Paginacja stron internetowych rodzi wiele pytań – na czele z “jak zrobić to dobrze”? W końcu paginacja to jeden z bardziej zawiłych problemów technicznych do rozwiązania. Nie pomaga również brak jasnych wytycznych od Google.
Ten poradnik techniczny SEO ma na celu wsparcie właściciela witryny i specjalistów SEO w należytym przygotowaniu i optymalizacji stron paginacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
Paginacja to podział treści jednej strony na serię powiązanych ze sobą stron. Znana również jako stronicowanie. Paginację najczęściej można spotkać na:
Celem paginacji jest przede wszystkim poprawa czasu ładowania stron, które bez podziału na mniejsze ładowałyby się zbyt długo. To również pewne ułatwienie w nawigacji dla użytkowników.
Podział treści na wiele stron był dużym wyzwaniem dla robotów Google. Jak wyszukiwarka podeszła do rozwiązania tego problemu?
Do 2019 roku Google oficjalnie promowało wykorzystywanie kombinacji rel=”next” i rel=”prev” do łączenia ze sobą powiązanych stron paginacji.
Wykorzystanie tego mechanizmu miało pomóc Google zrozumieć relacje między stronami paginacji. Treść podstron połączonych w ten sposób miałaby być traktowana jako całość. I jako całość oceniana przez algorytm. Oprócz tego miałoby to ułatwić Google wybór najbardziej odpowiedniej ze stron paginacji do wyświetlania w wynikach wyszukiwania.
W marcu 2019 w oficjalnym komunikacie Google oznajmiło, że mechanizm ten nie jest już wspierany ani też wykorzystywany w jakikolwiek sposób:
Wiemy już, że Google nie stosuje linków rel=”next” i rel=”prev”. Jak więc teraz radzi sobie ze stronami paginacji?
John Mueller uchylił rąbka tajemnicy na Google Webmaster Hangout:
“We don’t treat pagination differently. We treat them as normal pages.” – John Mueller, Google Webmaster Office-hours Hangout 22 March 2019.
Historia kołem się toczy. W pewnym sensie oznacza to powrót do sytuacji sprzed wprowadzenia mechanizmu rel=”next” i rel=”prev”.
Google traktuje w tym przypadku kolejne strony paginacji tak jak normalne strony. Stronicowanie nie już już traktowane jako pewna całość ,jeśli chodzi o ich zawartość – każda z podstron jest traktowana jako odrębna strona.
Oznacza to ni mniej, ni więcej, że wszystkie poniższe strony Google traktuje indywidualnie:
Co powinni zrobić właściciele witryn internetowych teraz, gdy nie ma oficjalnego mechanizmu wspierającego strony paginacji? Jak wdrożyć właściwe rozwiązanie i uniknąć różnorakich problemów (duplikacja, niewłaściwy content na podstronie, błędne znaczniki np. title, infinite scroll, dobry UX i wygodne przeglądanie)? Konieczne jest zastosowanie paru praktyk SEO.
Na znaczeniu zyskują różnorakie techniki optymalizacji on-page (np. znaczniki meta, title, treść na podstronie, poprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne, zastosowanie technik dla uniknięcia duplikacji itp.). W tym rozdziale przedstawię najważniejsze kwestie, na jakie powinieneś zwrócić uwagę.
Jak była traktowana paginacja stron w przeszłości?
Najczęściej problem rozwiązywano poprzez wskazanie dalszych stron paginacji jako niekanonicznych lub zablokowanie ich przed indeksacją. Odblokowana była jedynie pierwsza strona. To ona miała w domyśle być prezentowana w wynikach wyszukiwania.
A jak jest teraz?
Teraz może to przynieść skutki odwrotne od zamierzonych. Taka już ironia tkwi w wytycznych Google – nie jest niczym dziwnym, gdy odwrócą się o 180 stopni.
W tym podrozdziale krótko przedstawię mechanizmy kanonikalizacji i indeksacji. Bardziej doświadczeni czytelnicy mogą śmiało przejść do kolejnego rozdziału.
Strona kanoniczna to główna wersja określonej strony. Google badając każdy adres url weryfikuje, czy nie istnieje inna strona z identyczną lub bardzo podobną zawartością. W takiej sytuacji roboty wybierają najbardziej kompletną i trafną (ich zdaniem) z nich. Wszystkie inne są uznawane za strony niekanoniczne.
Strona kanoniczna (canonical):
Strony niekanoniczne:
I teraz uwaga: jak jeszcze Google traktuje strony wykluczone z indeksu? Zacytuję:
“If we see the noindex there for longer than we think this this page really doesn’t want to be used in search so we will remove it completely. And then we won’t follow the links anyway. So, in noindex and follow is essentially kind of the same as a noindex, nofollow.” – John Mueller, Webmaster Trends Analyst at Google, Google Webmaster Hangout 15 Dec 2017
Co to oznacza?
Oznacza to, że zawartość stron wykluczonych z indeksu z czasem przestaną się liczyć dla Google. Dotyczy to również linków wewnętrznych. Google nie będzie korzystał z linków znajdujących się na kolejnych podstronach. I teraz wyobraźmy sobie, że w sklepie internetowym wykluczasz z indeksu na jeden ze wspomnianych sposobów wszystkie strony paginacji poza pierwszymi . Może to oznaczać, że roboty Google będą miały trudniejszy dostęp do stron produktów nieobecnych na pierwszych stronach paginacji. Lub wcale do nich nie dotrą. A tym samym – nie znajdą się w Google.
O to zadbaj podczas analizy kanonikalizacji i indeksacji stron paginacji:
Jednym z najważniejszych prawideł dotyczących architektury linków na stronie internetowej jest zasada 3 kliknięć. Mówi ona, że każda istotna strona na witrynie internetowej powinna znajdować się w odległości maksymalnie 3 kliknięć od strony głównej. Dlaczego?
Powodu należy szukać w podejściu Google do oceny ważności stron na witrynie. W pewnym uproszczeniu można przyjąć, że:
Co warto zrobić w tym zakresie:
Paginacja stron to tylko jedno źródło potencjalnego problemu mnożących się w nieskończoność duplikatów kolejnych stron kategorii. Drugim jest niewątpliwie nawigacja wykorzystująca filtry.
Każdy uruchomiony filtr może powodować powstanie całkiem nowego adresu url. Co gorsza, kombinacja większej liczby włączonych filtrów powoduje utworzenie kolejnych duplikatów.
Stanowi to olbrzymie wyzwanie dla właścicieli wielkich e-commerce. Paginacja i filtry kategorii mogą przyczynić się do powstania nawet dziesiątek, jeśli nie setek tysięcy nowych adresów url.
Co zrobić:
Nie jest tajemnicą, że dla Google kluczowym czynnikiem jest dostarczanie jego użytkownikom jak najlepszych wrażeń. Obowiązek dopełnienia tego warunku spoczywa na barkach właścicieli stron.
Nasuwa się pytanie: jak zadbać o jak najlepszą jakość strony paginacji, skoro to po prostu jedna z kopii pierwszej strony paginacji?
Przede wszystkim należy porzucić przeświadczenie, że dobra jakość strony to tylko jej opis. Tak długo, jak strona spełnia dobrze swoją rolę (jest użyteczna dla użytkowników), tak długo można ją uznać za dobrej jakości.
Czym jest rola stron paginacji? Prezentacja kolejnych produktów/artykułów blogowych. Dobra strona paginacji powinna więc umożliwiać to w jak najlepszy sposób. Co powinno znaleźć się na takiej stronie:
Poprawnie wdrożone na stronach paginacji techniki dają sporą nadzieję na to, że użytkownik zachwyci się stronicowaniem na Twojej witrynie. A tym samym – stronicowaniem zachwyci się również Google.
Jak już wspomniałem, aby strona znalazła się w indeksie Google, musi być uznana za unikalną. I nie, nie chodzi tylko o opis kategorii – nie musisz zlecać copywriterom przygotowania odrębnych opisów na 100 stron paginacji w swoim sklepie :).
Jak więc upewnić się, że strony paginacji serwują unikalny content? W przypadku stron kategorii – nie zawierają tych samych produktów na kolejnych podstronach. W przypadku stron paginacji na blogu – nie zawierają tych samych artykułów blogowych. Dla dalszego uniknięcia problemu duplikacji rozwiązaniem możemy być wdrożenie unikalnych znaczników meta.
Upewnij się, że strony paginacji prezentują swoją zawartość od najważniejszej do najmniej istotnej. Priorytetowe produkty/artykuły powinny znaleźć się na pierwszej stronie paginacji. Produkty mniej istotne i niedostępne powinieneś śmiało zamieść na stronie znajdującej się głębiej w hierarchii stronicowania. Dzięki temu upewnisz się, że najważniejsze strony są możliwie najbliżej strony głównej.
To, czy priorytetowe produkty są podlinkowane z pierwszych stron paginacji zweryfikujesz crawlerem.
Strony paginacji mogą być sporym problemem. W końcu Google ma do wyboru liczne niemal identyczne strony – wszystkie przypisane do tej samej kategorii (a więc frazy kluczowej).
Załóżmy, że mamy na sklepie kategorię “kawa” ze 101 stronami paginacji. Jak upewnić się, że Google zaserwuje kawoszom pierwszą stronę paginacji naszego serwisu? Poniżej kilka pomysłów:
Używaj linków wewnętrznych w treści stron produktów/stron artykułów znajdujących się w danej kategorii. Ich anchorem powinna być nazwa linkowanej kategorii.
Na stronie z naszego przykładu: w opisach produktów znajdujących się w kategorii “kawa” dodajemy linki tekstowe z anchorem “kawa”.
Po drugie, pomocna może być nawigacja okruszkowa aż do poziomu artykułów/produktów. W takiej nawigacji należy uwzględnić link do strony kategorii – oczywiście, do pierwszej strony 🙂 A anchorem powinna być nazwa kategorii.
Podsumujmy listę kwestii do rozważenia z punktu widzenia SEO:
Paginacja stron internetowych była od zawsze sporym wyzwaniem dla każdego właściciela witryny. Dodatkowym problemem jest brak jasnych instrukcji od Google. Google nie uznaje już stronicowania jako pojedynczego materiału rozbitego na wiele podstron. Każda podstrona paginacji jest oceniana przez Google indywidualnie.
Aktualnie trzeba więc podejść do stron paginacji jak do każdej innej strony na witrynie internetowej. Z drugiej strony, należy mieć na uwadze specyfikę stron paginacji. Tak czy siak – jeśli chodzi o pozycjonowanie kluczowy zawsze jest użytkownik.
Nieodzowne będzie regularne czerpanie wiedzy z materiałów i na stronach Google, śledzenie wypowiedzi – oraz własne doświadczenie. Tylko w ten sposób będzie możliwe należyte zaopiekowanie się stronami paginacji na witrynie. W przeciwnym wypadku bardzo łatwo będzie zablokować Google dostęp do wielu produktów czy artykułów witryny.
W poradniku pochyliłem się nad niejednym rozwiązaniem do rozważenia. Każde miało na celu zoptymalizować paginację dla użytkowników i robotów Google. Podejdź krytycznie do treści artykułu – na swoim serwisie postaraj się zadbać o właściwe kwestie.
Powodzenia!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.