Przez ostatnie 2 lata branża marketingu internetowego aż ugina się od artykułów mówiących o zwiększającym się udziale ruchu mobilnego na stronach oraz wskazówek dotyczących właściwej optymalizacji strony mobilnej. Dużo mówi się o tym jak ważne jest dostosowanie strony mobilnej do wyszukiwarki Google oraz do samego użytkownika. Zanim jednak zaczniemy tworzyć Audyt Mobile pod kątem SEO lub UX musimy trafić na klienta, który tego naprawdę potrzebuje. Ale czy nasi potencjalni klienci wiedzą, że ich strona musi być mobilna? W jakich branżach szczególnie trzeba zadbać o dostosowanie do urządzeń mobilnych i odpowiednią dla nich optymalizację?
Użytkownikiem mobilnym jest niemal każdy z nas. Każdy kto posiada smartphone lub tablet z dostępem do Internetu. Narzędzia te towarzyszą nam wszędzie: w drodze do pracy, w pracy, w domu, w restauracji i w sklepie. Wszędzie. Ten nieograniczony dostęp sprawił, że stały się one naszym nieodłączonym partnerem dnia codziennego.
Jak podaje raport Polacy na zakupach mobilnych 2016 przygotowany przez mShopper 59% polskich internautów korzysta z urządzeń mobilnych głównie do przeglądania Internetu. Ponad połowa z nich decyduje się także na zakupy w sklepach internetowych za pośrednictwem swojego telefonu. Niemal każdy z nas używa swojego smartphona także do zlokalizowania najbliższych miejsc takich jak restauracja czy postój taxi oraz poszukuje porad i wskazówek dotyczących różnych sfer życia. Ten sam raport wskazuje również najczęstsze czynności wykonywane na urządzeniach mobilnych przez Polaków:
Źródło: Raport Polacy na zakupach mobilnych 2016, mShopper, str.16
Jak widać ponad 60% osób wykorzystuje urządzenie mobilne głównie do przeglądania Internetu. Z roku na rok wzrasta także ilość osób korzystających z wyszukań głosowych, poprzez które użytkownik może bez ręcznego wpisywania pytania otrzymać dopasowane do niego odpowiedzi. Nie bez znaczenia pozostają także aplikacje mobilne. Są one coraz bardziej popularne wśród sklepów internetowych i stacjonarnych, które wykorzystują je do nawiązania bliższych relacji z klientem poprzez serwowanie gazetek z promocjami, kuponów itp. Warto więc pamiętać również o tych dodatkowych opcjach podczas optymalizacji swojej strony mobilnej.
Wciąż rosnąca liczba użytkowników mobilnych, a także wzrost ich oczekiwań co do strony internetowej skłania do wyróżnienia branż, które są im najbliższe i szczególnie wymagają odpowiedniej optymalizacji i dostosowania do urządzeń mobilnych i wyników wyszukiwania widocznych na smartphonach. Strony te zostały podzielone na 3 kategorie:
Wyszukania lokalne stanowią jedne z najczęstszych zapytań na urządzeniach mobilnych. Mamy tu na myśli sytuację, kiedy znajdujemy się w jakimś rejonie miasta i szukamy najbliższej restauracji, apteki czy postoju taksówek. Dzięki możliwości lokalizowania przez Google miejsca naszego pobytu, wpisując w wyszukiwarkę „restauracja”, otrzymamy adresy najbliżej położonych restauracji. Np. znajdując się w centrum Krakowa wyniki wyszukiwania będą prezentowały się następująco:
W przypadku, gdy użytkownik trafi na stronę internetową np. takiej restauracji ważne jest by była ona dopasowana do jego urządzenia i nie sprawiała trudności w poruszaniu się po niej. W przeciwnym razie Twój potencjalny klient szybko opuści witrynę i przejdzie do konkurencji, która także jest w pobliżu.
Aby jeszcze mocniej zwizualizować Wam jaki procent klientów tracą lokalne firmy, które nie zadbają o właściwe dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych, za pomocą Google AdWords przygotowaliśmy raport przedstawiający dane na temat liczby potencjalnych kliknięć i wyświetleń na urządzeniach mobilnych dla frazy „restauracja”:
41% prognozowanych kliknięć pochodzi z urządzeń mobilnych
Źródło: Google AdWords
36% prognozowanych wyświetleń pochodzi z urządzeń mobilnych
Źródło: Google AdWords Ponad połowa (53%) wszystkich zapytań miesięcznie dla słowa „restauracja” pochodzi z urządzeń mobilnych:
Źródło: Google AdWords
Poniższy wykres obrazuje także trendy mobilne dla słowa „restauracja” w poszczególnych miesiącach i stosunek liczby wyszukań mobilnych do wszystkich wyszukań. W maju 2017 wyszukania mobilne stanowiły już 65% wszystkich wyszukań:
Źródło: Google AdWords
Jak już zostało wspomniane w poprzednich akapitach, smartphony stały się naszym nieodłącznym towarzyszem w ciągu dnia. Nasz telefon często służy nam także do innych czynności niż rozmawianie, wysyłanie widomości i przeglądanie profilów społecznościowych. W związku z tym, że mamy go zawsze przy sobie, kiedy pojawia się pytanie, na które nie znamy odpowiedzi niemal od razu po niego sięgamy i…. „googlujemy”!
Wujek Google na pytanie: jak?, kiedy?, ile?, dlaczego? wyświetli nam szereg poradników lub blogów, które będą znały odpowiedź. Aby odpowiedź ta była widoczna na naszym urządzeniu niezbędne jest by portal contentowy, z którego korzystamy był dostosowany do użytkowników mobilnych. W przeciwnym razie nie spełni od roli naszego doradcy w sytuacji, kiedy oczekujemy szybkiej odpowiedzi.
Na przykładzie pytania „jak ugotować ryż” została przygotowana analiza prognozowanych kliknięć i wyświetleń na urządzeniach mobilnych:
Prawie 70% kliknięć pochodzi z urządzeń mobilnych:
Źródło: Google AdWords
Ponad 57% prognozowanych wyświetleń pochodzi z mobile:
Źródło: Google AdWords
Średnio 26% zapytań miesięcznie dla pytania „jak ugotować ryż” pochodzi z urządzeń mobilnych:
Źródło: Google AdWords
W 2016r. 70% użytkowników, którzy dokonali zakupu w sklepie stacjonarnym lub w sklepie online wcześniej wyszukiwało informacji na temat zakupionego produktu na swoich smartphone’ach: Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/mobile-search-consumer-behavior-data/
Czego użytkownicy szukają zanim zdecydują się na zakup? Przede wszystkim porównują ceny w innych sklepach i poszukują opinii o danym produkcie. Najszybciej mogą to zrobić oczywiście przez Internet w swoim telefonie. Użytkownicy sprawdzają także dostępność w sklepie zarówno online jak i offline (coraz więcej sklepów online pokazuje czy dany produktów jest dostępny w najbliższym nam sklepie stacjonarnym).
Czynności, dzięki którym użytkownik może na smartphonie zapoznać się z produktem, który planuje kupić prowadzą do tego, że urządzenie mobilne stało się naszym asystentem podczas zakupów. Nawet jeśli produkt nie zostanie kupiony od razu w sklepie stacjonarnym istnieje duża szansa, że ten sam klient kupi go w sklepie online korzystając ze swojego telefonu.
Szansa na zakup istnieje także w drugą stronę: użytkownik przeglądając produkty w sklepie online np. w drodze do pracy na swoim smartphonie, kupi je w sklepie stacjonarnym wracając do domu. Dlatego też w czasach, gdy świat online i offline przenika się i uzupełnia, dostosowanie sklepów internetowych do mobilnych wyników wyszukiwania oraz urządzeń mobilnych jest tak ważne.
Top5 kategorii sklepów internetowych w 2016 r., w których użytkownicy kupowali za pośrednictwem urządzeń mobilnych:
Źródło: Raport Polacy na zakupach mobilnych 2016, mShopper, str.69
To proste! Wystarczy, że wejdziesz na stronę https://search.google.com/test/mobile-friendly. Wpisując adres swojej strony w wyznaczone pole poddasz ją specjalnemu testowi Google, który powie Ci czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych wyświetlając komunikaty:
Lub:
Drugim testem, który wskaże ci w jakiej kondycji jest twoja strona mobilna jest https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl . Tutaj sprawdzić prędkość ładowania witryny, która jest szczególnie istotnym czynnikiem na urządzeniach mobilnych.
Jeśli oba powyższe testy wskazują, że strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych, ale wciąż nie widzisz efektów w postaci ruchu i konwersji z mobile, to może okazać się, że jest ona nieużyteczna dla użytkowników. Oprócz tych dwóch testów warto także sprawdzić witrynę pod kątem User Experience na różnych urządzeniach przenośnych.
Jeśli Twoja stronie nie zdała któregoś z tych testów Google, ich wynik jest słaby lub masz wątpliwości czy witryna jest user friendly – skontaktuj się z nami! Jako specjaliści od mobile pomożemy Ci zaistnieć na urządzeniach mobilnych Twoich klientów!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.