Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Dlaczego na świętach najwięcej zarobią drogerie? Garść danych, które pomogą Ci zrozumieć zachowania konsumentów w czasie świątecznej gorączki

5 min 702
Katarzyna Walczak | 10.12.2019

Święta Bożego Narodzenia to dla większości Polaków czas rodzinnych spotkań, przepełnionych tradycjami i atmosferą bliskości. Jednak dla osób powiązanych ze światem e-commerce i marketingu internetowego to także akcje promocyjne, konkursy, obliczanie kosztów kampanii Google Ads, etc. Wszelkie działania podejmowane w tym czasie powinny być przemyślane i odpowiednio zaplanowane. Aby zabrać się za to jak należy, trzeba w pierwszej kolejności zrozumieć świąteczne zwyczaje konsumentów.

Świąteczne wydatki osiągną równowartość ponad pół tony cukru

Oszacowano, że w 2019 Polacy przeznaczą średnio 1521 złotych na wydatki związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Kwota ta wzrosła o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Polscy konsumenci najwięcej pieniędzy zamierzają wydać na prezenty - 36%, potem artykuły spożywcze - 34%. Resztę sumy stanowić będą: podróże - 21% i spotkania towarzyskie - 8%. 

Prognozowanymi bestsellerami świąt 2019 w Polsce będą:

Źródło: Deloitte,” Zakupy świąteczne 2019. Prezentacja wyników badania świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i w Europie. Listopad 2019”
 

Z kolei w przypadku prezentów dla dzieci i młodzieży prognozy najbardziej łaskawe są dla: zabawek konstrukcyjnych, zabawek kreatywnych i artystycznych, lalek i zabawek pluszowych (dzieci) oraz książek, czekoladek i gier (młodzież).

Polacy lubią chodzić po sklepach

Nie mniej istotne od tego, w jaki sposób Polacy rozdysponują swój budżet, jest to, gdzie będą te pieniądze wydawać. Innymi słowy, jakimi kanałami zakupowymi mają zamiar się posługiwać. Okazuje się, że wydatki w kanale offline stanowić będą aż 68% szacowanych świątecznych zakupów. W dodatku udział tego kanału urósł w porównaniu z rokiem poprzednim o 6,1%. Jeśli chodzi o udział obszaru online, będzie to brakujące 32%.

Dlaczego Polacy chętniej dokonują zakupów poza internetem? Do najczęściej wymienianych zalet kanału offline należą, m.in.: natychmiastowe otrzymanie zakupionych produktów, zasady wymiany i zwrotów, ochrona danych osobowych, kompetentne i profesjonalne doradztwo oraz bezpieczeństwo przy dokonywaniu płatności. Jeśli zaś chodzi o kanał online, to klienci najczęściej zwracają uwagę na pozytywne aspekty takie jak: dostawa do domu, mniejsza czasochłonność zakupów, szeroki asortyment towaru, możliwość robienia zakupów w dowolnie wybranym czasie oraz łatwość w porównywaniu cen. 

Po co komu internet?

Dlaczego fakt, że polscy konsumenci preferują dokonywać samego zakupu poza strefą wirtualną nie oznacza wcale, że należy skupić się jedynie na promowaniu kanału offline? Przyglądając się bliżej całości ścieżki zakupowej, okazuje się, że prawie połowa Polaków inspiracji na świąteczne prezenty szukać będzie właśnie na stronach internetowych, a 28% z nich na portalach społecznościowych.

Po zsumowaniu tych dwóch grup razem okazuje się, że 77% osób pomysłów na podarunki szukać będzie w sieci. Oznacza to, że strefa online nie jest przestrzenią zakupową, a raczej miejscem, gdzie konsument zdobędzie potrzebne mu do podjęcia decyzji informacje. Niemniej jednak to właśnie wcześniejszy research pozwala na podjęcie decyzji o dokonaniu zakupu.

Najczęściej wymieniane internetowe źródła zbierania informacji przed świątecznymi zakupami to: wyszukiwarki, porównywarki cen i sklepy internetowe bez punktów stacjonarnych. Warto przyjrzeć się również danym dotyczących tego, jaką rolę odgrywają dla konsumentów portale społecznościowe. Wyniki badań przeprowadzonych w listopadzie 2019 roku przez Deloitte tak prezentują cele wykorzystania portali społecznościowych:

Źródło: Deloitte,” Zakupy świąteczne 2019. Prezentacja wyników badania świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i w Europie. Listopad 2019”

Black Friday - pierwszy dzień świąt?

Po tym na co i gdzie Polacy mają zamiar wydać swoje świąteczne budżety, należy przeanalizować to, kiedy mają zamiar to zrobić. I chociaż Święta Bożego Narodzenia są, jak wiadomo, dopiero pod koniec grudnia, to spora część konsumentów ma zamiar uporać się ze świątecznymi zakupami już listopadzie. Aż 74% konsumentów deklaruje, że dokona bożonarodzeniowych zakupów w trakcie Black Friday! Parę słów o Czarnym Piątku znajdziesz na naszym profilu na Facebooku.

Jednak to grudzień tak samo jak w poprzednich latach jest ulubionym miesiącem kupowania prezentów przez Polaków. Zdecydowanie nie należy przejmować się świątecznymi kampaniami marketingowymi w ostatnim tygodniu roku, bo liczbę spóźnialskich i zapominalskich Polaków oszacowano na jedynie 1%.

I mimo że Polacy nie należą do konsumentów impulsywnych, a ich zakupy są w większości zaplanowane i przemyślane, to jednak są czynniki, które mogą przekonać ich do nagięcia swoich postanowień. Co skłania Polaków do wydawania więcej? Wśród czynników, które wpływają na zwiększenie świątecznych wydatków konsumenci wymieniają: wzrost dochodów po odliczeniu podatków, nowinki produktowe i innowacje, niechęć w przejmowaniu się sytuacją gospodarczą, stabilną gospodarkę. Aż 44% konsumentów przekroczy zakładany budżet z powodu prowadzonych przed świętami akcji promocyjnych.

Całość przeczytana? Czas na krótkie podsumowanie

1.    1521 złotych to szacowana kwota, jaką konsument wyda w okresie okołoświątecznym. Największą część wydatków procentowo pochłonie zakup prezentów (36%).

2.    Prezentowymi bestsellerami w 2019 będą: dla kobiet - kosmetyki/perfumy, książki, czekoladki, odzież/obuwie i karty podarunkowe; dla mężczyzn - czekoladki, książki, kosmetyki/perfumy, gotówka, gry. Zabawki konstrukcyjne, zabawki kreatywne i artystyczne, lalki i zabawki pluszowe, książki, czekoladki i gry - to świąteczne przeboje prezentowe w 2019 roku dla dzieci i młodzieży.

3.    Polacy wydadzą 68% świątecznego budżetu offline, pozostałe 32% w sieci. Jednak to internet będzie przestrzenią, gdzie aż 77% konsumentów przeprowadzi research przed dokonaniem świątecznych zakupów.

4.    Grudzień jest tym miesiącem, w którym większość konsumentów preferuje zrobić świąteczne zakupy. Jednak aż 74% z nich deklaruje, że pierwszych świątecznych transakcji dokona już w czasie Black Friday.

5.    Akcje promocyjne mogą pomóc w przekonaniu aż 44% konsumentów do wydania więcej niż zakładali na początku.

Wiesz już ile, na co, gdzie, kiedy i dlaczego konsumenci mają zamiar wydać pieniądze w trakcie nadchodzących świąt. Teraz czas działać! PromoTraffic - certyfikowany partner Google życzy Wesołych Świąt i niskiego CPC!

A po garść świątecznych inspiracji zapraszamy do artykułu Zobacz 5 świątecznych reklam, by dowiedzieć się, jak ocieplić wizerunek swojej firmy.

 

Źródło: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2019.html

Zgodnie z danymi ceneo.pl (z 9 grudnia 2019) koszt 1 kg cukru to 2,90 zł.

Katarzyna Walczak

PPC Executive. Poliglotka, która nie znosi ciszy i mówi czterema językami (polski, angielski, rosyjski, ukraiński). Uciszyć ją może tylko gra na altówce, śpiewanie piosenek Sandu Ciorby lub przebranie się w strój zająca. Jej ulubione słowo to „klawo”, co wie każdy, kto choć raz z nią rozmawiał.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.