Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

4 wydarzenia content marketingu, które zmieniły świat w 2019 roku

5 min 1034
Krzysztof Winiarski | 10.01.2020

Całkiem niedawno pewnym krokiem weszliśmy w nowy rok. Niektórzy powiedzieliby nawet "nie oglądając się za siebie". My jednak zdecydowanie zachęcamy do podsumowań. Tym bardziej że w niektórych gałęziach związanych z promocją produktów i usług sporo się działo. Dobrym przykładem jest content marketing, który z roku na rok staje się coraz bardziej istotnym elementem budowania świadomości marki. Co działo się w tej dziedzinie w poprzednim roku? Przedstawiamy najciekawsze wydarzenia i trendy ostatnich dwunastu miesięcy!

TikTok staje się poważnym graczem na rynku mediów społecznościowych

Wydawało Ci się, że social mediowy "tort" został już podzielony między Facebooka, Instagrama, Twittera i Snapchata? Rok 2019 udowodnił, jak bardzo się myliłeś. Do wyścigu dołączył TikTok - chińska aplikacja, dzięki której użytkownicy mogą tworzyć i udostępniać bardzo krótkie materiały filmowe.

Kluczowe dla sukcesu platformy należącej do przedsiębiorstwa ByteDance było kupno w 2017 konkurencyjnego musical.ly, na którym ludzie z całego świata dzielili się próbkami swoich występów wokalnych. Czemu TikTok zawdzięcza tak dobry wynik? Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi, wydaje się jednak, że  przetasowania na rynku mediów społecznościowych związane są ze zmianami demograficznymi.

Grupa użytkowników Facebooka czy Instagrama starzeje się, a w odbiorze współczesnych nastolatków te media przeznaczone są dla ich starszego rodzeństwa i rodziców. TikTok posiada podobne funkcjonalności co wymienione powyżej aplikacje, jednak młodzież szuka w internecie miejsca dla siebie, takiego, w którym tworzony przez nią content nie jest kontrolowany i oceniany przez starszych. Ten trend będzie postępował. Już w trzecim kwartale produkt ByteDance prześcignął "apki" Facebook, Inc. pod względem liczby pobrań z Google Play.

Dynamiczny rozwój influencer marketingu

Pojęcie "influencer" w ostatnim czasie poszerzyło swoje znaczenie. Kiedyś oznaczało osobę znaną ze swojej aktywności artystycznej czy biznesowej. Współcześnie kojarzy się ono raczej z osobami popularnymi w konkretnych kanałach social media, na przykład na YouTube czy Instagramie. Duża liczba "followersów" w ich wypadku wynika wyłącznie z tego, że dostarczają oni ciekawy dla odbiorców content: zdjęcia, wideo czy tekst. Są to postacie wzbudzające zaufanie, którym mogą podzielić się z promującymi swoje produkty firmami.

Aby kampania wykorzystująca wpływ influencera okazała się skuteczna, warto być świadomym charakterystyki swojej grupy docelowej. Jeśli popełnimy błąd i zaczniemy promować markę wśród fanów zupełnie niepasujących do opisu naszych klientów, content zostanie uznany za niewiarygodny. 

Na czym polega zmiana w tej dziedzinie w 2019 roku? Przede wszystkim na stałym rozwoju przeżywanym przez media społecznościowe, z którym wiąże się powstawanie nowych nisz i szybki wzrost popularności działających w nich ekspertów. To sprawia, że z influencer marketingu korzystają już nie tylko wielkie korporacje sprzedające produkty przeznaczone dla masowego konsumenta.

Tą gałęzią działań content marketingowych interesują się żywo również firmy działające w branżach nastawionych na specyficznych odbiorców.  Poprzedni rok pokazał, że na tego typu współpracy mogą zyskać nawet niewielkie organizacje.

Chatboty, czyli sztuczna inteligencja i content łączą siły

Chcesz, by Twoi klienci nigdy nie pozostali bez odpowiedzi? Możesz oczywiście zatrudnić kilka osób do działu obsługi i wyznaczyć im długie dyżury. To rozwiązanie będzie jednak zupełnie nieopłacalne. Na szczęście w czasach powszechnego wykorzystania technologii AI i danych można skorzystać z chatbota - automatu opartego o algorytmy. To niestrudzony rozmówca, który nigdy się nie nudzi. Chętnie odpowie on na każdą wątpliwość i zaprezentuje dostępne usługi.

Gdzie można go spotkać? Pojawia się przede wszystkim jako komunikat typu "push" u dołu strony internetowej. W roku 2019 zawojował jednak Facebooka. Gdy na tym portalu wchodzimy na stronę jakiegoś biznesu, często wita nas okienko Messengera, w którym konwersujemy z chatbotem. Choć zazwyczaj możemy otrzymać od niego wszystkie niezbędne informacje, nie przeceniajmy jego inteligencji.

Filozoficzne dysputy zostawmy na wieczorne spotkania w grupie znajomych - choć automaty zyskały w minionym roku na jakości, wciąż służą jedynie do komunikacji na najprostszym poziomie. Aby robot działał prawidłowo, musi generować użyteczny content - to już zadanie dla osób zajmujących się na co dzień content marketingiem. Ścisłe powiązanie tej dziedziny z technologią sztucznej inteligencji wydaje się w przyszłości nieuniknione. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule:  To robota dla chatbota! Czyli jak sztuczna inteligencja zwiększa autentyczną sprzedaż.

Zmiany w polityce YouTube. Jak działania serwisu wpłyną na tworzących content?

W roku 2019 należący do Google serwis YouTube dokonał zmiany kluczowych zapisów w swoim regulaminie. Muszą się do nich stosować wszyscy twórcy, którzy chcą nadal korzystać ze swojego kanału. Aktualizacja wynika przede wszystkim ze zmiany funkcji, jaką platforma współcześnie pełni.

U swego zarania była ona miejscem, w którym użytkownicy dzielili się amatorskimi filmami ze swojego życia codziennego. Dziś duży procent kanałów działa komercyjnie, zarabiając na reklamach, które przerywają wyświetlany content. Zresztą pewna jego część jest sponsorowana przez chcące poszerzyć zasięg swojej marki przedsiębiorstwa.

Na co musieli się zgodzić autorzy w 2019 roku? Przede wszystkim YouTube może teraz zablokować użytkownikowi dostęp do całości lub części usługi, gdy uważa, że świadczenie dla niego usługi stało się nieopłacalne.

Choć brzmi to groźnie, serwis zapewnia, że nie jest to furtka do usuwania kont amatorom. Trudno jednak przewidzieć, jak ten zapis będzie stosowany w przyszłości i czy jego wpływ będzie pozytywny. YouTube w 2019 roku rozpoczął również zaciekłą walkę z komentarzami i wideo promującymi dyskryminujące postawy - w związku z tym usunięto ponad 100 tysięcy filmów. To jednak nie wszystko! Każdy właściciel musiał zadeklarować czy w ogóle i w jakim stopniu na jego kanale pojawia się content przeznaczony dla dzieci.

Jakie skutki będą mieć powyższe modyfikacje? Z jednej strony możemy się spodziewać, że serwis stanie się uporządkowany, z drugiej zaś jeszcze bardziej się sprofesjonalizuje. "Próg wejścia" dla twórców stanie się wyższy, również ze względu na konieczność dogłębnej znajomości regulaminu.

To tylko niektóre z trendów i wydarzeń, które zmieniły oblicze content marketingu w roku 2019. Co przyniesie kolejny? Czy będzie równie interesujący? Jakie działania będą konieczne, by konkurencja nie zostawiła nas w tyle?

Zapewne będziemy obserwować kontynuację niektórych zjawisk, pojawią się też nowe technologie, które ułatwią prowadzenie marketingu treści. Warto być uważnym, zauważać zmiany i z optymizmem patrzeć w pełną skutecznych działań marketingowych przyszłość!

Krzysztof Winiarski

w PromoTraffic pracuje na stanowisku Content Executive, co pozwala mu wykorzystywać naturalne umiejętności, a także uczy empatii, gdy musi postawić się na miejscu odbiorców różnorodnych treści. W pracy chętnie służy współpracownikom poradami natury kulinarnej, zaś po wyjściu z biura realizuje się na scenie muzycznej. Jego ulubionym filmem jest „Imperium kontratakuje”

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.