Co powinno się znaleźć na grafice? To pytanie wraca jak mantra od klientów, z którymi mam okazję współpracować. W dobie ślepoty banerowej i mnogości komunikatów, jakie każdego dnia możemy dostrzec w internecie, jest to szczególnie ważne. Zwłaszcza w czasach pandemii, kiedy świat e-commerce przeżywa rozkwit, a wraz z nim rozwija się marketing internetowy. 90% docierających do mózgu informacji, to informacje wzrokowe. 60 000 razy szybciej mózg rozpoznaje obrazy niż słowa.
W tym artykule przedstawię kilka rad, jak tworzyć grafiki reklamowe, aby zwracały uwagę odbiorców.
Oczywiście – szczególnie istotne jest logo. Trudno wyobrazić sobie kreację graficzną reklamującą asortyment sklepu czy akcję promocyjną bez wyraźnego logo. Ma to dwa uzasadnienia:
1) po pierwsze, pokażmy klientowi gdzie go zapraszamy
2) po drugie, widoczne logo pozwoli na zapamiętanie brandu. Być może w wolnej chwili wróci do sklepu wpisując w wyszukiwarkę nazwę marki. Pamiętajmy, że sieć rządzi się swoimi prawami. To nie jest spotkanie jeden na jeden. W momencie, kiedy wyświetlamy kreację na stronie, Facebooku czy w ramach Google Ads, użytkownik może być w pracy/jeść obiad/ biec na tramwaj/ bawić się w piaskownicy z dzieckiem/ czekać w poczekalni przychodni/ ma prawo robić inne rzeczy dnia powszedniego.
Kolejny element, który ma ogromne znaczenie w przypadku wielu typów reklam graficznych, to CTA (eng. Call To Action, czyli wezwanie do działania). CTA może występować w różnej formie. Jego celem jest zachęcenie użytkownika do przejścia dalej. Zazwyczaj jest to widoczny przycisk. Rzadziej spotyka się podkreślenie czy ikonę, która obrazkowo sugeruje użytkownikowi dalszy krok -> wizytę na stronie. W zależności od tego, jaki jest cel tworzenia kampanii CTA może brzmieć:
3. Zobacz / sprawdź / szukaj / idź – ogólne CTA pasujące do większości kampanii.
Pozostałe elementy kreacji stanowią tło/zdjęcia oraz przekaz, temat. Musisz pamiętać, że w internecie walczymy o uwagę. A o tym, czy ją zwróciliśmy decydują sekundy.
Kontrastowa. Im mocniejszy kontrast pomiędzy kolorami, tym będzie ona bardziej widoczna i skupi uwagę użytkownika. W sieci można znaleźć zestawienia kolorów, które przyciągają uwagę. Na blogu Creatopy znajdziecie ich ponad 40 (40 Eye-Catching Color Combinations In Display Ads (creatopy.com) Ważne jednak, aby grafiki nie były nazbyt pstrokate i mało estetyczne. Owszem, bardzo kolorowa kreacja może przyciągnąć oko odbiorcy, ale reklamą chcemy zachęcić użytkowników do interakcji – nie odstraszyć brakiem gustu.
Nie jest żadną nowością informacja o tym, że na użytkowników działają liczby. Duże liczby, oczywiście, w kontekście wysokości rabatów. Nie od dziś znamy zasadę promocji “do -80%”, kiedy to pojedyncze sztuki przecenione są tak znacznie, a pozostałe rabaty przyjmują niższe wartości. Badania na Cambridge University prowadzone przez Wolframa Schulza pokazują, że nieoczekiwany bonus powoduje większy wyrzut dopaminy w mózgu, niż spodziewana większa nagroda. Jeśli natomiast spodziewaliśmy się jakiejś nagrody, a jej nie otrzymaliśmy, poziom dopaminy w mózgu drastycznie spada, co przez mózg jest odczuwane jako ból.
Odbiorcy reklam zwracają uwagę na:
Mózg ludzki szuka tego, co nowe i wcześniej niespotkane.
Przekaz z zastosowanym celowo błędem będzie się wyróżniać wśród innych komunikatów. Istnieje jednak duże ryzyko stosowania takich technik.
Kochamy łamigłówki i content, który wymaga od nas zaangażowania. Koncentrujemy się na ciekawości oraz fakcie, że nie potrafimy rozwiązać zagadki, co przyciąga na dłużej uwagę oraz zapada w pamięć. Post na Facebooku z niejednoznaczną grafiką, zdjęcia, którym trzeba się przyjrzeć, by ujrzeć wszystkie ich elementy – tego typu kreacje mogą być kluczem do sukcesu!
Priya Raghubir (prof. New York University Stern School of Business) w swoich badaniach analizowała ocenę wartości gratisów przez klientów. Badanie polegało na tym, że do alkoholu w sklepie bezcłowej dodawano gratis bransoletkę, a badanych poproszono o oszacowanie jej wartości. Osoby, które miały informację, że dołączana jest za darmo – wyceniali ją o 35% taniej, niż Ci, którym pokazano ją niezależnie od alkoholu.
Z gratisami należy działać ostrożnie. Darmowy prezent może dla klienta oznaczać, że skoro nic nie kosztuje, to nie ma wartości.
Efekt katedry – wszystko co ważne, umieść na górze
To jedna z zasad tworzenia grafik: najważniejsze jej elementy w większości przypadków dobrze umieścić wyżej! Dlaczego? Z powodu tzw. “efektu katedry”. Podobnie, jak podczas zwiedzania katedry. Od razu po wejściu wzrok kieruje się ku górze. Ze zdjęciami i bannerami jest podobnie.
Jaki produkt reklamować na grafice?
Choć pewnie trudno sobie wyobrazić grafiki oparte o danych, to te są najbardziej konwertujące. Tworząc grafiki dla klientów, zaczynamy od analizy danych:
W tworzeniu grafik reklamowych kluczowa jest także konsekwencja stylu. Każdy z nas potrafi po samej czcionce zidentyfikować kreacje marki Mercedes.
Nie będzie odkrywczym, jeśli napiszę w podsumowaniu, że mimo wszystkich zasad, zachęcam do testowania różnych kreacji i oceny wyników. Wiele zależy od tego, gdzie ma być wyświetlana grafika, jaki jest jej cel, do jakich odbiorców chcemy dotrzeć. Inaczej trzeba podejść do zdjęć do postów na Facebooku, inaczej – do banerów zamieszczanych na stronach albo kreacji przeznaczonych do newslettera. Dobrze sprawdzać różne opcje i zaangażowanie, jakie te wzbudzają. Czasem zmiana tła, czy copy CTA powoduje wzrost kliknięć w reklamę. Inwestycja w testowanie pomaga w późniejszym etapie znacznie zoptymalizować koszty całej kampanii.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.