Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Black Hat SEO – techniki pozycjonowania, których nie warto używać

5 min 695
Monika Śmigla | 21.06.2021

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest Black Hat SEO?
  • 10 popularnych technik uważanych za Black Hat SEO
  • Konsekwencje stosowania niedozwolonych technik pozycjonowania
  • Dlaczego warto postawić na White Hat SEO?

Czym jest Black Hat SEO?

Black Hat SEO to stosowanie technik pozycjonowania w wynikach wyszukiwania niezgodnych z wytycznymi Google dla Webmasterów w taki sposób, by oszukać roboty wyszukiwarki. Techniki Black te są uważane za nieuczciwe oraz nieetyczne w branży internetowej. Efekty jakie przynoszą są zazwyczaj szybkie, ale cechuje je krótkotrwałość i wysokie ryzyko otrzymania kary od Google oraz utraty zaufania do strony.

Artykuł ten ma za zadanie zapoznać Cię z tymi technikami, aby potrafił je rozpoznać i uniknąć współpracy z kimś, kto oferuje takie pozycjonowanie.

10 popularnych technik Black Hat SEO

Wśród wielu technik agresywnego pozycjonowania strony, określanego mianem Black Hat SEO, można wyróżnić kilka, które są najczęściej stosowane przez specjalistów SEO. Niektóre z nich są tak zaawansowane, że zwykły user nie dostrzeże ich gołym okiem, ponieważ nie widać ich na stronie. Oto lista technik BHS, których lepiej unikać!

1.Cloaking

Cloaking, czyli maskowanie, to prezentowanie innych treści i linków użytkownikom i wyszukiwarkom. W ten sposób SEO-wiec chce oszukać roboty indeksujące stronę serwując im różne dane w celu manipulowania rankingiem. Jest to technika sprzeczna z oficjalnymi wytycznymi Google dla Webmasterów.

2.SWL - systemy wymiany linków

SWL, czyli systemy wymiany linków (określany także jako programy wymiany linków), to serwisy służące do pozyskiwania bardzo dużej ilości backlinków do strony w krótkim czasie. Technika ta jeszcze kilka lat temu była popularna i stosunkowo niedroga. Setki lub nawet tysiące przyłączanych w ten sposób odnośników ma na celu osiągnięcie wysokich pozycji na określone słowa kluczowe. Taki sposób linkowania strony internetowej i pozyskiwania słów kluczowych jest sztuczny i może przyczynić się do nałożenia filtru ręcznego lub algorytmicznego, a nawet grozi banem od Google (najwyższa forma kary i usunięcie z indeksu wyszukiwarki).

Jak bezpiecznie pozyskiwać linki do strony?

Działaniem, które powinien podejmować specjalista SEO w ramach praktyk White Hat SEO powinno być skierowane na pozyskiwanie linków w naturalny sposób np. poprzez tworzenie wartościowego contentu, który jest dystrybuowany przez portale branżowe tematycznie związane z profilem działalności klienta. Tego typu działania wspierają nie tylko pozycje witryny, ale dają też wartość userowi.

banner SEO

3.Ukrywanie treści i linków na stronie

To jedna z form cloakingu, o którym wspomniałam wyżej, ale nie bez przyczyny poświęciłam temu osobny punkt w tym artykule. Technika ta może (a właściwie to nie powinna ;)) być stosowana na kilka sposobów. Najbardziej popularne metody to:

  • ukrywanie treści np. białą czcionką na białym tle strony internetowej - zazwyczaj ukryta treść wiąże się z upchanymi słowami kluczowymi, które dla użytkownika mają pozostać niewidoczne, ale dla robotów wyszukiwarki będę czytelne
  • ukrywanie tekstu poprzez stosowanie bardzo małej czcionki tekstu
  • ukrywanie linków
  • dodawanie tekstu poza ekranem, np na marginesie niewidocznym dla użytkownika.

4. Keyword stuffing

Keyword stuffing, to nadmierne używanie fraz w treści poprzez ich upychanie słów kluczowych w nienaturalny sposób. Technika ta stosowana jest nie tylko w treściach, ale też w znacznika meta Title i Meta Description oraz jako osobne linijki tekstu np. wymienienie słów kluczowych po przecinku w stopce strony. Efektem takiego działania ma być poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

Jak bezpiecznie optymalizować treści na stronie?

Działaniem, które powinien podejmować specjalista SEO w ramach praktyk White Hat SEO, to tworzenie dobrej jakości contentu, który jest poprawny językowo a także ma pomóc w pozycjonowaniu strony na określone słowa kluczowe i nieść wartość dla użytkownika.

5.Thin content

Jedna z aktualizacji algorytmu Google o wdzięcznej nazwie Panda miała za zadanie wyeliminować z serpów witryny zawierające strony z tzw. thin contentem. Czym jest thin content? Możemy rozróżnić kilka technik Black Hat SEO, które wykorzystują umieszczanie treści o niskiej jakości służącej tylko do pozycjonowania:

  • strony z automatycznie generowaną treścią,
  • strony ze zbyt małą ilością unikalnej treści i niewiele różniące się między sobą podstrony,
  • za duże nasycenie treści słowami kluczowymi,
  • ukryta treść na stronie,
  • teksty o niskiej wartości dla użytkowników.

Z wytycznych, jakie daje nam Google, jasno wynika, że wszystkie treści, które nie są użyteczne dla Twojego potencjalnego klienta, są też bezwartościowe dla wyszukiwarki. Jeśli więc korzystasz z tej metody, to musisz liczyć się z konsekwencjami.

6.Parasite hosting

Parasite hosting, to technika optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, która polega na publikowaniu bezpłatnego bloga lub forum na domenie o wysokich parametrach i dużym zaufaniu. Te bezpłatne posty służą do tworzenia linków zwrotnych do witryny klienta, co może podnieść pozycję strony w wyszukiwarce, dzięki wysokiej pozycji hosta. Budowanie takich stron zapleczowych może również odnosić się do hostowania strony internetowej na czyimś serwerze bez jego zgody, a następnie czerpania korzyści z wysokiej pozycji.

7.Farmy linków

Farmy linków (lub farmy hiperłączy/link farm), to zaplecza linków zewnętrznych powiązanych ze sobą, które gromadzą bardzo dużą ilość backlinków do serwisu klienta i siebie nawzajem. W większości są to strony niskiej jakości, bezużyteczne dla usera. Często stosowanie farm linków prowadzi do nałożenia na witrynę filtru ręcznego. Warto monitorować linki przychodzące do strony np. za pomocą narzędzia Google Search Console i pozbywać się tych szkodliwych.

8.Doorway pages (jump page)

Doorway page (inaczej Jump Page lub Bridge Page), to technika Black Hat SEO polegająca na tworzeniu stron przejściowych dobrze wypozycjonowanych na konkretne słowa kluczowe i serwowanie ich robotom wyszukiwarki, a potem przekierowanie użytkownika na witrynę docelową. Stosowanie tej techniki jest bardzo ryzykowne, ponieważ algorytmy wyszukiwarek są już na nie mocno wyczulone i szybko banują tego typu strony przejściowe.

9.Nadużywanie znaczników rozszerzonych

Oznaczenia danych strukturalnych są używane przez witrynę internetową, aby umożliwić Google lepsze zrozumienie treści na stronie. Ponadto oznaczenie danych w ten sposób może poprawić wygląd strony w wyszukiwarce. Głównym celem ustrukturyzowanych danych znaczników jest zaoferowanie użytkownikowi zorganizowanego wyszukiwania.

Nadużywanie danych strukturalnych polegające na oznaczaniu nieistotnych treści lub oznaczanie tych samych elementów różnymi znacznikami może potencjalnie zaszkodzić Twojej witrynie. Dozwolone formaty znaczników to: mikrodane, mikroformaty, RDF. Więcej znajdziesz na oficjalnej stronie Google Search Central.

10.Kupowanie linków

Kolejną popularną metodą Black Hat SEO jest kupowanie linków do strony. Mam tu na myśli sprzedawanie linków np. na aukcjach allegro, poprzez wspomniane w drugim punkcie SWL-e, czy inne platformy oferujące dołączenie jednorazowej dużej ilości linków z niesprawdzonych źródeł. Czemy kupione linki szkodzą? Roboty Google, które indeksują stronę mogą uznać tego typu odnośniki za nienaturalne, a co za tym idzie cała witryna (ta, do której wspomniane odnośniki prowadzą) może stracić dużą część zaufania, jakie do tej pory wypracowała w oczach Google. Nie warto prawda?

Sprawdź jak zbudować poprawny profil linków >>

Jak rozpoznać techniki Black Hat SEO?

Poznałeś już techniki, jakimi posługują się specjaliści SEO korzystający z Black Hat-u. Wiemy, że nie każdy posiada rozbudowaną wiedzę na temat tak technicznych elementów oraz samego SEO, dlatego wytypowaliśmy kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę poza opisanymi wyżej technikami:

  • Cena usługi SEO - naturalne pozycjonowanie strony nie będzie tanie, ponieważ wykorzystywane są w nim dogłębne analizy strony, słów kluczowych oraz budowana jest strategia na długofalową współpracę i osiąganie efektów
  • Szybki efekt - obiecywanie szybkich wzrostów również powinno Cię zaniepokoić. W SEO nic nie dzieje się szybko i z dnia na dzień. SEO to proces. Każda zmiana, każdy link musi się zaindeksować - zostać zobaczony przez Google. Czas ten wykorzystujemy też na testowanie różnych rozwiązań.
  • Brak zmian widocznych na stronie - jest niemal niemożliwe, by pozycjonować stronę bez wdrożenia na niej zmian. Często ingerujemy w witrynę np. zmieniając meta tagi, dodając treści oraz wdrażając zmiany techniczne w kodzie strony
  • Brak współpracy z klientem - bieżący kontakt z klientem to "must have" w pracy SEO-wca.

Konsekwencje Black Hat SEO

Pozycjonowanie stron technikami Black Hat SEO niesie szybkie ale nie trwałe efekty, a ponad to spore ryzyko. Na co musimy być gotowi decydując ich stosowanie?

  • filtr ręczny - nadawany przez pracownika Google, który reaguje na działania sprzeczne z wytycznymi Google dla Webmasterów
  • filtr algorytmiczny - nadawany w trakcie aktualizacji głównego algorytmu Google (algorytm jest aktualizowany średnio 2x w roku, a w między czasie wypuszczane są też mniejsze aktualizacje), jest bardzo ciężki do usunięcia a informacji o nim nie znajdziemy w Google Search Console
  • wykluczenie z indeksu Google, czyli ban, to najgorsza forma kary
  • utrata zaufania do twojej strony, które ciężko odbudować
  • nagły spadek pozycji strony, ruchu i przychodów.

Jak widać - działania Black Hat SEO mogą być tanie, a początkowo nawet wydawać się skuteczne. W ostatecznym rozrachunku jednak okazują się nieopłacalne i mogą doprowadzić do strat.

Dlaczego warto wybrać "SEO-wca w białym kapeluszu"?

Wybierając pozycjonowanie zgodne z wytycznymi Google decydujemy się także na:

  • długotrwały efekt i wolniejsze ale regularne wzrosty
  • opracowaną na podstawie twardych danych strategię SEO
  • brak ryzyka nagłej utraty ruchu/przychodów
  • bez stresu przy aktualizacji algorytmu Google .

A oprócz powyższych elementów pracując ze specjalistą White Hat SEO możesz liczyć na wsparcie merytoryczne i korzystanie z jego wiedzy, bieżący kontakt a także szerokie podejście do biznesu, nie tylko organiczne.

Monika Śmigla

SEO Team Leader

Doświadczenie zdobywała prowadząc duże projekty, głównie e-commerce. Oprócz zamiłowania do SEO jest także certyfikowaną specjalistką User Experience i podczas pracy stara się łączyć ze sobą te dwie dziedziny. Po pracy śledzi nowinki branżowe, urządza dom oraz realizuje się jako mama rocznego urwisa.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.