Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Link building, czyli jak zbudować poprawny profil linków

10 min 899
Magdalena Mróz | 01.04.2021

Link building to szerokie pojęcie, które zawiera w sobie mnóstwo definicji. Jedną z nich jest naturalny profil linków. Czym on jest? Dlaczego jest tak ważny? Jak go zbudować? Na te i inne pytania odpowiadam w poniższym wpisie.

Z tego artykułu dowiesz się:

- czym jest link building?

- czym jest profil linków?

- dlaczego naturalny profil linków jest tak ważny?

- jak zbudować naturalny profil linków?

- z jakich narzędzi możesz skorzystać?

Czym jest link building?

Link building to działania pozycjonujące witrynę w wynikach wyszukiwania Google. Na pracę składa się pozyskiwanie linków zewnętrznych oraz wewnętrznych. W dzisiejszym artykule skupię się na metodach gromadzenia odnośników zewnętrznych w taki sposób, aby uzyskać naturalny profil linków.

Czym jest profil linków?

Profil linków jest zbiorem odsyłaczy prowadzących do danej strony www. Każda witryna, dla której prowadzi się link building, posiada swój profil. O tym, czy jest naturalny czy też nie, decyduje szereg działań SEO. Ich efektem są hiperłącza, mające pewne charakterystyczne cechy. Dzięki nim można sprawdzić, czy odnośniki są:

  • spamem,
  • linkami, które mają pozycjonować witrynę,
  • odnośnikami kierującymi użytkownika do adekwatnej tematycznie strony www, której może szukać.

Skuteczny link building opiera się na naturalnych profilach domen. Linki wewnętrzne, linki zewnętrzne, linki pozyskiwane naturalnie, linki pozyskiwane sztucznie.

Czym jest naturalny profil linków?

Hiperłącza kierujące internautę do właściwej tematycznie witryny to przypadek naturalnego profilu linków. Roboty Google jako linki nienaturalne traktują:

  • odsyłacze spamerskie,
  • linki, które jedynie pozycjonują witrynę, a nie pomagają użytkownikowi w dotarciu do poszukiwanych przez niego informacji.

Powyższe rozróżnienie wprowadziło Google za pomocą algorytmu Pingwin. Jest on odpowiedzialny za obniżanie pozycji stron, które posiadają sztuczne, nienaturalne linkowanie.

Ponadto, Google może określić profil linków witryny jako nienaturalny także wtedy, gdy zaobserwuje nagły i duży przyrost linków - zarówno dobrej, jak i złej jakości. Dlatego ważne jest, aby pozyskiwać naturalne linki powoli, ale systematycznie.

Dlaczego naturalny profil linków jest tak ważny?

Naturalny profil linków podnosi Trust Rank witryny, czyli poziom zaufania do niej. Taką stronę internetową wyszukiwarki traktują jako lepszą - znajdują się na niej wysokiej jakości i użyteczności artykuły blogowe czy też inny content itd. Maleje też szansa postrzegania jej przez Google jako spam.

Jak zbudować naturalny profil linków?

Do efektywnego budowania profilu linków najlepiej podejść metodycznie. Na początku warto poświęcić czas na analizę stanu wyjściowego. Następnie należy ją podsumować, wyciągnąć wnioski i wprowadzić zmiany. Poniżej przedstawiam pięcioetapowe badanie, od którego warto zacząć pracę nad budowaniem naturalnego profilu linków witryny.

Badanie profilu linków krok po kroku

Jak badać profil linków witryny? Wystarczy przeanalizować kilka czynników takich jak: źródła linków, rodzaj linków, typy linków czy anchor. Warto także poświęcić czas na ocenę proporcji jakości do ilości odnośników. Badanie krok po kroku przedstawiam poniżej.

Krok 1. Badanie źródeł linków

Na początku warto zastanowić się, skąd pochodzą pozyskane linki zewnętrzne. Odnośniki mogą pochodzić z różnych źródeł link buildingu. Poniżej znajdziesz te najpopularniejsze:

  1. Artykuły sponsorowane,
  2. Fora internetowe,
  3. Gazety internetowe - lokalne, ogólnopolskie, branżowe,
  4. Katalogi internetowe,
  5. Komentarze na blogach,
  6. Treści eksperckie,
  7. Media społecznościowe,
  8. SWL - system wymiany linków,
  9. Strony zapleczowe,
  10. Linki zewnętrzne - partnerskie.

W tym kroku określ, jakie linki odsyłają do Twojej domeny i jakie mają źródło. Sprawdź, jakie jest najpopularniejsze, czy występuje ich dywersyfikacja. Odpowiedz także na pytanie: czy miejsca, z których pozyskujesz odnośniki są wysokiej jakości?

Wysoką jakość witryn definiuje kilka zmiennych, między innymi: ruch, tematyczność, liczba linków wychodzących.

Krok 2. Badanie liczby linków zewnętrznych: nofollow i dofollow

Linki nofollow i linki dofollow to dwa rodzaje odnośników. Pierwszy z nich to typ, z którego nie korzysta robot Google przy indeksacji strony www. Drugi to ten bardziej pożądany, przynoszący ,,moc" Twojej witrynie. W tym kroku sprawdź, ile posiadasz linków prowadzących oraz jakie z nich przeważają.

Skuteczny link building opiera się na naturalnych profilach domen. Linki wewnętrzne, linki zewnętrzne, linki pozyskiwane naturalnie, linki pozyskiwane sztucznie.

Krok 3. Analiza typów linków

W tym kroku warto przeanalizować, a następnie przyporządkować linki do ich konkretnego typu. W link buildingu wyróżnia się cztery typy odnośników.

  1. Linki tekstowe (dodaje się je do tekstu, są zdecydowanie najpopularniejsze spośród wszystkich).
  2. Linki z ramek (linki, które znajdują się w kodzie html strony).
  3. Linki z przekierowań (linki kierujące do innych witryn, strony głównej itd.).
  4. Linki graficzne (linki uzupełniające content graficzny, czyli obrazki, infografiki, schematy, wykresy, filmiki).

Sprawdź, z jakich linków korzystasz najczęściej, a których nie wykorzystujesz wcale.

Krok 4. Analiza anchorów

Podczas analizy profilu linków, warto na chwilę zatrzymać się przy temacie anchora i słów kluczowych. Klikalny element tekstu jest najczęściej w całości frazą kluczową, którą przemyca content. Natomiast rodzajów anchorów jest więcej. Anchory dzielimy na:

  1. brand anchor (,,PromoTraffic", ,,promotraffic.pl"),
  2. exact match anchor (,,agencja digitalowa Kraków"),
  3. zero match anchor (,,kliknij i przeczytaj tekst"),
  4. partial match anchor (jedna część anchora jest frazą kluczową, a druga nie).

Rodzaje linków i ich dywersyfikacja jest istotnym elementem pozyskiwania linków. Efektem są wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Marketing dla użytkowników, analiza linków przychodzących, wyniki wyszukiwań w Google.

Zwróć uwagę jak często dywersyfikujesz anchory. Korzystasz ze wszystkich wyżej wymienionych, czy skupiasz się tylko na jednym?

Krok 5. Analiza stosunku jakości a ilości linków

Ręczna analiza stosunku jakości i ilości linków jest zadaniem dość trudnym i mozolnym. Dlatego warto ułatwić sobie życie i skorzystać z narzędzi - np. z Majestica. Inne pomocne programy SEO znajdziesz pod koniec tego wpisu blogowego.

Jak jednak wykonać taką analizę domeny? Podziel wskaźnik Trust Flow (współczynnik jakości domen) przez Citation Flow (współczynnik ilości linków z domen).

 

Budowanie naturalnego profilu linków - rekomendacje

Poniżej znajdziesz rekomendacje dotyczące budowy właściwego profilu odnośników. Dzięki nim zdobywanie linków o dobrej jakości może stać się łatwiejsze.

Źródła linków

Z jakich źródeł linków warto korzystać, by zbudować naturalny profil odsyłaczy?

  1. Artykuły sponsorowane - korzystaj z serwisów wartościowych, posiadających ruch, gdzie znajduje się unikalna treść powiązana z tematyką Twojej witryny.
  2. Fora internetowe - link building z takiego miejsca ustępuje pozyskiwaniu hiperłączy z innych miejsc, natomiast warto starać się o odnośniki z forów, by zadbać o różnorodność źródeł linków zewnętrznych.
  3. Gazety internetowe - pozyskiwanie linków z tego źródła może odbywać się na trzy sposoby. Jeśli zależy Ci na wypromowaniu strony w lokalnej społeczności, korzystaj z odnośników pochodzących ze stron internetowych miejscowych gazet. Postępuj podobnie, gdy chcesz pozycjonować się w całym kraju - wtedy wybieraj gazety o zasięgu ogólnopolskim lub branżowym. Jeśli celujesz w precyzyjnie określoną grupę docelową, zaciekawioną konkretnym tematem, inwestuj w linki umieszczone w serwisach branżowych. Artykuł sponsorowany opublikowany na jakościowej domenie może wzmocnić pozycjonowanie i działania wizerunkowe.
  4. Katalogi internetowe - przed pozyskaniem linka z tego źródła upewnij się, że katalog ma jakąś wartość. Takich informacji dostarczają narzędzia, np. Ahrefs.
  5. Komentarze na blogach - znajduj blogi tematycznie powiązane z Twoją witryną i komentuj zawarte na nich posty. Nie chodzi tu o zwykłą szeptankę, a o naturalną chęć wymiany opinii, gdzie przy okazji umieszczasz odnośnik.
  6. Treści eksperckie - dziel się swoją wiedzą. Dzięki temu zdobywasz rozpoznawalność marki, dbasz o wizerunek eksperta, a także linki. W pewnym momencie obce strony mogą zacząć linkować do Twoich treści.
  7. Media społecznościowe - chociaż z punktu widzenia link buildingu mają niewielkie znaczenie, warto w ten sposób różnicować źródła linków zewnętrznych.
  8. SWL - system wymiany linków - obecnie część zakazanych praktyk SEO (black hat).
  9. Zaplecza - tworzenie tego typu stron na własną rękę to bardzo dobry sposób na pozyskanie linków. Proces ten jest jednak czasochłonny i wymaga uwagi, umiejętności oraz zaangażowania.
  10. Linki zewnętrzne - partnerskie - aby pozyskać link, możesz np. napisać post gościnny na stronie firmy uzupełniającej Twój produkt/ usługę albo poprosić o odnośnik administratorów strony konferencji/ szkolenia, które prowadziłeś.

Najważniejsze w doborze źródeł linków jest jednak to, aby nie skupiać się tylko na jednym czy kilku miejscach, a dywersyfikować możliwości pozyskiwania odnośników. Warto także wciąż szukać i odkrywać nowe sposoby pozyskiwania linków. Być na bieżąco czy reagować na różnego rodzaju trendy - na przykład te związane z mediami społecznościowymi. Pozyskiwanie kolejnych witryn do współpracy to ważne zadanie specjalisty SEO.

Linki zewnętrzne: nofollow i dofollow

Chociaż linki dofollow są bardziej pożądane, to właśnie linki nofollow mają istotną rolę w budowaniu naturalnego profilu odnośników. Staraj się, aby do Twojej witryny prowadziły zarówno hiperłącza śledzone przez roboty Google, jak i linki nofollow.

Typy linków

Choć wyróżnia się cztery typy linków, specjaliści SEO najczęściej umieszczają odnośniki w tekstach. Linkowanie powinno być jednak bardziej zdywersyfikowane. Dziel swoją pracę i pozyskuj hiperłącza dofollow oraz nofollow różnego typu. Zwróć uwagę, aby wartościowe linki pochodziły nie tylko z tekstu, ale także z ramek, obrazków czy przekierowań domeny.

Anchor text

Przy budowaniu naturalnego profilu linków, jak sama nazwa wskazuje, wszystko powinno wyglądać naturalnie. W związku z tym dodawaj frazy kluczowe w anchorach, ale tak, by nie wyglądały na spam czy link building. Dobrą praktyką jest także różnicowanie anchorów - wybieraj nie tylko jeden, a kilka rodzajów (np. exact match, brand). Anchor zero jest wyjątkiem od reguły - możesz z niego skorzystać, ale zdecydowanie lepsze rezultaty osiągniesz wtedy, gdy link będzie połączony ze słowem kluczowym.

Jakość a ilość linków

Po podzieleniu odpowiednich wskaźników przez siebie wynik powinien być jak najbliższy jedynce. Jest to jednak dość trudne do osiągnięcia, więc każdy inny rezultat zbliżony do jedynki warto kojarzyć jako optymalny link building.

Jak zadbać o naturalny profil linków?

Odpowiedni link building, a w szczególności właściwe pozyskiwanie linków zewnętrznych jest oparte na skrupulatnej oraz dobrze przemyślanej strategii. Pójście na skróty, działania ad hockowe, katalogi niskiej jakości czy linkowanie do taniej, ale spamerskiej domeny nigdy nie da pożądanego efektu. Warto działać z głową! Patrzeć nie tylko na liczbę linków, trzeba także uwzględnić ich dywersyfikację, autorytet domeny, a ponad wszystko wykonywać działania jak najbardziej naturalne dla użytkownika. Dopiero wtedy strategia linkowania będzie właściwa, a jej efekty przełożą się nie tylko na wzrost widoczności witryny, ale także na poprawę innych wskaźników SEO.

Anchor text najczęściej odzwierciedla słowa kluczowe. Nie musi tak być! Linki wewnętrzne, url strony, marketing skierowany na użytkowników - to kilka z wielu czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Narzędzia, które pomogą w określeniu profilu linków

Poniżej znajdziesz narzędzia, którymi możesz posłużyć się podczas ustalania profilu linków Twojej witryny. Niektóre z nich, by działać w tym obszarze, wymagają wersji PRO.

  • https://monitorbacklinks.com/
  • http://ahrefs.com/
  • https://www.seospyglass.com/
  • http://explorer.cognitiveseo.com/
  • https://majestic.com/
  • https://www.semrush.com/
  • https://www.linkody.com/en/seo-tools/free-backlink-checker
  • http://siteexplorer.info/
  • http://webmeup.com/
  • http://www.openlinkprofiler.org/
  • https://monitorbacklinks.com/

Pozycjonowanie opiera się m.in. na doborze odpowiednich słów kluczowych, a także dywersyfikacji typów linków prowadzących do domeny. Tekst, adres url, SEO.

Podsumowanie

Skuteczny link building opiera się między innymi na budowaniu naturalnego profilu linków. Tego typu działania są autentyczne, przyjazne dla użytkowników oraz pożądane przez Google. Dlatego warto przyjrzeć się własnym metodom linkowania zewnętrznego, aby ocenić czy budujesz naturalny, czy sztuczny profil swojej witryny. Mam nadzieję, że powyższy artykuł będzie pomocny.

Magdalena Mróz

SEO Content Specialist

W Krakowie zaczynała jako dziennikarka radiowa, prasowa, redaktorka - wolny strzelec. W PromoTraffic pracuje od 2018 roku. Na początku zajmowała się copywritingiem, później content marketingiem. Obecnie na stanowisku SEO Content Specialist prowadzi oraz rozwija zespół copywriterski, jest redaktorką, korektorką, a także buduje doświadczenie w branży SEO i UX. Interesuje się modą, psychologią ludzi oraz zwierząt. W wolnym czasie zajmuje się swoimi kotkami (Maniusiem i Felkiem), ćwiczy trójbój i inne sporty siłowe, ogląda seriale, filmy czy musicale oraz wszystkie inne odrealnione, nierzeczywiste dzieła współczesności (nawet filmy klasy B).

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.