Home Blog Jak przygotować plik produktowy i efektywnie wykorzystać Google Merchant Center?

Jak przygotować plik produktowy i efektywnie wykorzystać Google Merchant Center?

W świecie e-commerce do reklamowania produktów w takich systemach reklamowych jak Google ADS wymagane jest przygotowanie pliku produktowego oraz wykorzystanie kluczowych narzędzi, takich jak Comparison Shopping Services (CSS) i Google Merchant Center (GMC), które umożliwiają poprawne skonfigurowanie kampanii produktowych. Wraz z wprowadzeniem Google Merchant Center Next, dostępne możliwości jeszcze bardziej się poszerzyły. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest GMC, jakie zmiany zaszły w najnowszej wersji tego narzędzia oraz w jaki sposób poprawnie dokonać jego konfiguracji. Dodatkowo dowiesz się, czym jest plik produktowy oraz jakie są sposoby na jego przygotowanie, a także, w jaki sposób działa porównywarka CSS.

Z artykułu dowiesz się:

Co to Comparison Shopping Services i jak działa

Jednym z podstawowych narzędzi, które wykorzystywane są przez sklepy e-commerce do wyświetlania produktów w wyszukiwarce, to porównywarki CSS. Comparison Shopping Services (CSS) to usługi porównywania cen produktów i usług, za pomocą których użytkownicy w jednym miejscu mogą obejrzeć i porównać oferty od różnych sprzedawców. Przykładem takiego miejsca jest Google Shopping dostępny w wyszukiwarce Google, gdzie zapoznamy się produktami z wielu sklepów internetowych. Gdy użytkownik kliknie reklamę produktową w Google, która jest emitowana przez CSS, zostanie następnie przekierowany na stronę konkretnego sklepu internetowego. Tam będzie mógł zapoznać się z informacjami na temat produktu i dokonać zakupu. Na rynku obecnie jest wielu dostawców usług CSS, ale jeszcze jakiś czas temu monopol w tym zakresie posiadało Google, jednak po decyzji Komisji Europejskiej o karze na amerykańskiego giganta za faworyzowanie własnej usługi w wyszukiwarce, Google musiał udostępnić swoje miejsca reklamowe konkurencyjnym rozwiązaniom. 

Co to Google Merchant Center

Google Merchant Center (GMC) to darmowe narzędzie, za pomocą którego przesyłamy informacje o sklepie internetowym i produktach, które następnie wykorzystamy do uruchomienia kampanii produktowych w Google ADS. Jest to niezbędne narzędzie jeżeli chcemy promować produkty w Google Shoppingu oraz w innych usługach oferowanych przez Google. Narzędzie umożliwia nam również prowadzenie remarketingu dynamicznego, czyli pokazywania klientom produktów, które wcześniej oglądali w naszym sklepie internetowym.

Google Merchant Center Next – nowa wersja narzędzia

W 2023 roku Google wprowadziło nową wersję Google Merchant Center, która jak nazwa wskazuje, jest ulepszoną wersją narzędzia z odświeżonymi interfejsem i dodatkowymi funkcjonalnościami. Celem zmian było uproszczenie korzystania z tego narzędzia oraz zwiększenie możliwości analizy produktów. Najważniejsze zmiany w porównaniu z klasyczną wersją:

Jak skonfigurować Google Merchant Center

Proces założenia i konfiguracji Google Merchant Center odbywa się w kilku krokach. Pierwszym etapem jest założenie konta, którego można dokonać za pośrednictwem tego linka https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/, do jego utworzenia potrzebujemy jednie konta Google. Cały proces przebiega przez następujące etapy:

Krok 1: Uzupełnienie podstawowych informacji na koncie GMC

Pierwszy etap konfiguracji konta to uzupełnienie informacji o firmie takich jak:

W celu wykonania tego przechodzimy do zakładki “Business info”, która znajduje się w menu po lewej stronie panelu.

Krok 2: Uzupełnienie adres URL strony oraz jego weryfikacja

W tej samej zakładce należy również zweryfikować adres strony internetowej.

Krok 3: Dodanie logotypu

Opcjonalnie możemy również dodać logo naszej firmy w dwóch formatach.

Krok 4: Ustawienia strefy czasowej oraz języka

Kolejnym krokiem będzie przejście do generalnych ustawień konta (General account options) poprzez rozwijane menu w prawej górnej części panelu GMC, w którym ustawimy język oraz strefę czasową.

Krok 5: Dodanie informacji o dostawie

Następnym krokiem będzie skonfigurowanie informacji o dostawie. W zakładce “Shipping and returns” należy dodać kraje, do których prowadzona jest wysyłka zamówień oraz informacje o warunkach dostawy.

Dodatkową opcją jest skonfigurowanie warunków i zasad zwrotów.

Krok 6: Połączenie z Google ADS

Aby móc uruchomić kampanie reklamowe z produktami w Google w kolejnym kroku należy połączyć konto GMC z kontem Google ADS. W tym celu należy przejść do zakładki “APS”, którą znajdziemy w prawym górnym rozwijanym menu.

Następnie należy wpisać identyfikator konta reklamowego Google ADS, z którym chcemy połączyć konto Google Merchant Center. Numer identyfikatora konta znajdziemy na koncie reklamowym Google ADS.

Teraz należy zaakceptować prośbę o połączenie w panelu Google ADS. W tym celu przechodzimy do ustawień Google ADS i następnie przechodzimy do zakładki “Połączone konta”

Po przejściu do tej zakładki wybieramy usługę Google Merchant Center, a następnie w sekcji “odebrane” znajdziemy prośbę o połączenie, którą należy zaakceptować.

Google Ads
Google Ads

Krok 7: Dodanie feedu produktowego

Ostatnim etapem w konfiguracji konta jest dodanie produktów. Google Merchant Center daje nam kilka możliwości na wykonanie tej czynności. Aby dodać produkty, przechodzimy do zakładki “Products”.

Po wybraniu opcji “Add products” wyświetli nam się kilka metod na dodanie produktów:

Czym jest plik produktowy

Plik produktowy (określany również bardzo często jako data feed lub produkct feed) to specjalny dokument w formacie .xml lub .csv, który zawiera w sobie listę produktów dostępnych w sklepie internetowym wraz z ich opisami oraz właściwości (atrybuty). Atrybuty dzielą się na takie, które są niezbędne do jego poprawnego działania jak i na dodatkowe, które mogą nam pomóc w naszych działaniach reklamowych.

Jak działa plik produktowy (w kampaniach produktowych)

Zacznijmy od podkreślenia tego, że plik produktowy to niezbędny element w procesie reklamowania produktów, których sprzedaż odbywa się za pomocą sklepu internetowego, ponieważ bez pliku produktowego nie uruchomimy kampanii produktowej w żadnym systemie reklamowym. W praktyce działa to tak, że za pomocą pliku produktowego przekazujemy aktualne informacje o produktach z e-sklepu do platformy reklamowej np. Google ADS. Następnie zawarte informacje o produktach system reklamowy wykorzystuje w kampaniach produktowych, za pomocą których reklamujemy nasze produkty.

Przykładowo po uruchomieniu kampanii produktowej w Google ADS, system reklamowy w momencie kiedy potencjalny użytkownik wpisze do wyszukiwarki konkretne frazy, znajduje produkty, które najbardziej odpowiadają użytym hasłom. Następnie o tym, które produkty zostaną wyświetlone, decyduje aukcja, w ramach której brane jest pod uwagę nie tylko gotowość do zapłacenia najwyższej kwoty za kliknięcie, ale także jakość pliku produktowego.

Najważniejsze aspekty pliku produktowego

Przygotowując plik produktowy, należy kierować się określonymi zasadami, w przeciwnym razie systemy reklamowe nie będą w stanie przetwarzać go prawidłowo lub w najgorszym przypadku plik zostanie odrzucony przez np. Google Merchant Center, o którym więcej w dalszej części artykułu. Zanim przejdziemy do sposobów generowania pliku produktowego, warto zapoznać z wymaganiami, jakie należy spełnić, aby plik produktowy działał prawidłowo.

Przygotowanie pliku produktowego – Sposoby na jego wygenerowanie

Plik produktowy można przygotować ręcznie, ale obecnie większość platform, na których oparte są sklepy internetowe, pozwalają kilkoma kliknięciami wyeksportować dane do feedu z produktami. Otrzymujemy wtedy gotowy plik z produktami i atrybutami, który możemy użyć w systemie reklamowym. Dla każdej z platform sprzedażowych sposób generowania pliku produktowego wygląda inaczej:

W celu wygenerowania pliku produktowego możemy skorzystać ze specjalnej wtyczki „Google Merchant XML – WooCommerce”, która daje nam możliwość wygenerowania pliku w formacie .xml, dzięki czemu mamy pewność, że w pliku będziemy mieli zawsze aktualne dane o produktach. Cały proces odbywa się w kilku krokach, w których wybieramy format pliku, następie mamy możliwość ustawienia warunków logicznych jeżeli chcemy wyświetlać konkretne produkty. Kolejnym etapem będzie wybór atrybutów, które chcemy, aby znalazły się w pliku i tutaj warto w pierwszej kolejności wskazać te, które wymagane są przez Google. Na ostatnim etapie ustawiamy harmonogram aktualizowania, dzięki czemu system reklamowy ma zawsze aktualne informacje o produktach (stan,cena itd.)

Ten silnik posiada kilka wtyczek do eksportu pliku produktowego. Xtento to podstawowa wtyczka, za pomocą której można wyeksportować produkty do pliku produktowego. Za jej pomocą możemy ustawić filtry, według których wyeksportujemy konkretne produkty oraz wybrać atrybuty, na których nam zależy.

Wtyczka Apptrian została stworzona z myśl generowaniu plików produktowych na Facebooka. Za jej pomocą możemy w pełni automatycznie przesyłać aktualne informacje o produktach do kampanii reklamowych prowadzonych na Facebooku.

Amasty jest wtyczką do generowania pliku produktowego na różne kanały sprzedaży. Szczególnie sprawdzi się w generowaniu feeda dla systemów Google i Bing, ponieważ domyślnie do dyspozycji mamy szablony dla tych systemów reklamowych. Gdybyśmy chcieli przygotować plik produktowy na inny kanał, to istnieje możliwość stworzenia własnego szablonu. Za pomocą tej wtyczki możemy stworzyć wiele plików produktowych z różnymi warunkami logicznymi, co pozwala w każdym feedzie umieść różne produkty. Dodatkowo za pomocą niestandardowych filtrów można określić różne wartości atrybutów dla każdego pliku produktowego. Wtyczka wspiera także Google Analyticsa z pomocą kodu śledzenia kampanii. Można oznaczyć docelowy adres URL aby śledzić ruch.

Megawares to wtyczka, która podobnie jak Amasty posiada bardzo wiele możliwości i można za jej pomocą generować pliki produktowe dla różnych kanałów sprzedażowych. Za pomocą tej wtyczki określimy jakie produkty chcemy promować, jakie wartości mają przyjąć konkretne atrybuty oraz jak często plik ma być odświeżany.Plugin Megawares obsługuje także zaawansowane atrybuty dynamiczne. Dzięki temu udogodnieniu można zmieniać wartości na podstawie miejsce ekspozycji produktu, czas i jego cechy.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.