Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

PPC

5 skryptów AdWords, które ułatwią Twoją codzienną pracę

5 min 2990
Magdalena Majewska | 23.01.2017

Zarządzasz dużymi kampaniami i masz mnóstwo na głowie? Chciałbyś zautomatyzować pracę nad nimi, a przy tym zyskać dodatkowy czas? To możliwe, dzięki skryptom AdWords. Czas, żeby przyjrzeć się im nieco bliżej! Wspomniane skrypty będą pomocne także w odniesieniu do mniej rozbudowanych kont. Niniejszy artykuł to wstęp do skomplikowanego zagadnienia jakim są skrypty AdWords. W kolejnych miesiącach będziemy pokazywać te z nich, które naszym zdaniem są godne uwagi i z pewnością przydadzą się przy codziennej optymalizacji konta. A teraz do dzieła! Zyskaj cenną wiedzę o skryptach AdWords.

Skrypty AdWords – co to takiego?

Skrypty AdWords to fragmenty kodu JavaScript, które można wdrożyć na kontach AdWords lub w ramach jednego MCK (My Client Center). Mogą one służyć zarówno do raportowania, tworzenia niestandardowych alertów, jak i do optymalizacji, czyli automatycznego wprowadzania zmian na koncie na podstawie wcześniej zdefiniowanych reguł. Tego rodzaju skrypty przydają się przede wszystkim przy dużych kontach, kiedy to dokładna analiza danych oraz późniejsza optymalizacja pochłaniają bardzo dużo czasu, jednak raportowanie oraz alerty dobrze sprawdzają się także przy mniejszych kontach.

Kto może korzystać ze skryptów?

Aby móc napisać własny skrypt AdWords, trzeba umieć programować w języku JavaScript. Na szczęście w otchłaniach Internetu można znaleźć wiele gotowych skryptów, które wystarczy skopiować na konto. Warto jednak poznać trochę podstaw, aby później móc swobodnie poruszać się w kodzie oraz naprawić go, jeśli coś nie działa. Na początku najlepiej skorzystać z jednego z internetowych szkoleń, np. bit.ly/2khBGYV. Warto także zapoznać się z dokumentacją AdWords API - bit.ly/2kiOC51. Jeśli wydaje Ci się to skomplikowane, nie przejmuj się. Większość gotowych skryptów napisana jest w taki sposób, abyś mógł włożyć jak najmniej siły w jego implementację i nie musiał posiadać wiedzy programistycznej.

Skrypty AdWords – pierwsze kroki

Na koncie AdWords skrypty znajdziesz z lewej strony w „Operacjach zbiorczych”. Kliknij w Skrypt, aby móc utworzyć nowy skrypt. Po załadowaniu się strony, nadaj mu nazwę. Wklej interesujący Cię kod, uzupełnij potrzebne w nim dane, a następnie wybierz „Autoryzuj”.

Później wystarczy sprawdzić skrypt poprzez „Podgląd”, a następnie, gdy wszystko będzie działać poprawnie, uruchomić go.

Jak raportować przy pomocy skryptów?

Swoją przygodę ze skryptami najlepiej zacząć od utworzenia niestandardowych raportów. Nie ingerują one w ustawienia konta, więc przy niepowodzeniu co najwyżej zniszczymy wcześniej przygotowany przez nas arkusz Google. Przedstawione poniżej raporty mają na celu dogłębną analizę obszarów, których ręczne badanie byłoby problematyczne lub czasochłonne.

1. Raport skuteczności reklam - Google Developers

Raport pokazuje jakie wyniki uzyskały poszczególne reklamy. Składa się z 8 arkuszy:

  • Headline - z najważniejszymi statystykami takimi jak liczba reklam z danymi nagłówkami, wyświetlenia, kliknięcia, wskaźniki CTR oraz łączny koszt reklam
  • Final URL - bardzo podobny do Headline, jednak podzielony zgodnie z URL w reklamach
  • Headline-CTR - wykres słupkowy przedstawiający CTR poszczególnych nagłówków
  • Headline-NumAds - wykres słupkowy przedstawiający liczbę reklam z poszczególnymi nagłówkami
  • Headline-Cost - wykres słupkowy przedstawiający koszt poszczególnych nagłówków
  • FinalURL-CTR - wykres słupkowy przedstawiający CTR poszczególnych adresów URL
  • FinalURL-NumAds - wykres słupkowy przedstawiający liczbę reklam z adresami URL
  • FinalURL-Cost - wykres słupkowy przedstawiający koszt poszczególnych adresów URL nagłówkami

Przy dużych kontach „Raport skuteczności reklam” pomaga zobrazować z jakimi nagłówkami lub gdzie kierowane reklamy przeważają na koncie oraz które mają najlepsze wyniki. Plusy:

  • łatwe oraz czytelne wykresy,
  • raport pozwala w szybki sposób przeprowadzić optymalizację reklam,
  • gotowy raport wysyłany jest na podany adres e-mail.

Minusy:

  • brak uwzględnienia drugiego nagłówka oraz opisów reklam,
  • brak całościowej analizy reklam.

2. Raport wyników jakości na koncie - PPC Epiphany

Pozwala poznać wynik jakości całego konta oraz procent słów kluczowych o danym wyniku, tym samym udostępniając dane, które nie są szybko dostępne w narzędziu AdWords. Przy każdym uruchomieniu skrypt zapisuje wyniki w osobnym arkuszu, dzięki czemu można przeanalizować jakie wyniki uzyskuje konto w danym okresie, a gdy tendencja jest spadkowa, podjąć odpowiednie kroki optymalizacyjne na koncie.

 Plusy:

  • brak konieczności tworzenia osobnego arkusza Google,
  • dane przedstawione w czytelny sposób, za pomocą wykresów słupkowych,
  • zbieranie danych historycznych.

Minusy:

  • brak raportu przedstawiającego słowa kluczowe z najniższym wynikiem jakości,
  • gotowy raport nie jest wysyłany na adres e-mail.

3. Raport godzinowy z mapami ciepła dla najważniejszych statystyk kampanii - Brainlabs

Ten skrypt AdWords pozwala zobaczyć, jak zmieniają się wyniki kampanii w poszczególnych godzinach, za pomocą map ciepła. Na 12 arkuszach w obrazowy sposób przedstawiane są najważniejsze statystyki w każdej kampanii AdWords.

 Plusy:

  • czytelne przedstawienie danych,
  • pomoc w ustaleniu harmonogramu wyświetleń reklam,
  • dane podzielone są także ze względu na urządzenie z jakiego korzystał użytkownik.

Minusy:

  • gotowy raport nie jest wysyłany na adres e-mail,
  • skrypt aktualizuje zawsze ten sam arkusz AdWords, przez co tracone są wcześniejsze wyniki.

4. Raport n-gram słów kluczowych - Brainlabs

Słowa kluczowe często składają się z kilku wyrazów, które w zależności od kontekstu mogą mieć kilka znaczeń. N-gramy to frazy składające się z „n” wyrazów: 1-gram to jeden wyraz, a 2-gram to fraza składająca się z dwóch słów np. drewniany zegarek. Raport n-gram rozkłada wszystkie frazy na pojedyncze słowa oraz pokazuje ich wyniki. Jeśli wyniki jakiegoś słowa są dobre, można pomyśleć nad dodaniem go do konta. Jeśli jednak generuje ono duże koszty, a nie doprowadza do konwersji, warto je całkowicie wykluczyć z konta. Plusy:

  • możliwość dokładnej analizy danych, które nie są dostępne w narzędziu AdWords,
  • przy pomocy odpowiedniego filtrowania można szybko wyciągnąć wnioski, których wdrożenie może znacznie zmniejszyć koszty kampanii.

Minusy:

  • brak przedstawienia danych w formie graficznej,
  • przy dużych kontach występuje konieczność jego podzielenia i uruchamiania skryptu kilka razy,
  • ze względu na deklinację w języku polskim raport jest mniej czytelny.

5. Audyt konta AdWords - Russell Savage

Skrypt utworzony przez Rusella Savage’a pozwala zrobić szybki audyt konta AdWords, który sprawdzi strukturę, kierowanie oraz rozszerzenia na koncie. Wszystkie potrzebne parametry ustawia się na początku skryptu, dzięki czemu można go dostosować na podstawie swoich doświadczeń w optymalizacji konta. Wyniki po zakończonym audycie znajdują się w „Dziennikach wykonanego skryptu”. Plusy:

  • szybki audyt konta, nawet przy dużych kontach,
  • możliwość dostosowania skryptu do własnych potrzeb.

Minusy:

  • brak osobnego dokumentu, w którym wyświetlane były wyniki audytu,
  • przy dużych, niezoptymalizowanych kontach skrypt pokazuje dużo danych, które mogą być trudne do analizowania.

Podsumowanie

Korzyści, jakie przynosi używanie skryptów są wielorakie. Dzięki różnym funkcjonalnościom są w stanie znacznie usprawnić zarządzanie kampaniami. Jeżeli jeszcze ich nie stosujesz, mamy nadzieję, iż przekonaliśmy Cię, że warto. A jeśli chcesz przetestować jakiś konkretny skrypt, koniecznie napisz do nas. Zrobimy to dla Ciebie!  

Magdalena Majewska

PPC Team Leader

Team Leader działu PPC w PromoTraffic, gdzie prowadzi własne projekty i pomaga działowi osiągać jak najlepsze efekty. Od Erasmusa zakochana w Szwecji (co bezpośrednio przekłada się na miłość do tamtejszego jedzenia, bez którego nie wyobraża sobie świąt i uwielbienie dla skandynawskich kryminałów). Kolekcjonuje kolczyki i zegarki, a po każdym sezonie „Gry o Tron” stwierdza z pełnym przekonaniem, że „książka była lepsza”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.