Home Blog Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy

Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy

Czas czytania : 6 min
28 kwietnia 2021

Artykuły sponsorowane to jedna z podstawowych form budowy linków kierujących do witryny. Publikacja takich tekstów ma za zadanie pozytywnie wpływać na wyniki SEO dla wybranej strony www. Każdego dnia pojawiają się setki artykułów sponsorowanych w sieci i należy zachować ostrożność przy tego typu działaniach. Przede wszystkim powinniśmy pozyskiwać linki tylko z dobrych witryn, które nie zaszkodzą witrynie, do której będziemy linkować.

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się:

Artykuły sponsorowane – co to jest?

Artykuły sponsorowane są jedną z form reklamy natywnej. Nazywane są często także artykułami branżowymi, reklamowymi czy płatnymi. Za pomocą takich artykułów może pojawić się wzmianka o marce, produktach czy usługach. Celem jest promocja produktów i usług reklamodawcy.

Artykuły sponsorowane to forma subtelnej reklamy, która pojawi się w serwisach internetowych. Teksty, które zbyt nachalnie reklamują stronę, markę czy usługę nie są chętnie czytane przez użytkowników. Ważna jest forma treści, aby była przyjazna dla internautów i zachęcała ich do zapoznania się z daną tematyką, a ostatecznie zachęciła do przejścia na stronę internetową. 

Link building a artykuły branżowe – co powinieneś wiedzieć?

W link buildingu artykuły sponsorowane są często wykorzystywaną formą zdobywaniu linków. Celem jest wyróżnienie się na innych stronach, zbudowanie dobrego wizerunku i uzyskanie linka zwrotnego do Twojej strony www. W obecnym czasie link building w SEO jest ważnym procesem – tak jak dobrej jakości content na stronie.

Linki zdobywane z artykułów sponsorowanych mają pomóc wyszukiwarce Google i jej robotom odkrywać nowe strony i umacniać stronę w wynikach wyszukiwania. Bez dobrej jakości linków, wiodących do Twojej strony, możesz mieć trudność w uzyskaniu wysokiej widoczności witryny.

Jeśli zależy Ci na przegonieniu konkurencji, to powinieneś zweryfikować np. za pomocą Ahrefsa, jakie linki posiada konkurencja. To pozwoli Ci zaplanować mądre zdobywanie linków zwrotnych z artykułów sponsorowanych, które będą kierować do Twojej strony. Nie jest ważna ilość linków a jakość! Duża liczba słabych linków może zaszkodzić Twojej witrynie.

Jak wybrać miejsce publikacji?

W internecie można znaleźć miliony stron internetowych, na których można publikować artykuły sponsorowane. Należy z tego wybrać właściwe domeny. Jak to zrobić? 

Na początku warto sprawdzić konkurencję i zweryfikować, na jakich stronach linkuje się Twoja konkurencja. Tutaj przyda Ci się np. Ahrefs, w którym możesz wyciągnąć listę domen. Gdy mamy już listę domen, na których Ty linków nie posiadasz, a ma je Twój konkurent, to wybieramy najlepsze miejscówki. Tutaj skupiamy się np. na Domain Rating (DR), estymowanym ruchu z danej domeny czy liczbie słów, na które witryna jest widoczna. Dzięki temu znajdziemy najlepsze miejsca i powinniśmy się na nich pojawić z artykułem sponsorowanym.

W drugim kroku jest poszukiwanie tematycznych witryn, do których będzie pasował napisany artykuł sponsorowany. Gdy już takie miejsce publikacji znajdziesz, to pozostało tylko zgłosić artykuły sponsorowane do publikacji i dokonać płatności.

Niestety – musisz się liczyć z tym, że publikacja na najbardziej wartościowych witrynach będzie kosztowna. Niektóre z nich mają także konkretne wymagania wobec tekstów: ich długości, tematyki oraz jakości.

Rodzaje artykułów sponsorowanych

Można wyróżnić kilka form artykułów sponsorowanych. Poniżej przedstawiamy podstawowe rodzaje takich wpisów sponsorowanych.

Artykuły eksperckie

Ten rodzaj artykułu sponsorowanego można nazwać najtrudniejszą formą. Powinien posiadać wysoką jakość merytoryczną oraz w wyczerpujący sposób opisywać dane zagadnienie. Taki artykuł sponsorowany wymaga odpowiedniego przygotowania i zebrania wiarygodnych źródeł. 

Często taki typ artykułu sponsorowanego można znaleźć na serwisach branżowych czy stronach eksperckich. Znajduje się tam mniejsze grono użytkowników, ale są oni szczególnie zainteresowani daną tematyką. 

Artykuły nawiązujące

Ten artykuł sponsorowany ma za zadanie w delikatny sposób nawiązywać do oferty witryny. Subtelne wtrącenia bądź nienarzucająca się forma reklamy ma na celu zachęcić użytkownika do przejścia na Twoją stronę. Ten rodzaj artykułu sponsorowanego nie powinien mieć zbyt eksperckiego charakteru, bo sprawi to, że nie zostanie do końca przeczytany, będzie niezrozumiały i źle odebrany. Często takie teksty dotyczą luźnej tematyki – na przykład life style’u.

Artykuły reklamowe

Tego typu artykuł sponsorowany jest już typową formą reklamy, która wprost i bezpośrednie wychwala zalety opisywanych produktów czy usług. Taki format ma na celu prowadzić od razu do strony reklamodawcy. Bezpośrednio informujemy także o marce w tekście. Teksty tego typu nie cieszą się dużą popularnością – często są więc mniej skutecznie niż artykuły eksperckie albo nawiązujące. Nie oznacza to, że należy całkiem z nich rezygnować. Mogą być przydatne klientom poszukującym konkretnych produktów. To, czy artykuł reklamowy będzie efektywny, zależy od jego dokładnego tematu, grupy docelowej, miejsca publikacji i sposobu, w jaki zostanie napisany.

Artykuły partnerskie

Taki rodzaj artykułów sponsorowanych polega na przygotowaniu ciekawego materiału, rankingu czy porównania, które zaciekawi grono dziennikarzy. Dzięki takiemu tekstowi możemy zdobyć wysokiej jakości linki, które będą kierowały o Twojej strony. Tutaj dobrze sprawdzają się kampanie kreatywne, które w PromoTraffic realizujemy. Celem takiej kampanii jest stworzenie ciekawego artykułu sponsorowanego czy rankingu, zaciekawienie dziennikarzy co sprawi, że wykorzystają nasz materiał na swoich witrynach. To sprawi, że o Twojej firmie może zrobić się głośniej, ponieważ wielu użytkowników dowie się o Twoim badaniu czy rankingu. Taką kampanię zrealizowaliśmy na przykład dla firmy Profesjonalne Ozonowanie i efekty znajdziesz tutaj.

Content marketing a artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane są ważną częścią content marketingu, gdzie najpierw tworzona jest treść o wysokiej jakości, a potem zostaje opublikowana w różnych miejscach. Przynosi to właściwe korzyści, którymi są:

Poprawa wizerunku i zwiększenie świadomości marki

Jest to jedna z najważniejszych korzyści, które można uzyskać dzięki artykułom sponsorowanym. Umożliwia to zbudowanie świadomości marki od zera lub pomaga umocnić pozytywny wizerunek. Publikacja artykułów sponsorowanych na wysokiej jakości portalach czy też prestiżowych sprawia, że szybko i na trwałe zapadamy w świadomości osoby czytającej artykuł. Jeśli artykuł jest udostępniany w mediach społecznościowych, to sprawia to, że rośnie zaufanie do marki. Również pojawia się możliwość pokazania się większej grupie odbiorców i zaciekawić ich usługami.

Pomoc w procesie sprzedaży

Jeśli dobrze napiszemy artykuł sponsorowany, jesteśmy w stanie wzmocnić proces sprzedaży. Linki znajdujące się w artykule ułatwiają użytkownikowi przejście na Twoją stronę w celu zapoznania się z usługą czy produktem i dokonanie zakupu.

Pozycjonowanie stron

Dodatkową korzyścią jest umacnianie witryny, dzięki zdobywanym linkom – co ma duże znaczenie z punktu widzenia SEO. Pozycjonowanie strony internetowej jest na tyle ważne, że dzięki temu możemy generować dodatkowy ruch na stronie, który jest naturalny. Znajdowanie się na właściwe słowa kluczowe w TOP3 sprawia, że więcej potencjalnych klientów trafi do nas i może zostać zachęcony do dokonania zakupu. 

Kreowanie marki na eksperta branży

Jeśli zaczynamy być postrzegani jako liderzy branży czy tzw. eksperci to sprawia, że wzrasta zaufanie i buduje Twoją wiarygodność. Publikacja wartościowego contentu, który będzie zawierał np. cytaty, źródła lub będzie to forma wywiadu sprawi, że użytkownik dowie się, że posiadasz wiedzę i może zacząć postrzegać cię jako specjalistę w danej dziedzinie.

Jeśli jesteś uznawany za eksperta, to masz większe zaufanie w oczach nowych klientów. Jeśli potencjalny klient ufa Tobie i twojej firmie – chętniej dokona zakupu.

Co powinien zawierać artykuł sponsorowany?

Ważne jest, aby maksymalnie zainteresować użytkowników Twoim artykułem sponsorowanym. Dlatego warto zastosować w tekście model AIDA. Ten skrót oznacza:

Napisany artykuł sponsorowany musi przyciągać uwagę, zachęcać do przeczytania, ale także tworzyć pragnienie, które będzie wzbudzało chęć posiadania danego produktu. A to spowoduje i zachęci do wykonania zakupu.

Tekst sponsorowany powinien mieć także odpowiednią konstrukcję. Nie możemy pisać litego tekstu. Ważne jest, aby pojawiały się nagłówki, paragrafy, wypunktowania, zdjęcia, infografiki, pogrubienia czy kursywa. To sprawia, że artykuł sponsorowany przyjemniej się czyta. Ważne jest także wybranie odpowiedniego tematu, który zaciekawi internautów.

Artykuł sponsorowany powinien także zostać napisany zgodnie z zasadami SEO. W tym celu należy zrobić odpowiednią analizę słów kluczowych i wybrać odpowiednie słowa kluczowe, które powinny się znaleźć w takim artykule. Do takiej analizy przyda się na przykład Senuto, Semrush czy Google Keyword Planner. Pamiętać także trzeba o linkach w treści, które będą kierowały do Twojej strony internetowej.

Podsumowanie

Artykuły sponsorowane to jeden z najprostszych sposobów na wypromowanie Twojej marki. Warto pamiętać, że należy wybrać odpowiedni temat, napisać artykuł o wysokiej jakości merytorycznej, znaleźć odpowiednie miejsce na publikację artykułu i zdobywać nowych klientów. 

Wzmacnianie wyników organicznych jest bardzo ważne, bo dzięki temu poprawisz widoczność witryny, dotrzesz do potencjalnego klienta i masz szansę na poprawę wyników sprzedaży. Sponsorowany artykuł jest regularnie wykorzystywanych w SEO przy procesie link buildingu.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.