Przeprowadzenie audytu marketing automation to priorytetowe działanie, dzięki któremu analizujemy poprawność działań marketingowych i realizację celów biznesowych. W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić uwagę wprowadzając automatyzację do swojego biznesu i na jakich działaniach powinna opierać się Twoja strategia marketingowa, aby system był efektywny.
Audyt marketingowy rozpocznij od weryfikacji jakości bazy. Sprawdź dynamikę przyrostu kontaktów z uwzględnieniem statusu zapisu na listę mailingową: zapisani, wypisani, błędne oraz ilość nowych kontaktów. Weryfikacja % wzrostu kontaktów nowych i zapisanych pomoże w obliczeniu wartości kontaktu w bazie i estymacji zapotrzebowania nowych kontaktów do realizacji celów i zwiększeniu przychodu.
Weryfikacja poprawności adresów mailowych w bazie wpływa na reputację domeny wysyłkowej i zwiększa dostarczalność maili. Jeśli nie posiadasz narzędzi, które chronią strony przed spamem i botami np. reCAPTCHA, powinieneś poddać analizie swoją bazę kontaktów np. za pomocą narzędzi Mailfloss lub Bouncer.
Weź pod lupę segmentacje bazy.
Sprawdź, czy reguły segmentujące działają prawidłowo, w zależności od segmentowanych danych – wizyty, zakupy. Przetestuj integrację lub sprawdź xml, na którym często opierają się automatyczne reguły segmentujące po np. zakupie produktu/marki. Segmentacja powinna opierać się na aktywności kontaktów pod względem otwieralności maili, wizyt oraz zakupów, dzięki czemu sprawdzisz zaangażowanie klientów i dostosujesz komunikację do każdej grupy. Jeżeli w bazie przeważa ilość kontaktów nieaktywnych lub jednorazowych, powinieneś skupić się na działaniach remarketingowych. Za pomocą jednej kampanii można reaktywować około 3-5% bazy*. Pamiętaj, że dotarcie do konkretnych grup odbiorców nie musi odbywać się tylko jednym kanałem. Rozwijaj swój marketing, wykorzystując możliwości integracji z innymi usługami np. media społecznościowe lub Google Ads i targetuj odpowiednio reklamy.
Dbaj o aktualizację danych na temat klientów.
Dzięki danym budujesz persony i na ich podstawie powinieneś dostosować swoją komunikację na określonym etapie podróży klienta. Ze statystyk Neila Patela wynika, że w skali roku 18% wszystkich numerów telefonów oraz 25-33% adresów e-mail dezaktualizuje się każdego roku, dlatego strategia marketingowa powinna zawierać działania pozyskujące aktualne informacje na temat klientów.
Weź pod uwagę wskaźniki OR oraz CTR, a także ilość wypisów z listy mailingowej za pomocą poszczególnych maili. Monitoruj zmiany, aby móc zareagować jak najszybciej w momencie spadku konwersji. Sprawdź autoryzację swojej domeny, czy prawidłowo zostały skonfigurowane wpisy spf i dkim, możesz to zrobić za pomocą narzędzi dostępnych w sieci np. mail-tester. Ilość odbić w mailach nie powinna przekraczać 10%, aby utrzymać reputację domeny wysyłkowej*. Maile masowe mogą osiągać średnio 10% OR i ponad 1% CTR*, w zależności od ilości wysyłanych wiadomości, jakości bazy i contentu w mailach.
Spadek wskaźników OR i CTR, świadczy o tym, że musisz zmienić komunikację z klientami. Zweryfikuj szablon maila – wiadomość powinna być dopasowana do wymagań filtrów pocztowych pod kątem spamu ze względu na ilość tekstu oraz wagę wiadomości. Upewnij się, że segmentujesz odbiorców pod kątem ich zainteresowań lub aktywności i prowadzisz marketing na podstawie tych danych. Komunikacja powinna być systematyczna i prowadzona w najbardziej aktywnym czasie klientów. Aby to sprawdzić, zastosuj testy AB i monitoruj poszczególne wskaźniki. Pozwoli to na zwiększenie dostarczalności maili.
Audyt powinien obejmować również weryfikację maili automatycznych.
Automatyzacje konwertują lepiej od maili masowych. Średni OR może osiągnąć 50% CTR około 20%*. Monitorowanie efektywności automatyzacji pozwala zareagować na czas w przypadku, gdy np. maile do klientów przestaną wysyłać się za pomocą automatycznych scenariuszy lub następuje ich drastyczny spadek. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzić automatyzacje – ustawienia automatycznych scenariuszy w systemie i poprawność integracji oraz xml, ponieważ przyczyna może leżeć w problemach technicznych w przesyłaniu zdarzeń zewnętrznych typu koszyk/zakup lub statusów subskrypcji, w zależności jaki scenariusz ma dana reguła.
Załóżmy, że kontakt ma status wypisany. Wówczas, gdy system posiada ustawienia, przez które nie wysyła maili do takich kontaktów, to mimo, iż kontakt spełnił odpowiednie warunki, nie otrzyma wiadomości. W przypadku problemu z przesyłaniem zakupów lub koszyków strona jest źle zintegrowana i scenariusze nie uruchomią się, gdyż nie ma triggera, który wyzwala działanie. Podobnie z xml: gdy w feed produktowy nie aktualizuje się, może nie zawierać produktów, których dotyczy działanie scenariusza.
Sprawdź, czy zadbałeś o komunikację w najważniejszych obszarach na ścieżce zakupowej klienta i wdrożyłeś maile z rekomendacjami po zakupie, wizycie lub po zapisie do listy mailingowej. Strategia marketingowa powinna obejmować działania na każdym etapie w lejku zakupowym. Zwróć uwagę na content marketing w mailach. Upewnij się, czy dostarczasz odpowiednią ofertę – speronalizowane rekomendacje produktowe swoim klientom, skutecznie skłaniające do zakupów i są obowiązkowym elementem w wiadomości.
Weryfikuj dashboardy analityczne w systemie marketing automation oraz dane w Google Analytics.
Audyt powinien uwzględniać dane historyczne. Analizuj statystyki pod względem konwersji poszczególnych kampanii oraz zestawień tygodniowych/miesięcznych. To one pokażą, czy usługa się opłaca i napędza biznes, czy może Twoja strategia marketingowa wymaga zmian. Monitorowanie przychodów wygenerowanych przez system, biorąc pod uwagę koszt systemu i jego obsługi, pozwoli kontrolować ROI i skalować budżet pod kątem zainwestowania w dodatkowe kampanie lub moduły systemu.
Upewnij się, że narzędzia, które wykorzystujesz do generowania leadów, działają poprawnie. Przetestuj moment i miejsce wyświetlania. Sprawdź, czy nie kolidują z innymi elementami na stronie, zniechęcając do zapisu na newsletter. Warto prowadzić testy AB formularzy, aby ustalić, gdzie mogą najlepiej konwertować na stronie internetowej. Skontroluj integrację formularzy – czy po zapisie kontakt ma prawidłowy status w systemie, ścieżka zapisu jest jasna dla klienta i nie występują po drodze techniczne problemy np.: z zapisem maila lub potwierdzeniem.
Monitoruj konwersję formularzy, sprawdzaj różne opcje zachęcające do zapisu typu gate content – nagroda za zapis, która najbardziej zachęca użytkownika. Kampanie lead generation łącz z innymi kanałami, reklamując zapis do newslettera lub integrując formularze zapisu z np. Facebooka z systemem. Uwzględnij inne kanały komunikacji z klientem poza e-mail i wprowadź omnichannel marketing, wykorzystując np. push oraz sms. Utwórz specjalne formularze zapisu na powiadomienia push oraz dodaj pole zapisu numer telefonu do formularzy kontaktowych.
Audyt marketingowy powinien zawierać analizę konkurencji. Zrób przegląd strony oraz kampanii prowadzonych przez konkurencję. Zapisz się do newslettera i sprawdź, w jaki sposób konkurencja wykorzystuje marketing automation. Dzięki przeprowadzaniu takiego researchu, dowiesz się, jakie działania możesz wprowadzić u siebie i czego nie ma konkurencja, a co może stać się Twoją przewagą.
Jeżeli Twoje działania w systemie są nieefektywne lub chcesz sprawdzić możliwości zwiększenia konwersji systemu, to chętnie podejmiemy się wyzwania. Skontaktuj się z nami, a przeprowadzimy audyt marketingowy, przygotujemy ofertę i zaproponujemy strategię marketing automation dopasowaną do Twojej branży, która pomoże efektywnie zautomatyzować Twój biznes.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.