Link building to szerokie pojęcie, które zawiera w sobie mnóstwo definicji. Jedną z nich jest naturalny profil linków. Czym on jest? Dlaczego jest tak ważny? Jak go zbudować? Na te i inne pytania odpowiadam w poniższym wpisie.
– czym jest link building?
– czym jest profil linków?
– dlaczego naturalny profil linków jest tak ważny?
– jak zbudować naturalny profil linków?
– z jakich narzędzi możesz skorzystać?
Link building to działania pozycjonujące witrynę w wynikach wyszukiwania Google. Na pracę składa się pozyskiwanie linków zewnętrznych oraz wewnętrznych. W dzisiejszym artykule skupię się na metodach gromadzenia odnośników zewnętrznych w taki sposób, aby uzyskać naturalny profil linków.
Profil linków jest zbiorem odsyłaczy prowadzących do danej strony www. Każda witryna, dla której prowadzi się link building, posiada swój profil. O tym, czy jest naturalny czy też nie, decyduje szereg działań SEO. Ich efektem są hiperłącza, mające pewne charakterystyczne cechy. Dzięki nim można sprawdzić, czy odnośniki są:
Hiperłącza kierujące internautę do właściwej tematycznie witryny to przypadek naturalnego profilu linków. Roboty Google jako linki nienaturalne traktują:
Powyższe rozróżnienie wprowadziło Google za pomocą algorytmu Pingwin. Jest on odpowiedzialny za obniżanie pozycji stron, które posiadają sztuczne, nienaturalne linkowanie.
Ponadto, Google może określić profil linków witryny jako nienaturalny także wtedy, gdy zaobserwuje nagły i duży przyrost linków – zarówno dobrej, jak i złej jakości. Dlatego ważne jest, aby pozyskiwać naturalne linki powoli, ale systematycznie.
Naturalny profil linków podnosi Trust Rank witryny, czyli poziom zaufania do niej. Taką stronę internetową wyszukiwarki traktują jako lepszą – znajdują się na niej wysokiej jakości i użyteczności artykuły blogowe czy też inny content itd. Maleje też szansa postrzegania jej przez Google jako spam.
Do efektywnego budowania profilu linków najlepiej podejść metodycznie. Na początku warto poświęcić czas na analizę stanu wyjściowego. Następnie należy ją podsumować, wyciągnąć wnioski i wprowadzić zmiany. Poniżej przedstawiam pięcioetapowe badanie, od którego warto zacząć pracę nad budowaniem naturalnego profilu linków witryny.
Jak badać profil linków witryny? Wystarczy przeanalizować kilka czynników takich jak: źródła linków, rodzaj linków, typy linków czy anchor. Warto także poświęcić czas na ocenę proporcji jakości do ilości odnośników. Badanie krok po kroku przedstawiam poniżej.
Na początku warto zastanowić się, skąd pochodzą pozyskane linki zewnętrzne. Odnośniki mogą pochodzić z różnych źródeł link buildingu. Poniżej znajdziesz te najpopularniejsze:
W tym kroku określ, jakie linki odsyłają do Twojej domeny i jakie mają źródło. Sprawdź, jakie jest najpopularniejsze, czy występuje ich dywersyfikacja. Odpowiedz także na pytanie: czy miejsca, z których pozyskujesz odnośniki są wysokiej jakości?
Wysoką jakość witryn definiuje kilka zmiennych, między innymi: ruch, tematyczność, liczba linków wychodzących.
Linki nofollow i linki dofollow to dwa rodzaje odnośników. Pierwszy z nich to typ, z którego nie korzysta robot Google przy indeksacji strony www. Drugi to ten bardziej pożądany, przynoszący ,,moc” Twojej witrynie. W tym kroku sprawdź, ile posiadasz linków prowadzących oraz jakie z nich przeważają.
W tym kroku warto przeanalizować, a następnie przyporządkować linki do ich konkretnego typu. W link buildingu wyróżnia się cztery typy odnośników.
Sprawdź, z jakich linków korzystasz najczęściej, a których nie wykorzystujesz wcale.
Podczas analizy profilu linków, warto na chwilę zatrzymać się przy temacie anchora i słów kluczowych. Klikalny element tekstu jest najczęściej w całości frazą kluczową, którą przemyca content. Natomiast rodzajów anchorów jest więcej. Anchory dzielimy na:
Zwróć uwagę jak często dywersyfikujesz anchory. Korzystasz ze wszystkich wyżej wymienionych, czy skupiasz się tylko na jednym?
Ręczna analiza stosunku jakości i ilości linków jest zadaniem dość trudnym i mozolnym. Dlatego warto ułatwić sobie życie i skorzystać z narzędzi – np. z Majestica. Inne pomocne programy SEO znajdziesz pod koniec tego wpisu blogowego.
Jak jednak wykonać taką analizę domeny? Podziel wskaźnik Trust Flow (współczynnik jakości domen) przez Citation Flow (współczynnik ilości linków z domen).
Poniżej znajdziesz rekomendacje dotyczące budowy właściwego profilu odnośników. Dzięki nim zdobywanie linków o dobrej jakości może stać się łatwiejsze.
Z jakich źródeł linków warto korzystać, by zbudować naturalny profil odsyłaczy?
Najważniejsze w doborze źródeł linków jest jednak to, aby nie skupiać się tylko na jednym czy kilku miejscach, a dywersyfikować możliwości pozyskiwania odnośników. Warto także wciąż szukać i odkrywać nowe sposoby pozyskiwania linków. Być na bieżąco czy reagować na różnego rodzaju trendy – na przykład te związane z mediami społecznościowymi. Pozyskiwanie kolejnych witryn do współpracy to ważne zadanie specjalisty SEO.
Chociaż linki dofollow są bardziej pożądane, to właśnie linki nofollow mają istotną rolę w budowaniu naturalnego profilu odnośników. Staraj się, aby do Twojej witryny prowadziły zarówno hiperłącza śledzone przez roboty Google, jak i linki nofollow.
Choć wyróżnia się cztery typy linków, specjaliści SEO najczęściej umieszczają odnośniki w tekstach. Linkowanie powinno być jednak bardziej zdywersyfikowane. Dziel swoją pracę i pozyskuj hiperłącza dofollow oraz nofollow różnego typu. Zwróć uwagę, aby wartościowe linki pochodziły nie tylko z tekstu, ale także z ramek, obrazków czy przekierowań domeny.
Przy budowaniu naturalnego profilu linków, jak sama nazwa wskazuje, wszystko powinno wyglądać naturalnie. W związku z tym dodawaj frazy kluczowe w anchorach, ale tak, by nie wyglądały na spam czy link building. Dobrą praktyką jest także różnicowanie anchorów – wybieraj nie tylko jeden, a kilka rodzajów (np. exact match, brand). Anchor zero jest wyjątkiem od reguły – możesz z niego skorzystać, ale zdecydowanie lepsze rezultaty osiągniesz wtedy, gdy link będzie połączony ze słowem kluczowym.
Po podzieleniu odpowiednich wskaźników przez siebie wynik powinien być jak najbliższy jedynce. Jest to jednak dość trudne do osiągnięcia, więc każdy inny rezultat zbliżony do jedynki warto kojarzyć jako optymalny link building.
Odpowiedni link building, a w szczególności właściwe pozyskiwanie linków zewnętrznych jest oparte na skrupulatnej oraz dobrze przemyślanej strategii. Pójście na skróty, działania ad hockowe, katalogi niskiej jakości czy linkowanie do taniej, ale spamerskiej domeny nigdy nie da pożądanego efektu. Warto działać z głową! Patrzeć nie tylko na liczbę linków, trzeba także uwzględnić ich dywersyfikację, autorytet domeny, a ponad wszystko wykonywać działania jak najbardziej naturalne dla użytkownika. Dopiero wtedy strategia linkowania będzie właściwa, a jej efekty przełożą się nie tylko na wzrost widoczności witryny, ale także na poprawę innych wskaźników SEO.
Poniżej znajdziesz narzędzia, którymi możesz posłużyć się podczas ustalania profilu linków Twojej witryny. Niektóre z nich, by działać w tym obszarze, wymagają wersji PRO.
Skuteczny link building opiera się między innymi na budowaniu naturalnego profilu linków. Tego typu działania są autentyczne, przyjazne dla użytkowników oraz pożądane przez Google. Dlatego warto przyjrzeć się własnym metodom linkowania zewnętrznego, aby ocenić czy budujesz naturalny, czy sztuczny profil swojej witryny. Mam nadzieję, że powyższy artykuł będzie pomocny.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail wspolpraca@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.