Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

YouTube SEO - poznaj podstawowe zasady optymalizowania filmów

5 min 443
Agnieszka Rączka | 31.05.2021

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego warto zainteresować się kanałem Youtube
  • jak wygląda podstawowa optymalizacja kanału YouTube
  • Jak zoptymalizować filmy na YT

Rosnąca potęga YouTube

Na sukces niewielkiego startupu założonego w 2005 roku przez trzech pracowników PayPal wpłynął przede wszystkim innowacyjny - jak na ówczesny czas - pomysł na stworzenie platformy umożliwiającej użytkownikowi sieci bezpłatne przesyłanie i oglądanie video. Prosty w obsłudze, intuicyjny interfejs oraz przydatność zaproponowanego rozwiązania sprawiły, że YouTube bardzo szybko zyskało popularność. Teledyski, live’y, filmy lifestylowe, wywiady czy pranki to tylko niektóre z typów treści publikowanych w YouTube. W konsekwencji ten z roku na rok staje się coraz potężniejszym serwisem, dającym łatwy dostęp do rozrywki, edukacji i porad publikowanych przez użytkowników. 

Rok 2020 i pandemia koronawirusa były kolejną przyczyną wielkich zmian i sukcesów serwisu. Z dnia na dzień zostaliśmy zamknięci w domach i zmuszeni do ograniczenia kontaktów z innymi ludźmi, co przekuło się w potrzebę zajęcia czasu spędzanego w czterech ścianach i wzrost popularności samego YouTube oraz publikujących tam twórców. 

Coraz więcej twórców wykorzystuje YouTube jako miejsce do płatnych współprac i publikowania reklam. Dlaczego zatem nie wykorzystać go jako sposobu na promowanie przez filmy swojego biznesu?

Podstawowa optymalizacja kanału - YouTube SEO

YouTube, zaraz po wyszukiwarce Google, jest drugim najpotężniejszym narzędziem tego typu w sieci. Warto wykorzystać możliwość pojawiania się tworzonych filmów na liście wyników: zoptymalizować kanał pod SEO oraz uwzględnić przy planowaniu contentu chętnie wyszukiwane frazy, które są powiązane z prowadzonym biznesem.

Przy wstępnej optymalizacji kanału pod SEO należy priorytetowo zadbać o kilka podstawowych aspektów. Przełożą się one na widoczność i rozpoznawalność kanału już od początku jego tworzenia oraz dotrą w pierwszej kolejności do użytkowników najbardziej zainteresowanych poruszanymi tematami, wpisujących kluczowe zapytania zawarte w treści dodawanych filmów.

Ikona kanału

To grafika prezentowana na stronach odtwarzania filmów YouTube, a także przy treści publikowanych komentarzy. Powinna być czytelna i wyraźna. W ikonie można zawrzeć na przykład logotyp lub powiązane z nim elementy. Najważniejsze, aby była łatwa do zapamiętania i kojarzyła się z identyfikacją wizualną kanału.

Cover photo

Podobną zasadą należy kierować się wybierając grafikę kanału. Powinna przyciągać uwagę i pozostawać w pamięci. Dzięki temu stanie się świetnym narzędziem wizerunkowym.

Autentyczność

Kiedy kanał pozyska ponad 100 tysięcy subskrypcji, można ubiegać się o weryfikację autentyczności nazwy, co jest szczególnie wartościowe dla kont firmowych. Po jej przejściu, przy kanale pojawi się znacznik:Nie ma oficjalnych informacji mówiących o wpływie uzyskania plakiety na siłę pozycjonowania i zwiększoną częstotliwość wyświetlanie contentu kanału w propozycjach oraz poleceniach. Podejrzewa się jednak, że algorytm YouTube może doceniać w swojej wyszukiwarce filmy zweryfikowanych kanałów i chętniej polecać je kolejnym odbiorcom.

Linki

Udostępnianie adresów do innych kanałów biznesu (np. adresy mediów społecznościowych) wpływa na dalsze pozyskiwanie użytkowników. Przestrzeń “linków niestandardowych” to znakomite miejsce, by dodać adresy do strony firmowej oraz profilu na Facebooku i Instagramie.

Informacje dodatkowe

W Informacjach o kanale powinno pojawić się podstawowy opis profilu działalności na YouTube i wzmiankę o firmie. Zakładka ta jest również dobrym miejscem na zamieszczenie linków do swojej strony www, konkretnych podstron, profili na portalach społecznościowych i innych. Warto wykorzystać to miejsce jako dodatkowe pole do komunikacji o prowadzeniu sklepu online.

Powyższe elementy optymalizacji pozytywnie wpłyną na widoczność kanału w wyszukiwarce YouTube. Trzeba jednak pamiętać, że chcąc osiągać sukces i rozszerzać grono odbiorców, należy także docierać do nich poprzez pojedyncze, dopasowane do potrzeb, a więc zgodne z wyszukiwanymi tematami, treści odpowiadających na frazy kluczowe.

Rozbudowa kanału o grafiki, linki i informacje o biznesie to baza do budowania zasięgów z organicznych wyników wyszukiwania. Zalecamy również dbać o widoczność każdego z dodawanych filmów. Można to zrobić stosując optymalizację YouTube SEO zgodnie z poradnikiem twórców.

Optymalizacja filmu

Tytuł wideo i dobór słów kluczowych

Wybór tytułu wideo powinien być ściśle związany z prezentowaną tematyką, a jednocześnie zawierać pewne niedopowiedzenie stanowiące zachętę do zapoznania się z treścią filmu, przez co zaciekawi przeglądającego i zapadnie w pamięć.

Na przykład dietetyk, który publikuje swoje filmy na YouTube, może stworzyć video z ciekawymi pomysłami na niskokaloryczne śniadania.

Pierwotnie zaplanowany tytuł filmu na ten temat:

Przykłady śniadań - pomysły dietetyka dla osób redukujących wagę

Sam temat jest trafny, ciekawy i z pewnością można stworzyć film, który przyciągnie uwagę widzów, jednak wybrany tytuł nie jest zoptymalizowany pod pozycjonowanie.

Można zaproponować ten sam content z tytułem w alternatywnej wersji:

Fit śniadania - 5 zdrowych i pysznych pomysłów od dietetyka

Główna fraza kluczowa zawiera się bezpośrednio na początku tytułu, to znaczy:

fit śniadania (potencjał wyszukiwań na YouTube w Polsce: 150/miesięcznie), a pozostała część tytułu uzupełnia informacje o zawartości filmu oraz zawiera kolejne słowa kluczowe:

zdrowe śniadania (90)

pomysły na śniadania (20)

Takie rozwiązanie pozwoli działać dwutorowo: zoptymalizować tytuł pod kątem SEO YouTube, co wpłynie na pozycjonowanie i wysokość wyświetlania filmu wysoko w wynikach wyszukiwania, a także poinformować odbiorców o zawartości nagrania.

Zastanawiając się nad tematami kolejnych filmów, warto prześledzić trendy i zainspirować się kanałami o podobnej tematyce oraz różnymi formami prezentacji. Dodatkowo, selekcjonując planowane tematy warto skorzystać z wyszukiwarki YouTube, która podpowiada dopasowania pod kątem słów kluczowych. To najlepsze rozwiązanie, ponieważ są to terminy, które ludzie wpisują w YouTube - stąd istnieje pewność, że te tematy dla planowanego filmu są popularne i wyszukiwane.

Dla przeprowadzenia bardziej rozszerzonej analizy słów kluczowych warto wykorzystać także narzędzia zewnętrzne, na przykład: Keyword tool (https://keywordtool.io/).

Po rozbudowaniu kanału o większą ilość filmów polecamy także na bieżąco kontrolować statystyki. Raport “Źródło odwiedzin” w YouTube platform zawiera słowa, których szukali użytkownicy portalu, gdy natrafili na filmy kanału.

Opis wideo

To miejsce na krótką informację uzupełniającą film. Zalecana długość opisu to więcej niż 200 znaków. Pierwsze kilkadziesiąt znaków powinno mieć formę najbardziej zachęcająca użytkownika do obejrzenia wideo i subskrypcji kanału. Pamiętaj, że w treści opisu warto rozwinąć poruszany temat, dodać również słowa kluczowe dla video i linki -  np. polecenie wpisu blogowego na stronie, szczegóły poruszane w nagraniu. Ważne: informacje nie powinny streszczać zawartości filmu. W innym przypadku jest spora szansa, że widz nie zechce poświęcić czasu na obejrzenie całości.

Tagi

Dodawanie tagów opisujących poszczególne nasze filmy na YouTube poprawia pozycje na poszczególne frazy w nich zawarte. Z tego powodu należy dbać o regularnie uzupełnianie pól słów kluczowych pod dodawanymi filmami.

Tagi  dodane dla poszczególnych nagrań można w łatwy sposób zobaczyć poprzez stosowanie rozszerzenia do Chrome: VidIQ.

Miniaturka

Zalecana rozdzielczość miniaturek to 1208x720. Podczas wgrywania filmy dostępna jest możliwość generowania miniaturek w postaci klatek z filmu, jednak zdecydowanie bardziej zalecane jest tworzenie unikalnych, dedykowanych grafik.

Time stamp

Wartą wykorzystania możliwością jest opcja dzielenia dłuższych wideo na kilka sekcji. Umożliwia to dodanie tzw. time stampu i nadanie nazw poszczególnym sekcjom. W tytułach nadanych dla poszczególnych sekcji można wykorzystać słowa kluczowe związane z treścią wideo, które wpłyną na pozycje wideo w wynikach wyszukiwania. Instrukcja jak wykorzystać tę opcję dostępna jest tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=b1Fo_M_tj6w

Utrzymanie zaangażowania użytkownika

Pamiętaj, że YouTube bada zachowania użytkowników danego nagrania. Sprawdza, czy film jest chętnie oglądany do końca lub - w przeciwnym razie - jak szybko wyłącza go statystyczny użytkownik. Na tej podstawie algorytm decyduje, czy warto polecać innym to nagranie. Z tego powodu uwaga użytkownika skupiona na danym wideo przez długi czas jest podwójnie ważna. Warto mieć to na uwadze planując nagrania i zastosować kilka podstawowych wskazówek oraz dobrych praktyk pozwalających utrzymać zaangażowanie użytkownika w trakcie oglądania wideo:

  • przez pierwsze 30 sekund najważniejsze jest, by zaangażować użytkownika: uśmiech, luz i profesjonalne podejście na pewno przykują uwagę odbiorcy i pozytywnie nastawią go do pozytywnego odbioru części merytorycznej;
  • dodawanie napisów (także po angielsku), bo docierać do wszystkich zainteresowanych użytkowników, zwłaszcza w ew. przyszłych filmach, jeśli będą skupiały się na przykład na porównaniu konkretnych, opatrzonych zunifikowaną nazwą (YouTube jest w stanie wygenerować napisy automatycznie z opcją ich modyfikowania);
  • zachęcanie do subskrybowania, lajkowania, zobaczenia innych filmów; 
  • dodawanie ekranu końcowego z opcją subskrybcji, polubienia oraz propozycją kolejnego video - im dłużej użytkownik korzysta z kanału tym lepiej kanał ten jest oceniany przez algorytm 

Tworzenie playlist

Organizowanie filmów w playlisty sprawia, że użytkownik oglądający film po   zakończeniu nagrania, automatycznie włączy się kolejny film. Wpłynie to na dodatkowe wyświetlenia.

Odpowiednie promowanie wideo

Gdy nowy film zostanie załadowany i zoptymalizowany pod SEO warto zadbać o jego promocję, ponieważ ilość wyświetleń, polubienia oraz oceny przekładają się na pozycje zarówno na YouTube oraz w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek.

Warto promować swoje wideo przez: social media,  mailing i newslettera, umieszczenie wideo/link do filmu na stronie/blogu firmowym, umieszczenie filmu także na innych platformach wideo, np. http://vimeo.com

YouTube jest obecnie największą platformą umożliwiającą publikowanie oraz oglądanie materiałów video, która cieszy się ogromną popularnością, a słowo “Youtuber” jest coraz częściej uznawane nie tylko za określenie dodatkowego zajęcia, ale za kreatywny zawód.

Dobrze przemyślane i zoptymalizowane działania na YouTube pozwolą na skuteczne pozycjonowanie zyskanie popularności w sieci, ale również na wygenerowanie sporych przychodów. Już dziś zachęcamy do sprawdzenia jakich filmów wyszukują użytkownicy zainteresowani Twoją branżą!

Agnieszka Rączka

SEO Specialist

związana z branżą SEO od 4 lat. Techniczno-artystyczne wykształcenie pomaga Agnieszce spoglądać na pozycjonowane strony holistycznie, ze zrozumieniem aspektów wizualnych i programistycznych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.