FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Monika Śmigla
    Napisane przez
    Monika Śmigla

    Od 8 do 10 marca uczestniczyliśmy w VI edycji Mobile Trends Conference. W trakcie trzech dni konferencji na scenie wystąpiło ponad 30 najwyższej klasy specjalistów z całego kraju związanych z branżą mobile, specjalizujących się w UX, mobile marketingu, designie, m-commerce, game&apps, soft development oraz SEO. Wiedzę jaką nam przekazali można podzielić na osiem najważniejszych punktów, dzięki którym Twoja strona mobilna lub aplikacja będzie skazana na sukces!

    1. UX, UX i jeszcze raz… użyteczność! 

    Dlaczego User Experience jest tak ważne na urządzeniach mobilnych? Od 2011 roku ruch z mobile notuje gigantyczny wzrost i w niektórych branżach (np. podróże, sklepy internetowe) znacznie przewyższył ruch z desktopu. Jest to efektem coraz większego przyzwyczajenia użytkownika do swojego urządzenia mobilnego oraz korzystania nie tylko z jego podstawowych funkcji jak smsy-y i dzwonienie. Coraz częściej urządzenia mobilne służą nam także do robienia zakupów, pisania e-maili, zabawy (gry, aplikacje) czy płacenia.

    Mając na uwadze powyższe dane, właściciele sklepów internetowych powinni jak najszybciej zadbać o to, by ich strona była użyteczna także dla użytkownika mobilnego. Na co należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?

    a) Sprawdź czy Twoja strona jest responsywna/mobilna.

    Jednym z najważniejszych czynników, dzięki którym użytkownik mobilny będzie mógł korzystać z Twojej strony, jest jej responsywność (automatyczne dostosowanie witryny do różnych rozdzielczości ekranu) lub mobilność (korzystanie z osobnej strony dla urządzeń mobilnych, np. m.domena.pl). Za pomocą szybkiego testu mobilnego od Google sprawdzisz jakie elementy Twojej witryny muszą zostać poprawione, aby była ona przyjazna dla użytkowników mobilnych.

    b) Zadbaj o prędkość ładowania się strony i aplikacji.

    Temat ten pojawiał się kilkukrotnie w prezentacjach na Mobile Trends Conference 2017. Mówił o tym zarówno Paweł Tkaczyk w swojej prelekcji dotyczącej motywacji mobilnych użytkowników,  jak również Michał Wiciński i Szymon Słowik, którzy podkreślali szybkość ładowania się witryny jako jeden z głównych czynników rankujących w mobilnych wynikach wyszukiwania Google. Niewątpliwie jesteśmy pokoleniem, które chce dostać informacje natychmiast, stąd duże prawdopodobieństwo, że jeśli Twoja witryna nie spełnia tych oczekiwań stracisz potencjalnego klienta

    Jeśli jesteś właścicielem aplikacji mobilnej i chciałbyś zadbać o prędkość jej ładowania, to – jak dowiedzieliśmy się od Bartosza Bilickiego z jego prezentacji “Czy to już koniec aplikacji natywnych?” – najlepszą w tym celu technologią jest Progressive Web Apps. Gwarantuje ona szybkie (lepiej porcjujące się dane), a także dostęp do aplikacji nawet, gdy nie ma Internetu (kiedy nie ma połączenia z Internetem pojawia się service worker i wyświetla dane, które zostały wcześniej scachowane). Więcej o PWA dowiecie się na →  http://bit.ly/1X36bm2.

    c) Zadbaj o elementy motion design.

    Badania pokazują, że aż 25% użytkowników porzuca aplikacje po jednym użyciu, a 75% po trzech miesiącach od ściągnięcia. Co więcej, przez 80% czasu użytkownik korzysta tylko z trzech swoich ulubionych aplikacji. Jak poprawić te wyniki? Oprócz standardowych elementów UX jak: odległość i kolor buttonów CTA czy funkcjonowanie koszyka warto zadbać także o motion design. W drugim dniu MTC2017 Maciej Szwed opowiadał o tym jak ważne jest zadbanie o części ruchome aplikacji lub strony mobilnej, związane np. z rolowaniem i przesuwaniem się kart, odznaczaniem innym kolorem elementów, które zostały kliknięte, a także możliwością powiększania danego elementu (zoom) i pokazania statusu działania poprzez dodanie funkcji progress bar lub spinnerów:

    d) Badaj użyteczność swojej strony/aplikacji mobilnej.

    O badaniach użyteczności strony z wykorzystaniem heat map oraz eye trackerów opowiadał w trakcie drugiego dnia prelekcji Tomasz Soluch z Institute of Sensory Analysis. W trakcie prowadzenia np. swojego sklepu internetowego niezwykle ważna jest wiedza na temat tego, na jakich elementach strony/aplikacji koncentruje się użytkownik. Badania prowadzone za pomocą heat map lub eye trackerów pozwolą naprawić Ci błędy związane z użytecznością witryny (doprowadzające do utraty części konwersji), a także poznać motywacje Twoich klientów.

    2. Zachowania i motywacje użytkowników mobilnych. 

    Mobile Trends Conference 2017 otworzyła prezentacją Pawła Tkaczyka zatytułowana “Mobilne motywacje. Jak interpretować zachowania konsumentów?”. Obecnie szacuje się, że dla około 82% użytkowników smartphonów mobile jest jednym z kanałów, który pomaga im w dokonywaniu decyzji przed zakupem. Wiedząc o tym powinniśmy zadbać, aby użytkownik korzystający z naszej strony mobilnej lub aplikacji podjął kroki zmierzające do konwersji. O czym warto pamiętać myśląc o motywacji i zachowaniu użytkownika?

    a) Odpowiadaj na pytania klientów.

    Twoja strona internetowa powinna zawierać treści, których szuka klient. Aż 90% klientów nie wie jeszcze jaką markę wybierze w momencie poszukiwania odpowiedniego dla siebie produktu. Rozwiązaniem jest pisanie tzw. gęstej treści, np. “5 sposobów na…”. Budowanie content marketingu opartego o takie treści zwiększa szanse na dotarcie do niezdecydowanych użytkowników, którzy dopiero robią rozeznanie.

    Bardzo dobrym rozwiązaniem, o jakim wspomniał Paweł Tkaczyk jest także możliwość dodania opinii o produkcie, które widzą inni użytkownicy. Ludzie ufają recenzjom innych użytkowników, warto więc skorzystać z tej metody!

    b) Zachęcaj do konwersji.

    Tym, co wpływa na decyzję o zakupie, jest najczęściej silna i znana marka, kupony promocyjne i zniżki, ale także doświadczenia użytkownika. O ile silny brand buduje się kilka lub kilkanaście lat, o tyle na doświadczenie klienta mamy wpływ dużo szybciej. Kamil Kozieł i Maciej Budzich w drugim dniu MTC2017 mówili o mocy storytellingu i angażowaniu użytkownika. Czym jest ta metoda? To, krótko mówiąc, historia produktu, która wywołuje emocje i zachęca do zakupu. Siłą storytellingu jest przekonanie użytkownika o wyjątkowości produktu i sprawienie by chciał on go mieć już teraz. Przykładem tej metody jest np. opisanie procesu tworzenia danego produktu lub jego personifikacja.

     Niestety nawet najlepsza historia opowiedziana trudnym do zrozumienia, sztywnym i zbyt technicznym językiem nie ma szans na powodzenie. Oprócz pomysłu na przekaz, niezwykle ważny jest również copywriting. O tym w jaki sposób pisać mówił Artur Jabłoński. Dobry copywriting powinien opierać się głównie na tym by pisać “po ludzku”, tzn. bez używania na siłę mądrych słów, których nie zna osoba spoza branży. To także brak “pustych słów” jak: innowacyjny, zindywidualizowany czy luksusowy, które nic nie znaczą. Treści zarówno na stronach mobilnych jak i desktopowych oraz w aplikacjach powinny być także proste i sympatyczne. Tworząc je pozwól sobie na odrobinę luzu i spontaniczności. Zasady te pozwolą Ci na dotarcie do szerszego grona odbiorców i sprawienie na nich dobrego wrażenia.

    3. Czynniki rankujące w mobilnych wynikach wyszukiwania Google i App Store. 

    Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej, to zapewne dbasz o jej pozycje i widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Skoro więc dbasz o SEO dla strony desktopowej, to dlaczego nie miałbyś także zadbać o jej widoczność na wersji mobile? Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych warto rozszerzyć działania SEO/SEM także na strony i aplikacje mobilne.

    a) Mobilne SEO.

    Temat mobilnego SEO na MTC2017 poruszył Szymon Słowik z agencji Takaoto. Bez wątpienia wymienił o najważniejsze czynniki mające wpływ na widoczność strony w mobilnych wynikach wyszukiwania. Są to m.in:

    • test mobile Google, dzięki któremu sprawdzimy czy nasza strona jest dopasowana do mobilnych wyników wyszukiwania
    • szybkość ładowania witryny, która została wspomniana w punkcie 1b, a dodatkowo warto zadbać także o technologię AMP wspieraną przez Google, dzięki której zoptymalizujemy czas ładowania się witryny (więcej o AMP: http://bit.ly/2mjVtYq)
    • brak używania technologii flash w budowaniu strony
    • dbanie o dopasowanie strony do rozdzielności różnych ekranów (Responsive Web Design)
    • dbanie o użyteczność witryny z punktu widzenia użytkownika
    • zadbanie o kwestie techniczne strony mobilnej

    Szymon Słowik wspomniał także o Mobile-First Index, które obecnie jest w fazie testów. Oznacza to jednak, że w niedalekiej przyszłości czeka nas duża zmiana w indeksowaniu stron mobilnych. Prawdopodobnie po First Mobile Indexing smartphonowy Googlebot będzie głównym botem oceniającym i indeksującym strony, a Googlebot desktopowy będzie botem dodatkowym.

    b) Optymalizacja aplikacji mobilnej (ASO).

    O tym jak zadbać o optymalizację aplikacji mobilnej w App Store oraz dlaczego to ważne w pierwszym dniu MTC2017 opowiadał Maciej Kołek z GetResponse. Na ponad 2 mln aplikacji w app store, większość jest wyszukiwanych za pomocą wyszukiwarki, co motywuje właścicieli aplikacji do zadbania o ich widoczność na określone słowa kluczowe. O jakie elementy warto się zatroszczyć optymalizując aplikację w App Store?

    • tytuł aplikacji
    • ikona (dobry projekt potrafi zwiększyć liczbę instalacji nawet o 700%!)
    • screenshoty
    • opis z uwzględnieniem słów kluczowych, na które ma być widoczna aplikacja
    • słowa kluczowe – (niewidoczne dla użytkownika) 100 znaków wpisywanych z poziomu ustawień aplikacji

     4. Analityka. 

    O analitycznym podejściu do stron mobilnych mówił Krzysztof Marzec – certyfikowany trener Google AdWords i specjalista Google Analytics. Prelekcja Krzysztofa opierała się na poprawianiu użyteczności strony mobilnej w oparciu o dane dotyczące ruchu z Google Analytics. Dla przykładu: analiza raportu dotyczącego wewnętrznej wyszukiwarki da Ci informacje o tym, czego użytkownik szuka wewnątrz witryny. Równie istotna jest analiza słów kluczowych z Google AdWords. Przeglądanie raportów zawierających te dane i wyciąganie wniosków pozwoli na lepsze dostosowanie Twojej strony mobilnej do użytkownika, a także dostosowanie reklam np. do pory dnia, w której Twój klient najczęściej korzysta z telefonu.

    5. Bezpieczeństwo i spam. 

    Równie ważne jak analityka, użyteczność czy marketing dla stron mobilnych jest bezpieczeństwo danych, jakie pozostawiają użytkownicy na stronach czy aplikacjach mobilnych. Coraz więcej z nas korzysta z aplikacji banków, czy robi zakupy w sklepie internetowym. Dane jakie podajemy są wrażliwe, a zabezpieczenie przed ich wyciekiem niezmiernie ważne. O metodach na zabezpieczenie swojego telefonu, aplikacji czy strony internetowej na MTC2017 mówili w swoich prelekcjach m.in. Ernest Jakubowski, Mateusz Biliński oraz Michał Wiciński.

    Do metod zabezpieczeń przed spamem i wykradaniem danych z mobilnych stron internetowych można zaliczyć:

    • dbanie o aktualizacje oprogramowania
    • pozbycie się nieużywanego oprogramowania
    • włączenie 2-składnikowego uwierzytelniania
    • przejście na https
    • połączenie witryny z Google Search Console w celu sprawdzania pojawiających się na stronie błędów na bieżąco

    Z kolei w kwestii bezpieczeństwa z poziomu użytkownika, jako internauci świadomi zagrożenia związanego z hakowaniem smartphonów czy komputerów powinniśmy regularnie zmieniać hasła do poczty elektronicznej, logując się do banków, social mediów czy innych narzędzi zawierających nasze dane. Warto również pozbyć się nieużywanych aplikacji, zalegających na naszym smartphonie, a te które są przez nas używane powinny być często aktualizowane.

    6. Potrzeby klientów i ich znajomość 

    Bardzo ważną częścią strategii mobilnej jest również znajomość klientów i ich potrzeby. Na tegorocznej edycji Mobile Trends Conference element ten był poruszany aż przez 3 różnych prelegentów. Katarzyna Prus-Malinowska stawiała mocny akcent na znajomość samego klienta, jego branży i dopasowanie do potrzeb. Bez tych aspektów nie jest możliwa owocna współpraca.

    Z innej perspektywy współpracę z klientem nakreśliła Monika Czaplicka. Jako specjalista Social Media wskazała błędy popełniane w komunikacji największych marek z klientami. Błędy te często decydują o dalszej relacji klienta ze sklepem/firmą.

    Osobną częścią strategii mobilnej dotyczącej komunikacji jest pojawienie się chatbotów, które wspomagają rozwiązywanie problemów użytkowników stron mobilnych czy aplikacji. Pomimo iż IoT oraz chatboty nie są jeszcze tak doskonałe w użytkowaniu jak rozmowa z żywą osobą, to pokładane są nadzieje w ewolucji tego typu narzędzi do komunikacji z klientem.

    7. Zespół projetkowy i zaangażowanie klienta 

    Tym, o czym musisz pamiętać zanim zaproponujesz klientowi stworzenie aplikacji, jest to, że nie możesz liczyć w tej kwestii na umiejętności tylko jednej osoby! W pierwszym dniu Monika Mikowska zwróciła uwagę na zespół projektowy, który ma tworzyć aplikację. UX Designer, to nie tylko jedna osoba. Do stworzenia aplikacji niezbędny jest zespół złożony z kilku, a nawet kilkunastu osób o różnych specjalizacjach i umiejętnościach. Na każdym etapie realizacji projektu w składzie zespołu projektującego powinieneś mieć m.in: grafika, project managera, stratega i programistę. Dzięki mieszance umiejętności tych osób aplikacja ma szansę powstać sprawnie, a ty zaoszczędzisz czas i pieniądze!

    Drugą osobą, która zwróciła uwagę na zespół projektowy oraz współpracę z klientem był Jerzy Kufel. Wymienił o kilka najistotniejszych elementów mających wpływ na sukces projektu:

    • kwestia api – nie działa, nie ma w ogóle (wiąże się z zawieszeniem projektu lub jego opóźnieniem)
    • brak zaangażowania ze strony klienta
    • dream combo – tanio, szybko i dobrze (po ci aż 3 projekty? 🙂 )

     

    8. Mobile sie kończy. 

    Ostatnie co musisz wiedzieć o mobile, to fakt, że ten oczywisty dla nas świat złożony głównie ze smartphonów się kończy. Rzeczywistość mobile, o której teraz należy mówić to rzeczywistość rozszerzona także o technologie VR, AR i MR. Mobile to teraz nasz styl życia, rodzaj komunikacji i przemieszczania się, który został całkowicie podporządkowany urządzeniom mobilnym.

    Dziś nie możemy mówić, że jesteśmy offline, ponieważ poprzez social media, wysyłanie e-mail czy robienie zakupów cały czas żyjemy w świecie online. Elementy takie jak coraz częstsza i dłuższa rozmowa z chatbotami, większe zaangażowanie w cyfrową rzeczywistość czy synchronizacja kanałów z których korzystamy sprawiają, że mobile stał się on nierozerwalną częścią naszego życia.

    3 dni spędzone na konferencji Mobile Trends Conference zapamiętamy jako ciekawe prelekcje, w których poruszono wiele ważnych kwestii związanych z urządzeniami, użytkownikami, projektowaniem i bezpieczeństwem mobilnym. Ich odpowiednie połączenie może być gwarancją sukcesu Twojej strony lub aplikacji mobilnej.

    Udział w MTC2017, to także ciekawe case study, które mogliśmy oglądać w trzecim dniu, a które są inspiracją do działań w przyszłości. To, co warte jest przemyślenia, to rozbieżność jaka ma obecnie miejsce w branży. Niektórzy mówią, że to właśnie 2017 rok będzie rokiem mobile, inni z kolei twierdzą, że mobile już się kończy i w tym temacie nie ma już nic więcej do odkrycia. Jak jest rzeczywiście?

     

    Monika Śmigla
    Napisane przez
    Monika Śmigla

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl