Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Content marketing w e-commerce: sprawdź, jakich treści i dlaczego potrzebuje Twój sklep internetowy

8 min 772
Aleksandra Połetek | 12.03.2020

Dopasowane do potrzeb użytkowników treści na stronie sklepu internetowego pełnią funkcję analogiczną do sprzedawcy w sklepie stacjonarnym: to od nich zależeć będzie, czy odwiedzająca go osoba znajdzie wszelkie potrzebne informacje i wskazówki, zainteresuje się produktem lub rozwieje swoje wątpliwości co do zakupu.

Zadaniem dobrze przemyślanej strategii content marketingowej będzie nie tylko przyciągnięcie użytkowników do Twojego sklepu, ale i poprzez dostarczanie im wartościowych informacji  - sprawienie, że klienci będą do niego wracać. 

Od spersonalizowanej i wysokiej jakości treści wszystko się zaczyna…

Przed podjęciem decyzji o zakupie określonego produktu większość internautów poszukuje potrzebnych informacji w sieci. Twój potencjalny klient ma przy tym różne intencje zakupowe - może być tak, że od razu wie, co chce kupić, a innym razem będzie poszukiwał wskazówek i inspiracji. Przykład? Użytkownik może w wyszukiwarce wpisać konkretne perfumy: Lancôme La Vie Est Belle, ale może również posiłkować się pytaniem, np. “jakie są najlepsze perfumy dla kobiet”. W tym drugim przypadku do głosu dochodzi właśnie content - od zdefiniowania potrzeb grupy docelowej zależeć będzie, czy trafisz do niej ze swoją ofertą.

Dzielenie się z użytkownikami cennymi poradami i wskazówkami, z jednoczesnym naturalnym promowaniem sklepu sprawią, że szybciej dotrzesz do nowych użytkowników, a z czasem będą oni do Ciebie wracać, widząc w Tobie eksperta. 

Myślisz, że optymalizacja strony pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję? SEO oczywiście będzie pracować na jej dobrą pozycję w wyszukiwarce, ale bez treści, które będą skierowane do ludzi, a nie do robotów Google, to i tak za mało. 

Content marketing zdecydowanie nie jest chwilowym trendem - o jego silnej pozycji świadczą poniższe statystyki:

Źródło danych: https://www.hubspot.com/marketing-statistics
 

E-commerce – korzyści z prowadzenia działań content marketingowych

Strategia działań content marketingowych powinna być spójna z celem biznesowym marki bez względu na to, z jaką branżą mamy do czynienia. Do zalet jej wprowadzenia należą:

  • Wzrost ruchu na witrynie, 
  • Zwiększenie świadomości marki,
  • Pozyskiwanie leadów lepszej jakości,
  • Zwiększenie szans sprzedaży (konwersja odwiedzających stronę w klientów),
  • Zbudowanie długofalowej relacji z klientami (znajdujący dopasowane do potrzeb treści konsument, z czasem może stać się ambasadorem Twojej marki. Najciekawsze materiały może polecić innym lub udostępnić na swoich mediach społecznościowych). 

Warto jeszcze raz podkreślić wyeksponowanie Twojego e-sklepu w Internecie oraz budowanie jego pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. W zależności od przyjętej strategii i ustalonych celów można również śledzić na przykład udział bloga w wielokanałowych ścieżkach transakcji. Pamiętaj, że dzięki treściom zyskujesz możliwość dotarcia do osób, które nie znają Twojego sklepu internetowego oraz do grupy, która na razie nie ma intencji zakupowej.

Przyciągając ich uwagę interesującym materiałem, zyskujesz szansę na zwiększenie skuteczności kampanii nakierowanej na sprzedaż. 

Bądź obecny na każdym etapie procesu zakupowego klienta

Zastanów się, jakich treści potrzebuje Twoja persona i dopasuj do nich formę. Załóżmy, że prowadzisz drogerię – komunikat zostanie sformułowany inaczej, gdy jest kierowany do kobiety, która od kilku lat używa tego samego balsamu, a inaczej do klientki, która dopiero szuka właściwego preparatu do pielęgnacji ciała. W tym drugim przypadku istotne będą treści poradnikowe i informacyjne, z którymi zapoznanie się jest nieodzowne przed decyzją o zakupie danego produktu. 

Formaty dostępne w ramach content marketingu to temat rzeka i z pewnością zasługują na osobny wpis, dlatego w tym miejscu wskażę tylko przykładowe propozycje, z dopasowaniem do poszczególnych etapów customer journey:

  • Etap poszukiwania, zapoznania z marką (Awareness stage) – wpisy blogowe, e-booki, nagrania wideo.
  • Etap rozważania (Consideration stage) – FAQ, webinaria, opinie konsumentów. 
  • Etap decyzji (Decision Stage) – bezpośrednie konsultacje, dane dotyczące wybranego produktu. 

Content powinien być obecny na każdym etapie, aby przykuwać uwagę i wspierać decyzje zakupowe, a na końcu budować lojalność klienta. 

Podkreśl zalety swojego asortymentu

Dobry opis produktu to wirtualny odpowiednik doradcy pracującego w sklepie stacjonarnym. Samo podanie danych produktowych (takich jak wielkość, skład, parametry techniczne), nie wystarczy, aby trafić do serca konsumenta. Przemawiaj do niego językiem korzyści, pokaż mu wartość, jaką daje posiadanie wybranego produktu, odwołaj się do doświadczeń i potrzeb swojej grupy docelowej. 

Wizualizacja wyraża więcej niż tysiąc słów

Odwiedzający Twój sklep internetowy będą oczekiwać wszelkich materiałów, które pomogą im w podjęciu decyzji o zakupie. Jak odpowiedzieć na tę potrzebę? Wzbogać opisy o wysokiej jakości zdjęcia oraz inne materiały multimedialne. Nie jest tajemnicą, że coraz większy nacisk kładziony jest na wizualne prezentowanie  produktu – jeśli nie chcesz pozostać w tyle za konkurencją, powinieneś na poważnie przemyśleć kwestię profesjonalnego przygotowania materiałów wideo i zdjęć 360. Oto przykład ze strony Answear.com:

Wido nie ogranicza się oczywiście tylko do zaprezentowania konkretnego produktu. Odwołując się do poprzedniego akapitu, w którym poruszyłam temat etapów zakupowych konsumenta, warto pamiętać o poradnikach i tutorialach odnoszących się do konkretnego zagadnienia:

źródło: https://www.sephora.pl/

Możliwości content marketingu na tym jednak się nie kończą. Wyższy poziom działań zakłada zaangażowanie użytkowników do interakcji z marką, a na dalszym etapie pozyskanie ich zaufania. W nieszablonowy sposób do budowania kontaktu z odbiorcami podeszła marka GoPro, która dzięki kreatywnemu pomysłowi sprawiła, że ich odbiorcy stali się twórcami contentu na stronie, budując jednocześnie społeczność skupioną wokół marki:

źródło: https://gopro.com/

Firma GoPro wykorzystuje w swojej strategii materiały wideo, które powstają przy użyciu jej produktów przez klientów. Prosty, ale skuteczny pomysł na zaangażowanie użytkowników do pogłębienia interakcji z marką.

Inny pomysł na zaangażowanie użytkowników sklepu? Artykuł blogowy, którego zadaniem będzie wywołanie dyskusji między zwolennikami różnych rozwiązań (przykładowy temat: Windows vs Linux - co wybrać?). 

Czy Twój e-sklep potrzebuje content marketingu?

Content marketing, podobnie jak PR, charakteryzuje się działaniem długofalowym, dlatego trzeba wykazać się cierpliwością w oczekiwaniu na efekty prowadzonych działań. Pamiętaj, że samo tworzenie wartościowych treści to nie wszystko – istotna jest także ich dystrybucja

Naturalnym do tego miejscem są media społecznościowe, ale także newsletter, który zapewnia sklepowi z jednej strony prezentację asortymentu, a z drugiej udostępnianie najnowszych materiałów, które pojawiają się na firmowym blogu lub na zewnętrznych serwisach.  
Kompleksowe podejście do tworzenia treści dla sklepu internetowego umocni jego pozycję w wyszukiwarkach oraz pozytywnie wpłynie na jego wizerunek. 
 

Źródło: Content marketing i social media, Barbara Stawarz-García.

Aleksandra Połetek

Content Marketing Senior Specialist

W PromoTraffic pracuje na stanowisku Content Marketing Specialist. Na co dzień uważnie dobiera słowa, przez co stara się kreować pozytywny wizerunek marek, z którymi ma przyjemność współpracować. Lubi udowadniać sobie i innym, że „gotować każdy może”, a wolne chwile najchętniej spędza na łonie natury (nie wiedzieć czemu, szczególnie ukochała sobie zimne polskie morze). Jak sama mówi: przepada za kryminałami w wersji zarówno literackiej, jak i filmowej, ma też słabość do psów.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.