Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Indeksowanie w Google - czym jest indeksacja i jak działa?

5 min 241
Filip Świercz | 18.10.2021

Przeglądając codziennie Internet nie zastanawiamy się, w jaki sposób przeglądarka pokazuje nam strony internetowe w wynikach wyszukiwania. W większości przypadków taka wiedza nie jest potrzebna. Po prostu chcemy dostać to, czego szukamy - możliwie jak najszybciej i najbardziej konkretnie. W jaki sposób jednak Google wie, że strona internetowa znalazła się w sieci? W jaki sposób określa jej treść i wartość dla użytkownika? Odpowiedzią na te pytania jest indeksowanie, czyli analiza stron internetowych, zbierania danych o nich oraz dodawanie do indeksu wyszukiwarki przez roboty, zwane także crawlerami. Najbardziej zaawansowaną technologię skanowania sieci i zbierania danych posiada obecnie Google.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest indeksowanie w Google
  • w jaki sposób działa ten proces
  • co zrobić, aby poprawić wyniki strony.

https://promotraffic.pl/seo-dla-ecommerce

Indeksowanie strony w wyszukiwarce

Indeksowanie strony samo w sobie jest jednym z ostatnich elementów, które wykonują roboty Google. Poprzedza je dodanie do kolejki indeksowania. Następnie robot przetwarza całą strukturę strony, a na końcu dochodzi do renderowania i/lub indeksowania. Na tym jednak nie kończy się praca robotów na stronie. Cały czas przecież chcemy rozbudowywać naszą stronę, dodawać nowe treści, zmieniać ofertę produktową czy nawet całkowicie odświeżyć layout. W tym celu musimy ponownie sprawić, aby roboty przeszły przez naszą stronę internetową i jeszcze raz zaindeksowały nowe elementy lub podstrony. Możemy więc stwierdzić, że zadanie crawlerów nigdy się nie kończy... i jest to zdecydowanie prawdą! (Crawler to nic innego jak mały pajączek, który ciągle skacze po ogromnej sieci i sprawdza co nowego do niej wpadło- może to stąd wzięła się nazwa sieć?). W sytuacji gdy crawler odnajdzie nowość, skrupulatnie ją zapisuje, a następnie zachodzi dodawanie strony do indeksu.

Google Search Console - niezbędne narzędzie do sprawdzania i kontroli robotów indeksujących

Skąd jednak mamy pewność, że robot dotarł do naszej strony? A jeśli już na niej był, to czy sprawdził całość, nie pominął kluczowych dla nas elementów oraz wszystko dobrze zrozumiał? Tutaj z pomocą przychodzi darmowe narzędzie od Google czyli Google Search Console. To tam, dzięki gromadzeniu danych z naszej strony, możemy dokładnie określić wartość naszych stron internetowych, sprawdzić ruch, liczbę kilknięć i wyświetleń w wynikach wyszukiwania, a nawet sprawdzić, jak przebiega indeksowanie witryny.

Co więcej są to dane poufne, dostępne tylko dla nas i osób, które same zaprosimy do ich odczytu np. firmy, która wykonuje dla nas pozycjonowanie. Zebrane tam informacje szczegółowo pokazują ,które strony są dodane do indeksu, które robot Google już zobaczył, ale jeszcze ich nie zaindeksował oraz te, których jeszcze w ogóle nie widział. Oczywiście, nie jest to koniec funkcjonalności narzędzia Google Search Console, jednak szczegółowy opis możliwości GSC to zdecydowanie wątek na osobny, długi wpis.

Jak przebiega proces indeksowania strony?

Jak już zostało wspomniane wcześniej, roboty Google cały czas przeszukują sieć, odczytują treści, a w następnej kolejności dochodzi do indeksowania. Jak jednak sprawić, aby nasze treści cały czas ulegały odświeżeniu, dodaniu do indeksu Google oraz osiągały wyższe pozycje w wyszukiwarce?

Chcąc zachęcić roboty Google do naszej strony w pierwszej kolejności musimy odpowiednio zoptymalizować naszą stronę www. Powinna ona ładować się szybko, zawierać treści dostosowane do użytkownika oraz zawierające słowa kluczowe, a także prawidłowo się wyświetlać w wersji mobilnej.

Jakość stron internetowych ma duży wpływ na budżet indeksowania, który pokrótce możemy określić jako maksymalną liczbę danych, jakie mogą zostać zaindeksowane podczas jednej wizyty robotów na naszych stronach internetowych. Dodatkowo ,w przypadku dużego serwisu powinniśmy zadbać o prawidłowo dodane mapy witryny w formacie XML. Służą one jako mapa adresów URL naszych stron internetowych i pomagają odczytać strukturę danej domeny. Możemy również wskazać adresy URL, których nie chcemy indeksować. Jeśli wykluczona ma zostać cała strona - powinniśmy dodać meta tag noindex. A w przypadku, gdy chcemy chronić konkretne informacje, musimy zadbać o prawidłowo wypełniony plik robots.txt. Te czynniki w dużej mierze wpływają na częstotliwość indeksowania naszej strony przez roboty.

Jak zacząć pojawiać się w wynikach wyszukiwania?

Zaprojektowaliśmy piękną stronę, wykupiliśmy hosting, domenę oraz zadbaliśmy o odpowiednią jakość strony internetowej. Próbujemy wyszukać słowo kluczowe, na które chcemy być widoczni i... nic się nie dzieje. Dlaczego wyszukiwarka Google nie pokazuje nas na pierwszej stronie bezpłatnych wyników wyszukiwania? Ba, nie ma nas nawet na drugiej, trzeciej i czwartej stronie. Czyżby robot Google się pomylił? Może nieprawidłowo wykonał indeksowanie strony?

Tutaj niestety nie możemy zrzucić winy na roboty i cały ich proces dodawania stron do indeksu. Kluczową rolę odgrywa pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce. Odpowiednio przygotowana strategia połączona z wiedzą specjalisty może przynieść bardzo dobre efekty oraz realizację założonych celów. Generując ruch na stronie, przyciągając nowych użytkowników pokazujemy wyszukiwarce, że nasza strona jest wartościowa i Google powinno pokazywać ja wyżej w wynikach wyszukiwania. Wraz ze specjalistą powinniśmy stworzyć listę słów kluczowych, na które chcielibyśmy być widoczni i skupić się na stworzeniu treści, dzięki którym wyszukiwarka "powiąże" naszą stronę z pożądanymi hasłami. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie to proces długofalowy, jednak indeksowanie jest jego jednym z najważniejszych etapów.

Kolejnym elementem, wskazującym na obecność naszej witryny w sieci jest odpowiedni profil linków. Roboty Google dzięki odnośnikom mogą szybciej dotrzeć do naszej strony, a co za tym idzie: szybciej ją zaindeksować. Należy pamiętać, że linki powinny być zdobywane naturalnie, zawierać odpowiedni stosunek linków dofollow i nofollow, a także pochodzić ze stron tematycznych. W ten sposób pomożemy zoptymalizować nasz crawl budget oraz szybciej indeksować naszą witrynę.

Jak sprawdzić, czy nasza strona znajduje się w indeksie?

Gdy dołożyliśmy wszelkich starań, aby dla naszej nowej witryny dotarły roboty sieciowe, a przy okazji nasz budżet indeksowania był dobrze zoptymalizowany, chcielibyśmy zobaczyć, jakie efekty nam to przyniosło. W tym celu warto posiłkować się Google Search Console, które jest nieocenione i może służyć jako komunikator z robotami sieciowymi. Poza statystykami witryny sprawdzimy też jakie linki prowadzą do naszej witryny i jakie potencjalne problemy powinniśmy naprawić. Jest także inna metoda, która pozwoli nam szybko i skutecznie sprawdzić, czy nasza witryna jest zaindeksowana. Mowa tutaj o komendzie site. Jest to najszybszy sposób: wystarczy podać komendę i poszukiwany przez nas adres URL np.

  • site:naszastrona.pl/blog/wpis_o_indeksowaniu.

Takie proste wyszukiwanie zwraca nam konkretną odpowiedź, czy nasz blog się zaindeksował lub nowo dodane podstrony pomyślnie przeszły indeksowanie. Musimy także pamiętać, że indeksowanie strony w Google często może trwać nawet kilka tygodni. Ogrom sieci do crawlowania oraz możliwości robotów do indeksowania stron sprawiają, że będziemy musieli niejednokrotnie poczekać.

Indeksowanie strony w Google, Bing, Yandex etc.

Na rynku polskim głównie wymienia się wyszukiwarkę Google i to na niej prowadzone są główne działania mające na celu zdobywanie widoczności. Chcąc zdobywać zagraniczne rynki musimy spojrzeć szerzej, sprawdzić, jaka przeglądarka jest tam najpopularniejsza i to pod jej algorytmy prowadzić działania. Możemy odpowiednio zoptymalizować stronę, pozyskać wiele naturalnych backlinków, sprawdzić indeksowanie strony w Google, jednak może się to nie przełożyć na ruch. Dlaczego? Prowadzone działania np. w Rosji, gdzie główną przeglądarką jest jest Yandex nie da nam oczekiwanych rezultatów, jeśli będziemy je dostosowywać do wytycznych Google. Również w Czechach powinniśmy sprawdzić, jakie wymagania stawia przed nami wyszukiwarka Seznam, a w Chinach Baidu. Oczywiście w znacznej większości to Google ma monopol i poza kilkoma rynkami, które mają swoje rozwiązania, powinniśmy tam budować widoczność naszej strony. Indeksowanie strony, w zależności od wyszukiwarki może przebiegać w różny sposób, roboty mogą skupiać się na innych obszarach, wybierać inne czynniki rankingowe. Nie możemy powiedzieć, że indeksowanie to stały schemat, którego powielenie da nam wysokie pozycje i wysokie miejsce w indeksie w całej sieci.

Podsumowanie

To jak ważna jest widoczność w Google wie każdy, kto oferuje swoje usługi w Internecie. Dzięki bezpłatnym wynikom wyszukiwania witryna przyciąga nowych klientów, co skutkuje większą realizacją celów. Nasze starania powinny prowadzić do ciągłej rozbudowy witryny i poszerzania jej zawartości, aby roboty indeksujące jak najczęściej aktualizowały jej treść. Każdemu, kto ma swoją witrynę zależy, żeby dodać stronę do bazy danych Google lub w zależności od rynku - najpopularniejszej przeglądarki. Po naszej stronie są działania, które mają na celu ułatwić indeksowanie witryny.

Filip Świercz

SEO Executive Specialist

Pochodzi z małego miasteczka w centralnej Polsce zwanego Przysuchą. Inżynier górnictwa z wykształcenia, specjalista od SEO z zawodu i zamiłowania. W wolnych chwilach stara się odespać godziny pracy, obejrzeć film czy pograć w gry video. Fan piłki nożnej, głównie ligi angielskiej.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Pobierz bezpłatny e-book

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.