Dopasowane do potrzeb użytkowników treści na stronie sklepu internetowego pełnią funkcję analogiczną do sprzedawcy w sklepie stacjonarnym: to od nich zależeć będzie, czy odwiedzająca go osoba znajdzie wszelkie potrzebne informacje i wskazówki, zainteresuje się produktem lub rozwieje swoje wątpliwości co do zakupu.
Zadaniem dobrze przemyślanej strategii content marketingowej będzie nie tylko przyciągnięcie użytkowników do Twojego sklepu, ale i poprzez dostarczanie im wartościowych informacji – sprawienie, że klienci będą do niego wracać.
Przed podjęciem decyzji o zakupie określonego produktu większość internautów poszukuje potrzebnych informacji w sieci. Twój potencjalny klient ma przy tym różne intencje zakupowe – może być tak, że od razu wie, co chce kupić, a innym razem będzie poszukiwał wskazówek i inspiracji. Przykład? Użytkownik może w wyszukiwarce wpisać konkretne perfumy: Lancôme La Vie Est Belle, ale może również posiłkować się pytaniem, np. “jakie są najlepsze perfumy dla kobiet”. W tym drugim przypadku do głosu dochodzi właśnie content – od zdefiniowania potrzeb grupy docelowej zależeć będzie, czy trafisz do niej ze swoją ofertą.
Dzielenie się z użytkownikami cennymi poradami i wskazówkami, z jednoczesnym naturalnym promowaniem sklepu sprawią, że szybciej dotrzesz do nowych użytkowników, a z czasem będą oni do Ciebie wracać, widząc w Tobie eksperta.
Myślisz, że optymalizacja strony pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję? SEO oczywiście będzie pracować na jej dobrą pozycję w wyszukiwarce, ale bez treści, które będą skierowane do ludzi, a nie do robotów Google, to i tak za mało.
Content marketing zdecydowanie nie jest chwilowym trendem – o jego silnej pozycji świadczą poniższe statystyki:
Źródło danych: https://www.hubspot.com/marketing-statistics
Strategia działań content marketingowych powinna być spójna z celem biznesowym marki bez względu na to, z jaką branżą mamy do czynienia. Do zalet jej wprowadzenia należą:
Warto jeszcze raz podkreślić wyeksponowanie Twojego e-sklepu w Internecie oraz budowanie jego pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. W zależności od przyjętej strategii i ustalonych celów można również śledzić na przykład udział bloga w wielokanałowych ścieżkach transakcji. Pamiętaj, że dzięki treściom zyskujesz możliwość dotarcia do osób, które nie znają Twojego sklepu internetowego oraz do grupy, która na razie nie ma intencji zakupowej.
Przyciągając ich uwagę interesującym materiałem, zyskujesz szansę na zwiększenie skuteczności kampanii nakierowanej na sprzedaż.
Zastanów się, jakich treści potrzebuje Twoja persona i dopasuj do nich formę. Załóżmy, że prowadzisz drogerię – komunikat zostanie sformułowany inaczej, gdy jest kierowany do kobiety, która od kilku lat używa tego samego balsamu, a inaczej do klientki, która dopiero szuka właściwego preparatu do pielęgnacji ciała. W tym drugim przypadku istotne będą treści poradnikowe i informacyjne, z którymi zapoznanie się jest nieodzowne przed decyzją o zakupie danego produktu.
Formaty dostępne w ramach content marketingu to temat rzeka i z pewnością zasługują na osobny wpis, dlatego w tym miejscu wskażę tylko przykładowe propozycje, z dopasowaniem do poszczególnych etapów customer journey:
Content powinien być obecny na każdym etapie, aby przykuwać uwagę i wspierać decyzje zakupowe, a na końcu budować lojalność klienta.
Dobry opis produktu to wirtualny odpowiednik doradcy pracującego w sklepie stacjonarnym. Samo podanie danych produktowych (takich jak wielkość, skład, parametry techniczne), nie wystarczy, aby trafić do serca konsumenta. Przemawiaj do niego językiem korzyści, pokaż mu wartość, jaką daje posiadanie wybranego produktu, odwołaj się do doświadczeń i potrzeb swojej grupy docelowej.
Odwiedzający Twój sklep internetowy będą oczekiwać wszelkich materiałów, które pomogą im w podjęciu decyzji o zakupie. Jak odpowiedzieć na tę potrzebę? Wzbogać opisy o wysokiej jakości zdjęcia oraz inne materiały multimedialne. Nie jest tajemnicą, że coraz większy nacisk kładziony jest na wizualne prezentowanie produktu – jeśli nie chcesz pozostać w tyle za konkurencją, powinieneś na poważnie przemyśleć kwestię profesjonalnego przygotowania materiałów wideo i zdjęć 360. Oto przykład ze strony Answear.com:
Wido nie ogranicza się oczywiście tylko do zaprezentowania konkretnego produktu. Odwołując się do poprzedniego akapitu, w którym poruszyłam temat etapów zakupowych konsumenta, warto pamiętać o poradnikach i tutorialach odnoszących się do konkretnego zagadnienia:
źródło: https://www.sephora.pl/
Możliwości content marketingu na tym jednak się nie kończą. Wyższy poziom działań zakłada zaangażowanie użytkowników do interakcji z marką, a na dalszym etapie pozyskanie ich zaufania. W nieszablonowy sposób do budowania kontaktu z odbiorcami podeszła marka GoPro, która dzięki kreatywnemu pomysłowi sprawiła, że ich odbiorcy stali się twórcami contentu na stronie, budując jednocześnie społeczność skupioną wokół marki:
źródło: https://gopro.com/
Firma GoPro wykorzystuje w swojej strategii materiały wideo, które powstają przy użyciu jej produktów przez klientów. Prosty, ale skuteczny pomysł na zaangażowanie użytkowników do pogłębienia interakcji z marką.
Inny pomysł na zaangażowanie użytkowników sklepu? Artykuł blogowy, którego zadaniem będzie wywołanie dyskusji między zwolennikami różnych rozwiązań (przykładowy temat: Windows vs Linux – co wybrać?).
Content marketing, podobnie jak PR, charakteryzuje się działaniem długofalowym, dlatego trzeba wykazać się cierpliwością w oczekiwaniu na efekty prowadzonych działań. Pamiętaj, że samo tworzenie wartościowych treści to nie wszystko – istotna jest także ich dystrybucja.
Naturalnym do tego miejscem są media społecznościowe, ale także newsletter, który zapewnia sklepowi z jednej strony prezentację asortymentu, a z drugiej udostępnianie najnowszych materiałów, które pojawiają się na firmowym blogu lub na zewnętrznych serwisach.
Kompleksowe podejście do tworzenia treści dla sklepu internetowego umocni jego pozycję w wyszukiwarkach oraz pozytywnie wpłynie na jego wizerunek.
Źródło: Content marketing i social media, Barbara Stawarz-García.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.