Home Blog Google Analytics – 12 rzeczy do wdrożenia na start

Google Analytics – 12 rzeczy do wdrożenia na start

Czas czytania : 4 min
16 lipca 2020

Z tego tekstu dowiesz się:

W przypadku konta Google Analytics wdrożenie i konfiguracja jest kluczowe w kontekście analizy działań marketingowych. Poprawnie skonfigurowane konto oraz odpowiednio włączone funkcje pozwalają na rzetelną i wartościową analizę danych zbieranych na naszej stronie internetowej. Przełoży się to z pewnością na jeszcze lepsze zrozumienie naszego biznesu i pomoże w realizacji celów biznesowych. 

Połączenie konta Google Analytics z kontem Google Ads (Usługa -> Wszystkie Usługi)   

Dzięki połączeniu usługi Google Ads z kontem Google Analytics możliwe będzie analizowanie działań użytkowników na naszej stronie internetowej. Dowiemy się dzięki temu, jaka część ruchu pochodzi z kampanii Google Ads i jakie czynności wykonują użytkownicy, którzy dotarli na naszą witrynę właśnie w ten sposób.

Połączenie kont pozwoli nam również między innymi na importowanie transakcji oraz ustawionych na koncie Google Analytics celów, co w dużym stopniu pomoże podczas procesu optymalizacji kampanii. Ponadto, warto również wspomnieć o imporcie stworzonych grup odbiorców i możliwości używania ich w naszych kampaniach Google Ads.

Połączenie konta Google Analytics z kontem Google Ads - 1

Połączenie konta Google Analytics z kontem Google Ads - 2

Włączenie opcji Signals (Usługa -> informacje o śledzeniu -> gromadzenie danych)      

Dzięki włączeniu opcji Google Signals będziemy w stanie dużo skuteczniej analizować zachowania użytkowników naszej witryny korzystających z różnych urządzeń. Opcja ta pozwoli nam na otrzymywanie lepszych raportów dotyczących osób korzystających z wielu urządzeń, co pomoże w lepszym modelowaniu atrybucji, dzięki czemu w jeszcze lepszy sposób poznamy ruch oraz zachowania użytkowników.

Włączenie opcji Signals

Zablokowanie stron odsyłajacych (np. banków). (Usługa -> informacje o śledzeniu -> lista wykluczeń) 

Analizując źródła wizyt na naszej witrynie internetowej, możemy zauważyć przypisywanie konwersji do banków i systemów pocztowych. Jest to niestety częsty błąd spotykany na kontach Google Analytics

Aby poprawnie analizować źródła wizyt, które były wartościowe dla naszej witryny internetowej, musimy wykluczyć strony takie jak banki, strony z usługami mailowymi czy operatorów płatności. Pozwoli to na otrzymanie poprawnej atrybucji konwersji.

Zablokowanie stron odsyłajacych

Filtrowanie spamu (Ustawienia widoku -> filtrowanie robotów)

Filtrowanie spamu to kolejna z podstawowych funkcji, jakie należy włączyć podczas konfiguracji naszego konta Google Analytics. Funkcja ta pomoże nam uchronić się przed niechcianymi działaniami różnego rodzaju robotów internetowych, dzięki czemu nasze dane będą “czystsze” i nie będą zawierały mało wartościowych danych. 

Filtrowanie spamu - 1

Filtrowanie spamu - 2

Konfigurowanie wyszukiwarki (Widok -> ustawienia widoku)

To kolejna jedna z bardzo przydatnych funkcji Google Analytics, którą warto włączyć na koncie. Dzięki niej będziemy w stanie dowiedzieć się, jakie hasła są wyszukiwane przez użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.

Takie informacje z pewnością przydadzą się podczas optymalizacji strony internetowej czy kampanii marketingowej.

Konfigurowanie wyszukiwarki - 1

Konfigurowanie wyszukiwarki - 2

W polu “parametr zapytania” wpisujemy słowo występujące w linku po “search”, przykład: https://przykladowastrona.pl/pl/search.html?text=wynikwyszukiwania

Włączenie rozszerzenia e-commerce (Widok -> ustawienia e-commerce)

To absolutny “must-have” w przypadku każdego sklepu internetowego. Dzięki włączeniu tej opcji będziemy w stanie analizować liczbę transakcji, współczynnik konwersji e-commerce czy chociażby przychody. Będziemy również w stanie zobaczyć, które produkty z naszego sklepu sprzedają się najlepiej i jakie jest nimi zainteresowanie. Oczywiście, aby korzystać z rozszerzenia e-commerce należy wcześniej umieścić odpowiedni kod w naszym sklepie (można to zrobić za pomocą wtyczek lub poprosić o to swojego programistę).

Włączenie rozszerzenia e-commerce - 1

Włączenie rozszerzenia e-commerce - 2

Ustawienie waluty PLN w module e-commerce

Ponieważ domyślnie na każdym nowo powstałym koncie Google Analytics domyślną walutą jest dolar amerykański, warto w przypadku polskich e-commerce dokonać zmiany, ustawiając jako walutę podstawową rodzimą złotówkę.

Ustawienie waluty PLN - 1

Ustawienie waluty PLN - 2

Konfiguracja celów (Widok -> Cele)

Konfiguracja celów to jedno z podstawowych zadań, jakie należy wykonać na koncie Google Analytics. W zależności od rodzaju prowadzonych działań, każdy będzie miał indywidualnie określone cele. Firmy e-commerce skupiać się będą na sprzedaży, agencje ubezpieczeń na generowaniu leadów,  bloger zaś na zapisach do bazy mailingowej. 

Dzięki konfiguracji celów będziemy w stanie oszacować, jak skuteczna jest nasza strona, co można w niej poprawić i które elementy znajdujące się na niej nie spełniają swoich funkcji.

Konfiguracja celów - 1

Konfiguracja celów - 2

Poprawa “wizualna” linków, np. usunięcie z nich “fbclid” (Widok -> ustawienia widoku: Wyklucz parametry zapytania z adresu URL)

Analizując konto Google Analytics pod względem źródeł ruchu, możemy często zauważyć, iż w adresach URL występują dodane tymczasowe parametry. Z racji tego widzieć będziemy różne adresy URL z jednego źródła, co w praktyce może mocno utrudniać analizę danych. Na przykład w przypadku Facebooka częstym przypadkiem jest dopisywanie parametru “FBCLID”.

Poprawa "wizualna” linków - 1

Poprawa "wizualna” linków - 2

Stworzenie widoków według naszych wymagań 

Konfigurując Google Analytics, warto pomyśleć o stworzeniu dodatkowych widoków. Ponieważ wielu rzeczy stworzonych w Google Analytics nie da się cofnąć, warto zabezpieczyć się na wypadek popełnienia błędu w kilka interesujących nas widoków. Takim widokiem może być na przykład widok testowy, na którym będziemy mogli sprawdzać i poprawiać utworzone przez nas filtry. Innym z widoków może być widok z wykluczeniem naszego adresu IP. Pozwoli on na analizę danych bez naszego udziału, dzięki czemu dane z Google Analytics staną się jeszcze bardziej rzetelne.

Stworzenie widoków według naszych wymagań 

Stworzenie segmentów odbiorców

Avinash Kaushik – jeden z liderów analityki internetowej – mawia “Segment or die”. To niezwykle trafne powiedzenie w kontekście segmentacji danych w Google Analytics. Dzięki tworzeniu segmentów jesteśmy w stanie przeprowadzać dużo bardziej szczegółowe analizy naszej witryny internetowej, a co za tym idzie w jeszcze lepszy sposób poprawiać wyniki naszych celów biznesowych. Przykładowo, dzięki segmentacji możemy porównywać ze sobą osoby, które dokonały konwersji za pomocą komputerów oraz telefonów komórkowych, co pozwoli nam na przykład na dostrzeżenie, czy w przypadku jednych z tych urządzeń strona jest dobrze zoptymalizowana. Możliwości segmentacji użytkowników jest mnóstwo – Google Analytics udostępnia również wiele standardowych segmentów, które można wykorzystywać w codziennych przypadkach.

Stworzenie segmentów odbiorców - 1

Stworzenie segmentów odbiorców - 2

Stworzenie segmentów odbiorców - 3

Połączenie konta Google Analytics z Search Console (Usługa -> Wszystkie Usługi)

Dzięki połączeniu Usługi Google Search Console z Google Analytics będziemy w stanie sprawdzić, jak często nasze strony pojawiają się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Pozwoli to na jeszcze lepsze zrozumienie, jak nasze treści oraz oferta, którą posiadamy na stronie, pozwala docierać do poszczególnych zainteresowanych użytkowników.

Połączenie konta Google Analytics z Search Console

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.