• 1
    • 5 min
    Jakub Kękuś
    Napisane przez
    Jakub Kękuś

    Wybór właściwych słów kluczowych jest jednym z fundamentów działań SEO/SEM, od którego może zależeć sukces działań związanych ze zwiększeniem widoczności w Google oraz dotarcie do właściwej grupy odbiorców.

     

    Czym są słowa kluczowe i jakie są ich typy?

    Słowa kluczowe to określenie dla wyrazów za pomocą których dokonuje się zapytania w Google, aby wyszukać określone informacje, produkty czy usługi. Słowa kluczowe pokazują intencje użytkowników wyszukiwarki Google, są one wyznacznikiem „potrzeby”, którą chcą zaspokoić.

    Określając słowa kluczowe z punktu widzenia działań SEO/SEM należy wyróżnić najważniejsze ich typy:

    • Ogólne słowa kluczowe

    Jest to grupa składająca się od jednego do dwóch słów. Za ich pomocą użytkownicy wyszukiwarki Google poszukają informacji ogólnych, bez sprecyzowanych preferencji, związanych z daną tematyką. Poniżej prezentuję listę fraz ogólnych, które zyskują popularność w ostatnim czasie (dane z Google Trends https://trends.google.pl/trends/topcharts)

    Główną cechą ogólnych słów kluczowych jest duża ilość wyszukań oraz bardzo duża konkurencja. Budowanie widoczności na ogólne słowa kluczowe wiąże się z dużymi nakładami finansowymi oraz długim czasem pracy, co niekoniecznie przełoży się na oczekiwane korzyści biznesowe.

    • Brandowe słowa kluczowe

    Są to słowa kluczowe związane z marką, nazwą firmy. Za ich pomocą użytkownicy wyszukiwarki Google poszukują adresu strony internetowej znanej im marki lub firmy. Główną cechą brandowych słów kluczowych jest brak konkurencji, co wiąże się z niedużym nakładem finansowym oraz niewielkim czasem pracy na pozyskanie wysokiej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

    • Słowa kluczowe tzw. długi ogon (long tail)

    Długi ogon to grupa składająca się z więcej niż dwóch słów. Za ich pomocą użytkownicy wyszukiwarki Google poszukują sprecyzowanych informacji związanych z daną tematyką. Główną cechą słów kluczowych z długiego ogona jest mniejsza konkurencja, duży współczynnik konwersji oraz mniejsza ilość wyszukań. Budowanie widoczności na słowa kluczowe z tzw. długiego ogona w zależności od tematyki może wiązać się z większymi lub mniejszymi nakładami finansowymi oraz czasem pracy, lecz w odróżnieniu od ogólnych słów kluczowych, słowa kluczowe z długiego ogona prędzej przełożą się na oczekiwane korzyści biznesowe.

    Przykładowe słowa kluczowe z tzw. długiego ogona:

    • buty do biegania nike męskie,
    • wynajem sali konferencyjnej w rynku podgórskim,
    • kursy hiszpańskiego dla osób starszych.

     

    Jakie są najlepsze narzędzia do planowania słów kluczowych

    Planer słów kluczowych Google AdWords

    adwords.google.pl/KeywordPlanner

    Jest to jedno z najczęściej wybieranych narzędzi do doboru słów kluczowych podczas tworzenia kampanii reklamowych AdWords, jednak osoby tworzące strategie SEO czy content marketing mogą również skorzystać z tego narzędzia. Należy jednak pamiętać, że planer słów kluczowych Google AdWords podaje wyniki oparte na liczbie kliknięć w reklamę utworzoną na dane słowo kluczowe.

    Jak korzystać z planera słów kluczowych?

    – Zaloguj się do konta AdWords.

    – Kliknij w „Szukaj propozycji słów kluczowych i grup reklam”.

    – W polach, które się wyświetlą, wpisz:

    1. Słowo kluczowe.
    2. Wyrażenie opisujące produkt lub usługę.
    3. Kategorie odpowiadającą Twojemu produktowi lub usłudze.

    – Kliknij w „Wyświetl propozycje”.

    – Wyniki możesz sprawdzić w karcie „Propozycje grup reklam” lub „Propozycje słów kluczowych”.

    Pamiętaj, że obecnie planer słów kluczowych w przypadku braku aktywnej kampanii AdWords wyświetla tylko ogólny przedział kliknięć w daną grupę słów kluczowych.

    Ubersuggest

    ubersuggest.io

    Ubersuggest to darmowe narzędzie do researchu słów kluczowych, które dostarcza nam informacje oparte nie tylko na kampaniach Google AdWords. Ubersuggest podpowiada nam słowa kluczowe na podstawie czynników takich jak: język użytkowników czy odmianę słów kluczowych.

    Jak korzystać z Ubersuggert?

    – W polu „A” wpisz słowo kluczowe, które opisuje interesujący Cię produkt lub usługę.
    – W polu „B” wybierz źródło z którego chcesz otrzymać informacje o powiązanych słowach kluczowych np. Web – zapytania poprzez przeglądarkę internetową, YouTube – zapytania poprzez YouTube.

    – W polu „C” wybierz język w którym chcesz otrzymać proponowane słowa kluczowe.

     Senuto

    www.senuto.com

    Senuto to jedno z najlepszych narzędzi dostępnych na rynku, służących do wyszukiwania słów kluczowych. Narzędzie oprócz sugerowanych słów kluczowych informuje nas o takich rzeczach jak:

    • potencjał słowa kluczowego,
    • sumie wyszukań w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
    • stawki CPC.

    Jest to narzędzie, na które szczególnie warto zwrócić uwagę nie tylko w przypadku researchu słów kluczowych, ale analiz widoczności w Google oraz konkurencji. Do tego Senuto oferuje 2-tygodniowy, darmowy okres użytkowania, podczas którego możesz przetestować pełnie możliwości tego narzędzia.

    Jak korzystać z Senuto?

    – Zaloguj się do panelu.

    – Przejdź do „Bazy słów kluczowych”.
    – W polu „Słowa kluczowe” wpisz słowa, które opisują interesujący Cię produkt lub usługę.
    – Możesz również dokonać analizy słów kluczowych interesujących Cię stron WWW poprzez wpisanie ich adresu URL w pole „Domena”.

     Soovle

    www.soovle.com

    Soovle jest to bardzo proste narzędzia, które sugeruje słowa kluczowe oparte o zapytania w Google, Wikipedię, Yahoo, Bing, YouTube czy Amazon. Narzędzie umożliwia nam swobodny wybór platformy na podstawie której chcemy wyszukać interesujące nas słowa kluczowe.

    Jak skorzystać z narzędzia Soovle?

    – Wpiszesz słowo kluczowe opisujące interesujący Cię produkt lub usługę w dostępnym polu tekstowym.

    – Otrzymasz proponowane słowa kluczowe z uwzględnieniem na platformy takiej jak Google, YouTube czy Amazon.

    Google Trends

    trends.google.pl/trends/

    Google Trends to jedno z najciekawszych narzędzi, które nie tylko umożliwi nam wyszukanie wartościowych słów kluczowych, ale również pozwoli sprawdzić popularność słów kluczowych w odniesieniu do danego okresu z przeszłości. Narzędzie pozwala zweryfikować, czy dany wariant słowa kluczowego jest nadal popularny w zapytaniach Google.

    Jak używać Google Trends? 

    – W dostępnym polu tekstowym wpisz słowo kluczowe opisujące interesującą Cię usługę lub produkt.

    – Wynik proponowanych słów kluczowych znajduje się w rubryce „Podobne zapytania”.

    Keyword Combination Tool

    www.internetmarketingninjas.com/search/

    Keyword Combination Tool to narzędzie umożliwiające nam sprawdzenie kombinacji słów kluczowych, poprzez wykorzystanie dwóch pól w które wpisujemy główne słowo kluczowe oraz np. przymiotniki z którymi chcemy je połączyć. Po wykonanej operacji narzędzie zwróci nam informacje w postaci listy fraz najczęściej wykorzystywanych w Google, Yahoo oraz Bing.

    Jak korzystać z Keyword Combination Tool? 

    – W pierwszym polu tekstowym wpisz słowo kluczowe, które opisuje interesujący Cię produkt lub usługę.
    – W drugim polu tekstowym wpisz np. przymiotniki określające wybrane przez Ciebie słowa kluczowe.
    – Na sam koniec tworzysz kombinacje słów kluczowych poprzez przycisk „Create Queries”.

    Keyword Tool

    keywordtool.io

    Keyword Tool to narzędzie, które ułatwi wam research słów kluczowych z tzw. długiego ogona. Jego działanie jest zbliżone do autouzupełniania w wyszukiwarce Google, które odbywa się na podstawie wielu czynników, np. jak często dane słowo kluczowe było wyszukiwanie przez użytkowników Google.

    Jak wyszukać słowa kluczowe za pomocą Keyword Tool?

    – Wybierz platformę na podstawie której narzędzie będzie analizować wpisane przez Ciebie słowo kluczowe np. Google, YouTube, Bing itp.

    – W polu tekstowym, które się wyświetla, wpisz słowo kluczowe najlepiej opisujące interesujący Cię produkt lub usługę.

    – Wybierz region, z którego chcesz otrzymać analizę wybranego przez Ciebie słowa kluczowego.

    – Wybierz język wpisanego przez Ciebie słowa kluczowego.

    – Dokonaj zapytania za pomocą „Lupy”.

     Answer The Public

    answerthepublic.com

    Answer The Public to kolejne narzędzie, ktore pozwala nam w łatwy sposób wyszukać słowa kluczowe z tzw. długiego ogona. Jego zaletą jest sugerowanie nie tyle słów kluczowych, co pełnych zdań, za pomocą których użytkownicy wyszukują sprecyzowanych informacji np. „jak wybrać odpowiednie buty do biegania”. Informacje te można wykorzystać również podczas tworzenie kampanii content marketingowych.

    Jak korzystać z narzędzia?
    – W dostępnym polu wpisz słowo kluczowe opisujące interesujący Cię produkt lub usługę.
    – Wybierz region, z którego chcesz otrzymać wyniki.
    – Naciśnij przycisk „Get Questions”.

    Podsumowanie

    W Internecie można znaleźć znacznie więcej narzędzi, za pomocą których możemy skutecznie nie tylko wyszukiwać, ale również przeprowadzać analizę słów kluczowych. Dobór odpowiednich słów kluczowych jest fundamentem wszystkich działań SEO/SEM, związanych z poprawą widoczności w wynikach wyszukiwania, dlatego zalecam podejście do tego zadania z szczególną skrupulatnością.

     

    Jakub Kękuś
    Napisane przez
    Jakub Kękuś

    Dodaj komentarz

    1 Komentarz do "8 najlepszych narzędzi, które pomogą Ci w doborze słów kluczowych"

    Powiadom o
    avatar
    Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
    trackback

    […] Są to słowa kluczowe związane z marką, nazwą firmy. Za ich pomocą użytkownicy wyszukiwarki Google poszukują adresu strony internetowej znanej im marki lub firmy. Główną cechą brandowych słów kluczowych jest brak konkurencji, co wiąże się z …czytaj więcej […]

    wpDiscuz