Z tego artykułu dowiesz się:
Jako właściciel lokalnej firmy musisz zadbać o ciągły napływ potencjalnych klientów, aby zapewnić płynność finansową prowadzonej działalności i w końcowym rozrachunku odnieść sukces. Dzięki odpowiedniemu “know-how” lokalne SEO może pomóc Twojej firmie dotrzeć do tych klientów. Cały proces ma wiele wspólnego z klasycznym SEO, jednak występuje w nim kilka elementów unikalnych dla SEO lokalnego. Jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w pozycjonowaniu lokalnym, może to być trochę zniechęcające, ale w tym kompleksowym poradniku postaram się zebrać całą niezbędną wiedzę na temat lokalnego SEO i przeprowadzić Cię przez proces optymalizacji. Zapraszam do lektury.
Lokalne SEO pomaga Ci znaleźć się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, dzięki czemu klienci będą mogli łatwo Cię znaleźć. Poprawa pozycjonowania lokalnego prowadzi do wzrostu ruchu na Twojej witrynie i późniejszych konwersji, czyli działań takich jak zapisanie się na listę mailingową, kontakt telefoniczny czy sprzedaż. Jest to obszar techniczny, którego opanowanie wymaga czasu. Może być to trudnym zadaniem na początku, ale dobrą wiadomością jest to, że istnieje kilka prostych technik, których można użyć do zbudowania strategii na SEO lokalne od zera.
Istnieją trzy typy zapytań w wyszukiwarkach. Są one podzielone na kategorie według intencji.
Ważne jest, aby przeprowadzić badania dotyczące zamiaru wyszukiwania i zweryfikowania wyników wyszukiwania dla słów kluczowych, na które chciałbyś się pokazywać. Konkurencja staje się coraz większa w przypadku zapytań nawigacyjnych i transakcyjnych, ponieważ wpływają one bezpośrednio na konwersję. Aby zrozumieć rolę lokalnego SEO we własnym lejku sprzedażowym, zastanów się, jakie wyszukiwania informacyjne będą przeprowadzać ludzie w Twojej branży. Jakie pytania zazwyczaj do Ciebie kierują? Jakie problemy zazwyczaj występują? To jest właśnie górna część lejka.
Następnie zastanów się, jak Twoi klienci wnikają głębiej w Twoją branżę. Jak badają i porównują oferowane przez Ciebie rozwiązania czy produkty.
Wreszcie, gdy użytkownik znajdzie rozwiązanie swojego problemu, przeprowadzi wyszukiwanie nawigacyjne w celu znalezienia odpowiedniej firmy spełniającej jego oczekiwania. To jest właśnie dolna część lejka sprzedażowego.
Rywalizacja o pozycję w rankingu zwiększa się wraz ze schodzeniem w dół lejka sprzedażowego. Nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że 76% wyszukiwań nawigacyjnych skutkuje wizytą w sklepie tego samego dnia.
Dystans dzielący użytkownika wpisującego dane zapytanie nawigacyjne od Twojej firmy odgrywa kluczową rolę w tym, czy zajmujesz jedną z najwyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Możesz być najlepszą pizzerią w Krakowie, ale jeśli budynek konkurenta znajduje się bliżej użytkownika wpisującego daną frazę nawigacyjną, to zapewne On znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Coraz więcej użytkowników korzysta z wyników wyszukiwania typu “blisko mnie”, aby znaleźć lokalne firmy. To zjawisko stało się na tyle powszechne, że SEO-wcy zaczęli odpowiednio optymalizować strony pod tego typu zapytania.
Analiza lokalnych słów kluczowych w Google nie jest skomplikowana. W przypadku większości firm podstawowe słowa kluczowe będą oczywiste. Powiedzmy, że prowadzisz działalność zajmującą się wymianą i przyciemnianiem szyb samochodowych w Krakowie, Twoje zapytania mogą więc wyglądać następująco:
Jeśli potrzebujesz dodatkowej inspiracji dla lokalnych słów kluczowych, możesz posłużyć się kilkoma poniższymi narzędziami:
Przykładowe wyniki wyszukiwania z narzędzia Semrush:
Za pośrednictwem narzędzia Senuto można sprawdzić również to, na jakie frazy jest widoczna konkurencja, a na jakie my widoczni nie jesteśmy. Taki zabieg może nam znacząco przyspieszyć proces analizy słów kluczowych:
Korzystając z analiz zachowań klientów wyszukujących lokalnie przygotowanych przez Google, można bardzo łatwo odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto być obecnym w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Ludzie codziennie wyszukują miejsc w pobliżu, wpisując frazy nawigacyjne:
Źródło: Analiza zachowań klientów wyszukujących lokalnie
Klienci wyszukują na różnych urządzeniach informacje dotyczące bliskiego otoczenia. Czterech na pięciu klientów przeprowadza wyszukiwania lokalne w wyszukiwarkach. Wyszukują oni na:
Źródło: Analiza zachowań klientów wyszukujących lokalnie
Klienci szukają różnych informacji, które można uznać za lokalne:
Źródło: Analiza zachowań klientów wyszukujących lokalnie
Klienci lokalni wyszukują informację z różnych miejsc:
Źródło: Analiza zachowań klientów wyszukujących lokalnie
Większość wyszukiwań przeprowadzanych na smartfonach w drodze do sklepu lub już w jego wnętrzu ma na celu znalezienie informacji lokalnych:
Źródło: Analiza zachowań klientów wyszukujących lokalnie
Wyszukiwania lokalne lepiej konwertują:
Źródło: Analiza zachowań klientów wyszukujących lokalnie
Badanie przeprowadzone przez Search Engine Land pokazuje, czego najczęściej szukają użytkownicy przy poszukiwaniu usług lokalnych z podziałem na urządzenia:
Źródło: Search Engine Land Study
Z użyciem komputerów najczęściej szukamy:
W przypadku telefonów komórkowych struktura wygląda nieco inaczej:
Wybierając nazwę domeny, powinniśmy na początku odpowiedzieć sobie na pytanie, czy będziemy działać w przyszłości tylko w jednej lokalizacji, czy może nasza aktywność w sieci będzie rozbudowywana o kilka innych miast. Przykładowo dodanie końcówki “.krakow.pl” w nazwie domeny jest dodatkowym potwierdzeniem, że lokalny producent bądź usługodawca jest mocno związany z danym regionem. Jeżeli natomiast będziemy chcieli rozbudowywać naszą działalność o kolejne miasta, to rekomendowanym rozwiązaniem będzie dodanie poszczególnych miast w katalogach (“autoszyby.pl/krakow”, “autoszyby.pl/warszawa”).
O ile w pozycjonowaniu się na frazy ogólne adres na stronie służy głównie do budowania wiarygodności witryny, tak w przypadku witryn lokalnych jest niezbędnym elementem nawigacyjnym. W tym przypadku rekomendowałbym dodanie adresu i danych kontaktowych w stopce i zakładce “Kontakt”.
Google Moja Firma to bezpłatne i łatwe w użyciu narzędzie dla firm do zarządzania swoją obecnością w wyszukiwarce i na Mapach Google.
Według agencji SEO Moz, posiadanie konta Google Moja Firma jest jednym z głównych czynników rankingowych zarówno dla lokalnych stron, jak i pozostałych serwisów.
Źródło: Local Search Engine Factors
Zakładając konto w Google Moja Firma, niezbędne będzie uzupełnienie kilku poniższych punktów:
Źródło: Apple Maps Connect
Dlaczego mam zakładać mapy Apple? Czy Google Moja Firma nie wystarcza? Apple iOS obsługuje ogromną liczbę urządzeń. Aktualne dane wskazują, że użycie iOS wynosi prawie 4,89%. To potencjalnie tysiące użytkowników, którzy mogą znaleźć tam Twoją firmę. Mapy Apple są łatwe do skonfigurowania, wystarczy wejść na https://mapsconnect.apple.com/ i postępować zgodnie ze wskazówkami.
W gruncie rzeczy jest to odpowiednik Google Moja Firma Binga. Czy posiadanie tam konta jest tak samo ważne? Nie, wcale nie. Bing ma jedynie 1,38% udziału w rynku polskim. Ale skoro skonfigurowanie profilu zajmie maksymalnie kilka minut, warto poświęcić na to swój czas.
Rekomenduję dodanie znaczników danych strukturalnych. To tylko fragment dodatkowego kodu, który daje Google dodatkowe informacje o Twojej witrynie i pomaga lepiej je zrozumieć. Nie musisz być webmasterem, żeby przygotować takie dane do wdrożenia na stronę. Zachęcam do skorzystania z markera danych strukturalnych dostępnego pod linkiem.
Źródło: Markup Helper
Wystarczy zaznaczyć pole wyboru “Local Businesses”, wkleić adres URL strony i rozpocząć tagowanie przyciskiem “Start tagging”.
W tym przypadku zalecam optymalizację znacznika meta title. Polecam skorzystanie z naszego poradnika i zapoznanie się z 8 wskazówkami optymalizacji znacznika meta title pod kątem SEO.
Niezbędne będzie stworzenie również odpowiednich znaczników meta description, które będą miały charakter reklamowy, zachęcający użytkownika do odwiedzenia naszej witryny. Dla wyróżnienia naszych wyników wyszukiwania zalecam dodanie słowa kluczowego do znacznika meta description, jak i znaczników get emoji.
Dobrą praktyką jest również dodanie słowa kluczowego w nagłówkach hx, jak i adresach URL.
Co oznacza skrót NAP? Pod tym terminem kryje się nazwa firmy, adres i numer telefonu. To nic innego jak wizytówka Twojej firmy. Google to nie jest jedyne miejsce, w którym ludzie szukają firm. Przeszukują oni również lokalne serwisy lub katalogi stron internetowych.
Dlaczego warto założyć wizytówkę NAP?
Przykłady serwisów z wizytówkami NAP:
Źródło: ahrefs.com
Korzystając z możliwości, jakie daje nam narzędzie Ahrefs, możemy porównać sobie profil linków z konkurencją i uzyskać informację, z jakich portali powinniśmy pozyskać dodatkowe linki, żeby dogonić konkurencję. Jeżeli nie będzie możliwości pozyskania linków z tych portali, to za pośrednictwem tego narzędzia możemy zbadać ich jakość i pozyskać linki z innych tematycznie powiązanych portali podobnej jakości.
Badania pokazują, że 58% konsumentów korzysta z wyszukiwania głosowego w celu znalezienia informacji o lokalnej firmie. Twoje lokalne SEO powinna uwzględniać tę zmianę w zachowaniu użytkowników, a jednym ze sposobów na to jest kierowanie na słowa kluczowe typu long tail i frazy oparte na pytaniach.
Jednym z celów, jakie stawia sobie SEO lokalne, jest zwiększenie jakości ruchu pozyskiwanego na stronę, a media społecznościowe mogą być jednym z najlepszych środków do jego osiągnięcia. Obecnie media społecznościowe są bardzo popularne wśród Twoich potencjalnych klientów, więc powinieneś inwestować w ich prowadzenie odpowiednio dużo czasu. Zalecam obecność na kilku platformach społecznościowych typu Facebook, Twitter, Instagram, ponieważ nawyki użytkowników mogą szybko się zmieniać, co może powodować migrację Twoich potencjalnych klientów na inne platformy, a w ostatecznym rozrachunku do konkurencji.
Wyszukiwarki uwielbiają promować wyniki wyszukiwania produktów/usług z lepszymi opiniami z jednego prostego powodu – konsumenci chętniej wybierają produkty/usługi z lepszymi opiniami. Z badania BrightLocal wynika, że 47% konsumentów wybrało firmę, ponieważ miała ona pozytywne recenzje. Warto więc na ten obszar zwrócić uwagę. Zalecam również odpowiadanie na negatywne opinie – budzi to zaufanie w oczach potencjalnego klienta i może przyczynić się do podjęcia decyzji zakupowej.
Rosnąca obecnie grupa użytkowników mobilnych codziennie szuka lokalnych firm, dlatego warto zadbać o responsywność strony internetowej. Warto tworzyć witryny, w których wyświetlacz dostosowuje się do dowolnego rozmiaru ekranu lub urządzenia, zapewniając użytkownikowi płynne działanie. Jeśli nie masz pewności, że Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana, możesz skorzystać z testu optymalizacji mobilnej od Google.
Blog firmowy pozwala budować świadomość marki. Odpowiadając na potencjalne pytania naszych klientów, umożliwia również lepszą prezentację firmy w oczach klienta. Google promuje serwisy dostarczające duże ilości wartościowego contentu na stronę. Nowe treści to większa szansa na pokazywanie się na więcej fraz kluczowych. A więcej fraz kluczowych to więcej użytkowników na stronie. Więcej użytkowników na stronie to natomiast więcej klientów.
Budując swoją markę w sieci, powinieneś posiadać przynajmniej elementarną wiedzę z tego zakresu. Jeżeli praktykowałeś podobne działania już wcześniej, prawdopodobnie wiesz, jakich działań unikać. Nie oznacza to jednak, że nic Cię nie zaskoczy, bo konkurencja nie śpi. Wiele firm dostrzegając potencjał lokalnych działań SEO, bez ustalenia planu próbuje działać i zaistnieć w sieci. Tak naprawdę każde działania promocyjne powinny mieć dobrze ustaloną strategię, a każda strategia powinna być poprzedzona wyznaczeniem celu. Kolejne błędy to na przykład brak spójnych danych kontaktowych na wizytówce NAP i stronie internetowej. Często spotykane jest również niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych lub brak wizytówki na mapach Google.
Pozycjonowanie lokalne nie sprawdzi się w przypadku każdego biznesu. Mam tutaj na myśli głównie sklepy internetowe. Nie każdy sklep online oferuje możliwość odbioru osobistego, a jedyną formą dostarczenia towaru jest wysyłka kurierska. Jeśli prowadzisz sklep narciarski, nie ma sensu pokazywania się na frazę “Buty narciarskie Warszawa”, ponieważ dostawa obejmuje całą Polskę. W takim przypadku nie rekomendujemy pozycjonowania się w google na frazy lokalne.
Wielkie dzięki za przeczytanie mojego dość obszernego artykułu na temat pozycjonowania lokalnego. Zdaję sobie sprawę, że SEO lokalne jest specyficzną, ale również wymagającą formą promocji firmy. Często wymaga zaangażowania zarówno specjalistów SEO jak i działań bezpośrednich takich jak np: zrobienie zdjęć do wizytówki w Google Moja Firma, czy odpowiadania na opinie klientów. Nie mniej jednak mam nadzieję, że wiedza zawarta w tym artykule pomogła Ci zacząć swoją przygodę z SEO lokalnym bądź utrwalić/usystematyzować obecnie posiadaną.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.