Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Google Market Finder krok po kroku – narzędzie, które pomaga w ekspansji i skaluje e-commerce na rynkach międzynarodowych

8 min 1829
Krystian Kucharski | 14.02.2020

Koncern Google już jakiś czas temu udostępnił polskim użytkownikom platformę o nazwie Market Finder. To darmowe narzędzie umożliwia firmom porównywanie potencjału rynkowego różnych państw dla określonej branży i zaplanowanie skutecznej kampanii marketingowej. Kolejnym krokiem było udostępnienie bardziej zaawansowanej platformy dla topowych agencji marketingowych w Polsce. Narzędzie to pomaga branży e-commerce działać na rynkach zagranicznych i podejmować właściwe decyzje dotyczące ekspansji globalnej.

To dzięki niemu również w PromoTraffic odkrywamy rynki o największym potencjale ekspansji międzynarodowej i nadajemy im właściwe priorytety, a dziś odpowiadamy za kampanie reklamowe na ponad 40 rynkach na całym świecie. 

Według najnowszych raportów GUS eksport w 2018 roku wyniósł ponad 204 mld euro, osiągając wzrost rok do roku na poziomie 7,1%. W Unii Europejskiej eksport generuje 44,7% PKB (dla porównania do 85,1% w Belgii, 79,5% w Czechach, i 80% w Polsce). To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy chcą zdobywać nowe rynki i inwestować w ekspansję międzynarodową. 

Pozyskanie rzetelnych informacji dotyczących popytu często zabiera nie tylko czas, ale i pieniądze. Do podjęcia właściwych decyzji potrzeba najczęściej rzetelnej wiedzy - statystyk dotyczących rozmiaru danego rynku, zwyczajów kulturowych, czy też preferencji klientów lub informacji o konkurencji. Z pomocą agencjom i firmom e-commerce myślącym o rozwoju biznesu za granicą przychodzi Google, wprowadzając do Polski Google Market Finder oraz jego zaawansowaną część dostępną tylko dla TOP agencji. Wspiera on w ten sposób firmy w identyfikacji potencjalnych klientów i zwiększaniu sprzedaży eksportowej online. 

Google Market Finder pozwala określić, które rynki w ekspansji zagranicznej warto traktować priorytetowo oraz dokonać głębokiej analizy rynku za pomocą danych Google’a i jego największych partnerów. To narzędzie może dostarczyć unikalnej kombinacji danych niezbędnych do zaplanowania i wdrożenia strategii międzynarodowej również Tobie! 

Jak działa Google Market Finder? 

W pierwszym kroku, aby zidentyfikować potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż zagraniczną online, należy skupić się na wyborze głównych kategorii sklepu. Platforma Google Market Finder umożliwia porównywanie potencjału rynkowego różnych państw dla określonej branży. Zobacz, jak można ją wykorzystać w branży modowej:

Przykład wykorzystania platformy Google Market Finder w sklepie z branży modowej/fashion z kategoriami: 

●    Sukienki
●    Swetry i swetry rozpinane
●    Koszule, topy i bluzki (inne)
●    Spodnie, dżinsy
●    Spódnice.

W poszerzonej wersji dla agencji dodatkowo po dokładnym ustaleniu kategorii można przypisać im procentowy udział w ofercie sklepu i w ten sposób określić ważność danego segmentu. W naszym przypadku będą to następujące wartości: 

●    Sukienki – 60%
●    Swetry i swetry rozpinane – 20%
●    Koszule, topy i bluzki (inne) – 10% 
●    Spodnie, dżinsy – 5%
●    Spódnice – 5%.

Jak możemy zauważyć na powyższej ilustracji, Google Market Finder dostarcza informacji dotyczących wielkości populacji, używanych języków, czy też wykorzystywanej w danym państwie waluty. Z raportów odczytamy również profil ekonomiczny kraju, parytet siły nabywczej PKB na mieszkańca, roczny wzrost PKB i globalny wskaźnik konkurencyjności.

Ponadto dla każdego rekomendowanego do ekspansji rynku dostępne są dane obejmujące  logistykę, zachowania konsumenckie związane z zakupami oraz szczegółowe raporty dotyczące reklam i wyszukiwarki Google. 

Następnie w wersji zaawansowanej, biorąc pod uwagę wszystkie możliwości i ustawienia, można skupić się na wyborze czterech głównych celów dla badanych rynków: 

●    Budowania świadomości,
●    Uwzględnienia wpływu,
●    Napędzenia akcji,
●    Zwiększenia lojalności.

W wersji zaawansowanej przeznaczonej dla agencji, po dokładnym określeniu wszystkich kryteriów i ustawień, narzędzie aktualizuje dane i przedstawia kraje uszeregowane według dwóch czynników:

●    indeksu punktów danego kraju w każdej wybranej metryce w stosunku do wszystkich innych krajów objętych analizą,
●    wagi zastosowanej do każdej wybranej metryki.

Zaawansowane metryki, jakie można wyznaczyć dzięki zaawansowanej wersji Google Finder dla agencji marketingowych

●    Google Query Growth – wzrost liczby zapytań z danej kategorii w skali roku,
●    Google Query Volume – liczba zapytań w danej kategorii (czyli estymacja wielkości rynku),
●    Online Sales – wielkość sprzedaży online,
●    Disposable Income per Capita – PKB na mieszkańca, które jest miarą zamożności danego kraju,
●    Online Sale as part overall sales – która informuje nas, jaka część całkowitej sprzedaży to sprzedaż online,
●    Online Sales per Online Buyer – sprzedaż online na użytkownika,
●    Google Query Depth – konkurencyjność na danym rynku,
●    Google CPS – stawki za pojedyncze kliknięcie w reklamę w Google na danym rynku.

Lista powyższych miar i ich punktacja pozwala nam określić rynki, które powinny stanowić priorytet w ekspansji międzynarodowej online. 

Najbardziej perspektywiczny rynek w ekspansji globalnej według Google Market Finder dla agencji:

Źródło: Google Market Finder dla agencji

Google Market Finder pomaga wskazać najlepsze rynki do sprzedaży określonych produktów i usług. Lista rekomendowanych krajów tworzona jest na podstawie kluczowych wskaźników. 

Przykładowe raporty Google Market Findera dla agencji  

Przykładowy raport dla kategorii produktów z branży modowej dla rynków Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Luksemburga, Irlandii, Norwegii, Szwajcarii, Polski, Francji, Chorwacji, Czech, Węgier, Włoch, Litwy, Łotwy, Rumunii, Estonii, Słowenii, Grecji, Słowacji, Mołdawii oraz Bułgarii:

Na poniższych wykresach widać zbiór najbardziej atrakcyjnych rynków zarówno z perspektywy wzrostu, jak i szans. Wykresy prezentują korelację pomiędzy kosztami wybranej kategorii (branża modowa) vs. PKB per capita oraz zainteresowanie Internautów w danej kategorii vs. PKB per capita:

 

Internet zniósł bariery handlu i umożliwił tym samym mniejszym graczom zaistnienie na rynkach światowych. Według danych Internet World Stats z Internetu w 2020 roku ma korzystać blisko 4,5 mld osób. To całkowicie zmienia postrzeganie możliwości dotarcia do potencjalnych klientów zagranicznych. Dla konsumentów nie ma już znaczenia, gdzie znajduje się firma - liczy się wyłącznie zadowolenie z zakupionego produktu lub usługi. Najlepszym tego przykładem jest internetowy bukmacher Booking.com. Czy dla kogokolwiek ma dziś znaczenie, że to firma holenderska? 

Mimo powyżej wskazanego trendu, pierwsze kroki w ekspansji zagranicznej w e-commerce mogą być trudne. Trafny wybór nowego obszaru rozwoju wymaga dokonania oceny zapotrzebowania na produkty lub usługi w danym kraju. Właściciele sklepów internetowych przed podjęciem decyzji muszą zadać sobie szereg pytań. Czy poziom inwestycji wymagany do wejścia na nowy rynek umożliwi im osiągnięcie zwrotu?

W jaki sposób oszacować potencjalne zainteresowanie i – wreszcie - który rynek wybrać? Pomóc w tym może narzędzie Google Market Finder w wersji zaawansowanej, udostępnione przez Google dla agencji marketingowych. 

 

Krystian Kucharski

Wiceprezes Zarządu / Performance Director

Wiceprezes Zarządu i Performance Director w PromoTraffic. Certyfikowany specjalista Google Adwords i Analytics, w branży marketingu internetowego działa od 2009 roku. Specjalizuje się w budowaniu, prowadzeniu i optymalizacji kampanii PPC najbardziej popularnych płatnych platform nastawionych na konwersję lub/i budowę świadomości marki. Jak sam zauważył – dynamiczne wzrosty budżetu firmy są wprost proporcjonalne do wzrostu jego wagi. A zważywszy na to, że firma wciąż rośnie, Krystian próbuje zapanować nad wagą poprzez bieganie i udział w maratonach górskich. Mimo, że skacze po górach jak prawdziwa kozica, nie zapuścił jeszcze koziej bródki.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.