Analiza konkurencji powinna stanowić punkt wyjścia dla wszystkich strategicznych decyzji dotyczących działań marketingowych. Bieżąca obserwacja działań rywali pozwala podejmować trafne decyzje biznesowe. Niejednokrotnie dostarcza ona inspiracji, a także daje sygnały o zachodzących zmianach na rynku.
Biorąc pod uwagę rosnącą rywalizację w środowisku Google Ads, coraz bardziej istotne stają się regularnie wykonywane analizy rywali i ich działań w wyszukiwarce Google.
Analizę konkurencji w Google Ads, która wraz z Tobą wyświetla się na te same zapytania w wyszukiwarce Google, możesz przeprowadzić bezpośrednio w panelu reklamowym. Służy do tego raport Analizy aukcji. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.
Istnieją jednak także inne metody i narzędzia pomagające nam ocenić i podglądnąć działania konkurencji w środowisku Google. Pomimo tego, że część narzędzi dedykowana jest SEO (Search Engine Optimization), to dane, które w nich otrzymujemy pomagają nam ocenić działania konkurencji w szerszym spektrum. To daje nam pogląd na skalę ich działań. Pozwala nam także zestawić nasze działania z rywalami. A część informacji możemy wykorzystać przy tworzeniu kampanii PPC.
Najprostszym sposobem na to, aby szybko ‘podejrzeć’ działania konkurencji w płatnych wynikach wyszukiwania jest po prostu użycie wyszukiwarki. Po wpisaniu kilku słów kluczowych w wyszukiwarce Google możemy zobaczyć reklamy rywalizujących firm. Dzięki tak przeprowadzonej ‘kontroli’ mamy możliwość sprawdzenia również tego, na jakie strony docelowe kierują reklamy oraz co oferuje konkurencja.
Jednak taki sposób analizowania konkurencji posiada wady. Nigdy nie będziesz w stanie sprawdzić w pełnym zakresie, z kim konkurujesz w Google Ads. Wyświetlane reklamy będą tylko minimalnym wycinkiem wszystkich reklam, które mogą pojawić się po wpisaniu danego słowa kluczowego. Zmiennych, decydujących o wyświetleniu reklamy jest na tyle dużo, że nie ma realnej możliwości, aby sprawdzić w ten sposób całą konkurencję dla danego biznesu.
Po drugie – nie jest wskazane, aby w ten sposób śledzić konkurencję w większym zakresie, niż kilka wyświetleń reklam, jeśli Twoje reklamy są już aktywne i one także wyświetlają się w trakcie prowadzonej analizy. Wyświetlenia te wpłyną na słabszy wynik prowadzonych przez Ciebie kampanii.
Jest to narzędzie do analizy widoczności strony www w sieci internetowej. Pomaga w zbadaniu fraz kluczowych, monitoringu pozycji oraz konkurencji. Wpisując adres domeny otrzymujesz kompletne dane na temat j strony internetowej.
Dzięki temu narzędziu jesteś w stanie analizować ruch, widoczność, frazy kluczowe, treści. Pomaga także w zdobyciu informacji na temat tego, co poprawić na stronie, aby była wydajniejsza. W odniesieniu do konkurencji posiadamy możliwość analizy słów kluczowych rywali. Dla stricte działań PPC Semrush oferuje oddzielną sekcję Advertising.
W zakładce Competitors możesz sprawdzić, kto należy do Twojej konkurencji w płatnych wynikach wyszukiwania Google. Masz opcję sprawdzenia, na jaką ilość słów kluczowych reklamuje się dany rywal w Google Ads. Otrzymujesz także informacje z orientacyjnymi budżetami reklamowymi per konkurent.
W następnej sekcji – Ad Copies, sprawdzisz, jak wyglądają treści reklam danego konkurenta. Tutaj możesz przejrzeć je bez negatywnego wpływu na wynik Twoich reklam (w odróżnieniu od przeglądania reklam konkurencji bezpośrednio w wyszukiwarce Google).
W Pages znajduje się widok na wszystkie strony docelowe z płatnych wyników wyszukiwania. Wielkość ruchu per dany url prognozuje trendy w zainteresowaniach użytkowników i w sprzedaży u danego rywala.
Semrush posiada dodatkowo całą sekcję narzędzi do analizy konkurencji pod kątem słów kluczowych (Keyword Research).
Narzędzie to jest rozbudowane i pozwala na dokładną analizę konkurencji głównie pod kątem SEO. Dane z Ahrefs są pomocne również przy wyciąganiu wniosków i wskazówek w odniesieniu do działań prowadzonych w Google Ads.
SiimilarWeb to jedno z najbardziej rozbudowanych narzędzi, służących do analizy konkurencji w środowisku Google. Dużą część dostępnych analiz oferuje jedynie płatna wersja. Koszt pakietu premium jest jednak dużo wyższy, niż koszty planów wcześniej omawianych narzędzi.
Funkcjonalności dostępne w płatnej wersji narzędzia SimilarWeb. Źródło: https://www.similarweb.com
SimilarWeb różni się od poprzednich narzędzi także tym, że kumuluje dane o całkowitym ruchu w witrynie, a nie tylko o ruchu organicznym.
Główne aspekty, które jesteśmy w stanie analizować za pomocą narzędzia to:
Pamiętaj, że chcąc prowadzić efektywne kampanie reklamowe Google Ads musisz mieć wiedzę na temat tego, kto jest Twoim konkurentem, jak silną konkurencję stanowi i jakie kroki podejmuje w działaniach w środowisku Google. Dzięki wspomnianym metodom i narzędziom jesteś w stanie kontrolować skalę działań rywali. Możesz sprawdzać trendy w zainteresowaniu użytkowników i w sprzedaży, bazę słów kluczowych konkurencji, mieć podgląd na ich treści reklamowe, stawki cpc, a nawet na strony docelowe, na jakie kierują ruch pochodzący z działań reklamowych.
Posiadając wiedzę na temat konkurentów jesteś o krok przed nimi! W codziennej pracy specjalisty PPC analiza konkurencji stanowi nieodłączny element całego procesu prowadzenia kampanii reklamowych Google Ads. Dzięki temu pozyskujemy jeszcze większy ruch, który konwertuje efektywniej. Reagujemy na bieżąco na zmiany na rynku i w wyszukiwarce. To pozwala nam na osiąganie sukcesów w kampaniach reklamowych Google Ads!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.