Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Analiza konkurencji na Facebooku - jak monitorować konkurencję na Facebooku?

5 min 357
Magdalena Rozwadowska | 16.08.2021

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego wykonanie analizy konkurencji jest istotne,
  • w jaki sposób dokonać analizy konkurencji na Facebooku
  • jakie narzędzia i opcje Facebooka mogą być przydatne przy analizowaniu konkurencji.

Dlaczego monitoring konkurencji ma znaczenie?

Analiza konkurencji jest niezwykle istotną częścią planowania strategii marketingowej. O przeprowadzeniu analizy konkurencji powinniśmy zawsze pamiętać planując start działań w nowym kanale, ale także odświeżając strategię, sprawdzając reakcję konkurencji na nietypowy trend sprzedażowy w branży albo obserwując jej działania podczas kampanii sezonowych, realizowanych np. w okresie Black Friday, Walentynek, Back to School.

Analiza konkurencji powinna stanowić dla nas punkt odniesienia. Pozwala weryfikować zmiany na rynku i daje lepszy ogląd na całą branżę. Dogłębnie analizując działania konkurencji w social media mamy możliwość określenia mocnych i słabych stron zarówno sklepów konkurencyjnych, jak i własnego biznesu, co pozwala nam na dostrzeżenie nowych kierunków rozwoju, a także ewentualnych zagrożeń.

Monitoring konkurencji pozwala nam określić zakres działań prowadzonych przez konkurencję i potraktować je jako inspirację, a także znaleźć przestrzenie, których konkurencja nie wykorzystuje. Daje nam to szansę na wyróżnienie się na tle innych marek lub dotarcie do potencjalnych klientów, do których nie docierają sklepy konkurencyjne. 

Przeprowadzając analizę konkurencji na Facebooku, najważniejszymi danymi, jakie możemy pozyskać o konkurencji są rodzaje wykorzystywanych reklam, targetowanie, promowany asortyment oraz sposób prowadzenia działań organicznych, w tym komunikacja marki.

Biblioteka reklam

Istotną funkcją Facebooka jest Biblioteka reklam, w której możemy podejrzeć wszystkie aktywne reklamy dla danej strony na Facebooku. Bibliotekę reklam możemy znaleźć na każdym profilu w części Transparentność strony:

screen: transparentność strony

Po kliknięciu "Wyświetl wszystko" będziemy mieli możliwość przejścia do Biblioteki reklam:

screen: jak wejść w bibliotekę reklam

W Bibliotece reklam mamy możliwość przejrzenia wszystkich reklam, które aktualnie wykorzystuje w działaniach promocyjnych konkurencyjna strona w social media, z podziałem na czas rozpoczęcia wyświetlania poszczególnych kreacji reklamowych.

Czas rozpoczęcia wyświetlania mówi nam dużo o tym, jak często reklamy są dodawane na koncie reklamowym oraz zastępowane nowymi.

Reklamy, które są aktywne bardzo długo i ich czas rozpoczęcia jest odległy, mogą nam sugerować, że zostały dobrze odebrane przez użytkowników i mimo długiego czasu wyświetlania, wciąż dostarczają oczekiwane wyniki. 

Filtrując widok z wykorzystaniem słów kluczowych, możemy podejrzeć interesującą nas część dostępnych reklam. Może to stanowić duże ułatwienie szczególnie w przypadku stron, które posiadają kilkadziesiąt aktywnych reklam.

W przypadku sklepów, które mają w ofercie produkty różnych marek, takich jak np. drogerie, filtrując reklamy z użyciem słów kluczowych, możemy wyświetlić wyniki tylko dla jednej, wybranej marki, dla której strona posiada dedykowane reklamy.

W Bibliotece reklam możemy również przefiltrować wyniki w oparciu o: Język, Platformę, Typ multimediów oraz Datę:

Wybór Platformy pozwala na przejrzenie reklam wyświetlanych w określonych umiejscowieniach: na Facebooku, Instagramie, Audience Network lub Messengerze.

Filtrując reklamy po Typie multimediów możemy podejrzeć wszystkie reklamy zawierające Obraz, Film lub te bez obrazu lub filmu. Dzięki temu możemy przeanalizować np. wykorzystywane kreacje video, ich dynamikę, długość oraz użyte efekty.

Analizując aktywne reklamy w social mediach, możemy również przeanalizować promowany przez konkurencje asortyment. Pozwoli nam to znaleźć produkty/marki, które są częściej uwzględniane w reklamach albo takie, dla których reklamy aktywne są bardzo długo. To może stanowić dla nas sugestią, że te produkty są dobrze odbierane przez użytkowników i dobrze się sprzedają.

Ma to duże znaczenie szczególnie w przypadku bardziej dynamicznych branż, gdzie często zmieniają się trendy sprzedażowe.

W ten sposób możemy również znaleźć niezagospodarowane jeszcze przestrzenie i wytypować marki/produkty, których konkurencyjne stronie nie promują i wyróżnić się reklamowaną ofertą.

Analizując czas rozpoczęcia wyświetlania danych reklam, będziemy również w stanie określić, kiedy konkurencja zaczęła promować nową kolekcję lub rozpoczęła sezon wyprzedaży. 

W Bibliotece reklam będzie mogli przejrzeć także reklamy, wykorzystywane przez konkurencyjne sklepy w trakcie cyklicznych wydarzeń sezonowych, takich jak Black Friday, Dzień Matki albo Mikołajki, a także reakcję konkurencyjnych marek na bieżące wydarzenia, czyli RTM (Real Time Marketing).

Kierowanie reklam - Grupy odbiorów

Facebook nie oferuje nam wielu możliwości, pozwalających na określenie grup odbiorców, którym konkurencyjne strony wyświetlają swoje reklamy. Przy analizie konkurencji w mediach społecznościowych przydatną funkcją może być Dlaczego widzę tę reklamę?, gdzie możemy sprawdzić, jak kierowane są reklamy, które wyświetliły się nam w aktualnościach na Facebooku:

Wadą tego rozwiązania jest jego ograniczona dostępność. Nie mamy możliwości podejrzenia targetowania konkurencyjnych reklam w każdej chwili, musimy poczekać aż dana reklama wyświetli się nam w aktualnościach.

Jeśli jednak odwiedzimy konkurencyjną witrynę i spędzimy na niej trochę czasu, przeglądając asortyment, a nawet dodając produkty do koszyka, to mamy duże szanse, że po niedługim czasie zacząć nam się wyświetlać reklamy danej strony, co pozwoli nam sprawdzić ich targetowanie.

screen: dlaczego widzisz tę reklamę

 

Funkcja ta pozwala nam sprawdzić, do jakiej grupy docelowej kierowana jest reklama, z uwzględnieniem lokalizacji, płci, wieku, zainteresowań, interakcji z witryną lub stroną na Facebooku, a także podobnych grup odbiorców

Analiza stron konkurencji w social media

Duże znaczenia przy przeprowadzaniu analizy konkurencji na Facebooku ma również analiza działań organicznych.

Analizując profil na Facebooku możemy wyciągnąć podstawowe statystyki oraz informacje, takie jak:

  • liczba fanów
  • liczba publikowanych postów
  • liczba interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia)
  • rodzaj wykorzystywanych postów (angażujące, sprzedażowe, lojalizujące)
  • komunikacja marki
  • spójność graficzna.

Planując rozpoczęcie działań na Facebooku lub odnowienie strategii marketingowej, powinniśmy zadbać o dopracowanie profilu. Postarać się m.in. o spójną komunikację marki, szatę graficzną oraz ciekawe, angażujące treści.

Analizując działania konkurencji mamy możliwość sprawdzenia, jakie rodzaje postów wykorzystywane są w komunikacji, jak poszczególne posty odbierane są przez grupę odbiorców i w jakim stylu marka komunikuje się ze swoimi klientami, zarówno w treści postów, jak i komentarzach.

Przeglądając strony konkurencji, możemy się przekonać, że np. użytkownicy bardzo dobrze reagują na określony typ konkursów, który również będziemy mogli wykorzystać do lojalizacji naszych klientów.

Ponadto posty z profilu bardzo często wykorzystywane są również w promocji, co również dużo nam mówi o rodzaju reklam i promowanych przez konkurencję produktach.

Przy analizie strony na Facebooku, pomocnym narzędziem będzie Social Insider.

Monitoring konkurencji w Social Insider

Social Insider to narzędzie analityczne, pozwalające na zebranie i porównanie podstawowych danych z naszych profili w social media oraz profili konkurentów.

screen: monitoring konkurencji w social media insider

Narzędzie daje nam możliwość sprawdzenia, ile postów zostało opublikowanych na danym profilu w określonym przedziale czasu, liczbę fanów, nowych fanów oraz zaangażowanie.

Możemy również sprawdzić, które posty były najbardziej angażujące, jakiego rodzaju posty zostały opublikowane (video, zdjęcie, link), średni dzienne zasięgi (organiczne i płatne) oraz jak ilość postów, zaangażowanie i zasięgi rozkładały na przestrzeni ostatnich dni lub miesięcy.

Narzędzie pozwala nam również na zestawienie naszego profilu z innymi stronami i porównanie statystyk.

 

Podsumowując, wszystkie przedstawione narzędzia: Biblioteka reklam, Dlaczego widzę tę reklamę?, a także analiza profilu pozwalają nam na monitoring działań konkurencji w mediach społecznościowych. Analiza konkurencji w social media pozwala nam nie tylko znaleźć nowe przestrzenie do rozwoju, ale także ocenić postęp jaki robimy i określić pozycję na rynku na tle konkurentów.

Zdefiniowanie celów i wyznaczenie KPI pozwala nam na śledzenie rozwoju naszego biznesu, bazując na danych historycznych. Natomiast odniesienie do konkurencji daje nam możliwość zweryfikowania czy postęp, który robimy jest szybki czy wolny i jak wypadamy na tle innych marek.

Magdalena Rozwadowska

PPC Senior Specialist

w PromoTraffic pracuje na stanowisku PPC Senior Specialist. Na co dzień zajmuje się analizą danych, optymalizacją kampanii oraz planowaniem strategii marketingowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.