Home Blog Afiliacja dla biznesu e-commerce – o czym musisz wiedzieć?

Afiliacja dla biznesu e-commerce – o czym musisz wiedzieć?

Czas czytania : 4 min
30 lipca 2020

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest afiliacja?

Afiliacja to typ współpracy marketingowej, który polega na uruchomieniu programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej, którego celem jest umieszczanie ofert sklepu internetowego na stronach wydawców tej sieci. Wydawcy publikują linki i umieszczają kreacje graficzne na swoich stronach oraz skłaniają użytkowników do dokonywania zakupów w wybranym sklepie internetowym. Rozliczenia z wydawcami w programach partnerskich odbywają się jedynie za wygenerowane efekty. 

Afiliacja pozwala zwiększyć poziom sprzedaży i ruchu w sklepie internetowym. Zwykle w tym celu nawiązuje się współpracę z sieciami afiliacyjnymi, natomiast w niektórych przypadkach praktyką jest uruchomienie bezpośredniej kooperacji z wydawcami afiliacyjnymi. W obu przypadkach istnieje możliwość umieszczania ofert swojego sklepu internetowego na popularnych blogach, grupach na Facebooku, platformach influencerskich (Instagram, YouTube, TikTok), serwisach cashbackowych, stronach z kodami rabatowymi itp. Najpopularniejszym modelem atrybucji, zgodnie z którym funkcjonuje większość sieci afiliacyjnych działających w dziedzinie programów partnerskich, jest Last Paid Click. 

Ważnym aspektem tego kanału marketingowego jest to, że z sieciami afiliacyjnymi rozliczamy się za efekt. Jaki ma on być, określa bezpośrednio reklamodawca, czyli sklep internetowy. Najpopularniejszym modelem rozliczeniowym jest CPS (cost per sale), czyli procent od wartości zamówienia. Można także rozliczać się w modelach CPL (cost per lead), CPC (cost per click), CPI (cost per install, dotyczy aplikacji mobilnej) albo w modelach hybrydowych. 

Marketing afiliacyjny i programy partnerskie – czy warto z nich korzystać?

Warto, jeżeli sklep internetowy odpowiada wszystkim wymaganiom sieci afiliacyjnych, a także posiada możliwości techniczne, aby jakościowo realizować ten kanał. Do kryteriów, które powinna spełniać sieć afiliacyjna, należą: 

Wszystko zależy od sieci, w której planuje się uruchomienie działań. 

Afiliacja pozwala pozyskać trudno dostępną grupę docelową, zwiększyć przychody ze sklepu internetowego bez ucinania wolumenów wcześniej uruchomionych kanałów, zwiększyć wielkość ruchu na stronie, a także prowadzić drogie kanały w efektywnościowym modelu CPS. Działania sprzedażowe można też z działaniami wizerunkowymi. W praktyce  oznacza to bezpłatny PR w połączeniu z opłatą za efekt. 

Za pomocą afiliacji sklep internetowy może uzyskać dostęp do influencerów. Ponadto, rozliczenie z influencerami odbywają się tu modelu CPS albo modelu hybrydowym. Programy partnerskie pozwalają na to, by reklamodawca może reklamować się w popularnych profilach na Instagramie, grupach na Facebooku, kanałach na YouTubie, TikToku oraz na innych platformach. 

Szerokość i różnorodność kanałów reklamowych, które możemy pozyskać za pomocą afiliacji, jest niezmiernie ważna. Poza tym, w procesie zarządzania kanałami istotnym aspektem dla każdego sklepu internetowego jest kontrolowanie kosztów marketingowych. 

Afiliacja pozwala utrzymywać korelację między kosztami i przychodami na stałym poziomie. Na przykład, wskaźnik COS (stosunek kosztu do przychodu) z tego kanału jest parametrem niezmiennym. Jeżeli reklamodawca określa, że stawka CPS powinna być na poziomie 5%, oznacza to, że COS z afiliacji zawsze będzie utrzymywał się na poziomie 5%. Sytuacja zmieni się jedynie wtedy, gdy reklamodawca świadomie podwyższa lub obniża stawkę CPS. Jest on doskonale zabezpieczony przed wydawaniem pieniędzy bez gwarancji zwrotu inwestycji. 

Jak pracować z afiliacją, aby zyskiwać, a nie tracić?

Każdy kanał marketingowy powinien być dobrze zarządzany.  Kanał marketingu afiliacyjnego nie jest wyjątkiem. Niestety, wielu reklamodawców błędnie przyjmuje, że afiliację trudno kontrolować. Często wynika to z braku potrzebnych dostępów lub ograniczonych uprawnień reklamodawcy, np. dostępu do listy wydawców, statystyk, wykorzystywanych kreacji itp. 

Pierwszym krokiem do uruchomienia skutecznego programu afiliacyjnego jest dobór odpowiedniej sieci afiliacyjnej. Każda sieć ma podobne, ale różniące się w szczegółach narzędzia techniczne, każda dysponuje też inną liczbą wydawców, własnymi kanałami ruchu, modelami rozliczeń czy warunkami współpracy. Dlatego należy dokładnie przeanalizować możliwości każdej sieci oraz wybrać taką, która będzie w stanie zrealizować postawione cele.

Drugim krokiem jest jakościowa integracja techniczna oraz konfiguracja deduplikacji zamówień. Integracja jest potrzebna po to, by informacja o transakcjach wygenerowanych za pomocą wydawców sieci afiliacyjnych trafiała do panelu sieci. Deduplikację zamówień konfiguruje się w celu uniknięcia sytuacji, w której płacimy kilka razy za tę samą transakcję. Możemy to uzyskać poprzez to, że odbywa się faktyczne rozdzielenie afiliacji od innych płatnych źródeł ruchu, chociaż wszystkie źródła ruchu korzystają z modelu atrybucji Last Paid Click. 

Trzeci krok – zarządzanie afiliacją. Po uruchomieniu programu partnerskiego należy moderować zgłoszenia wydawców, monitorować ich efektywność, uzgadniać dodatkowe aktywności, kontrolować stosowanie się przez wydawców do regulaminów oraz ciągle rozwijać program partnerski. Niestety, zdarzają się sytuacje, kiedy sklep internetowy ma negatywne doświadczenie z siecią afiliacyjną. Zwykle to jest spowodowane brakiem jakościowego zarządzania kanałem albo złą konfiguracją techniczną. 

Afiliacja jest bardzo wartościowym kanałem, który pozwala zwiększyć wielkość sprzedaży i ruchu na stronie sklepu internetowego, działać wizerunkowo i pozyskiwać nowych użytkowników. Zazwyczaj to brak skutecznego zarządzania powoduje słabe efekty, duplikowanie zamówień, naruszanie regulaminu programu partnerskiego i innego rodzaju problemy. 

Dlaczego warto robić marketing afiliacyjny z PromoTraffic?

Jako PromoTraffic wykonujemy szczegółowy briefing oraz pomagamy wybrać najlepszą sieć afiliacyjną, która odpowiada wymaganiom i oczekiwaniom klienta. Przeprowadzamy klienta przez proces integracji technicznej i konfiguracji deduplikacji zamówień. 

Po uruchomieniu programu partnerskiego specjaliści PromoTraffic zajmują się bezpośrednim prowadzeniem programu, budują i wykonują plan rozwojowy, monitorują działania, jakie prowadzą sieć afiliacyjna i wydawcy oraz pilnują, by cele i KPI zaakceptowane przez klienta, były realizowane.

Nie ograniczamy się tylko do podstawy, jaką jest sieć afiliacyjna. Możemy również uruchomić bezpośrednią współpracę z wydawcami, jeżeli będzie tego wymagała sytuacja. W takim wypadku klient też nie zostanie pozostawiony sam sobie – monitorujemy działania tych podmiotów, kontrolujemy, czy dotrzymują oni wszystkich wymagań i rozwijamy program partnerski w celu zwiększenia poziomu generowanych przychodów i realizacji celów klienta. 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 12 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.