Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

PPC

Narzędzia do analizy konkurencji w Internecie - wykorzystaj dane do Twoich działań w Google Ads!

6 min 585
Karolina Lewicka | 27.09.2021

Analiza konkurencji powinna stanowić punkt wyjścia dla wszystkich strategicznych decyzji dotyczących działań marketingowych. Bieżąca obserwacja działań rywali pozwala podejmować trafne decyzje biznesowe. Niejednokrotnie dostarcza ona inspiracji, a także daje sygnały o zachodzących zmianach na rynku.

Biorąc pod uwagę rosnącą rywalizację w środowisku Google Ads, coraz bardziej istotne stają się regularnie wykonywane analizy rywali i ich działań w wyszukiwarce Google.

Analizę konkurencji w Google Ads, która wraz z Tobą wyświetla się na te same zapytania w wyszukiwarce Google, możesz przeprowadzić bezpośrednio w panelu reklamowym. Służy do tego raport Analizy aukcji. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.

Istnieją jednak także inne metody i narzędzia pomagające nam ocenić i podglądnąć działania konkurencji w środowisku Google. Pomimo tego, że część narzędzi dedykowana jest SEO (Search Engine Optimization), to dane, które w nich otrzymujemy pomagają nam ocenić działania konkurencji w szerszym spektrum. To daje nam pogląd na skalę ich działań. Pozwala nam także zestawić nasze działania z rywalami. A część informacji możemy wykorzystać przy tworzeniu kampanii PPC.

https://promotraffic.pl/kampanie-reklamowe-sem-i-ppc

Wyszukiwarka

Najprostszym sposobem na to, aby szybko ‘podejrzeć’ działania konkurencji w płatnych wynikach wyszukiwania jest po prostu użycie wyszukiwarki. Po wpisaniu kilku słów kluczowych w wyszukiwarce Google możemy zobaczyć reklamy rywalizujących firm. Dzięki tak przeprowadzonej ‘kontroli’ mamy możliwość sprawdzenia również tego,  na jakie strony docelowe kierują reklamy oraz co oferuje konkurencja. 

Jednak taki sposób analizowania konkurencji posiada wady. Nigdy nie będziesz w stanie sprawdzić w pełnym zakresie, z kim konkurujesz w Google Ads. Wyświetlane reklamy będą tylko minimalnym wycinkiem wszystkich reklam, które mogą pojawić się po wpisaniu danego słowa kluczowego. Zmiennych, decydujących o wyświetleniu reklamy jest na tyle dużo, że nie ma realnej możliwości, aby sprawdzić w ten sposób całą konkurencję dla danego biznesu. 

Po drugie - nie jest wskazane, aby w ten sposób śledzić konkurencję w większym zakresie, niż kilka wyświetleń reklam, jeśli Twoje reklamy są już aktywne i one także wyświetlają się w trakcie prowadzonej analizy. Wyświetlenia te wpłyną na słabszy wynik prowadzonych przez Ciebie kampanii. 

Senuto

Jest to narzędzie do analizy widoczności strony www w sieci internetowej. Pomaga w zbadaniu fraz kluczowych, monitoringu pozycji oraz konkurencji. Wpisując adres domeny otrzymujesz kompletne dane na temat j strony internetowej.

  • Korzystając z sekcji Analiza Widoczności -> Konkurencja, uzyskasz dane na temat tego, kto stanowi Twoją główną konkurencję, w jakim stopniu Twoja domena pokrywa się z konkurencją we wspólnych słowach kluczowych i na jakim poziomie jest ekwiwalent reklamowy. 

narzędzie Senuto

 

  • W sekcji Baza Słów Kluczowych, wpisując domenę Twojej konkurencji, otrzymujesz podgląd na jakie słowa kluczowe pozycjonują się rywale. Z raportu tego możesz wyciągnąć bazę słów kluczowych, na które obecnie nie reklamujesz swojego biznesu, a są to wyszukiwania o dużym potencjale ruchu czy sprzedaży. 

podsumowanie słów kluczowych w senuto

 

  • W sekcji Monitoring, w Narzędziach, możemy uruchomić Analizę Konkurencji. Dzięki niej będziesz w stanie porównać, na jakie słowa kluczowe jest widoczna Twoja strona, a konkurencji nie - i odwrotnie. W raporcie tym mamy także podgląd na wspólne słowa kluczowe.

Semrush

Dzięki temu narzędziu jesteś w stanie analizować ruch, widoczność, frazy kluczowe, treści. Pomaga także w zdobyciu informacji na temat tego, co poprawić na stronie, aby była wydajniejsza. W odniesieniu do konkurencji posiadamy możliwość analizy słów kluczowych rywali. Dla stricte działań PPC Semrush oferuje oddzielną sekcję Advertising.

  • W sekcji Advertising Research otrzymasz dane na temat działań reklamowych prowadzonych przez Twoich konkurentów w sieci wyszukiwania. W pierwszej zakładce całego raportu (Positions) znajdują się między innymi informacje na temat pozycji reklam Twojego konkurenta per dane słowo kluczowe, orientacyjnej stawki cpc, wolumenu ruchu pochodzącego z konkretnej frazy z kampanii reklamowych, strony docelowe, na jakie kierowany jest użytkownik z reklam. 

W zakładce Competitors możesz sprawdzić, kto należy do Twojej konkurencji w płatnych wynikach wyszukiwania Google. Masz opcję sprawdzenia, na jaką ilość słów kluczowych reklamuje się dany rywal w Google Ads. Otrzymujesz także informacje z orientacyjnymi budżetami reklamowymi per konkurent. 

W następnej sekcji - Ad Copies, sprawdzisz, jak wyglądają treści reklam danego konkurenta. Tutaj możesz przejrzeć je bez negatywnego wpływu na wynik Twoich reklam (w odróżnieniu od przeglądania reklam konkurencji bezpośrednio w wyszukiwarce Google). 

W Pages znajduje się widok na wszystkie strony docelowe z płatnych wyników wyszukiwania. Wielkość ruchu per dany url prognozuje trendy w zainteresowaniach użytkowników i w sprzedaży u danego rywala.  

semrush

  • Kolejnym raportem, który powinien być wzięty pod uwagę w trakcie analizowania działań konkurencji w Internecie w Semrush, jest Display Advertising. Oprócz podglądu na kreacje graficzne wykorzystywane w display’u, możesz także uzyskać podstawowe dane na temat targetowania reklam (płeć, wiek, zainteresowania) i sprawdzić strony docelowe reklam.

  • W Semrush znajdziesz również sekcję dedykowaną kampaniom produktowym. W zakładce PLA Research sprawdzisz pozycje reklam per dane słowo kluczowe, listę konkurentów, a także podgląd na ich reklamy produktowe.

korzystanie z narzędzi przy kampaniach Google Ads - PLA Research

Semrush posiada dodatkowo całą sekcję narzędzi do analizy konkurencji pod kątem słów kluczowych (Keyword Research). 

  • Dzięki Keyword Gap między innymi możesz:
  • dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe wyświetlasz się już w płatnych wynikach wyszukiwania wraz z konkurencją, 
  • sprawdzić listę słów kluczowych, na jaką Twoja domena się nie wyświetla, a wyświetla się każdy z podanych konkurentów,
  • informacje na temat tego, które z Twoich słów kluczowych rankują niżej lub wyżej od Twojej konkurencji.

keyworld gap w narzędziach

 

  • Sekcja Keywords Manager to odpowiednik Planera Słów KLuczowych Google Ads. Wpisując listę słów kluczowych na jakie chciałbyś się reklamować otrzymasz informacje na temat średniej liczby wyszukiwań, trendy, stawki cpc.

Ahrefs

Narzędzie to jest rozbudowane i pozwala na dokładną analizę konkurencji głównie pod kątem SEO. Dane z Ahrefs są pomocne również przy wyciąganiu wniosków i wskazówek w odniesieniu do działań prowadzonych w Google Ads. 

  • Dzięki Ahrefs sprawdzisz, ile różnych domen wspomina o danej stronie internetowej, dzięki czemu otrzymasz informacje, jak bardzo rozpoznawalna w sieci jest dana marka. Dostęp do estymacji ruchu organicznego na danej stronie (wartości są oczywiście przybliżone) dadzą Ci pojęcie na temat tego, jak popularna jest dana strona.

narzędzie do analizy danych - Ahrefs

  • Raport Konkurujące Domeny pozwala oszacować siłę i wielkość konkurencji w środowisku Google. 

  • W sekcji Organiczne Słowa Kluczowe otrzymasz tabelę z listą słów kluczowych przypisanych do wybranej konkurencji. Dzięki tym danym jesteś w stanie wyciągnąć bazę wartościowych słów kluczowych i wykorzystać ją w kampaniach reklamowych Google Ads.

analiza słów kluczowych w ahrefs

  • Klikając na konkretne słowo kluczowe otrzymasz bardziej szczegółowe dane (Keywords Explorer), między innymi proponowane dodatkowe słowa kluczowe z rozbiciem na dopasowane frazy i pytania. Sekcja ta dostarczy Ci także informacje związane z wolumenem zapytań i uśrednionymi stawkami cpc. 

  • Kolejny dział w narzędziu Ahrefs, który warto prześledzić w trakcie analizowania konkurencji pod działania PPC, to raport Najlepsze Treści. Dane te dostarczają informacji, jakie podstrony z domeny naszego konkurenta są najbardziej popularne. Pozwoli Ci to np. na oszacowanie tego, jaka kategoria/podkategoria produktowa jest obecnie popularna. Jeśli posiadasz ten sam asortyment, a nie jest on przez Ciebie reklamowany, powinien to być dla Ciebie sygnał, aby rozważyć uruchomienie nowej kampanii Google Ads lub zwiększyć budżet reklamowy w już istniejącej.

SimilarWeb

SiimilarWeb to jedno z najbardziej rozbudowanych narzędzi, służących do analizy konkurencji w środowisku Google. Dużą część dostępnych analiz oferuje jedynie płatna wersja. Koszt pakietu premium jest jednak dużo wyższy, niż koszty planów wcześniej omawianych narzędzi.

 

Funkcjonalności dostępne w płatnej wersji narzędzia SimilarWeb. Źródło: https://www.similarweb.com

SimilarWeb różni się od poprzednich narzędzi także tym, że kumuluje dane o całkowitym ruchu w witrynie, a nie tylko o ruchu organicznym. 

Główne aspekty, które jesteśmy w stanie analizować za pomocą narzędzia to:

  • Benchmarking - narzędzie umożliwia dostęp do bardzo dokładnych testów porównawczych z konkurencją z podziałem na urządzenia, branże, obszary geograficzne. Dzięki tym danym możesz analizować liderów rynku i identyfikować możliwości zwiększenia udziału w rynku cyfrowym.
  • Market Research -  sekcja ta umożliwia analizowanie na poziomie kategorii branżowych, tak aby uzyskać obraz trendów i udziałów konkurencji w rynku. Ten raport pozwala odkryć, które kanały marketingowe są najskuteczniejsze u konkurencji.
  • Company Research - to narzędzie pozwala na dogłębne zapoznanie się z najnowszymi strategiami i taktykami cyfrowymi dowolnej firmy według urządzenia, kraju i kanału marketingowego z pełnym podziałem ruchu na ścieżce, zaangażowaniem i wskaźnikami konwersji Twojej konkurencji.
  • Competitive Analysis - porównuje skuteczność kanałów konkurencji z branżą i identyfikuje kanały o największym udziale w ruchu. Po przeprowadzonej analizie będziesz w stanie ocenić jakość ruchu rywali per kanał za pomocą wskaźników zaangażowania, takich jak czas trwania wizyty, liczba stron na wizytę i współczynnik odrzuceń. 
  • Keyword Research - ta funkcjonalność pozwala odkryć najskuteczniejsze słowa kluczowe konkurencji i najświeższe popularne słowa kluczowe z Twojej branży.

Pamiętaj, że chcąc prowadzić efektywne kampanie reklamowe Google Ads musisz mieć wiedzę na temat tego, kto jest Twoim konkurentem, jak silną konkurencję stanowi i jakie kroki podejmuje w działaniach w środowisku Google. Dzięki wspomnianym metodom i narzędziom jesteś w stanie kontrolować skalę działań rywali. Możesz sprawdzać trendy w zainteresowaniu użytkowników i w sprzedaży, bazę słów kluczowych konkurencji, mieć podgląd na ich treści reklamowe, stawki cpc, a nawet na strony docelowe, na jakie kierują ruch pochodzący z działań reklamowych.

Posiadając wiedzę na temat konkurentów jesteś o krok przed nimi! W codziennej pracy specjalisty PPC analiza konkurencji stanowi nieodłączny element całego procesu prowadzenia kampanii reklamowych Google Ads. Dzięki temu pozyskujemy jeszcze większy ruch, który konwertuje efektywniej. Reagujemy na bieżąco na zmiany na rynku i w wyszukiwarce. To pozwala nam na osiąganie sukcesów w kampaniach reklamowych Google Ads!

Karolina Lewicka

PPC Specialist

Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Na co dzień zajmuje się wdrażaniem nowych funkcjonalności Google Ads, optymalizowaniem kampanii, a także rekomendowaniem odpowiednich kierunków rozwoju dla klientów. W branży reklamy internetowej od 8 lat. Od niedawna prywatnie pochłonął ją home staging, dzięki któremu rozwija pasję związaną z aranżowaniem wnętrz.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.