Jakie są trendy w 2018 roku w content marketingu i social mediach? Wiele z nich możemy odczytać, patrząc na ewolucję działań w tym obszarze w roku poprzednim.
W ubiegłym roku skończył się czas, kiedy tworzenie jakichkolwiek treści przynosiło wymierne skutki w pozycjonowaniu. Skończył się czas, kiedy jakiekolwiek reklamy w AdWords czy w mediach społecznościowych skutkowały zadowalającą sprzedażą. Skończył się czas, kiedy wrzucanie jakichkolwiek postów czy rozsyłanie mailingu dawało dobre efekty. Zwłaszcza w obliczu zbliżającego sie RODO który położy kres zbieraniu informacji o naszych użytkownikach bez ich wyraźnej zgody. W 2017 roku nie wystarczyło już po prostu generowanie contentu, bo było go po prostu za dużo – te treści musiały być nieprzeciętne, dopasowane do potrzeb, miejsca i czasu, w którym użytkownicy ich potrzebują. W skrócie – potrzebne było strategiczne podejście, spójne z całą machiną marketingową marek, a nie jednostkowe i przypadkowe akcje. Czasem nie trzeba wyszukanych danych – wystarczy się zastanowić. Po co ludzie spędzają czas w Internecie? Tak, szukają kontaktu z innymi ludźmi (social media, fora, blogosfera). Tak, szukają informacji. Tak, chcą rozrywki i kultury. Tak, sport. Tak, hobby. Nie, nie szukają tam reklam. Na dowód, poniżej zobaczysz statystyki dot. AdBlocków i powody ich instalowania. Czy kogoś one dziwią prócz reklamodawców?
Foto: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/36-proc-polskich-internautow-korzysta-z-adblockow-irytacja-nachalnymi-reklamami
Od kilku lat przeżywamy ad blindness, w tym roku zauważalny był już content blidness. Klienci są coraz bardziej świadomi, że content marketing nie działa, kiedy traktujemy go jako pisanie paru artykułów na blogu i publikowanie kilku postów na Facebooku. Co ważne, w tym roku wyraźnie zmieniło się podejście do content marketingu, z którym na przełomie 2016/2017 nie wiadomo było co zrobić, bo trudno było go pokazać w Google Analyticsie. Content marketing przestał walczyć z SEO i PPC o ilościowe dostarczanie ruchu organicznego czy płatnego. Działania w obszarze treści było za to widać we wzroście jakości ruchu i wzroście rozpoznawalności marki (skoki w wejściach bezpośrednich, organicznych, zaangażowaniu w social mediach). Przyzwyczajenie do wąskiego spojrzenia utrudniało pracę, bo content nie jest kanałem, w który możemy włożyć kwotę X i wyciągnąć z niej kwotę Y. Marketing treści powinien obejmować każdy kanał w Internecie, w którym marka ma szansę zaistnieć – jest więc poziom wyżej od organica, paida i sociala, na które zazwyczaj patrzymy.
Foto: Źródło własne
Ostatecznie content marketing, social media marketing, wideo marketing, SEO, PPC czy reklama w telewizji – to tak naprawdę puzzle, które nie mają szansy przynieść efektów jako zupełnie niezależne. Musimy o nich myśleć, jak o elementach szerokiej strategii marketingowej firmy, w której wszystkie elementy są niezbędne, aby odnieść sukces w Internecie. Jak pokazuje Samuel Scott, Internet nie zmienił komunikacji marketingowej – dołożył do niej jedynie dodatkowe miejsca ekspozycji:
Foto: https://techcrunch.com/2016/08/07/how-google-analytics-ruined-marketing/
W ubiegłym roku już chyba każda marka chciała być w social mediach (i słusznie), ale warto pamiętać, że nie może to być celem samym w sobie. Marki powinny mieć swój charakter, język, historię i cel funkcjonowania w mediach społecznościowych, szczególnie kiedy młodsze pokolenia są coraz bardziej odporne na przekaz reklamowy. W social mediach chodzi o uwagę, angażowanie, a nie błyszczące banery, które z każdego kąta krzyczą “kup”. Nie musisz mi wierzyć. Na angażowaniu całą marketingową strategię oparł Gary Vaynerchuk*, guru social media, który w ciągu kilku lat rozkręcił rodzinny biznes handlu winem od 3 do 60 mln USD. Jak mówi Gary w świetnej książce “W market[r]ingu”, powinniśmy dodawać treści natywne (naturalne) dla poszczególnych platform społecznościowych, a nie używać ich jako kanałów dystrybucji:
Foto: https://www.smartpassiveincome.com/podcasts/gary-vaynerchuk-social-media-jjjrh
Dodatkowo, nie można zapominać, że dobra obsługa mediów społecznościowych nie naprawi rzeczywistej obsługi w sklepie, ani produktów, jeśli są mizernej jakości albo mają wygórowane ceny. Social media pomagają w procesie sprzedaży, dostarczają ruch, ale w efekcie sprzedaje już sklep – tutaj liczą się treści na stronie, UX witryny czy wreszcie sama jakość i cena produktów, na które już nie mamy, jako marketerzy, bezpośrednio wpływu. Na koniec pokażę statystykę, która jest mrugnięciem oka do tych, którzy twierdzą, że Facebook się kończy. Tak naprawdę Facebook to Internet.
Foto: https://www.fipp.com/news/insightnews/chart-of-the-week-facebook-still-fastest-growing
W przyszłym roku już nie tylko duże marki będą gotowe na przeprowadzanie skutecznych kampanii marketingowych, w których najważniejsze będą dobre treści. Kluczem będzie to, aby wyjść od celu, który mamy przed sobą i tego, co chcemy przekazać, a na drugim miejscu będziemy dobierać medium czy kanały. Reklama w Internecie niemal odzwierciedla to, co stało się z reklamą w gazetach, telewizji, radiu czy na billboardach – to tak powszechne kanały promocji i tak duża konkurencja wśród reklamodawców, że trzeba naprawdę mocnego, kreatywnego czy ważnego przekazu, żeby się wyróżnić. Przy tak łatwej dostępności systemów reklamowych w Internecie, gdzie każdy może uruchomić kampanię, stawki rosną, a optymalizacja jest możliwa tylko do pewnego pułapu. Najważniejsze stają się opcje targetowania i po prostu dobra, przemyślana kreacja, dopasowana do konkretnej persony, czasu i miejsca. Jednym z moich ulubionych i ciekawych przykładów na prowadzenie kanału w social mediach jest konto na Twitterze marki… papieru toaletowego Charmin. Ironia, żart i granie kontekstem czasu i miejsca:
Foto: https://twitter.com/charmin
Tworzenie treści wideo staje się coraz tańsze i coraz bardziej dostępne – w przyszłym roku na pewno ilość stworzonego contentu wideo przebije tę tegoroczną. Mimo wszystko najważniejsze jest to, aby wiedzieć, do kogo kierujemy nasz przekaz, jaki temat zainteresuje naszą grupę docelową, gdzie będą chcieli się z nim zapoznać. Obserwowałam w tym roku tworzenie treści wideo, które było odpowiedzią na modę, ale znowu, nie było ono częścią strategii, nie było dobrze dystrybuowane i promowane, dlatego nie przyniosło żadnych rezultatów. To oczywiście nie oznacza, że wideo nie działa. To zbyt duże uogólnienie, bo format jest tylko jedną składową reklamy. Marką, dla której na pewno działa wideo to reklamy Allegro (jesteście mi winni paczkę chusteczek). Widzieliście tę ostatnią?
Jeszcze raz powtórzę, że treści można tworzyć w różnych kanałach i różnych formatach, ale najważniejsze jest dopasowanie do grupy docelowej, czasu, potrzeb – czy to będzie wideo, podcast, gif, infografika czy sam tekst – to jest już mniej ważne.
W PromoTraffic udało nam się przeprowadzić kilka kampanii, których trzonem była dobrze przygotowana strategia content marketingowa i analogiczne działania. W obszarze content marketingu i social mediów jesteśmy dumni ze współpracy z siecią Q Hotel, gdzie zadziałało kompleksowe podejście, dobry dobór person i tematyki, która angażuje użytkowników. Plan na interesowanie i angażowanie użytkowników poprzez social media, blog i newsletter był spięty ze strategią działań PPC. Po półrocznej pracy odnotowaliśmy wzrost o niemal 60% przychodów ze wszystkich kanałów do poprzedniego okresu. O ponad 100% wzrosły w tym czasie wejścia bezpośrednie, co jest dla nas bardzo ważnym wskaźnikiem, że marka Q Hotel jest coraz bardziej rozpoznawalna. Dodatkowo, przez pół roku wzrosły w tym czasie wszystkie parametry ilościowe i jakościowe.
Krótko podsumowując, 2018 to nie będzie rok content marketingu, mobile ani wideo. Myślę, że przyszły rok minie pod znakiem strategii marketingowych, szerokiego i całościowego patrzenia na proces marketingowy i sprzedażowy. Będzie to czas, w którym wygra dobre targetowanie i kreatywność w kreacjach. Ja już nie mogę się doczekać! Chcesz by content marketing Twojej strony był w 100 % zgodny z najnowszymi trendami? Wypełnij brief, a z radością Ci w tym pomożemy!
*Gary Vaynerchuk, jakby ktoś z Was nie kojarzył, to to jest ten prelegent z wideo poniżej. Zamieszczam jedną z moich ulubionych jego przemów: https://www.youtube.com/watch?v=OnXijAxiy8g&t=
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.