Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

Jak wybrać rynek ekspansji zagranicznej i czy naprawdę sprowadza się to do CPC?

10 min 301
Martyna Żądło | 15.07.2019

Każdy przedsiębiorca rozpoczynając ekspansję na rynki zagraniczne, zadaje sobie kluczowe pytania: jakie są koszty i czy mu się to opłaci. Prowadząc e-commerce, w fazie rozwoju, gdzie mogą pojawić się takie wątpliwości, musisz przygotować pewnego rodzaju analizę SWAT. Jej elementem może być weryfikacja, jak to, co już robisz na rodzimym rynku, może zadziałać w wybranych przez Ciebie krajach, i czy na pewno wykonujesz to dobrze. 

Zakładając, że w Twoim biznesie najlepiej sprawdzają się reklamy Google Ads, wcześniej zwane Adwords, działania powinieneś rozpocząć od pogłębionego audytu konta. Analizując elementy związane z CTR, udziałem w wyświetleniach reklamy czy dostosowaniem stawek, w każdym z nich odnajdziesz korelację z CPC danej kampanii. Posiadając własne stawki, możesz zweryfikować poziom ich optymalizacji, korzystając przykładowo z Google Keyword Plannera. Dla własnej listy słów kluczowych w jego interfejsie sprawdzasz wartość CPC, określając interesującą Cię pozycję wyświetlenia reklamy. 

Przykładowe dane pokazują, że niezoptymalizowane stawki CPC powinny wynosić dla danego zestawu słów kluczowych około 1,87 zł. Jeżeli średnie stawki na Twoim koncie nie zbliżają się do tej wartości, a wręcz przekraczają ją w dużym stopniu, powinieneś zastanowić się, czy w pierwszej kolejności nie pracować nad obecną kampanią, zanim błędy zostaną przeniesione na inne rynki. Jest to tylko jedna z wytycznych źle zoptymalizowanego konta. Więcej informacji o tym, jak weryfikować efekty kampanii, znajdziesz tu.

Co w sytuacji, gdy kampania jest już odpowiednio zoptymalizowana? 

Gdy weryfikacji poddasz działania na rynku rodzimym i uznasz, że jesteś odpowiednio przygotowany na kolejne kroki, możesz rozpocząć szacowanie potencjału i kosztów poszczególnych obszarów. 

Pracując w agencji, staramy się wesprzeć naszych Klientów już na tym etapie, rekomendując odpowiednie kierunki ekspansji. Nasza analiza opiera się o narzędzia Google Market Explorer, Planer Słów Kluczowych Google Ads, Semrush oraz pogłębioną analizę konkurencji pod kątem wykorzystywanych źródeł ruchu. Podczas badania uwzględniamy tendencje wzrostowe na rynku dla wybranych kategorii, konkurencyjność oraz skalę kosztów. Dzięki temu możemy rekomendować wejście na rynki o konkretnych wartościach tych wskaźników. 


Ogólne dane na temat danej kategorii odnosimy do możliwości inwestycyjnych Klienta. To właśnie one stają się główną determinantą dla wyboru kraju kierowania. To w głównej mierze jest moment, w którym CPC odgrywa kluczową rolę. 

CPC a trendy na rynku

Tak dochodzimy do części, w której pojawia się klarowny obraz korelacji między wskaźnikiem a decyzją. Dane zebrane na temat konkurencyjności rynku, jego wzrostu i potencjału determinują finalną wysokość CPC. Wysokość CPC wpływa zaś na ilość ruchu, którą możesz sprowadzić na stronę w danym budżecie. Przykładowo: analizując, jak CPC dla danej kategorii kształtuje się na kilku rynkach, możesz porównać, jaki ruch jesteś w stanie sprowadzić na stronę przy tych samych nakładach inwestycyjnych.

Odpowiednie prowadzenie kampanii może prowadzić do obniżenia stawek, jednak skala kosztów jednostkowych pozostanie zbliżona. Odnosząc się do powyższego wykresu, sam koszt kliknięcia sprawia, że w efekcie kampanii możesz otrzymać kilkukrotnie większą liczbę sesji na stronie. Większe nakłady inwestycyjne na reklamę pozwalają osiągać zamierzony cel na każdym z rynków, jednak gdy nasz budżet jest ograniczony, a cel bardzo restrykcyjny, działania stopniowe pozwalają na większą kontrolę. Wymagają również odpowiednich wyborów na samym początku.

Podjęcie decyzji

Finalna decyzja jest najtrudniejszym etapem całego procesu. Nawet pogłębiona analiza nie daje pewności, że wybrany kraj będzie tym, na który powinniśmy postawić w 100%. Jako agencja, poza badaniami, korzystamy z własnego doświadczenia z Klientami oraz śledzimy case’y pozytywnie zakończonych ekspansji. Z jednym z nich możecie zapoznać się na naszym blogu. W sytuacji gdy decyzje opierasz o dane i odczucia, również możesz wybrać dobrze. Należy jednak pamiętać, że nie tylko CPC powie nam o opłacalności kampanii. Warto weryfikować trendy, pracować na międzynarodowych raportach i czerpać z doświadczenia prekursorów branży. 

Martyna Żądło

Media Planning & Onboarding Team Leader

w PromoTraffic od lipca 2017 roku. Jako Media Planning & Onboarding Team Leader wspiera Onboarderów i dział Planowania Mediów w realizacji celów poprzez szkolenie, inspirowanie i motywowanie. Sprawuje pieczę nad poprawą procesów wewnętrznych, optymalizację ofert, co przekłada się na wysokiej jakości materiały ofertowe, raporty i analizy . Po pracy ucieka w świat muzyki klasycznej, choć nie wzgardzi bardziej nowoczesnym alternatywnym brzmieniem. Właścicielka kota o imieniu Skotia, lubi malować i rysować (Martyna, nie kot), ale korzystanie z wiertarki też nie jest jej wcale obce. Można o niej wiele powiedzieć, ale określenie „zła jak osa” raczej do niej nie pasuje, mimo etymologicznych konotacji jej nazwiska.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.