale przede wszystkim zmiana podejścia.

     

     

    Gdy już doszliśmy do etapu, kiedy znamy potencjał działań wideo i zdajemy sobie sprawę z ich efektów w dłuższej perspektywie, możemy przejść do tworzenia media planu. W internecie istnieją 3 główne platformy – YouTube, Facebook oraz serwisy VOD – pozwalające osiągnąć sukces w tym zakresie wideo marketingu. Na początek warto się skupić jednak na dwóch pierwszych serwisach ze względu na brak bariery wejścia – działania marketingowe możemy zacząć z budżetem nieprzekraczającym 10 zł dziennie, a wszelkich czynności dotyczących kierowania reklam i późniejszej optymalizacji możemy dokonywać sami. Istotną kwestią są przede wszystkim koszty – w wideo marketingu rozliczamy się za pomocą modelu CPV, czyli płacimy za obejrzaną reklamę. Średnie CPV dla takich platform jak YouTube czy Facebook nie przekracza kilku groszy, co przy nawet niewielkim budżecie pozwala na osiągnięcie dużego zasięgu.

    Wideo marketing – zalety stosowania

    Opisane wyżej niskie koszty wideo marketingu to tylko jedna z korzyści płynąca z tej formy reklamy. Kolejną jest możliwość zbudowania wysokiego zasięgu i zaangażowania – treści przedstawiane za pomocą filmów bardziej przykuwają uwagę, są też bardziej przystępne dla użytkownika, niż to ma miejsce na przykład w przypadku reklam banerowych. Reklamy wideo pozwalają również na przekazanie dużej liczby informacji w krótkim czasie – mamy w końcu do wykorzystania dźwięk, obraz i ruch. Te elementy, połączone z odpowiednimi emocjami, dają efekt końcowy w postaci zapamiętania filmu, a w dłuższej perspektywie poszukania związanego z nim przekazu. Nie należy także zapominać o potencjalnym zasięgu działań – YouTube odwiedza ponad miliard użytkowników miesięcznie, podobny zasięg możemy uzyskać na Facebooku. Oba te kanały pozwalają na dotarcie do najcenniejszej grupy dla każdego marketera, czyli osób w wieku 18-49.

    Podsumowanie

    Niniejszy artykuł stanowi jedynie wstęp do niezwykle ciekawego zagadnienia, jakim jest wideo marketing. W kolejnych tygodniach przejdziemy już do bardziej szczegółowych zagadnień związanych z tym tematem. Na początek zajmiemy się tematyką YouTube – jakie formaty reklamowe zapewnia ta platforma oraz jak analizować wyniki. Następnie przejdziemy do reklam wideo na Facebooku i powiemy więcej o działaniach wideo marketingu w social mediach. Na koniec przedstawimy case study naszych kampanii wideo. Zapraszamy do regularnego odwiedzenia naszego bloga!

    Napisane przez
    Jakub Rzepka

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl