Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Angażująca grafika reklamowa - jak zachęcić użytkownika do kliknięcia

7 min 253
Klaudia Sura | 29.04.2021

Co powinno się znaleźć na grafice? To pytanie wraca jak mantra od klientów, z którymi mam okazję współpracować. W dobie ślepoty banerowej i mnogości komunikatów, jakie każdego dnia możemy dostrzec w internecie, jest to szczególnie ważne. Zwłaszcza w czasach pandemii, kiedy świat e-commerce przeżywa rozkwit, a wraz z nim rozwija się marketing internetowy. 90% docierających do mózgu informacji, to informacje wzrokowe. 60 000 razy szybciej mózg rozpoznaje obrazy niż słowa.

W tym artykule przedstawię kilka rad, jak tworzyć grafiki reklamowe, aby zwracały uwagę odbiorców.

Must have każdego baneru reklamowego

Oczywiście - szczególnie istotne jest logo. Trudno wyobrazić sobie kreację graficzną reklamującą asortyment sklepu czy akcję promocyjną bez wyraźnego logo. Ma to dwa uzasadnienia:

1) po pierwsze, pokażmy klientowi gdzie go zapraszamy

2) po drugie, widoczne logo pozwoli na zapamiętanie brandu. Być może w wolnej chwili wróci do sklepu wpisując w wyszukiwarkę nazwę marki. Pamiętajmy, że sieć rządzi się swoimi prawami. To nie jest spotkanie jeden na jeden. W momencie, kiedy wyświetlamy kreację na stronie, Facebooku czy w ramach Google Ads, użytkownik może być w pracy/jeść obiad/ biec na tramwaj/ bawić się w piaskownicy z dzieckiem/ czekać w poczekalni przychodni/ ma prawo robić inne rzeczy dnia powszedniego.

Kolejny element, który ma ogromne znaczenie w przypadku wielu typów reklam graficznych, to CTA (eng. Call To Action, czyli wezwanie do działania). CTA może występować w różnej formie. Jego celem jest zachęcenie użytkownika do przejścia dalej. Zazwyczaj jest to widoczny przycisk. Rzadziej spotyka się podkreślenie czy ikonę, która obrazkowo sugeruje użytkownikowi dalszy krok -> wizytę na stronie. W zależności od tego, jaki jest cel tworzenia kampanii CTA może brzmieć:

  1. Czytaj więcej / pobierz / czytaj / zapoznaj się - w przypadku, gdy zależy nam na tym, aby odbiorcy zapoznali się np. z zasadami konkursu.
  2. Kup teraz / idź do sklepu / znajdź dla siebie / znajdź / wejdź do sklepu/salonu/showroomu - w przypadku akcji promocyjnych czy kampanii wizerunkowych sklepów internetowych.

Pzrzykład baneru promocyjnego w branży fashion

3. Zobacz / sprawdź / szukaj / idź - ogólne CTA pasujące do większości kampanii.

Przykład kreacji wizerunkowej przy okazji Świąt Bożego Narodzenia

Pozostałe elementy kreacji stanowią tło/zdjęcia oraz przekaz, temat. Musisz pamiętać, że w internecie walczymy o uwagę. A o tym, czy ją zwróciliśmy decydują sekundy.

Jaka powinna być kolorystyka grafiki reklamowej?

Kontrastowa. Im mocniejszy kontrast pomiędzy kolorami, tym będzie ona bardziej widoczna i skupi uwagę użytkownika. W sieci można znaleźć zestawienia kolorów, które przyciągają uwagę. Na blogu Creatopy znajdziecie ich ponad 40 (40 Eye-Catching Color Combinations In Display Ads (creatopy.com) Ważne jednak, aby grafiki nie były nazbyt pstrokate i mało estetyczne. Owszem, bardzo kolorowa kreacja może przyciągnąć oko odbiorcy, ale reklamą chcemy zachęcić użytkowników do interakcji - nie odstraszyć brakiem gustu.

Przykład zestawień kolorytystycznych, które zwracają uwagę z bloga CreatopyPrzykład kombinacji kolorytystycznych, które zwracają uwagę z bloga Creatopy

Siła przekazu grafik reklamowych - jak skupić uwagę odbiorcy ?

Nie jest żadną nowością informacja o tym, że na użytkowników działają liczby. Duże liczby, oczywiście, w kontekście wysokości rabatów. Nie od dziś znamy zasadę promocji "do -80%", kiedy to pojedyncze sztuki przecenione są tak znacznie, a pozostałe rabaty przyjmują niższe wartości. Badania na Cambridge University prowadzone przez Wolframa Schulza pokazują, że nieoczekiwany bonus powoduje większy wyrzut dopaminy w mózgu, niż spodziewana większa nagroda. Jeśli natomiast spodziewaliśmy się jakiejś nagrody, a jej nie otrzymaliśmy, poziom dopaminy w mózgu drastycznie spada, co przez mózg jest odczuwane jako ból.

Inne angażujące elementy

Odbiorcy reklam zwracają uwagę na:

ORYGINALNOŚĆ

Mózg ludzki szuka tego, co nowe i wcześniej niespotkane.

BŁĄD

Przekaz z zastosowanym celowo błędem będzie się wyróżniać wśród innych komunikatów. Istnieje jednak duże ryzyko stosowania takich technik.

NIEJEDNOZNACZNOŚĆ

Kochamy łamigłówki i content, który wymaga od nas zaangażowania. Koncentrujemy się na ciekawości oraz fakcie, że nie potrafimy rozwiązać zagadki, co przyciąga na dłużej uwagę oraz zapada w pamięć. Post na Facebooku z niejednoznaczną grafiką, zdjęcia, którym trzeba się przyjrzeć, by ujrzeć wszystkie ich elementy - tego typu kreacje mogą być kluczem do sukcesu!

Reklama maszynki do golenia nawiązująca do nowej linii metra w Warszawie - przykład contentu RTM

Gratis - emocjonalny punkt G w marketingu ?

Priya Raghubir (prof. New York University Stern School of Business) w swoich badaniach analizowała ocenę wartości gratisów przez klientów. Badanie polegało na tym, że do alkoholu w sklepie bezcłowej dodawano gratis bransoletkę, a badanych poproszono o oszacowanie jej wartości. Osoby, które miały informację, że dołączana jest za darmo - wyceniali ją o 35% taniej, niż Ci, którym pokazano ją niezależnie od alkoholu.

Z gratisami należy działać ostrożnie. Darmowy prezent może dla klienta oznaczać, że skoro nic nie kosztuje, to nie ma wartości.

Efekt katedry - wszystko co ważne, umieść na górze

To jedna z zasad tworzenia grafik: najważniejsze jej elementy w większości przypadków dobrze umieścić wyżej! Dlaczego? Z powodu tzw. "efektu katedry". Podobnie, jak podczas zwiedzania katedry. Od razu po wejściu wzrok kieruje się ku górze. Ze zdjęciami i bannerami jest podobnie.

Marka Mercedes Benz jako przykład konsekwencji stylu

Jaki produkt reklamować na grafice?

Choć pewnie trudno sobie wyobrazić grafiki oparte o danych, to te są najbardziej konwertujące. Tworząc grafiki dla klientów, zaczynamy od analizy danych:

  1. rynku, np. w Google Trends, gdzie możemy przeanalizować czy na kreacji pokazywać modelkę w dresie czy w sukience. W narzędziu łatwo możemy porównać kilka fraz i zbadać zainteresowanie, co dam nam odpowiedzieć, co jest teraz popularniejsze.
  2. danych własnych (CMS, Google Analitycs). Przed decyzją, który produkt zamieścić na kreacji, kluczowa jest analiza sprzedaży w sklepie w ostatnich tygodniach oraz cofnięcie się w danych rok wstecz i analiza asortymentu, jaki rok temu cieszył się największą popularnością. W przypadku dużych akcji promocyjnych warto postawić na produkt, którego mamy w magazynie w bezpiecznej ilości.

W tworzeniu grafik reklamowych kluczowa jest także konsekwencja stylu. Każdy z nas potrafi po samej czcionce zidentyfikować kreacje marki Mercedes.

Marka Mercedes Benz jako przykład konsekwencji stylu.

Konsekwencja kreacji produktowych Abra MEBLE Konsekwencja kreacji produktowych Abra MEBLE

Testowanie różnych kreacji i monitoring CTR

Nie będzie odkrywczym, jeśli napiszę w podsumowaniu, że mimo wszystkich zasad, zachęcam do testowania różnych kreacji i oceny wyników. Wiele zależy od tego, gdzie ma być wyświetlana grafika, jaki jest jej cel, do jakich odbiorców chcemy dotrzeć. Inaczej trzeba podejść do zdjęć do postów na Facebooku, inaczej - do banerów zamieszczanych na stronach albo kreacji przeznaczonych do newslettera. Dobrze sprawdzać różne opcje i zaangażowanie, jakie te wzbudzają. Czasem zmiana tła, czy copy CTA powoduje wzrost kliknięć w reklamę. Inwestycja w testowanie pomaga w późniejszym etapie znacznie zoptymalizować koszty całej kampanii.

Klaudia Sura

Customer Success Team Leader

Na co dzień, w PromoTraffic zajmuje się koordynacją projektów, monitorowaniem efektywności kanałów sprzedażowych naszych klientów i prowadzeniem zespołu specjalistów CS. Po pracy, czuje się jak ryba w wodzie - w wodzie. Uwielbia sporty wodne, od pływania, nurkowania, aqua aerobic po extremalne kąpiele w przeręblu.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.