Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Marketingowy survival w dobie koronawirusa

7 min 1240
Magdalena Majewska | 20.04.2020

Przez ostatnie miesiące prowadzenie marketingu to prawdziwy survival. Lata doświadczeń, trendów oraz zachowań przestały obowiązywać. Zastąpiły je nowe, do których musimy się jak najszybciej dostosować, żeby móc przetrwać.

Niektóre branże, w których obecnie powinien być sezon sprzedażowy, notują najniższe wyniki w porównaniu do lat poprzednich, natomiast inne, w których sprzedaż powinna zacząć spadać, rosną jak nigdy.

Aby przeżyć, trzeba dostosować się do panujących warunków oraz maksymalnie je wykorzystać. W jaki sposób?

Zachowuj się rozważnie

Kiedy znajdziesz się w środowisku, które jest dla Ciebie obce, należy zachować spokój oraz podejmować decyzje rozważnie. Nigdy nie wiesz, co Cię zaraz czeka lub czy owoc, który zjadłeś, nie jest trujący.

Coś, co dla Ciebie wcześniej było codziennością, teraz może mieć negatywny wpływ na wizerunek Twojej marki. W okresie pandemii ludzie są bardzo wrażliwi na komunikację marek w Internecie. Zanim puścisz jakąś promocję w eter, zadbaj, czy nie ma w niej “zarazków”. Jeśli teraz powinie Ci się noga, to odbije się to szerokim echem. Do siedzących w domach klientów informacja ta dotrze szybciej niż zazwyczaj.

Ucz się na błędach dużych marek. KFC pod koniec lutego rozpoczęło kampanię “Finger Lickin’ Good”. W spocie oraz na billboardach można było zobaczyć osoby oblizujące palce po jedzeniu. Gdy ogłoszona została pandemia, konsumenci zgłosili wiele skarg na tę reklamę - uważali oni, że w obecnej sytuacji nie jest ona właściwa. Ostatecznie KFC zdecydował się na wycofanie reklam do momentu ustabilizowania sytuacji.

Jeśli jesteś już pewny swojej komunikacji, to koniecznie podgrzej ją reklamą. Dzięki temu będziesz miał pewność, że dotrze do szerszego grona odbiorców. 

Obecnie 70% powierzchni portali informacyjnych zajmują informacje o koronawirusie. Jest to bardzo ważny temat, ale nie wszystkie marki chcą, aby ich reklamy wyświetlały się w pobliżu kontentu, który może użytkownikom kojarzyć się negatywnie.

Google Ads dostarcza kilka opcji, które pozwolą tego uniknąć. Najprostszym sposobem jest zastosowanie wykluczeń według słów kluczowych tj. koronawirus, zachorowania. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie wykluczeń tematów:

Zacznij od podstaw

Zacznij od dokładnego zbadania środowiska, w którym jesteś. Od nowa dokonaj analizy grupy docelowej Twojego biznesu oraz ich zachowań na Twojej stronie. 

Podczas pandemii zużycie pakietu danych według Play wzrosło o 40%, wieczorem natomiast utrzymuje się na podobnym poziomie.

Najlepszym narzędziem do analizowania zachowań na stronie jest Google Analytics. Jeśli Twoja strona nie zmieniła się w ciągu ostatniego roku, porównuj wyniki do takiego samego okresu rok temu. Dzięki temu będziesz miał pewność, że na zmianę danych nie miała wpływu sezonowość.

Zwróć uwagę na wskaźniki pod względem:

  • ruchu na stronie
  • współczynnika odrzuceń
  • liczby stron na sesję
  • średniego czasu trwania sesji
  • pory dnia, w jakich dokonywane są transakcje (raport)

grupy docelowej:

  • wiek
  • płeć
  • urządzenia.

Wyniki często mogą być zaskakujące, dla jednego z naszych klientów liczba stron przeglądanych na sesję wzrosła o 72,24%.

Widząc takie dane, zaczęliśmy się zastanawiać, jaki może mieć to wpływ na proces zakupowy użytkowników. Z pomocą przychodzą raporty Upływ czasu oraz Długość ścieżki, które znajdziesz zakładce Konwersje, a następnie Ścieżki wielokanałowe.

O 15 punktów procentowych wzrosła liczba zamówień przy pierwszej interakcji użytkownika z witryną, a o 10 punktów procentowych liczba zamówień w tym samym dniu.

Zamknięte sklepy wymuszają zakupy w internecie na osobach, które wcześniej nie były do tego przekonane. To jest dobry moment, żeby skierować komunikację także do tych osób. Przekonaj ich do swojego sklepu, kto wie - może po okresie pandemii zostaną Twoimi stałymi klientami.

W przypadku ze screena poniżej wzrosła liczba osób na stronie powyżej 65 roku - liczba sesji wzrosła o 219%, a przychody o 408%.

Zadbaj o swój obóz

Po przeanalizowaniu grupy docelowej przechodzimy do zadbania o obóz. Największa siła Twojej marki to zbudowana społeczność. Zadbaj o nią, aby stali się jej ambasadorami. Dzięki nim będziesz w stanie przetrwać nawet najgorszy okres.

Gdy sklep ogrodniczy z Warszawy działający od ponad 100 lat był bliski upadłości, do akcji wkroczyli jego klienci. Dzięki akcji #pomozJadzi przed sklepem ustawiła się duża kolejka osób, która wykupiła cały sklep. Podobne sytuacje zdarzają się także w Internecie.

Wykorzystaj hashtagi, które obecnie są bardzo popularne w sieci tj. #zostanwdomu.

O tym, jak prowadzić komunikację w Internecie w trakcie pandemii, pisała Paulina Pytel w swoim artykule: Jak skutecznie komunikować się ze swoimi odbiorcami w social mediach w czasie #KoronaKryzysu.

Podkręć temperaturę

Ogień pozwala utrzymać ciepło, przygotować jedzenie i poczuć się bezpiecznym. Bez niego długo nie przeżyjesz. 

Dla Twojego biznesu w Internecie ogień to marketing, a drewno to budżet mediowy. Znajdź kanały, które sprawią, że Twój ogień będzie się utrzymywał dłużej, a nie szybko spalał.

W marcu wydatki naszych klientów prowadzących e-commerce na reklamę w Google Ads wzrosły do poziomu wydatków w grudniu. Stawki CPC utrzymały się natomiast na bardzo podobnym poziomie.

Nie czekaj na lepsze czasy i nie oszczędzaj za wszelką cenę. Co Ci da zaoszczędzone drewno, jeśli w tym czasie Twój biznes umrze z wyziębienia? Przestoje w kampaniach nigdy nie są dobre - zaburzają algorytmy, przez co w późniejszym okresie będziesz musiał wydać więcej, aby wrócić na właściwe tory.

Zorientuj się w terenie - eksploruj dalej

Gdy zbadasz najbliższe otoczenie i masz gotowy obóz, zacznij eksplorować dalej. Poznaj obecnie panujące w Internecie trendy oraz zastanów się, co nowego możesz wdrożyć w swoim biznesie, aby odpowiedzieć na potrzeby użytkowników. 

Panujące obecnie trendy możesz przeanalizować w Google Trends. Oczywiste jest, że wzrasta liczba zapytań związana z maskami, żelami antybakteryjnymi czy rękawiczkami, ale nie tylko.

Wzmocnij promocje produktów, na które obecnie jest trend. Przykładowo, obecnie zamknięte są wszystkie salony piękności - z tego względu użytkownicy kupują produkty, które pomogą im wykonać te zabiegi w domu:

-    zestaw do hybryd

-    nożyczki do włosów

Zastanów się, czego mogą oczekiwać od Ciebie Twoi klienci. Jedna z moich ulubionych restauracji, ze względu na brak korków na mieście, rozszerzyła dowóz na cały Kraków oraz wprowadziła do swojego sklepu produkty spożywcze. Tym samym przy okazji zamawiania sushi mogę kupić cukier czy mąkę.

Zbuduj swoją wytrzymałość

Jeśli dasz komuś rybę, będzie najedzony przez jeden dzień. Jeśli nauczysz go łowić, będzie jadł, dopóki nie zje wszystkich ryb z jeziora.

Nie stosuj kłusownictwa i nie raź ryb prądem, bo będziesz miał dużo jedzenia, które szybko się zepsuje, a później nie będziesz miał co jeść. Zastanów się, jak wygląda Twój magazyn oraz czy produkty się w nim znajdujące będziesz mógł szybko sprowadzić. Co z tego, że szybko sprzedasz wszystko, co masz w sklepie, jeśli przez kolejne miesiące będzie on świecił pustkami? Nie wiadomo, ile czasu jeszcze potrwa gorszy okres.

Jeśli Twój biznes ze względu na pandemię kwitnie, to zadbaj o to, aby zostać pozytywnie zapamiętanym. Duża liczba wysłanych po terminie paczek, ponieważ nie wyrabiasz się z pakowaniem, sprawii, że nowy klient już do Ciebie nie wróci.

O problemach nie informuj tylko na swojej stronie na Facebooku, ale także na stronie w koszyku. Dzięki temu będziesz miał pewność, że ta informacja dotrze do osoby chcącej kupić Twoje produkty.

Jeśli masz problemy, to bądź ze swoimi klientami szczery. Wszyscy jesteśmy w trudnej sytuacji, więc na pewno zrozumieją.

Wykorzystaj rzekę jak autostradę

Dostosuj się do panujących warunków i zastanów się, jak je wykorzystać. W głuszy najszybszym i najbezpieczniejszym sposobem przemieszczania się jest rzeka. Zastanów się, co w Twoim przypadku może nią być i daj się porwać prądowi.

Nie jest tajemnicą, że przez ostatnie miesiące zmieniło się wykorzystanie mediów digitalowych, które zyskują na popularności. Mniej czasu spędzamy w drodze do pracy, więc zmieniają się także godziny konsumpcji treści w internecie.

Usiądź jeszcze raz do swojej strategii marketingowej i zastanów się, z jakich kanałów możesz dodatkowo skorzystać. Zamień banery na mieście na banery w dużych portalach. 

Neal Mohan, szef ds. produktu w Google, w ostatnim czasie poinformował, że YouTube osiągnął ponad 2 mln widzów miesięcznie i notuje gwałtowny wzrost ruchu od wybuchu pandemii. Wykorzystaj to, włączając kampanie wideo lub zwykłe reklamy graficzne na YT.

Euro RTV AGD, oprócz dużej kampanii w telewizji, postawiło także na promocję na YT.
 

Jeśli wcześniej sprzedałeś swoje produkty stacjonarnie, zastanów się, co zrobić, żeby przenieść sprzedaż do internetu. Oczywiście postawienie szybko sklepu nie jest łatwe, ale możesz także wykorzystać inne kanały, np. live’y na fb, które obecnie zyskują na popularności.

Flying Tiger Copenhagen otworzył swój sklep na allegro, aby umożliwić swoim klientom kupowanie produktów przez Internet.

 

W Promotraffic na bieżąco analizujemy strategię działań dla naszych klientów, aby wykorzystać maksymalnie ich potencjał. Tym sposobem staramy się chronić marki przed negatywnymi konsekwencjami i wykorzystywać szanse, które pojawiają się przed każdym e-commercem.

Jeśli nie wiesz, co robić, to z chęcią pomożemy. Wśród konsultantów wyłoniliśmy najlepszy zespół szefów, ekspertów i liderów poszczególnych obszarów. W sprawie rozmowy zapraszam na m.majewska@promotraffic.pl lub biuro@promotraffic.pl.

 

Magdalena Majewska

Head of Display & Programmatic

Head of PPC PromoTraffic. Prowadzi własne projekty i pomaga działowi osiągać jak najlepsze efekty. Od Erasmusa zakochana w Szwecji (co bezpośrednio przekłada się na miłość do tamtejszego jedzenia, bez którego nie wyobraża sobie świąt i uwielbienie dla skandynawskich kryminałów). Kolekcjonuje kolczyki i zegarki, a po każdym sezonie „Gry o Tron” stwierdza z pełnym przekonaniem, że „książka była lepsza”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.