Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Afiliacja dla biznesu e-commerce - o czym musisz wiedzieć?

6 975
Tetiana Temruk | 30.07.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest afiliacja, 
  • czy warto korzystać z afiliacji,
  • jak powinno się pracować z afiliacją, aby zyskiwać, a nie tracić,
  • dlaczego warto robić afiliację z PromoTraffic.

Czym jest afiliacja?

Afiliacja to typ współpracy marketingowej, który polega na uruchomieniu programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej, którego celem jest umieszczanie ofert sklepu internetowego na stronach wydawców tej sieci. Wydawcy publikują linki i umieszczają kreacje graficzne na swoich stronach oraz skłaniają użytkowników do dokonywania zakupów w wybranym sklepie internetowym. Rozliczenia z wydawcami w programach partnerskich odbywają się jedynie za wygenerowane efekty. 

Afiliacja pozwala zwiększyć poziom sprzedaży i ruchu w sklepie internetowym. Zwykle w tym celu nawiązuje się współpracę z sieciami afiliacyjnymi, natomiast w niektórych przypadkach praktyką jest uruchomienie bezpośredniej kooperacji z wydawcami afiliacyjnymi. W obu przypadkach istnieje możliwość umieszczania ofert swojego sklepu internetowego na popularnych blogach, grupach na Facebooku, platformach influencerskich (Instagram, YouTube, TikTok), serwisach cashbackowych, stronach z kodami rabatowymi itp. Najpopularniejszym modelem atrybucji, zgodnie z którym funkcjonuje większość sieci afiliacyjnych działających w dziedzinie programów partnerskich, jest Last Paid Click. 

Ważnym aspektem tego kanału marketingowego jest to, że z sieciami afiliacyjnymi rozliczamy się za efekt. Jaki ma on być, określa bezpośrednio reklamodawca, czyli sklep internetowy. Najpopularniejszym modelem rozliczeniowym jest CPS (cost per sale), czyli procent od wartości zamówienia. Można także rozliczać się w modelach CPL (cost per lead), CPC (cost per click), CPI (cost per install, dotyczy aplikacji mobilnej) albo w modelach hybrydowych. 

Marketing afiliacyjny i programy partnerskie - czy warto z nich korzystać?

Warto, jeżeli sklep internetowy odpowiada wszystkim wymaganiom sieci afiliacyjnych, a także posiada możliwości techniczne, aby jakościowo realizować ten kanał. Do kryteriów, które powinna spełniać sieć afiliacyjna, należą: 

  • branża w której funkcjonuje sklep internetowy, 
  • średnia wielkość ruchu na stronie, 
  • ilość unikalnych użytkowników,
  • ewentualnie współczynnik konwersji lub inne dodatkowe wymagania. 

Wszystko zależy od sieci, w której planuje się uruchomienie działań. 

Afiliacja pozwala pozyskać trudno dostępną grupę docelową, zwiększyć przychody ze sklepu internetowego bez ucinania wolumenów wcześniej uruchomionych kanałów, zwiększyć wielkość ruchu na stronie, a także prowadzić drogie kanały w efektywnościowym modelu CPS. Działania sprzedażowe można też z działaniami wizerunkowymi. W praktyce  oznacza to bezpłatny PR w połączeniu z opłatą za efekt. 

Za pomocą afiliacji sklep internetowy może uzyskać dostęp do influencerów. Ponadto, rozliczenie z influencerami odbywają się tu modelu CPS albo modelu hybrydowym. Programy partnerskie pozwalają na to, by reklamodawca może reklamować się w popularnych profilach na Instagramie, grupach na Facebooku, kanałach na YouTubie, TikToku oraz na innych platformach. 

Szerokość i różnorodność kanałów reklamowych, które możemy pozyskać za pomocą afiliacji, jest niezmiernie ważna. Poza tym, w procesie zarządzania kanałami istotnym aspektem dla każdego sklepu internetowego jest kontrolowanie kosztów marketingowych. 

Afiliacja pozwala utrzymywać korelację między kosztami i przychodami na stałym poziomie. Na przykład, wskaźnik COS (stosunek kosztu do przychodu) z tego kanału jest parametrem niezmiennym. Jeżeli reklamodawca określa, że stawka CPS powinna być na poziomie 5%, oznacza to, że COS z afiliacji zawsze będzie utrzymywał się na poziomie 5%. Sytuacja zmieni się jedynie wtedy, gdy reklamodawca świadomie podwyższa lub obniża stawkę CPS. Jest on doskonale zabezpieczony przed wydawaniem pieniędzy bez gwarancji zwrotu inwestycji. 

Jak pracować z afiliacją, aby zyskiwać, a nie tracić?

Każdy kanał marketingowy powinien być dobrze zarządzany.  Kanał marketingu afiliacyjnego nie jest wyjątkiem. Niestety, wielu reklamodawców błędnie przyjmuje, że afiliację trudno kontrolować. Często wynika to z braku potrzebnych dostępów lub ograniczonych uprawnień reklamodawcy, np. dostępu do listy wydawców, statystyk, wykorzystywanych kreacji itp. 

Pierwszym krokiem do uruchomienia skutecznego programu afiliacyjnego jest dobór odpowiedniej sieci afiliacyjnej. Każda sieć ma podobne, ale różniące się w szczegółach narzędzia techniczne, każda dysponuje też inną liczbą wydawców, własnymi kanałami ruchu, modelami rozliczeń czy warunkami współpracy. Dlatego należy dokładnie przeanalizować możliwości każdej sieci oraz wybrać taką, która będzie w stanie zrealizować postawione cele.

Drugim krokiem jest jakościowa integracja techniczna oraz konfiguracja deduplikacji zamówień. Integracja jest potrzebna po to, by informacja o transakcjach wygenerowanych za pomocą wydawców sieci afiliacyjnych trafiała do panelu sieci. Deduplikację zamówień konfiguruje się w celu uniknięcia sytuacji, w której płacimy kilka razy za tę samą transakcję. Możemy to uzyskać poprzez to, że odbywa się faktyczne rozdzielenie afiliacji od innych płatnych źródeł ruchu, chociaż wszystkie źródła ruchu korzystają z modelu atrybucji Last Paid Click. 

Trzeci krok - zarządzanie afiliacją. Po uruchomieniu programu partnerskiego należy moderować zgłoszenia wydawców, monitorować ich efektywność, uzgadniać dodatkowe aktywności, kontrolować stosowanie się przez wydawców do regulaminów oraz ciągle rozwijać program partnerski. Niestety, zdarzają się sytuacje, kiedy sklep internetowy ma negatywne doświadczenie z siecią afiliacyjną. Zwykle to jest spowodowane brakiem jakościowego zarządzania kanałem albo złą konfiguracją techniczną. 

Afiliacja jest bardzo wartościowym kanałem, który pozwala zwiększyć wielkość sprzedaży i ruchu na stronie sklepu internetowego, działać wizerunkowo i pozyskiwać nowych użytkowników. Zazwyczaj to brak skutecznego zarządzania powoduje słabe efekty, duplikowanie zamówień, naruszanie regulaminu programu partnerskiego i innego rodzaju problemy. 

Dlaczego warto robić marketing afiliacyjny z PromoTraffic?

Jako PromoTraffic wykonujemy szczegółowy briefing oraz pomagamy wybrać najlepszą sieć afiliacyjną, która odpowiada wymaganiom i oczekiwaniom klienta. Przeprowadzamy klienta przez proces integracji technicznej i konfiguracji deduplikacji zamówień. 

Po uruchomieniu programu partnerskiego specjaliści PromoTraffic zajmują się bezpośrednim prowadzeniem programu, budują i wykonują plan rozwojowy, monitorują działania, jakie prowadzą sieć afiliacyjna i wydawcy oraz pilnują, by cele i KPI zaakceptowane przez klienta, były realizowane.

Nie ograniczamy się tylko do podstawy, jaką jest sieć afiliacyjna. Możemy również uruchomić bezpośrednią współpracę z wydawcami, jeżeli będzie tego wymagała sytuacja. W takim wypadku klient też nie zostanie pozostawiony sam sobie - monitorujemy działania tych podmiotów, kontrolujemy, czy dotrzymują oni wszystkich wymagań i rozwijamy program partnerski w celu zwiększenia poziomu generowanych przychodów i realizacji celów klienta. 

Tetiana Temruk

Customer Success Expert

Customer Success Expert w PromoTraffic. W naszej firmie zajmuje się budowaniem i realizacją strategii marketingowych dla klientów branży e-commerce.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.