Home Blog Angażująca grafika reklamowa – jak zachęcić użytkownika do kliknięcia

Angażująca grafika reklamowa – jak zachęcić użytkownika do kliknięcia

Czas czytania : 4 min
29 kwietnia 2021

Co powinno się znaleźć na grafice? To pytanie wraca jak mantra od klientów, z którymi mam okazję współpracować. W dobie ślepoty banerowej i mnogości komunikatów, jakie każdego dnia możemy dostrzec w internecie, jest to szczególnie ważne. Zwłaszcza w czasach pandemii, kiedy świat e-commerce przeżywa rozkwit, a wraz z nim rozwija się marketing internetowy. 90% docierających do mózgu informacji, to informacje wzrokowe. 60 000 razy szybciej mózg rozpoznaje obrazy niż słowa.

W tym artykule przedstawię kilka rad, jak tworzyć grafiki reklamowe, aby zwracały uwagę odbiorców.

Must have każdego baneru reklamowego

Oczywiście – szczególnie istotne jest logo. Trudno wyobrazić sobie kreację graficzną reklamującą asortyment sklepu czy akcję promocyjną bez wyraźnego logo. Ma to dwa uzasadnienia:

1) po pierwsze, pokażmy klientowi gdzie go zapraszamy

2) po drugie, widoczne logo pozwoli na zapamiętanie brandu. Być może w wolnej chwili wróci do sklepu wpisując w wyszukiwarkę nazwę marki. Pamiętajmy, że sieć rządzi się swoimi prawami. To nie jest spotkanie jeden na jeden. W momencie, kiedy wyświetlamy kreację na stronie, Facebooku czy w ramach Google Ads, użytkownik może być w pracy/jeść obiad/ biec na tramwaj/ bawić się w piaskownicy z dzieckiem/ czekać w poczekalni przychodni/ ma prawo robić inne rzeczy dnia powszedniego.

Kolejny element, który ma ogromne znaczenie w przypadku wielu typów reklam graficznych, to CTA (eng. Call To Action, czyli wezwanie do działania). CTA może występować w różnej formie. Jego celem jest zachęcenie użytkownika do przejścia dalej. Zazwyczaj jest to widoczny przycisk. Rzadziej spotyka się podkreślenie czy ikonę, która obrazkowo sugeruje użytkownikowi dalszy krok -> wizytę na stronie. W zależności od tego, jaki jest cel tworzenia kampanii CTA może brzmieć:

  1. Czytaj więcej / pobierz / czytaj / zapoznaj się – w przypadku, gdy zależy nam na tym, aby odbiorcy zapoznali się np. z zasadami konkursu.
  2. Kup teraz / idź do sklepu / znajdź dla siebie / znajdź / wejdź do sklepu/salonu/showroomu – w przypadku akcji promocyjnych czy kampanii wizerunkowych sklepów internetowych.

Pzrzykład baneru promocyjnego w branży fashion

3. Zobacz / sprawdź / szukaj / idź – ogólne CTA pasujące do większości kampanii.

Przykład kreacji wizerunkowej przy okazji Świąt Bożego Narodzenia

Pozostałe elementy kreacji stanowią tło/zdjęcia oraz przekaz, temat. Musisz pamiętać, że w internecie walczymy o uwagę. A o tym, czy ją zwróciliśmy decydują sekundy.

Jaka powinna być kolorystyka grafiki reklamowej?

Kontrastowa. Im mocniejszy kontrast pomiędzy kolorami, tym będzie ona bardziej widoczna i skupi uwagę użytkownika. W sieci można znaleźć zestawienia kolorów, które przyciągają uwagę. Na blogu Creatopy znajdziecie ich ponad 40 (40 Eye-Catching Color Combinations In Display Ads (creatopy.com) Ważne jednak, aby grafiki nie były nazbyt pstrokate i mało estetyczne. Owszem, bardzo kolorowa kreacja może przyciągnąć oko odbiorcy, ale reklamą chcemy zachęcić użytkowników do interakcji – nie odstraszyć brakiem gustu.

Przykład zestawień kolorytystycznych, które zwracają uwagę z bloga CreatopyPrzykład kombinacji kolorytystycznych, które zwracają uwagę z bloga Creatopy

Siła przekazu grafik reklamowych – jak skupić uwagę odbiorcy ?

Nie jest żadną nowością informacja o tym, że na użytkowników działają liczby. Duże liczby, oczywiście, w kontekście wysokości rabatów. Nie od dziś znamy zasadę promocji „do -80%”, kiedy to pojedyncze sztuki przecenione są tak znacznie, a pozostałe rabaty przyjmują niższe wartości. Badania na Cambridge University prowadzone przez Wolframa Schulza pokazują, że nieoczekiwany bonus powoduje większy wyrzut dopaminy w mózgu, niż spodziewana większa nagroda. Jeśli natomiast spodziewaliśmy się jakiejś nagrody, a jej nie otrzymaliśmy, poziom dopaminy w mózgu drastycznie spada, co przez mózg jest odczuwane jako ból.

Inne angażujące elementy

Odbiorcy reklam zwracają uwagę na:

ORYGINALNOŚĆ

Mózg ludzki szuka tego, co nowe i wcześniej niespotkane.

BŁĄD

Przekaz z zastosowanym celowo błędem będzie się wyróżniać wśród innych komunikatów. Istnieje jednak duże ryzyko stosowania takich technik.

NIEJEDNOZNACZNOŚĆ

Kochamy łamigłówki i content, który wymaga od nas zaangażowania. Koncentrujemy się na ciekawości oraz fakcie, że nie potrafimy rozwiązać zagadki, co przyciąga na dłużej uwagę oraz zapada w pamięć. Post na Facebooku z niejednoznaczną grafiką, zdjęcia, którym trzeba się przyjrzeć, by ujrzeć wszystkie ich elementy – tego typu kreacje mogą być kluczem do sukcesu!

Reklama maszynki do golenia nawiązująca do nowej linii metra w Warszawie - przykład contentu RTM

Gratis – emocjonalny punkt G w marketingu ?

Priya Raghubir (prof. New York University Stern School of Business) w swoich badaniach analizowała ocenę wartości gratisów przez klientów. Badanie polegało na tym, że do alkoholu w sklepie bezcłowej dodawano gratis bransoletkę, a badanych poproszono o oszacowanie jej wartości. Osoby, które miały informację, że dołączana jest za darmo – wyceniali ją o 35% taniej, niż Ci, którym pokazano ją niezależnie od alkoholu.

Z gratisami należy działać ostrożnie. Darmowy prezent może dla klienta oznaczać, że skoro nic nie kosztuje, to nie ma wartości.

Efekt katedry – wszystko co ważne, umieść na górze

To jedna z zasad tworzenia grafik: najważniejsze jej elementy w większości przypadków dobrze umieścić wyżej! Dlaczego? Z powodu tzw. „efektu katedry”. Podobnie, jak podczas zwiedzania katedry. Od razu po wejściu wzrok kieruje się ku górze. Ze zdjęciami i bannerami jest podobnie.

Marka Mercedes Benz jako przykład konsekwencji stylu

Jaki produkt reklamować na grafice?

Choć pewnie trudno sobie wyobrazić grafiki oparte o danych, to te są najbardziej konwertujące. Tworząc grafiki dla klientów, zaczynamy od analizy danych:

  1. rynku, np. w Google Trends, gdzie możemy przeanalizować czy na kreacji pokazywać modelkę w dresie czy w sukience. W narzędziu łatwo możemy porównać kilka fraz i zbadać zainteresowanie, co dam nam odpowiedzieć, co jest teraz popularniejsze.
  2. danych własnych (CMS, Google Analitycs). Przed decyzją, który produkt zamieścić na kreacji, kluczowa jest analiza sprzedaży w sklepie w ostatnich tygodniach oraz cofnięcie się w danych rok wstecz i analiza asortymentu, jaki rok temu cieszył się największą popularnością. W przypadku dużych akcji promocyjnych warto postawić na produkt, którego mamy w magazynie w bezpiecznej ilości.

W tworzeniu grafik reklamowych kluczowa jest także konsekwencja stylu. Każdy z nas potrafi po samej czcionce zidentyfikować kreacje marki Mercedes.

Marka Mercedes Benz jako przykład konsekwencji stylu.

Konsekwencja kreacji produktowych Abra MEBLE Konsekwencja kreacji produktowych Abra MEBLE

Testowanie różnych kreacji i monitoring CTR

Nie będzie odkrywczym, jeśli napiszę w podsumowaniu, że mimo wszystkich zasad, zachęcam do testowania różnych kreacji i oceny wyników. Wiele zależy od tego, gdzie ma być wyświetlana grafika, jaki jest jej cel, do jakich odbiorców chcemy dotrzeć. Inaczej trzeba podejść do zdjęć do postów na Facebooku, inaczej – do banerów zamieszczanych na stronach albo kreacji przeznaczonych do newslettera. Dobrze sprawdzać różne opcje i zaangażowanie, jakie te wzbudzają. Czasem zmiana tła, czy copy CTA powoduje wzrost kliknięć w reklamę. Inwestycja w testowanie pomaga w późniejszym etapie znacznie zoptymalizować koszty całej kampanii.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?