Zarządzasz dużymi kampaniami i masz mnóstwo na głowie? Chciałbyś zautomatyzować pracę nad nimi, a przy tym zyskać dodatkowy czas? To możliwe, dzięki skryptom AdWords. Czas, żeby przyjrzeć się im nieco bliżej! Wspomniane skrypty będą pomocne także w odniesieniu do mniej rozbudowanych kont. Niniejszy artykuł to wstęp do skomplikowanego zagadnienia jakim są skrypty AdWords. W kolejnych miesiącach będziemy pokazywać te z nich, które naszym zdaniem są godne uwagi i z pewnością przydadzą się przy codziennej optymalizacji konta. A teraz do dzieła! Zyskaj cenną wiedzę o skryptach AdWords.
Skrypty AdWords to fragmenty kodu JavaScript, które można wdrożyć na kontach AdWords lub w ramach jednego MCK (My Client Center). Mogą one służyć zarówno do raportowania, tworzenia niestandardowych alertów, jak i do optymalizacji, czyli automatycznego wprowadzania zmian na koncie na podstawie wcześniej zdefiniowanych reguł. Tego rodzaju skrypty przydają się przede wszystkim przy dużych kontach, kiedy to dokładna analiza danych oraz późniejsza optymalizacja pochłaniają bardzo dużo czasu, jednak raportowanie oraz alerty dobrze sprawdzają się także przy mniejszych kontach.
Aby móc napisać własny skrypt AdWords, trzeba umieć programować w języku JavaScript. Na szczęście w otchłaniach Internetu można znaleźć wiele gotowych skryptów, które wystarczy skopiować na konto. Warto jednak poznać trochę podstaw, aby później móc swobodnie poruszać się w kodzie oraz naprawić go, jeśli coś nie działa. Na początku najlepiej skorzystać z jednego z internetowych szkoleń, np. bit.ly/2khBGYV. Warto także zapoznać się z dokumentacją AdWords API – bit.ly/2kiOC51. Jeśli wydaje Ci się to skomplikowane, nie przejmuj się. Większość gotowych skryptów napisana jest w taki sposób, abyś mógł włożyć jak najmniej siły w jego implementację i nie musiał posiadać wiedzy programistycznej.
Na koncie AdWords skrypty znajdziesz z lewej strony w „Operacjach zbiorczych”. Kliknij w Skrypt, aby móc utworzyć nowy skrypt. Po załadowaniu się strony, nadaj mu nazwę. Wklej interesujący Cię kod, uzupełnij potrzebne w nim dane, a następnie wybierz „Autoryzuj”.
Później wystarczy sprawdzić skrypt poprzez „Podgląd”, a następnie, gdy wszystko będzie działać poprawnie, uruchomić go.
Swoją przygodę ze skryptami najlepiej zacząć od utworzenia niestandardowych raportów. Nie ingerują one w ustawienia konta, więc przy niepowodzeniu co najwyżej zniszczymy wcześniej przygotowany przez nas arkusz Google. Przedstawione poniżej raporty mają na celu dogłębną analizę obszarów, których ręczne badanie byłoby problematyczne lub czasochłonne.
1. Raport skuteczności reklam – Google Developers
Raport pokazuje jakie wyniki uzyskały poszczególne reklamy. Składa się z 8 arkuszy:
Przy dużych kontach „Raport skuteczności reklam” pomaga zobrazować z jakimi nagłówkami lub gdzie kierowane reklamy przeważają na koncie oraz które mają najlepsze wyniki. Plusy:
Minusy:
2. Raport wyników jakości na koncie – PPC Epiphany
Pozwala poznać wynik jakości całego konta oraz procent słów kluczowych o danym wyniku, tym samym udostępniając dane, które nie są szybko dostępne w narzędziu AdWords. Przy każdym uruchomieniu skrypt zapisuje wyniki w osobnym arkuszu, dzięki czemu można przeanalizować jakie wyniki uzyskuje konto w danym okresie, a gdy tendencja jest spadkowa, podjąć odpowiednie kroki optymalizacyjne na koncie.
Plusy:
Minusy:
3. Raport godzinowy z mapami ciepła dla najważniejszych statystyk kampanii – Brainlabs
Ten skrypt AdWords pozwala zobaczyć, jak zmieniają się wyniki kampanii w poszczególnych godzinach, za pomocą map ciepła. Na 12 arkuszach w obrazowy sposób przedstawiane są najważniejsze statystyki w każdej kampanii AdWords.
Plusy:
Minusy:
4. Raport n-gram słów kluczowych – Brainlabs
Słowa kluczowe często składają się z kilku wyrazów, które w zależności od kontekstu mogą mieć kilka znaczeń. N-gramy to frazy składające się z „n” wyrazów: 1-gram to jeden wyraz, a 2-gram to fraza składająca się z dwóch słów np. drewniany zegarek. Raport n-gram rozkłada wszystkie frazy na pojedyncze słowa oraz pokazuje ich wyniki. Jeśli wyniki jakiegoś słowa są dobre, można pomyśleć nad dodaniem go do konta. Jeśli jednak generuje ono duże koszty, a nie doprowadza do konwersji, warto je całkowicie wykluczyć z konta. Plusy:
Minusy:
5. Audyt konta AdWords – Russell Savage
Skrypt utworzony przez Rusella Savage’a pozwala zrobić szybki audyt konta AdWords, który sprawdzi strukturę, kierowanie oraz rozszerzenia na koncie. Wszystkie potrzebne parametry ustawia się na początku skryptu, dzięki czemu można go dostosować na podstawie swoich doświadczeń w optymalizacji konta. Wyniki po zakończonym audycie znajdują się w „Dziennikach wykonanego skryptu”. Plusy:
Minusy:
Korzyści, jakie przynosi używanie skryptów są wielorakie. Dzięki różnym funkcjonalnościom są w stanie znacznie usprawnić zarządzanie kampaniami. Jeżeli jeszcze ich nie stosujesz, mamy nadzieję, iż przekonaliśmy Cię, że warto. A jeśli chcesz przetestować jakiś konkretny skrypt, koniecznie napisz do nas. Zrobimy to dla Ciebie!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.