Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Kanibalizacja słów kluczowych – jak ją znaleźć i zneutralizować?

10 min 1205
Katarzyna Marczak | 06.04.2020

Jeżeli chcemy, aby strona internetowa osiągała wysokie pozycje w wyszukiwarce i generowała wartościowy ruch organiczny, musimy ją zoptymalizować z należytą starannością. Nie bez powodu mówi się o tym, że najlepszym przyjacielem SEO jest content marketing - niezależnie od tego czy prowadzisz sklep internetowy, czy stronę usługową, powinieneś posiadać na niej aktualne i wysokiej jakości treści.

Google bardzo się stara, aby na każde wpisywane w wyszukiwarkę zapytanie, dostarczyć jak najbardziej trafną odpowiedź. Zazwyczaj na jedno słowo kluczowe, domenie przypada jedno miejsce w SERP-ach (stronie wyników wyszukiwania).

Wydaje Ci się, że posiadasz już skrupulatnie przemyślaną architekturę informacji, zoptymalizowane treści i wdrożoną strategię linkowania, a mimo to Twoje pozycje w wyszukiwarce są niestabilne? Prawdopodobnie Twoim problemem jest kanibalizacja!

Możesz podejrzewać, że na stronie dochodzi do kanibalizacji, jeśli:
•          Kilka podstron w serwisie jest zoptymalizowanych pod to samo słowo kluczowe.
•          Na podstronach występują bardzo podobne lub nawet zduplikowane treści.
•          Na wielu podstronach znajdują się te same słowa kluczowe lub tematy.
•          Te same anchory kierują do różnych stron.

Z tego artykułu dowiesz się: co to jest kanibalizacja słów kluczowych, jakie są jej przyczyny, jak ją rozpoznać na stronie, jakie narzędzia mogą Ci w tym pomóc oraz jak można to wszystko naprawić.   

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja fraz to termin opisujący sytuację, w której więcej niż jedna podstrona (czyli adres URL) jest zoptymalizowana na to samo słowo kluczowe i występują na nich podobne treści.

Do kanibalizacji słów kluczowych dochodzi w momencie, w którym na to samo słowo kluczowe rankują różne podstrony w obrębie danego serwisu. W ramach kanibalizacji może dojść także do sytuacji, w której obie podstrony wyświetlają się równocześnie w wynikach wyszukiwania - jest to jednak sporadyczne i nie należy budować strategii w oparciu o takie założenia.

Kanibalizacja może skutkować dezorientacją robotów Google, które nie będą w stanie określić, która z podstron powinna być wyświetlana na dane słowo kluczowe. Gdy Google nie jest w stanie ustalić najlepszej odpowiedzi, zaczyna żonglować wynikami, dlatego też częstym objawem kanibalizacji są rotacyjne zmiany podstron, które pojawiają się na daną frazę - oznacza to, że w wynikach wyszukiwania raz pojawi się jedna podstrona, a kolejnym razem druga - oczywiście na różnych pozycjach.

Głównym następstwem kanibalizacji jest znacząca utrata pozycji, a co za tym idzie - także ruchu. Dlatego jeżeli na naszej stronie występuje kilka kanibalizujących się podstron, poważnie wpływa to na obniżenie efektywności działań SEO.

Na kanibalizację narażone są zarówno małe serwisy podejmujące wąską i specjalistyczną tematykę, jak i duże sklepy internetowe, dlatego ważne jest szybkie wychwycenie problemu.

Jakie są najczęstsze przyczyny kanibalizacji?
 
1.    Tworzenie kilku artykułów o tej samej tematyce.
2.    Niepoprawna struktura strony – z której wynikają później problemy z występowaniem dwóch (a nawet więcej) podobnych podstron kategorii lub brakiem dopasowanej strony kategorii (np. w przypadku gdy posiadamy wiele wpisów o podobnej tematyce, warto utworzyć kategorię nadrzędną, dzięki której jesteśmy w stanie ustrukturyzować pozostałe).
3.    Niespójna strategia linkowania wewnętrznego – poprzez stosowanie tego samego tekstu w anchorach do linkowania różnych podstron serwisu. 
4.    Niepoprawne linkowanie zewnętrzne – podobnie jak w przypadku linkowania wewnętrznego – chodzi o stosowanie tej samej treści w linku do kilku podstron w serwisie.

Jak znaleźć kanibalizację słów kluczowych na stronie?

Znalezienie kanibalizacji wcale nie musi być trudne, pod warunkiem, że umiejętnie wykorzystamy do tego narzędzia. Jeżeli chcesz przeanalizować swoją witrynę pomocne będzie w tym:

1.        senuto - obecnie narzędzie to posiada nawet zakładkę “kanibalizacja”, w której widzimy słowo kluczowe, wszystkie adresy URL które się na nie wyświetlają, oraz różnice w pozycjach.   


2.        monitor pozycji - każde narzędzie śledzące widoczność witryny na dane słowa kluczowe również okażę się pomocne. Jeżeli widzimy, że nasze pozycje w SERP-ach ulegają dużym wahaniom, prawdopodobnie mamy do czynienia z kanibalizacją.
3.        Google Search Console - z jego pomocą jesteśmy w stanie sprawdzić kanibalizację w dwóch zakładkach - analityka i wygląd w wyszukiwarce. Korzystając z pierwszej zakładki, należy wybrać słowo kluczowe do analizy, a następnie sprawdzić jakie adresy URL są na nie widoczne. Zakładka wygląd w wyszukiwarce udostępni nam więcej informacji po przejściu do “udoskonalenia HTML” i zwróceniu uwagi na “podwójne tagi tytułowe”.
4.        Screaming Frog - po przeprowadzeniu standardowego crawlowania strony, należy przy pomocy wyszukiwarki w narzędziu wpisać interesujące nas słowo kluczowe i przeanalizować tytuły stron (“Page titles”), pod kątem powtórzeń.
5.        Ahrefs - w zakładce “top pages” udostępnia nam informację na jakie słowo kluczowe jest widoczny dany adres URL. Jeżeli na pierwszy rzut oka nie widzimy żadnych powtórzeń, możemy dla pewności wyeskportować dane do Excela, a następnie ułożyć je w kolejności alfabetycznej.  

Jak naprawić kanibalizację słów kluczowych?

Sposób poradzenia sobie z tym problemem w dużej mierze wynikać będzie z jego przyczyny. W niektórych przypadkach wystarczy usunięcie powielonych podstron i przekierowanie ich na drugi adres URL.

W sytuacji gdy to rozwiązanie nie jest możliwe, możemy wykorzystać znacznik rel canonical - informuje on roboty Google o tym, który adres URL jest dla nas ważniejszy.

Kanibalizacja może też wynikać ze źle uporządkowanej struktury kategorii - należy wówczas przeprowadzić analizę aktualnej architektury witryny, pod kątem duplikacji oraz sprawdzić linkowanie wewnętrzne.

Większe pole manewru mamy w przypadku gdy problemem są pojedyncze strony, na których znajdują się treści - takie jak artykuły, czy wpisy blogowe, wówczas możemy:
1.        Dokonać modyfikacji treści, aby bardziej różniły się od siebie tematycznie.
2.        Złączyć treści w jeden artykuł i pozostawić jeden adres URL, a do pozostałych adresów zastosować przekierowanie 301.
3.        Polepszyć linkowanie wewnętrzne poprzez zwiększenie ilości linków śródtekstowych oraz dodanie właściwych anchorów - zgodnych z frazą, na jaką pozycjonuje się dana strona.
4.        Zastosować rel canonical i wskazać najważniejszy adres URL, w przypadku gdy nie możemy usunąć pozostałych treści.

Podsumowanie:

Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które dotyka wiele stron i sklepów internetowych. Wynika ono z nieuwagi, a prowadzi do tego, że walczymy sami ze sobą o pozycje. Warto zatem znać zagrożenia płynące z tego zjawiska i wiedzieć, jak bronić się przed nimi w odpowiedni sposób.

Przeprowadzenie co jakiś czas analizy strony pod kątem duplikacji słów kluczowych, może uchronić nas przed znaczącymi spadkami w wyszukiwarce i zapobiec marnotrawieniu pokładów pracy wkładanej w optymalizowanie strony.
 
 


 

Katarzyna Marczak

energiczna Seo Specialist, która zabierze głos w każdym temacie. W wolnym czasie poświęca się gotowaniu, a nadprogramowe kalorie spala na siłowni. Oglądając telewizję, stawia na silne emocje i dlatego jest zagorzałym kibicem ekstraklasy (co niekiedy doprowadza ją do łez).

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.