Liczba dorosłych osób, które korzystają z mediów społecznościowych, rośnie z roku na rok. Dlatego istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że dzięki Facebookowi, Instagramowi, LinkedIn, Pinterest, TikTok czy innym kanałom social media, uda Ci się dotrzeć do właściwej grupy klientów. Możesz prowadzić tę komunikację i kampanie reklamowe samodzielnie.
Jeśli jednak oczekujesz mierzalnych efektów, warto powierzyć to zadanie agencji e-commerce. Pytanie brzmi: jak szybko i skutecznie zdecydować, która agencja social media będzie odpowiednia? Oto 11 wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie.
Z tego artykułu dowiesz się:
Rynek social mediów rośnie bardzo dynamicznie. W 2020 roku z różnego rodzaju portali społecznościowych korzystało ponad 3,6 miliarda osób na świecie, czyli ponad połowa populacji. Ta liczba nadal się powiększa. Skoro tak, śmiało można powiedzieć, że wśród użytkowników Facebooka, LinkedIna czy Instagrama jest też wielu klientów z Twojej grupy docelowej.
Jeśli chcesz zwiększyć swoje zasięgi tak, aby miało to przełożenie na sprzedaż, musisz podążać ich tropem. Po prostu nie stać Cię na nieobecność w social mediach.
Właśnie dlatego to tak ważne, aby działania na Facebooku czy Instagramie były prowadzone profesjonalnie – przez specjalistów digital marketing dla e-commerce.
Wybór agencji e-commerce, która zajmie się działaniami w mediach społecznościowych, nie jest prostym zadaniem. Dlatego, zanim wyślesz zapytanie do wytypowanych agencji social media, określ kluczowe kryteria wyboru. W końcu trudno ocenić „na oko”, czy ich usługi przyniosą efekty, czy nie. Masz wątpliwości? Zobacz, na co zwrócić uwagę przy wyborze specjalistów i podejmij decyzję naprawdę świadomie.
Zacznij od podstaw: zajrzyj na stronę agencji, z którą rozważasz współpracę i zobacz, jak sama siebie definiuje. Jako agencja marketingu internetowego, firmę content marketingową, a może specjalizującą się w marketingu video? Jaką rolę w jej ofercie zajmuje social media marketing? Czy wydaje się być jedną z głównych gałęzi działalności, a może poboczną?
Upewnij się, czy agencja social ma wypracowane standardy i doświadczenie w prowadzeniu kampanii reklamowych dla e-commerce. Z jakich narzędzi wspierających działania social media korzysta? Podejmij współpracę z firmą, która specjalizuje się w prowadzeniu mediów społecznościowych dla sklepów internetowych. Dzięki temu zyskasz pewność, że działania w social media będą nastawione na realizowanie Twojego najważniejszego celu: wzrostu sprzedaży.
Działania w social mediach, które podejmie agencja e-commerce, nie mają służyć jej celom, a Twoim. Dlatego powinieneś oczekiwać, że firma, z którą rozmawiasz o współpracy, zacznie rozmowę od lepszego poznania specyfiki Twojej działalności, Twoich potrzeb, oczekiwań oraz celów biznesowych. To agencja e-commerce ma poszukać rozwiązań, które wpiszą się w Twoje plany sprzedażowe, a nie odwrotnie.
Jeżeli osoba, z którą rozmawiasz, opowiada tylko o samych usługach i procesie, nie wiedząc nic o Twojej firmie (i nawet nie próbując się dowiedzieć), w Twojej głowie powinno się zapalić czerwone światło. Za to zielona lampka może się włączyć, kiedy widzisz gotowość do pogłębionej analizy, przeprowadzenia ankiet i zadawania analitycznych pytań dotyczących tego, jak działa Twoja firma, jak działa obecna strategia social media i w jakim stopniu realizuje cele sprzedażowe.
Digital marketing, w jakiejkolwiek postaci, nie jest celem samym w sobie. To narzędzie, które ma docelowo służyć temu, byś zwiększył sprzedaż. Dlatego nie powinieneś płacić agencji mediów społecznościowych wyłącznie za to, że zapewni Ci „obecność” w sieci. Jeśli tylko o tym jest mowa w rozmowie… zmień rozmówcę.
Komunikacja w social mediach ma przynieść wymierny zwrot w postaci ruchu w sieci, generowania leadów, a nawet sprzedaży. Inwestycja w nią ma przynieść konkretny zwrot – wyższy niż suma, którą włożyłeś w tę formę promocji. Czasami warto zaplanować wyższy budżet, by zyskać jeszcze więcej.
Modele atrybucji w Facebooku i Google Analytics różnią się znacząco, dlatego „złapanie punktów wspólnych” tej układanki w postaci konkretnych, mierzalnych parametrów nie jest łatwe. Istnieją jednak sposoby i narzędzia, aby pogodzić te dwa modele. Agencja social media, która specjalizuje się w obsługiwaniu e-commerce, powinna je znać i wskazać Ci, jak będzie mierzona efektywność kampanii.
W szczególności ważne jest świadome podejście do strategii kampanii np. Facebook Ads i wiedza o tym, na jakim etapie pozyskuje klientów – potencjalnie zainteresowanych zakupem, ratowaniem porzuconych koszyków, czy zwiększaniem zasięgu.
Prawdziwi specjaliści nie boją się oceny swojej pracy, bo wiedzą, że osiągną wyniki zgodne ze złożonymi obietnicami. Pokażą Ci to na liczbach – udowadniając zwrot z inwestycji i osiągnięcie szeregu innych kluczowych wskaźników efektywności. Istnieją narzędzia, które pozwalają bardzo precyzyjnie oszacować wpływ zarządzania mediami społecznościowymi na wyniki.
Podczas rozmowy wstępnej możesz poprosić o przykładowe raporty, opis wykorzystywanych narzędzi do analiz danych. Dzięki temu zobaczysz, czy są one dla Ciebie zrozumiałe i jasno pokazują, czy budżet na social media został „przepalony”, czy umiejętnie zainwestowany.
Chodzi nie tylko o ogólne doświadczenie w prowadzeniu kampanii social media. Najlepiej, jeśli agencja social może się pochwalić wynikami w pracy z firmami z Twojej branży lub pokrewnych, ale w szczególności w działaniach z podobną grupą docelową. Takie doświadczenie może zwiększyć prawdopodobieństwo, że dotrą również do Twoich klientów.
Podczas rozmowy zapytaj więc agencję, czy kiedykolwiek pracowała w Twojej niszy biznesowej – i jakimi wynikami może się pochwalić. Sprawdź i oceń, jak prowadzili komunikację i czy dopasowali ja do grupy docelowej.
Jeśli agencja social media rzeczywiście ma doświadczenie, którym głośno się chwali, będzie umiała to potwierdzić. Zapytaj o portfolio lub case studies, które potwierdzają skuteczność podjętych przez nią działań. Jeśli uzyskasz konkretne dane, otrzymasz jednocześnie potwierdzenie, że za słowami idą czyny.
Pamiętaj przy tym, że firma nie zawsze może się pochwalić konkretnymi wynikami – może ją obowiązywać umowa o zachowaniu poufności współpracy z określoną marką. Na pewno jednak może przedstawić referencje lub raport z działań bez podawania informacji, jakiej firmy dotyczy.
Konkretne pytanie powinno brzmieć: ile kont klientów prowadzi jeden pracownik zajmujący się social mediami? Realia są brutalne: niektóre agencje traktują swoich ludzi tak, jakby pracowali na taśmie fabrycznej. „Przepracowani” specjaliści, nawet najlepsi, nie dadzą z siebie tyle, ile by mogli. A to z kolei może zaszkodzić wynikom Twojej firmy.
Ile to jest „za dużo”? Jeśli jeden pracownik obsługuje ok. 20 klientów jednocześnie, nie ma szansy, że zrobi to dobrze. Prowadzenie 4-6 kampanii Facebook Ads/Instagram Ads jednocześnie to poziom, który gwarantuje, że pracownik ma szansę się skupić na generowaniu wyników dla klienta. Dodatkowo upewnij się, jaki zespół będzie wydelegowany do obsługi Twojego sklepu. Przygotowanie strategii komunikacji w social media, prowadzenie bieżącej komunikacji, kreacje graficzne i animacje do postów, dedykowane sesje fotograficzne, wsparcie livów i wydarzeń…. to nie jest praca dla jednego specjalisty.
Najprostszą metodą jest przygotowana analiza kampanii i na jej podstawie opracowane wytyczne dla kluczowych strategii social ads. Niestety jest to związane z udostępnieniem konta reklamowego agencji social na etapie wczesnych rozmów. Jeśli nie chcesz lub nie możesz udostępniać konta agencji social media, najlepszym sposobem na szybką weryfikację jest opracowany plan na kampanię wg. schematu: cel > sposób realizacji > efekt.
… a przede wszystkim temu, czy nie są zbyt niskie. Jasne, jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem i prowadzisz działalność na małą skalę, może Cię kusić naprawdę niewysoka stawka. Pytanie jednak, jaka jakość idzie za śmiesznie niskim kosztem obsługi? Jak mówi stare powiedzenie: „dostajesz to, za co płacisz”. Zadaj sobie więc pytanie: „czy stać mnie na słabą jakość?”. Jaki koszt poniesiesz w efekcie braku efektów?
Możesz się wiele dowiedzieć o poziomie agencji social media oraz jej podejściu do marketingu internetowego dzięki materiałom, które publikuje. Przyjrzyj się jej blogowi firmowemu, udostępnianym zasobom, webinarom, relacjom z klientami. Sprawdź też jej własne konta w mediach społecznościowych. Czasem zdarza się, że „szewc bez butów chodzi” (ale czy to nie wymówka?), ale umiejętność promocji własnych działań mówi bardzo dużo o skuteczności pracy dla klientów, profesjonalna agencja social jest tego świadoma.
Wybranie dobrej agencji social media dla e-commerce nie jest decyzją podejmowaną w 5 minut. Warto jednak poświęcić temu zadaniu odpowiednio dużo czasu – to inwestycja w owocną współpracę na lata.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.