Home Blog Ekspansja na zagraniczne marketplace

Ekspansja na zagraniczne marketplace

Rozwój sprzedaży poprzez zagraniczne platformy marketplace można przeprowadzić na wiele sposobów. W poniższym artykule postaramy się przedstawić optymalną wersję dla tych, którzy chcą przeznaczyć stosunkowo niewielki budżet na początek ekspansji zagranicznej. Analizuj, planuj i testuj – sprawdź, jak wejść na zagraniczny rynek.

Z tego artykułu dowiesz się:

Bez wątpienia warto rozszerzyć zasięg swojej działalności e-handlu o zagraniczne platformy marketplace. Istotnym elementem takiej ekspansji jest logistyka. Podobnie jak w Polsce e-konsumenci oczekują, że otrzymają zakupiony produkt możliwie szybko.

Jak pogodzić szybką logistykę z kosztami utrzymania stanów magazynowych za granicą?

Strategią, która spaja jednakowo konieczność zapewnienia szybkiej dostawy z wysokimi kosztami magazynowania, jest wybranie topowego asortymentu, dla którego utrzymamy wysokie stany w lokalnych magazynach. Możemy do tego celu skorzystać z usług fulfillment’u.
Strategia budowania zasięgu traffic builder’ami jest często intuicyjnie stosowana przez wielu sprzedawców na platformach marketplace – t.j. wybrany topowy asortyment jest sprzedawany w atrakcyjnej cenie często na minimalnej marży. Podobnie możemy przygotować ekspansję na zagranicznej platformie – wybieramy topowy asortyment, który obroni się w walce z konkurencyjnymi produktami zarówno ceną, jakością jak i szybkością dostawy. Ten topowy asortyment powinniśmy mieć w magazynie w danym kraju lub korzystać z usług fulfillment’u np. Amazon (FBA). To pozwoli nam zaistnieć z naszym brandem na zagranicznym rynku. Zbuduje zasięgi, oceny klientów i pozwoli przekierować traffic na pozostały asortyment, który może być wysyłany z magazynów w Polsce.

Kluczowe etapy ekspansji zagranicznej

  1. Analiza rynku

Przed rozpoczęciem ekspansji na zagraniczną platformę marketplace warto dokonać analizy rynku. Metodą, którą śmiało można zastosować w takiej sytuacji jest benchmarking. Na czym polega benchmarking? Dla większości platform marketplace możemy dokonać analizy liczby sprzedanych sztuk danego towaru, który wybierzemy sobie jako benchmark. A następnie szacunkowo określić, w jakiej cenie był sprzedawany produkt benchmarkowy. Znalezienie takich produktów do porównania powinno być dokładne. Jak to zrobić? Wybieramy coś, co jest naprawdę dobrym benchmarkiem w podobnej półce cenowej od podobnego producenta oraz w zbliżonym przedziale cenowym. Mając kilka takich benchmarkowych produktów i korzystając z szerokiej gamy narzędzi do analizy danej platformy, na przykład dla Amazon Helium 10, z Allegro Analytics, sprawdzamy, jakie są wyniki sprzedażowe takiego benchmarku. Wiele platform podaje wprost na swoich stronach, ile osób kupiło daną rzecz. Mając wiedzę o konkurencji, możemy przyjąć założenie, że w ciągu kilku miesięcy osiągniemy poziom podobny do konkurenta. Jeśli oczywiście postaramy się, aby nasza oferta była konkurencyjna w zakresie opisu produktu, samych cech produktu oraz szybkości dostawy. Na początku musimy zwykle konkurować ceną. Dotyczy to wyłącznie produktów, które mają być traffic builderami. W takim przypadku możemy zastosować też limitowanie sprzedaży w atrakcyjnej cenie, na przykład do jednej sztuki na użytkownika.
Wiele platform ma funkcjonalność, która pozwala właśnie określić limity produktu na użytkownika. Pamiętaj zatem o tym, by zadbać o to, aby oferta była konkurencyjna w każdym wymiarze. Dlaczego? Ponieważ obecny sprzedawca (lider) w danym segmencie ma już wypracowany rating. Dlatego naszą specjalną ofertą musimy przekonać algorytmy do tego, by jednak zaczęły nas coraz częściej pokazywać użytkownikom. Stąd konieczne jest, aby całość sprawiała, że konwersja jest wysoka i przynajmniej na podobnym poziomie do tej, która jest u naszego konkurenta. Można to sprawdzić, analizując dzień po dniu, ile sztuk sprzedaliśmy my, a ile nasz benchmarkowy konkurent.

  1. Regulacje prawne i podatkowe

Mając wybrany rynek i świadomość potencjału na podstawie analizy benchmarków, należy sprawdzić regulacje prawne i podatkowe. W e-commerce mamy szczególne przepisy dotyczące m.in. vat-u, ale również, jeśli wychodzimy poza Unię Europejską – cła. Ważne jest także sprawdzenie, na jakich zasadach będziemy przyjmować zwroty i reklamację. Tutaj szczególnie pomocna jest strona cross-border.pl. Taką pomoc świadczy również Amazon.

  1. Optymalizacja logistyki i fulfillmentu

Istotne jest, aby sprawdzić, jakie firmy kurierskie są liderami rynku w danym kraju. Jeśli nasza dostawa będzie realizowana przez niszowego dostawcę, skuteczność sprzedażowa będzie mniejsza. Należy zadbać o to, by wszystkie ustawienia logistyczne były zbliżone do tych, jakie mają lokalni sprzedawcy. Powinniśmy dostosować czas wysyłki i operatora, ale też metody płatności. Należy także wziąć pod uwagę certyfikaty, dla przykładu – jak w Niemczech Certyfikat TÜV.  Spróbujmy jako sprzedawca na rynku zagranicznym upodobnić się jak najbardziej do lokalnych sprzedawców. Pomoże nam w tym usługa fulfillmentu, z której warto korzystać. Umiejętnie zarządzając stanami magazynowymi, analiza trendów sprzedażowych oraz czas przechowywania towaru w magazynie, zoptymalizują koszty  fulfillmentu. Zwykle granicznym czasem obsługi towaru jest okres 30 dni. Po 30 dniach naliczane są często dodatkowe opłaty. Warto tak zarządzić stanami magazynowymi, aby rotacja produktów, które mamy w fulfillmencie obejmowała właśnie ten czas do 30 dni.

  1. SEO na marketplace

Powinniśmy zbudować odpowiednią bazę słów kluczowych. Idealnie jeśli będzie ona dotyczyła danej platformy. Jeśli nie mamy dedykowanego narzędzia, które pozwoli nam sprawdzić jakie zapytania są składane do wyszukiwarki na danej platformie wraz z liczbą tych zapytań, możemy skorzystać z narzędzi Google Keyword Plannera. Oczywiście są pewne różnice jeśli chodzi o zapytania, które użytkownicy składają do wyszukiwarki Google a zapytania, jakie składają w platformach typu marketplace. Przykładowo w Google zaobserwujemy pytania, które wysoko konwertują z frazą „sklep”, a na platformie marketplace użytkownik nie ma potrzeby dodawać słowa „sklep”, ponieważ już jest w serwisie, który przypomina duży sklep internetowy. Analizując i budując taką bazę słów kluczowych przy pomocy narzędzia Google Keyword Plannera warto mieć na uwadze te różnice w specyfice zapytań pomiędzy wyszukiwarką Google a wyszukiwarką w danej platformie marketplace. Zazwyczaj wyszukiwania w platformie będą miały wysoką konwersję. Natomiast w wyszukiwarce Google zapytania mogą być bardziej ogólne, dotyczące danego obszaru danych produktów marketplace. Może to być często marka, model, atrybuty danego produktu i na takie słowa kluczowe należy zwrócić szczególną uwagę. Jeśli mamy trochę więcej wiedzy i zacięcia do analizy dużych baz słów kluczowych, możemy zbudować taką listę zapytań nawet na kilka tysięcy rekordów. Od najpopularniejszych do tych mniej popularnych, które zwane są frazami  long tail. Long tail zwykle ma znacznie wyższą konwersję niż topowe zapytania, dlatego karty produktu warto wyposażyć zarówno w topowe zapytania najpopularniejsze dotyczące danej oferty, jak również rozłożyć zapytania z bazy long tail na poszczególne oferty. Dzięki temu nawet niszowe zapytania użytkownika spowodują, że nasza oferta się wyświetli. Ważne też, abyśmy zadbali o uzupełnienie wszelkich interesujących kupującego atrybutów. Czyli jeśli nasz produkt posiada cechę unikalną, to ta cecha powinna znaleźć się również w atrybutach. Przygotowany solidnie feed produktowy będzie pracować przez następne miesiące, a nawet lata. Wszystko zostanie zaindeksowane w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Bing i inne. Co więcej, platformy marketplace również dbają o swoje SEO w ogólnych wyszukiwarkach. Ważne jest również, aby coraz częściej wykorzystywana sztuczna inteligencja miała możliwość odczytania istotnych atrybutów. A w efekcie przedstawiła użytkownikowi nasz produkt, który posiada daną cechę.
SEO na platformie marketplace to inwestycja oraz planowanie przynajmniej na 2-3 lata. Dlaczego? Dobrze przygotowane oferty nie powinny być zbyt często wyłączane, ale jedynie optymalizowane oraz aktualizowane o dodatkowe treści. Wyjątek tutaj stanowią oferty, które mają zerową sprzedaż i ich rating z czasem jest niższy od tego, jaki dostają na starcie. W takim przypadku duplikowanie oferty może pomóc wzmocnić sprzedaż.

  1. Budowanie zaufania i reputacji

Budowanie zaufania i reputacji jest istotne, szczególnie startując ze sprzedażą na zagranicznym rynku. Musimy być bardzo wyczuleni na pierwsze oceny zarówno konta sprzedawcy jak i oceny naszych produktów. Wiele firm prowadzi dosłownie mediacje z kupującymi, którzy z jakiegoś powodu nie są zadowoleni. Taki sprzedawca potrafi zwrócić nawet część kwoty otrzymanej za zamówiony towar tylko po to, aby obronić się przed negatywną oceną. Do budowy reputacji bardzo dobrze nadają się oferty wspomniane wcześniej. Traffic buildery mają nam wygenerować w krótkim czasie dużą liczbę ocen. Trzeba jednak pamiętać, że listingi na platformach marketplace są generowane w różny sposób. Algorytmy nie są tożsame, ale zwykle podobne. Aby pojawić się wysoko na listingu, na pewno powinniśmy mieć wysoką sprzedaż w porównaniu do pozostałych ofert oraz wysokie oceny. Na przykład listing Amazona to listing ocen pięciogwiazdkowych, następnie czterogwiazdkowych i niżej. Tutaj liczy się długoterminowy wynik. Znowu na innej platformie może być to sprzedaż na przykład z ostatnich 30 dni. Czyli bardzo dobry wynik z ostatnich 30 dni zapewnia nam wysoką, a nawet najwyższą pozycję na listingu. Oznacza to, że stosunkowo szybko możemy zbudować wysoką pozycję, ale również szybko ją tracimy. Nasza strategia powinna uwzględniać specyfikę danej platformy. Wartościowy listing buduje się długoterminowo. Długofalowe zdobycie wysokiej pozycji jest więcej warte, oznacza to, że możemy za to więcej zapłacić na przykład rabatem. Na platformach gdzie ten listing aktualizuje się po 30 dniach, mogłoby się to okazać nieopłacalne.
Warto też zwrócić uwagę, że opinie, które zawierają więcej tekstu są w ocenie algorytmów marketplace więcej warte. Takie opinie mają również wartość dodatnią dla użytkowników, którzy mogą więcej się dowiedzieć, jak dany produkt oraz sprzedawcę ocenia inny kupujący. Dłuższa ocena (opisowa) będzie zatem więcej warta niż tylko odhaczenie pięciu gwiazdek.

  1. Monitorowanie wyników i optymalizacja

Gdy już rozpoczniemy sprzedaż, początki mogą wydawać się słabsze. Jednak wyniki zależą od siły naszych Traffic builderów, czyli od mocy naszych produktów i marki, którą reprezentujemy. Ważne, aby po uruchomieniu sprzedaży monitorować wyniki w porównaniu do wspomnianych wcześniej benchmarków. Należy pamiętać, że nie liczy się tylko wartość bezwzględna, czyli kwota sprzedaży, ale też kontekst. Trzeba pamiętać o monitoringu: jeśli „rośniemy”, warto zweryfikować, czy wzrosty są takie, jak naszej konkurencji. Jeśli sprzedaż nam spada, to również porównujemy się do konkurencji. Na niektórych platformach można monitorować sprzedaż w całych kategoriach, dlatego warto porównywać się również do całych kategorii naszej konkurencji. A jeszcze lepiej nakładać filtry, na przykład cenowe. Przykładowo jeśli mamy produkty tanie, to warto nałożyć filtr na tanie produkty i zobaczyć co się dzieje w danej kategorii. Jeśli mamy droższe produkty, również nakładamy filtr cenowy i sprawdzamy, co się dzieje w tym segmencie. Filtr cenowy może być jednak też wadliwy w ocenie, ponieważ tanie produkty sprzedawane w zestawach będą nam wchodzić w obszar cenowy produktów premium.
Ważne jest też, aby monitorować opinie klientów jeśli dzieje się coś niepokojącego. Przykładowo pogarszają się wskaźniki. Należy wówczas zdiagnozować problem i przeciwdziałać. Awaria w procesie dostaw czy słabsza obsługa kupujących może zniszczyć w krótkim czasie wielomiesięczny pracochłonny efekt budowania dobrego ratingu wysokiej oceny. Powinniśmy też monitorować nasze kategorie pod kątem nowych produktów. Być może nowa marka lub jakiś innowacyjny produkt ma znacznie większą sprzedaż, niż inne produkty, co zaburza wyniki naszego sklepu. W takim przypadku również powinniśmy reagować. Innowacyjne podejście może dotyczyć sposobu pakowania zestawów produktów. Przykładowo zestawów, które dotyczą danej grupy docelowej, jakichś współprac afiliacyjnych, kuponów rabatowych i innych form lojalizacji klientów.
Monitorując bieżące wyniki możemy analizować możliwości sprzedażowe w modelu fulfillment i rozszerzać naszą ofertę przynajmniej testowo. To znaczy wstawiać kolejne produkty do magazynu platformy marketplace, aby przetestować, o ile wzrośnie sprzedaż tego produktu. A także jakie powinny być stany magazynowe, aby  uwzględniając wskaźnik rotacji zapasów nie przekraczać optymalnego kosztu. Zwykle produkty w modelu fulfillment w magazynach platformy marketplace nie powinny być przechowywane dłużej niż 30 dni. Skuteczne zarządzanie wskaźnikiem rotacji zapasów pozwoli nam zoptymalizować te koszty. Fulfillment daje nam najmocniejsze argumenty dla kupujących, w postaci dużych możliwości skalowania naszej sprzedaży. Jest przygotowany na duże ilości towaru oraz utrzymuje wysoki standard szybkości wysyłek. Przykładowo zamówienie złożone do godziny 21:00 zostanie dostarczone następnego dnia.

Wyjście na zagraniczne platformy marketplace wiąże się ze starannym przygotowaniem, począwszy od analizy danego rynku i danej platformy marketplace. Kluczowe jest, aby zrozumieć lokalne uwarunkowania i przygotować solidną strategię dedykowaną danemu rynkowi. Umiejętne balansowanie pomiędzy usługą  fulfillment a wysyłką z magazynu w Polsce pozwoli zdywersyfikować ryzyko wysokich kosztów fulfillmentu w przypadku szerokiego asortymentu z wielotysięcznym SKU.

Amazon: marketplace nr 1 w eksporcie polskich firm

Platformą pierwszego wyboru do ekspansji zagranicznej powinien być Amazon. Logistyka Amazon szczególnie zasługuje na uwagę, ponieważ jeden magazyn zapewnia nam właściwie ekspansję na całą Europę. Amazon wewnętrznie dystrybuuje towar, który jest zamawiany w danym kraju, a my pilnujemy stanów magazynowych w jednym miejscu. Aby zobrazować skalę działania Amazon, zestawiliśmy GMV Allegro.pl na rynku polskim, które za ostatnie 12 miesięcy wynosi około 57 mld zł, kiedy GMV eksportowe Amazon dla polskich firm w 2022 wyniosło 4,4 mld zł. Amazon stał się istotnym graczem na polskim rynku marketplace i warto tam realizować to, w czym jest najlepszy, czyli międzynarodową sprzedaż.

Ranking marketplace w Europie 

Aby zapoznać się z europejskim rynkiem platform typu marketplace, można dokonać takiego researchu na stronie cross-border.pl. Znajduje się tam ponad 100 platform. Baza jest usystematyzowana według krajów czy kategorii produktów, od artykułów dla zwierząt, motoryzacji, domu i ogrodu, dziecka, elektroniki przez hurtowych sprzedawców modowych, sportu i zdrowia. Co więcej, możemy sobie odfiltrować marketplace branżowe lokalne i działające w całym regionie, jak również te, które sprzedają w modelu B2B i B2C oraz według logistyki. Przykładowo jeśli logistyka jest realizowana przez platformę marketplace lub przez merchanta, czyli przez sprzedawcę. 

Jak zatem prezentuje się ranking marketplace w Europie?

  1. Amazon: Amazon jest jedną z największych platform marketplace na świecie i ma znaczącą obecność w Europie. Globalne GMV Amazona jest ogromne i z pewnością odzwierciedla się to w jego działalności europejskiej.
  2. eBay: eBay jest kolejną globalną platformą, która ma znaczący udział w rynku europejskim. Podobnie jak w przypadku Amazona, dokładne dane GMV dla Europy mogą być trudne do uzyskania, ale ogólna wielkość i popularność eBay’a sugerują, że jego GMV w Europie jest również wysokie.
  3. Allegro: Jest to wiodąca platforma marketplace w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Allegro może mieć znaczący udział w GMV w tej części Europy.
  4. Bol.com: Popularna w Holandii i Belgii, jest ważnym graczem na rynku europejskim, szczególnie w krajach Beneluksu.
  5. Zalando: Zalando, skoncentrowane głównie na modzie, jest jedną z wiodących platform e-commerce w Europie i ma znaczący udział w rynku, szczególnie w krajach niemieckojęzycznych.
  6. ASOS: Jest to popularna platforma e-commerce w Wielkiej Brytanii i Europie, skupiająca się na modzie i urodzie.
  7. Cdiscount: Francuska platforma e-commerce, która jest popularna we Francji i ma znaczący udział w rynku.
  8. Otto: Niemiecka platforma e-commerce, która jest jednym z największych graczy w Niemczech.
  9. eMAG: eMAG to jeden z największych sklepów internetowy w Europie Środkowo-Wschodniej. Platforma działa głównie w Rumunii, Bułgarii oraz na Węgrzech.

Logistyka

Najtańsze oferty kurierskie

Oferty firm kurierskich podobnie jak ma się to w przypadku branży transportu międzynarodowego, są zmienne. Na stronie BaseLinker Paczka można skorzystać z oferty wysyłki do USA w kwocie 60 zł. Obecnie BL Paczka ma w swojej ofercie atrakcyjne kierunki do Rumunii od 9,99 zł, Niemiec od 12,99 zł, Węgier, Słowacji, Francji od 19,99 zł i wiele innych w kwotach 24,99 i 29,99 zł. Warto tutaj być czujnym i obserwować aktualne promocje. Można również skorzystać z pomocy AI. Dla przykładu Bard zapytany o najtańszą wysyłkę do USA podał wycenę paczki do 0,5 kg za 45 zł i faktycznie zostało to potwierdzone na stronie globkurier.pl.

Fulfillment

Fulfillment odnosi się do procesu przygotowania i wysyłki zamówień do klientów. Obejmuje kilka etapów:

  1. Przyjęcie zamówienia: Proces fulfillment rozpoczyna się od momentu, gdy klient składa zamówienie na platformie marketplace. System musi prawidłowo zarejestrować i przetworzyć to zamówienie.
  2. Przygotowanie i pakowanie: Następnie zamówione produkty są zbierane z magazynu (picking), pakowane i przygotowywane do wysyłki. W tym etapie ważne jest, aby zapewnić, że wszystkie produkty są właściwe, a pakowanie jest bezpieczne i zgodne ze standardami.
  3. Wysyłka: Po zapakowaniu, zamówienie jest przekazywane do firmy kurierskiej lub logistycznej, która dostarcza je do klienta. W tym momencie klient zazwyczaj otrzymuje informacje śledzenia, aby mógł monitorować status przesyłki.
  4. Obsługa zwrotów: Fulfillment obejmuje również proces obsługi zwrotów i wymian. Oznacza to przyjęcie zwróconych produktów, sprawdzenie ich stanu i przetworzenie zwrotu pieniędzy lub wymiany zgodnie z polityką marketplace.
  5. Zarządzanie zapasami: Efektywny fulfillment wymaga również zarządzania zapasami, aby zapewnić, że wszystkie produkty są dostępne i gotowe do wysyłki, gdy klient składa zamówienie.

Fulfillment może być realizowany wewnętrznie przez sprzedawcę lub zewnętrznie przez usługi fulfillment oferowane przez platformę marketplace, lub też przez zewnętrzne firmy specjalizujące się w logistyce e-commerce. Wiele dużych platform marketplace, takich jak Amazon, oferuje własne usługi fulfillment (np. Fulfillment by Amazon – FBA), które obejmują przechowywanie, pakowanie, wysyłkę i obsługę zwrotów produktów sprzedawanych na ich platformie.

Marki własne na Amazon i innych platformach

Liczba zarejestrowanych marek odnotowana w roku 2021 na Amazon osiągnęła 700 000. W tym czasie liczba zarejestrowanych marek w urzędzie patentowym w USA osiągnęła wynik 900 000. Niech dane o tym jak wiele marek rejestruje się na platformie Amazon, będą potwierdzeniem, że strategia sprzedaży oparta na marce własnej jest jedną z najlepszych. Posiadając markę własną, możemy skuteczniej rywalizować z konkurencją, która ma podobne produkty. Możemy mieć innowacyjne produkty, chronić je patentami przez sam znak towarowy, wygrywać rywalizację o klienta. Marketplace zwykle ułatwia porównanie oferty od różnych sprzedawców jest to tym łatwiejsze gdy większość produktów posiada swoje kody kreskowe. Zwiększając świadomość naszej marki, ułatwiamy dotarcie do potencjalnych kupujących niższym kosztem lub nawet po koszcie 0, to znaczy poprzez SEO brandowe.
Również każda platforma marketplace wspiera właścicieli marek, umożliwiając konfigurację własnej strefy, często z dostosowanym layoutem, opisem, charakterystyką. Mocna reprezentacja ważnych marek dla danego rynku wzmacnia platformę marketplace i zwiększa atrakcyjność oferty. Jedna ze strategii, której należy się spodziewać po marketplace, jest rozbudowa oferty do zawierającej blisko 100% wszystkich produktów na danym rynku. Wpisując się w ten trend, zapewniamy sobie przychylność platformy, która dąży do tego, aby mieć w swojej ofercie możliwie uporządkowany feed produktowy każdej istotnej marki z danego rynku.

Sprzedaż poprzez influencerów

Jedna z ciekawych strategii, która pozwala podbić dany rynek (prawdopodobnie niższym kosztem), omijając walkę wprost z większymi konkurentami, jest sprzedaż na platformie marketplace z pomocą influencerów. Przykładem jest Trendyol.com. Jest to platforma z Grupy Alibaba, która umożliwia influencerom zgłoszeniem się do programu i ułatwia współpracę między sprzedawcami towaru a influencer’ami. Zweryfikowany twórca zamawia produkt bezpłatnie, przygotowuje recenzję, potem udostępniając otagowany link do platformy marketplace, uzyskuje prowizję ze sprzedaży.

Oprogramowanie dla sklepu internetowego, czyli BaseLinker, IdoSell, Shoper

Ekspansja na zagraniczne platformy marketplace nie może się odbywać bez narzędzi, które pozwolą zintegrować się z daną platformą. Liderem jest tutaj BaseLinker, który posiada możliwość integracji ponad 100 platform marketplace. Integracje mogą być jednokierunkowe i od tych zaczynał BaseLinker. Jak to wygląda? BaseLinker zaciąga zamówienia z danej Platformy i wewnętrznie w narzędziu można zarządzać procesem – od zamówienia, przez wysyłkę po przyjęcie zwrotów. Część funkcjonalności dostępnych w BaseLinker występuje w systemach e-commerce takich jak IdoSell czy Shoper. Narzędzia typu BaseLinker, IdoSell, Shoper i inne poza zaciąganiem zamówień z wybranych platform marketplace, pozwalają również wystawiać oferty na tych platformach. Przygotowując się do integracji, warto ją przetestować, na ile skuteczna jest taka integracja. Warto to zweryfikować, ponieważ pracochłonne może być mapowanie kategorii. Należy być tutaj skrupulatnym i precyzyjnie zmapować kategorie. O czym jeszcze warto pamiętać? W momencie wybrania danej kategorii należy zweryfikować atrybuty, które niekiedy różnią się od siebie na różnych platformach marketplace.

Tłumaczenie treści

Tłumaczenie feedu produktowego możemy przeprowadzić profesjonalnie z pomocą tłumaczy współpracujących ze specjalistami SEO po to, aby otrzymać możliwie optymalny opis produktu. Wysoka jakość tłumaczenia w połączeniu z wysoką wartością SEO pozwoli nam osiągnąć lepszy wynik w wyszukiwarce. Najlepiej gdy mamy dostęp do narzędzia, które umożliwia pobranie propozycji słów kluczowych z liczbą wyszukiwań z danej platformy. Jeśli nie mamy takiego narzędzia, uniwersalnym będzie Google Keyword Planner. Należy jedynie uwzględnić specyfikę wyszukiwań na platformach marketplace, gdzie na pewno nie występują zapytania typu „nazwa produktu sklep”, ponieważ użytkownik jest już na stronie sklepu – marketplace’u. Znacznie tańszą opcją będzie skorzystanie z tłumaczenia, jakie może przeprowadzić sztuczna inteligencja. Możemy zlecić przygotowanie tłumaczenia naszego feedu produktowego z wykorzystaniem dostarczonej bazy słów kluczowych. Czym większy feed produktowy, tym zapewne warto mieć bardziej oszczędne podejście co do produktów, które nie mają być traffic builderami. Opisy oraz wybór produktów powinniśmy przygotować z dużą precyzją. Po czasie gdy sprzedaż będzie rosła, możemy sukcesywnie przeznaczać część zysków na udoskonalanie tłumaczeń.

Jakość obsługi

Bardzo ważna jest jakość obsługi rozumiana jako reagowanie w krótkim czasie na zapytania kupujących, zgłoszenia problemów z zamówieniem, odpowiedzi na pytania o cechy produktu (te pytania od razu powinny nas inspirować do uzupełnienia opisu).  Niektóre platformy monitorują czas odpowiedzi, albo też czy ostatni wypowiedział się sprzedawca. Taka konwersacja może jednak ciągnąć się w nieskończoność więc niektórzy, wiedząc o tym, jako ostatnią wiadomość wysyłają… kropkę. Istotne także jest monitorowanie przesyłek oraz kompletności zamówień.

Jak możemy wesprzeć naszą jakość obsługi? Z pomocą przychodzi narzędzie Responso.com. Narzędzie działa tylko w j. angielskim oraz j. polskim i oferuje szereg funkcji, które są przydatne dla e-commerce i obsługi klienta. Oto niektóre z głównych funkcji:

Responso jest narzędziem, które może znacznie ułatwić i zoptymalizować procesy związane z obsługą klienta w e-commerce, oferując szeroki zakres funkcji i integracji.

Zabezpieczenie na różnice kursowe

W ekspansji zagranicznej wpływ na naszą marżę będą miały także różnice kursowe. Takie zmiany warto uwzględnić w strategii i skorzystać z odpowiednich zabezpieczeń. W tym może pomóc platforma Ebury. Ebury platforma wspierająca firmy od płatności, przez inkaso należności, zarządzanie ryzykiem czy finansowanie.

Specyfika rynków i ryzyka z tym związane

Płatności przy odbiorze

Specyfika płatności oraz specyfika zamówień to istotna kwestia, o której należy pamiętać podczas ekspansji zagranicznej. Są bowiem kraje, gdzie standardem są płatności przy odbiorze. A to często może wiązać się z ryzykiem wielu nieodebranych paczek, szczególnie gdy kupujący zamawiał 2-3 przesyłki u różnych sprzedawców, a odbiera tylko od jednego, czyli tego, który szybciej dostarczy.  Takie sytuacje są zarówno szansą, jak i ryzykiem na danym rynku.

Znani krajowi przewoźnicy

Warto też, aby w naszej ofercie byli przewoźnicy znani na lokalnym rynku. W naszej bazie kurierów powinniśmy mieć przynajmniej jednego lidera, dzięki czemu unikniemy blokera w rozwoju sprzedaży na zagranicznych marketplace.

Mapa nasycenia rynków

Przy wyborze rynku zagranicznego dobrze jest też uwzględnić aktualne dane o nasyceniu danego rynku. Mamy tutaj na myśli sprzedaż e-commerce, ale również nasycenie jeśli chodzi o sprzedawców. Warto także zbadać rynek pod kątem jego otwartości na nowe produkty oraz marżowość. Rynki dojrzałe, czyli zachodnie o znacznie większym wolumenie w wielu kategoriach będą bowiem cechować się wysoką konkurencją.

Podsumowanie

Ekspansja na zagraniczne platformy marketplace stanowi strategiczny krok dla przedsiębiorstw, oferując szereg wartości i korzyści. Rozwinięcie zasięgu działalności e-commerce na nowe rynki otwiera drzwi do globalnego rynku, umożliwiając przedsiębiorstwom dotarcie do nowych klientów. Kluczowym atutem jest możliwość zwiększenia świadomości marki oraz budowanie relacji z międzynarodowym audytorium.

Warto podkreślić, że ekspansja wymaga starannej analizy rynku i dostosowania strategii do lokalnych warunków. Wprowadzenie topowego asortymentu, sprawnie zarządzanej logistyki, a także dostosowanie do miejscowych przepisów prawa i podatków, przyczyniają się do skutecznego wejścia na zagraniczne rynki.

Korzyści obejmują również możliwość optymalizacji procesów logistycznych poprzez wybór lokalnych dostawców i efektywne zarządzanie magazynami. Szybka dostawa oraz konkurencyjne ceny sprawiają, że firma może zyskać zaufanie klientów i zdobyć przewagę nad konkurencją.

Dodatkowo ekspansja na zagraniczne platformy marketplace pozwala na skorzystanie z nowych możliwości marketingowych. Wykorzystanie narzędzi SEO na platformie oraz budowa bazy słów kluczowych pozwala zwiększyć widoczność oferty wśród potencjalnych klientów.

Warto także podkreślić, że przemyślana ekspansja może skutkować wzrostem sprzedaży oraz zysków, co wpływa pozytywnie na rentowność firmy. Jednak kluczowym elementem jest świadomość konieczności adaptacji do lokalnych realiów, co sprawia, że przedsiębiorstwo staje się bardziej konkurencyjne i elastyczne na globalnym rynku e-commerce.

Źródła:

  1. Raport o ochronie marek Amazon, https://assets.aboutamazon.com/4b/b5/3183f9bf4fdc8ebfb0e51c78bb73/24-06-2022-raport-o-ochronie-marek-amazon.pdf, 2022.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.