W Polsce już ponad 70% internautów korzysta ze smartfonów, co udowadnia, że żyjemy w czasach mobile. Googlowska teoria o mikromomentach z dnia na dzień nabiera coraz większego znaczenia i coraz szerszego kontekstu.
Dziś brak mobilnej lub responsywnej wersji serwisu można nazwać nietaktem, a z pewnością dużym zaniedbaniem. Użytkownik mobilny oczekuje szybkiej odpowiedzi na pytanie, które zrodziło się w jego głowie jeszcze zanim wpisał je do mobilnej wyszukiwarki, popełniając przy tym dwie literówki – przecież wie, że Google sobie z tym poradzi. Być może nie uwierzysz, ale od Twojego serwisu ten sam użytkownik oczekuje tego samego, bo z każdym dniem jego mobilne przyzwyczajenia są coraz mocniejsze. Na co więc zwrócić uwagę przy optymalizacji serwisu, dostosowując go do użytkownika mobilnego? Czy fan komórek zachowuje się tak samo jak ten korzystający z urządzeń stacjonarnych? Jakie narzędzia są warte uwagi? Na te oraz dodatkowe pytania odpowiadamy w poniższym tekście, wierząc, że pomoże Ci on stworzyć przestrzeń i treść jeszcze lepiej dostosowaną do wymagań użytkowników mobilnych.
Zanim zaczniesz optymalizować swój serwis mobilny i postawisz jakiekolwiek hipotezy, musisz przyjrzeć się jego danym statystycznym. Pomogą Ci w tym programy do analityki internetowej, m.in. Google Analytics. Zacznij od określenia KPI, aby następnie postawić hipotezy, pod których kątem będziesz analizował dane.
Sprawdź, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę z urządzeń mobilnych i porównaj to z danymi odnoszącymi się do desktopu. Sprawdź, czy współczynnik odrzuceń nie jest niepokojąco wysoki (goo.gl/UrPOfn), ile stron odwiedzają Twoi użytkownicy podczas jednej sesji, a także z jakich rozdzielczości oraz przeglądarek najczęściej korzystają. Ważną informacją są też najczęściej odwiedzane strony docelowe z poziomu mobile. Te podstawowe dane pozwolą Ci ocenić kondycję Twojej strony mobilnej.
WSKAZÓWKI: W Google Analytics w zakładce Raportowanie sprawdź raport Odbiorcy, a następnie Ruch mobilny Ogółem, aby porównać dane uzyskiwane na desktopie, mobile’u oraz na tabletach. Sprawdź Urządzenia, aby dowiedzieć się, z jakich rozdzielczości i narzędzi najczęściej korzystają odwiedzający Twoją stronę użytkownicy. Szukaj znaczących odchyleń od średniej, zastanów się, co może być przyczyną.
Dane znalezione w Google Analytics lub w innym narzędziu do analityki internetowej skonfrontuj z rzeczywistymi odczuciami Twoich klientów. Jedynym sposobem, aby się tego dowiedzieć, jest dosłowne wyjście do ludzi.
WSKAZÓWKA: Zastanów się, kto używa Twojej strony na urządzeniu mobilnym, a następnie porozmawiaj z kilkoma osobami na temat ich oczekiwań bez konkretyzowania i pokazywania Twojej strony. W taki sposób możesz dowiedzieć się zaskakujących rzeczy, których możesz jeszcze nie wykorzystywać na swojej stronie.
Podczas optymalizacji strony mobilnej zastanów się nad kontekstem użycia swojego produktu. Zadaj sobie kilka pytań oraz wczuj się w rolę Twojego klienta. Zastanów się nad tym:
Rysunek 1. Z urządzeń mobilnych możemy korzystać w wielu miejscach i sytuacjach
Aby odpowiedzieć na te pytania, skorzystaj z cech Twojej persony. Dzięki temu sprawnie stworzysz customer journey, czyli wizualną prezentację kroków, które przechodzi Twój klient w trakcie kontaktu z rozwiązaniem mobilnym. Można wykonać ją za pomocą papieru, flamastra oraz post-it’ów. Istnieją także narzędzia on-line przeznaczone do tego celu, np.:
WSKAZÓWKA: Zorganizuj spotkanie swojego zespołu projektowego i przemyślcie wspólnie kontekst użytkowania Twojej strony mobilnej. Pomoże Ci to wychwycić mikroelementy, w których użytkownik może sięgać po Twoją stronę mobilną i pomóc mu w kluczowych momentach.
Wyniki empirycznych badań wskażą Ci obszary, które powinny zostać przetestowane, a następnie przeprojektowane, aby uzyskać optymalne rozwiązanie, które usprawni korzystanie z Twojej strony mobilnej.
Są to badania, które pomogą Ci zaobserwować, jak Twój klient zachowuje się na urządzeniu mobilnym (tzw. tapnięcia, scrollowanie itd.). Na podstawie zachowań realnych użytkowników powstaje mapa pokazująca obszary odwiedzane najczęściej (kolor źółty/biały) oraz miejsca, do których nikt nie dociera (kolor niebieski, czarny). Badania takie sprawdzają efektywność i budowę strony internetowej – jeżeli kluczowe elementy strony znajdują się w ‘niebieskich’ obszarach, możesz podejrzewać, jakie elementy należy przeprojektować. Pomogą Ci w tym takie programy, jak: CrazyEgg, HotJar, Screenlab, Ptengine. Rysunek 2. Mapa kliknięć użytkowników i mapa ciepła scrollowania na stronie mobilnej
Pozwalają nam sprawdzać hipotezy dotyczące konkretnych elementów znajdujących się na stronie zarówno desktopowej, jak i mobilnej. Proces badawczy jest prosty:
Rysunek 3. Schemat etapów testów A/B Porady dotyczące stosowania testów A/B:
Jest to badanie wykonywane za pomocą eye-trackera, które bada postrzeganie wzrokowe interfejsu. Dzięki niemu możesz dowiedzieć się nie tylko, gdzie patrzy Twój użytkownik, ale także w jakiej kolejności i na jak długo jego wzrok skupia się na poszczególnych elementach. Niestety, badania takie są drogie i wymagają posiadania lub wynajmu specjalistycznego eye-trackera. Wyniki badań są niepodważalne i warte swojej ceny.
Badanie polega na testowaniu strony mobilnej przez użytkowników na podstawie wcześniej opracowanego scenariusza. Znając swój produkt oraz kontekst użycia, możesz bezbłędnie określić, jakie będą podstawowe zadania Twojego klienta na stronie mobilnej i w prosty sposób je przetestować. Obserwacja zachowania kliku osób ujawni Ci istotne problemy, z jakimi borykają się Twoi użytkownicy. Warto zaopatrzyć się w oprogramowanie i sprzęt, które nagra badanie. Do badań mobilnych można wykorzystać małą, przymocowaną do komórki kamerę. Może to też być kamera HD Ziggi firmy IPEVO na specjalnym statywie, która nie ogranicza ruchów badanego.
WSKAZÓWKA: Zbadaj mapami ciepła lub testami A/B swoją stronę – większość programów posiada wersje testowe, dzięki którym możesz bez problemu sprawdzić, jak to działa. Sprawdź, jakie to proste!
Zawsze zaczynaj optymalizację od określenia swoich celów biznesowych oraz ich KPI. Zastanów się i przeanalizuj, czy obecna strona mobilna pomaga spełnić wszystkie te cele. Postaw odpowiednie hipotezy i zastanów się, jak można je zbadać najefektywniej. Zawsze pamiętaj, że zadowolenie użytkowników to Twój zysk – usatysfakcjonowani klienci z chęcią wrócą na stronę, która jest przyjazna i prosta w użyciu. Nie zgaduj więc i zacznij testy!
Autorzy:
Robert Stolarczyk
Prezes Zarządu
Prelegent na takich eventach, jak BOSS Festiwal, Start UP Sprint, E-biznes Festiwal czy Mobile Trends Conference. Prezes Spółki PromoTraffic należącej do PromoHoldingu, która specjalizuje się w zwiększaniu sprzedaży oraz kreowaniu wizerunku w Internecie m.in. dla takich firm, jak Comarch, ABC Data, InPost, ZIKO, Athlon, Plantwear czy Bioderma.
Maciej Zacharewicz
SEO Manager & Web Analyst
W branży e-marketingu od 2009 r. Ekspert w dziedzinie Search Engine Optimization, obecnie piastujący pozycję managera SEO i analityka w spółce PromoTraffic. Od trzech lat certyfikowany przez Google specjalista w dziedzinach Google Analytics oraz Google AdWords.
Paulina Strejczek-Jaźwińska
UX Specialist & Web Analyst
Certyfikowana specjalistka Google Analytics. Na co dzień analizuje dane zgromadzone w Google Analytics oraz zajmuje się szeroko rozumianym doradztwem związanym z UX stron internetowych oraz mobilnych. Stoi po stronie użytkownika, który jest kluczowym elementem w internetowej układance.
Artykuł ukazał się nakładem magazynu Online Marketing Polska. Dziękujemy za możliwość publikacji tekstu na naszym blogu.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.