Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak wybrać agencję do prowadzenia social mediów i Facebooka dla e-commerce? 11 wskazówek

5 min 740
Grzegorz Maliszewski | 02.02.2021

Liczba dorosłych osób, które korzystają z mediów społecznościowych, rośnie z roku na rok. Dlatego istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że dzięki Facebookowi, Instagramowi, LinkedIn, Pinterest, TikTok czy innym kanałom social media, uda Ci się dotrzeć do właściwej grupy klientów. Możesz prowadzić tę komunikację i kampanie reklamowe samodzielnie.

Jeśli jednak oczekujesz mierzalnych efektów, warto powierzyć to zadanie agencji e-commerce. Pytanie brzmi: jak szybko i skutecznie zdecydować, która agencja social media będzie odpowiednia? Oto 11 wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak usprawnić proces wyboru agencji social media.
  • W jaki sposób znaleźć partnera nastawionego na realizację celów biznesowych Twojego sklepu.
  • W jaki sposób sprawdzić, czy agencja social media wie, gdzie są Twoi Klienci.

Jaką rolę pełni marketing w mediach społecznościowych?

Rynek social mediów rośnie bardzo dynamicznie. W 2020 roku z różnego rodzaju portali społecznościowych korzystało ponad 3,6 miliarda osób na świecie, czyli ponad połowa populacji. Ta liczba nadal się powiększa. Skoro tak, śmiało można powiedzieć, że wśród użytkowników Facebooka, LinkedIna czy Instagrama jest też wielu klientów z Twojej grupy docelowej.

Jeśli chcesz zwiększyć swoje zasięgi tak, aby miało to przełożenie na sprzedaż, musisz podążać ich tropem. Po prostu nie stać Cię na nieobecność w social mediach.

Social media marketing dla e-comerce to:

  • świetna okazja, aby uzyskać wartościowy feedback – informacje o swoich produktach, opinii o sklepie i obsłudze, a także ocenę wydarzeń i promocji,
  • możliwość zbudowania bazy fanów, którzy przerodzą się w leady, a następnie w klientów,
  • mocne wsparcie działań wizerunkowych oraz mocne zachęcenie odbiorców do tworzenia contentu powiązanego z Twoją marką,
  • pomoc w budowaniu obrazu silnej marki, która cieszy się zaufaniem klientów.

Właśnie dlatego to tak ważne, aby działania na Facebooku czy Instagramie były prowadzone profesjonalnie – przez specjalistów digital marketing dla e-commerce.

11 wskazówek, którymi warto się kierować przy wyborze agencji marketingowej do social mediów

Wybór agencji e-commerce, która zajmie się działaniami w mediach społecznościowych, nie jest prostym zadaniem. Dlatego, zanim wyślesz zapytanie do wytypowanych agencji social media, określ kluczowe kryteria wyboru. W końcu trudno ocenić „na oko”, czy ich usługi przyniosą efekty, czy nie. Masz wątpliwości? Zobacz, na co zwrócić uwagę przy wyborze specjalistów i podejmij decyzję naprawdę świadomie.

1. Sprawdź, czy agencja specjalizuje się w social mediach, czy to tylko jej działalność poboczna.

Zacznij od podstaw: zajrzyj na stronę agencji, z którą rozważasz współpracę i zobacz, jak sama siebie definiuje. Jako agencja marketingu internetowego, firmę content marketingową, a może specjalizującą się w marketingu video? Jaką rolę w jej ofercie zajmuje social media marketing? Czy wydaje się być jedną z głównych gałęzi działalności, a może poboczną?

Upewnij się, czy agencja social ma wypracowane standardy i doświadczenie w prowadzeniu kampanii reklamowych dla e-commerce. Z jakich narzędzi wspierających działania social media korzysta? Podejmij współpracę z firmą, która specjalizuje się w prowadzeniu mediów społecznościowych dla sklepów internetowych. Dzięki temu zyskasz pewność, że działania w social media będą nastawione na realizowanie Twojego najważniejszego celu: wzrostu sprzedaży.

2. Przyjrzyj się temu, czy agencja social media jest zainteresowana Twoimi celami biznesowymi.

Działania w social mediach, które podejmie agencja e-commerce, nie mają służyć jej celom, a Twoim. Dlatego powinieneś oczekiwać, że firma, z którą rozmawiasz o współpracy, zacznie rozmowę od lepszego poznania specyfiki Twojej działalności, Twoich potrzeb, oczekiwań oraz celów biznesowych. To agencja e-commerce ma poszukać rozwiązań, które wpiszą się w Twoje plany sprzedażowe, a nie odwrotnie.

Jeżeli osoba, z którą rozmawiasz, opowiada tylko o samych usługach i procesie, nie wiedząc nic o Twojej firmie (i nawet nie próbując się dowiedzieć), w Twojej głowie powinno się zapalić czerwone światło. Za to zielona lampka może się włączyć, kiedy widzisz gotowość do pogłębionej analizy, przeprowadzenia ankiet i zadawania analitycznych pytań dotyczących tego, jak działa Twoja firma, jak działa obecna strategia social media i w jakim stopniu realizuje cele sprzedażowe.

3. Oczekuj więcej niż tylko obecności i widoczności w mediach społecznościowych.

Digital marketing, w jakiejkolwiek postaci, nie jest celem samym w sobie. To narzędzie, które ma docelowo służyć temu, byś zwiększył sprzedaż. Dlatego nie powinieneś płacić agencji mediów społecznościowych wyłącznie za to, że zapewni Ci „obecność” w sieci. Jeśli tylko o tym jest mowa w rozmowie… zmień rozmówcę.

Komunikacja w social mediach ma przynieść wymierny zwrot w postaci ruchu w sieci, generowania leadów, a nawet sprzedaży. Inwestycja w nią ma przynieść konkretny zwrot – wyższy niż suma, którą włożyłeś w tę formę promocji. Czasami warto zaplanować wyższy budżet, by zyskać jeszcze więcej.

4. Sprawdź, jak będzie mierzona efektywność działań

Modele atrybucji w Facebooku i Google Analytics różnią się znacząco, dlatego „złapanie punktów wspólnych” tej układanki w postaci konkretnych, mierzalnych parametrów nie jest łatwe. Istnieją jednak sposoby i narzędzia, aby pogodzić te dwa modele. Agencja social media, która specjalizuje się w obsługiwaniu e-commerce, powinna je znać i wskazać Ci, jak będzie mierzona efektywność kampanii.

W szczególności ważne jest świadome podejście do strategii kampanii np. Facebook Ads i wiedza o tym, na jakim etapie pozyskuje klientów - potencjalnie zainteresowanych zakupem, ratowaniem porzuconych koszyków, czy zwiększaniem zasięgu.

5. Zapomnij o współpracy z agencją, która twierdzi, że nie może śledzić zwrotu z inwestycji w social media

Prawdziwi specjaliści nie boją się oceny swojej pracy, bo wiedzą, że osiągną wyniki zgodne ze złożonymi obietnicami. Pokażą Ci to na liczbach – udowadniając zwrot z inwestycji i osiągnięcie szeregu innych kluczowych wskaźników efektywności. Istnieją narzędzia, które pozwalają bardzo precyzyjnie oszacować wpływ zarządzania mediami społecznościowymi na wyniki.

Podczas rozmowy wstępnej możesz poprosić o przykładowe raporty, opis wykorzystywanych narzędzi do analiz danych. Dzięki temu zobaczysz, czy są one dla Ciebie zrozumiałe i jasno pokazują, czy budżet na social media został „przepalony”, czy umiejętnie zainwestowany.

6. Sprawdź ich doświadczenie w social media

Chodzi nie tylko o ogólne doświadczenie w prowadzeniu kampanii social media. Najlepiej, jeśli agencja social może się pochwalić wynikami w pracy z firmami z Twojej branży lub pokrewnych, ale w szczególności w działaniach z podobną grupą docelową. Takie doświadczenie może zwiększyć prawdopodobieństwo, że dotrą również do Twoich klientów.

Podczas rozmowy zapytaj więc agencję, czy kiedykolwiek pracowała w Twojej niszy biznesowej – i jakimi wynikami może się pochwalić. Sprawdź i oceń, jak prowadzili komunikację i czy dopasowali ja do grupy docelowej.

7. Poproś o portfolio i case studies.

Jeśli agencja social media rzeczywiście ma doświadczenie, którym głośno się chwali, będzie umiała to potwierdzić. Zapytaj o portfolio lub case studies, które potwierdzają skuteczność podjętych przez nią działań. Jeśli uzyskasz konkretne dane, otrzymasz jednocześnie potwierdzenie, że za słowami idą czyny.

Pamiętaj przy tym, że firma nie zawsze może się pochwalić konkretnymi wynikami – może ją obowiązywać umowa o zachowaniu poufności współpracy z określoną marką. Na pewno jednak może przedstawić referencje lub raport z działań bez podawania informacji, jakiej firmy dotyczy.

8. Dowiedz się, iloma kontami social media zarządzają pracownicy agencji.

Konkretne pytanie powinno brzmieć: ile kont klientów prowadzi jeden pracownik zajmujący się social mediami? Realia są brutalne: niektóre agencje traktują swoich ludzi tak, jakby pracowali na taśmie fabrycznej. „Przepracowani” specjaliści, nawet najlepsi, nie dadzą z siebie tyle, ile by mogli. A to z kolei może zaszkodzić wynikom Twojej firmy.

Ile to jest „za dużo”? Jeśli jeden pracownik obsługuje ok. 20 klientów jednocześnie, nie ma szansy, że zrobi to dobrze. Prowadzenie 4-6 kampanii Facebook Ads/Instagram Ads jednocześnie to poziom, który gwarantuje, że pracownik ma szansę się skupić na generowaniu wyników dla klienta. Dodatkowo upewnij się, jaki zespół będzie wydelegowany do obsługi Twojego sklepu. Przygotowanie strategii komunikacji w social media, prowadzenie bieżącej komunikacji, kreacje graficzne i animacje do postów, dedykowane sesje fotograficzne, wsparcie livów i wydarzeń.... to nie jest praca dla jednego specjalisty.

9. Upewnij się, w jaki sposób social media agencja prowadzi kampanie reklamowe.

Najprostszą metodą jest przygotowana analiza kampanii i na jej podstawie opracowane wytyczne dla kluczowych strategii social ads. Niestety jest to związane z udostępnieniem konta reklamowego agencji social na etapie wczesnych rozmów. Jeśli nie chcesz lub nie możesz udostępniać konta agencji social media, najlepszym sposobem na szybką weryfikację jest opracowany plan na kampanię wg. schematu: cel > sposób realizacji > efekt.

10. Przyjrzyj się kosztom obsługi

… a przede wszystkim temu, czy nie są zbyt niskie. Jasne, jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem i prowadzisz działalność na małą skalę, może Cię kusić naprawdę niewysoka stawka. Pytanie jednak, jaka jakość idzie za śmiesznie niskim kosztem obsługi? Jak mówi stare powiedzenie: „dostajesz to, za co płacisz”. Zadaj sobie więc pytanie: „czy stać mnie na słabą jakość?”. Jaki koszt poniesiesz w efekcie braku efektów?

11. Weź pod lupę to, jak działa agencja marketingowa

Możesz się wiele dowiedzieć o poziomie agencji social media oraz jej podejściu do marketingu internetowego dzięki materiałom, które publikuje. Przyjrzyj się jej blogowi firmowemu, udostępnianym zasobom, webinarom, relacjom z klientami. Sprawdź też jej własne konta w mediach społecznościowych. Czasem zdarza się, że „szewc bez butów chodzi” (ale czy to nie wymówka?), ale umiejętność promocji własnych działań mówi bardzo dużo o skuteczności pracy dla klientów, profesjonalna agencja social jest tego świadoma.

Wybranie dobrej agencji social media dla e-commerce nie jest decyzją podejmowaną w 5 minut. Warto jednak poświęcić temu zadaniu odpowiednio dużo czasu – to inwestycja w owocną współpracę na lata.

 

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.