Home Blog 17 ekspertów z branży podsumowuje 2019 rok i omawia nadchodzące trendy w digital marketingu

17 ekspertów z branży podsumowuje 2019 rok i omawia nadchodzące trendy w digital marketingu

Czas czytania : 21 min
27 marca 2020

Poniżej prezentujemy opinie przedstawicieli branży e-marketingu na temat głównych tendencji w marketingu online, które zdominowały 2019 rok oraz ich przewidywania, co może się zmienić w ciągu nadchodzących 12 miesięcy. 

Tomasz Orzechowski, CEO 365Agencja

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Dynamiczny rozwój digital jeszcze przyspieszy. W palecie trendów na rok 2020 wymieniłbym smart bidding w Google Ads, hiperaktywny content w content marketingu, mega appki w obszarze aplikacji (takie jak WeChat), VR/AR oraz wyszukiwanie głosowe.

Najlepszy event branżowy roku

InfoShare.pl jeśli miałbym wybrać z dużych wydarzeń konferencyjnych, z mniejszych i rozwijających się obiecująca jest seria eventów XpertsPM. 

Największa niespodzianka

Kursy edukacyjne i ich zawrotna popularność, w szczególności mój faworyt – kurs http://kursuxui.pl/. Niespodzianką jest też prawdziwe zaangażowanie i chęć ludzi do pozyskania wartościowej wiedzy od prawdziwych ekspertów. 

Największe rozczarowanie

Niska świadomość roli strategii marketingowej w biznesie, wiele firm po prostu jej nie ma. Nie dysponują badaniami, analizą rynku, realizują biznes na ślepo, zamiast oprzeć go na danych. Dlatego w ten obszar angażuję się mocno, starając się pomóc przedsiębiorcom w tym zakresie.  

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

„A co gdyby…?”

Łukasz Wołek, CEO Abanana

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

W przypadku social mediów z pewnością na popularności zyskają posty zakupowe. To naturalna kolej rzeczy, ponieważ najnowsze badania wykazały, że aż 60% użytkowników Instagrama po raz pierwszy produkt zobaczyło właśnie tam, a aż 72% dzięki temu zdecydowało się na finalny zakup. Tym samym, jeszcze bardziej wybrzmi fakt, że social media mogą sprzedawać i są niezwykle skuteczne. 

Coraz mocniej zyskiwać będą interaktywne i personalizowane treści. Wynika to z prostej przyczyny – taki content jest dużo bardziej angażujący i wyróżniający, a także jeszcze mocniej udostępniany, co w czasach zerowych zasięgów organicznych może być jednym z kluczowych składników sukcesu. To wszystko będzie dość mocno wykorzystywane w walce o tak zwane mikro-momenty, czyli chwile, w których korzystamy (najczęściej) ze smartfona w celu podjęcia działań doraźnych lub zaspokojenia potrzeb – zwłaszcza tych zakupowych.

Pewnego rodzaju spowolnienie może nastąpić w przypadku influencer marketingu, który z jednej strony cały czas zyskuje i poświęcane są na niego ogromne budżety, a z drugiej mamy do czynienia z fake kontami, zawyżanymi statystykami i często mniejszą stopą zwrotu z inwestycji niż oczekiwana. Tym samym zyskają narzędzia takie jak SocialAuditor.io, czy Blog49.com, które pozwolą na zweryfikowanie tego typu kampanii. 

Najlepszy event branżowy roku

I love marketing.

Największa niespodzianka

Otwartość klientów na chatboty. Dlaczego? Ponieważ do tej pory chatboty były popularne przede wszystkim w przypadku marek, których grupą docelową byli milenialsi, a komunikację charakteryzowała często luźna treść przekazu. To się zmieniło, dziś chatboty mamy praktycznie wszędzie. Pozwalają na dopełnienie formalności w bankach, aplikowanie na idealne miejsce pracy, a nawet wybór wymarzonego samochodu.

Największe rozczarowanie

Największe rozczarowanie nie dotyczy bezpośrednio digitalu, ale ta relacja jest na tyle bliska, że warto o niej wspomnieć. To brak przełomu w technologiach wykorzystywanych przy tworzeniu smartfonów. Oczywiście możemy powiedzieć, że przecież pojawiły się składane telefony jak Samsung Fold czy Motorola Razr, ale po pierwsze ich cena jest zabójcza, a po drugie w samych urządzeniach zbyt wiele się nie zmieniło. Można mówić wręcz o stagnacji. Chyba że zadowalają Was szerokokątne obiektywy w najnowszych telefonach z Cupertino.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa 

#SnickersGate. Koncern Mars Wrigley, odpowiedzialny za produkcję tak znanych batonów jak Mars, Snickers czy Bounty, przeniósł kampanię „Głodny nie jesteś z sobą” z TV i digitalu do offline’u.

Ta – dzięki klientom – wróciła do Internetu, gdzie też finalnie znalazło się wyjaśnienie całej sytuacji. W czym rzecz? We Francji na sklepowe półki trafiły batony, które mimo opakowania Snickersa, w środku skrywały batonik Bounty. Tylko w przeciągu kilku dni sieć została zalana zdjęciami takich batonów z oznaczeniem #SnickersGate. Błąd w produkcji? Tak! Ponieważ głodny nie jesteś sobą.

https://www.youtube.com/watch?v=cQVSrdw7wvw

Bartosz Majewski, CEO&CoFounder, Casbeg

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Budżety nadal będą płynąć w kierunku ekosystemów Google, Facebooka. Influencerzy będą nadal trzymać się mocno, choć najlepsi będą obudowywać się coraz większą ilością produktów i biznesów, uniezależniając się od przychodów z reklam, partnerstw i sponsoringów. 

Zasięgowo dalej zyskiwał będzie TikTok a w B2B linkedin (co pozwoli biznesom różnego rodzaju linkedin-coachów jeszcze trochę pociągnąć).

Najlepszy event branżowy roku

Od wielu lat infoshare oraz internetbeta (ale nie byłem na ILoveMarketing, więc być może to jest trzeci, który warto byłoby wymienić).

Największa niespodzianka

Wzrost Polskiego PKB, uszczelnienie budżetu Państwa, decyzja facebooka w sprawie Brand24, wyniki Orlenu

Największe rozczarowanie

Nuda, marność i amatorka w prowadzeniu kampanii wyborczych do parlamentu i europarlamentu. Partia polityczna Roberta Gwiazdowskiego.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa 

Najlepszą kampanią okazał się design CyberTrucka Tesli, który wygenerował niespodziewanie 250.000 preorederów oraz ogromne ilości earned media w ciągu mniej niż miesiąca od prezentacji Elona Muska. Równie dużym sukcesem jest uruchomienie Disney+, który zanotował 10 milionów subskrybentów w dniu premiery i stanowi pierwszy przykład firmy “starej ekonomii”, która oddaje ciosy w kierunku digitalowych konkurentów.  

Bartosz Pinkowski, Coconut Agency, Członek Zarządu / Współwłaściciel

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

W 2020 roku media społecznościowe nadal będą zyskiwać na popularności, jednak czołówka portali może ulec zmianie. Facebook i YouTube, czyli giganty, już nie mają możliwości znacznego wzrostu popularności, będą raczej walczyły o utrzymanie obecnej pozycji. Coraz więcej osób będzie przekonywać się do LinkedIna – portal ten będzie zyskiwać na popularności wraz z rozwojem kolejnych funkcjonalności. Na pewno trzeba przyglądać się nowościom takim jak Tik Tok – zbudowanie pozycji na wczesnym etapie rozwoju nowej platformy, może zaprocentować w przyszłości.

Czeka nas na pewno również dalszy rozwój komunikatorów takich jak Messenger i WhatsApp.

Najlepszy event branżowy roku 

Targi eHandlu.

Największa niespodzianka 

Największą niespodzianką był dynamiczny rozwój platformy LinkedIn. LinkedIn uznawany za portal, w którym możesz stworzyć swoje internetowe CV, przekształcił się w medium społecznościowe z prawdziwego zdarzenia. Przedsiębiorcy, marketerzy i handlowcy dostrzegli w nim potencjał social sellingu. Znacznie większe zasięgi organiczne niż na Facebooku, stosunkowo proste budowanie sieci nawet 30 tysięcy kontaktów, możliwość napisania do osoby na konkretnym stanowisku z konkretnej firmy to tylko kilka z wyjątkowych funkcji LinkedIna.

Wprowadzane są nowe możliwości, takie jak zapraszanie sieci kontaktów do obserwowania profilu firmowego czy tworzenie wydarzeń na LinkedIn. Takie działania tylko potwierdzają, że portal nadal będzie się rozwijał.

Największe rozczarowanie 

Największym rozczarowaniem było wprowadzenie przez Facebooka nowej polityki dotyczącej Messengera. Od 15 stycznia 2020 roku zablokowana zostanie możliwość wysyłki wiadomości do subskrybentów bazy messengerowej poza oknem 24-godzinnym. Automatyczne lejki marketingowo-sprzedażowe w Messengerze miały wyprzeć lejki mailingowe, jednak po informacji Facebooka okazało się, że pełna automatyzacja w Messengerze nie będzie możliwa.

W wyniku tej decyzji, narzędzia do budowy chatbotów, takie jak Manychat, rozbudowują swoją ofertę o wykorzystanie wysyłki maili i SMSów. 

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa 

Bardzo ciekawymi kampaniami reklamowymi zaprezentowało się w tym roku OLX. Czerwcowa kampania „A co gdyby?” złożona z materiałów wideo została wielokrotnie udostępniana i oglądana przez internautów. Ciekawa jest również świeża, grudniowa kampania „Nakarm psa z OLX”. Mnóstwo osób dzieli się akcją, aby wesprzeć psy w schroniskach. Użytkownika nic to nie kosztuje, a szczytny cel jest dość modny.

Warunkiem pomocy zwierzętom w schroniskach, jest instalacja aplikacji OLX, co pozwala portalowi osiągać marketingowe cele relatywnie niedużym nakładem i buduje silnie pozytywny wizerunek.

Anna Konopa, SETUP.PL

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Zyskają technologie łatwo skalowalne, które interpretują i optymalizują procesy, sprzedaż i zyski w organizacjach. Technologie typu omichannel, związane z obsługą klienta.

Najlepszy event branżowy roku

e-Marketing -> I love marketing. e-commerce -> BEOMNI – konferencja o sprzedaży na marketplace’ch wg strategii Omnichannel.

Największa niespodzianka

Marketplace’y, to wspólny mianownik kanałów B2C i B2B.

Największe rozczarowanie

Dystrybucja najbardziej niebezpieczny kanał w rozwoju sprzedaży online.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Nie mam pojęcia.

Grzegorz Miłkowski, CEO ContentHouse

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

2020 rok będzie rokiem chatbotów. W mijających 12 miesiącach widać było już dynamiczny rozwój tego narzędzia, więc kolejny rok będzie czasem, kiedy chatboty na stałe zadomowią się w ekosystemie marketingu. Dodatkowo dalsze pogłębianie integracji contentu i automatyzacji, co jest obecnie obowiązkowym punktem programu dla firm, które chcą efektywnie inwestować w content marketing. Myślę też, że technologie AR i VR będą częściej wykorzystywane w content marketingu, gdyż bariera wejścia do świata rozszerzonej reklamy jest coraz niższa. 

Podsumowując jednym zdaniem: na popularności zyska automatyzacja i nowe technologie ekspozycji contentu. 

Co straci? Na znaczeniu stracą firmy i marketerzy, którzy nie mierzą efektywności i zwrotu z inwestycji w marketing. 

Najlepszy event branżowy roku

Muszę wymienić trzy, bo nie potrafię wybrać 🙂 Forum IAB, InternetBeta, Filmteractive.

Największa niespodzianka

Była to spodziewana niespodzianka (jeżeli można o czymś tak powiedzieć), ale najbardziej zaskoczyła mnie skala wzrostu w tym przypadku. Mam na myśli wzrost popularności TikToka w Polsce i na świecie. Wszyscy się spodziewali tego, że ten serwis w pewnym momencie “wystrzeli”, ale nie sądziłem, że aż tak szybko i w takiej skali. 

Największe rozczarowanie 

Ten rok nie obfitował w rozczarowania, więc na siłę nie chcę nic wskazywać 🙂 

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Bardzo podobała mi się kampania “Do black” zrealizowana przez szwedzką firmę Doconomy (więcej informacji: https://adage.com/article/special-report-cannes-lions/credit-card-limits-carbon-emissions-winner-cannes-lions-creative-ecommerce-grand-prix/2179156). Kampania została nagrodzona podczas Cannes Lions w kategorii ecommerce. 

Paweł Sala, CEO FreshMail

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Osobiście jestem bardzo ciekawy, co przyniesie 2020 rok w wykorzystaniu szeroko rozumianego AI w digital marketingu. Z jednej strony możliwości, jakie daje obecnie uczenie maszynowe i to jak może to mądrze wykorzystać Marketer, jest niezwykłe. Jako że na co dzień żyje z email marketingu – świetnym przykładem wykorzystania ww. technologi są zabezpieczenia antyspamowe. Od kilku lat Gmail wykorzystuje uczenie maszynowe do określania, które maile powinny trafiać do skrzynek jego odbiorców. Doszedł w tym do takiej wprawy, że obecnie ta sama kampania email marketingowa może u jednego odbiorcy bez przeszkód trafić do inboxa, a u drugiego do spamu. W 2019 roku Gmail poszedł o krok dalej, wykorzystując te same algorytmy do określania, który newsletter dany odbiorca chce najprawdopodobniej przeczytać. Gmail odpowiednio pozycjonuje taką wiadomość na samej górze ekranu telefonu. Funkcja ta działa obecnie na skrzynkach gmail.com sprawdzanych za pomocą aplikacji mobilnych od Gmaila. W 2020 roku z pewnością Gmail będzie dalej rozwija tę technologię. 

Ponadto Gmail wprowadził Gmail Promotions Annotation (https://freshmail.pl/pomoc-i-wiedza/pomoc/kampanie-mailowe/ustawienia-zaawansowane/jak-wlaczyc-funkcje-gmail-promotions-annotation/), które mają zwiększyć konwersję w zakresie email marketingu. Funkcje te także dostępne są dla wszystkich nadawców. Jednak efekty tak wysłanych kampanii będą widoczne tylko na kontach odbiorców, którzy uprzednio wykazali się odpowiednim zaangażowaniem w relacjach z uprzednimi mailami danego marketera. Oczywiście o tym wszystkim zadecyduje algorytm. W 2020 roku Gmail ma zwiększyć dostępność ww. rozwiązań również dla klientów przeglądarkowych. Do tego ma pojawić się także możliwość robienia zakupów z poziomu widoku inboxa, a nie dopiero po otwarciu maila. Tak więc zapowiada się ciekawy rok w tym zakresie. Z pewnością także polscy dostawcy skrzynek pocztowych zaczną mocno inspirować się ww. rozwiązaniami. 

Dwa lata temu Gmail po raz pierwszy pokazał wykorzystanie technologi AMP w mailach (https://freshmail.pl/blog/8-swietnych-funkcji-gmaila-ktore-ulatwia-ci-codzienna-prace/). Case zaprezentowane na konferencji były niesamowite – użytkownik nie opuszczając klienta pocztowego, mógł przeglądać np. kilka zdjęć produktu. Póki co jednak, poza kilkoma przykładami wdrożeń nie widać, aby to rozwiązanie zyskiwało na popularności. Być może gdy dokumentacja stanie się dużo bardziej otwarta, pojawi się szansa, że marketerzy zainteresują się bardziej tematem. Natomiast na ten moment, nie czuję, aby rok 2020 w Polsce w tym temacie przyniósł spektakularne zmiany, a szkoda.

Najlepszy event branżowy roku

Trudno podać jeden – uważam, że powinny tu być kategorie, i tak:
Jeśli chodzi o event – konferencja specjalistyczna- to Mail My Day (choć mogę być nieco nieobiektywny jako współorganizator).
Jeśli chodzi o szeroki zakres tematyczny świata technologi i marketingu – to Infoshare.
Jeśli chodzi o networking i inspirację wykraczającą poza technologie i marketing – to zdecydowanie InternetBeta.

Największa niespodzianka 

Zauważenie przez marketerów TIK-TOKa. Choć osobiście nie widziałem jeszcze dobrego wykorzystania tego kanału w komunikacji marketingowej, to sam fakt, że  marketerzy skupiają się na dotarciu do najmłodszych internautów przez TIK-TOKa, budzi moje wielkie zainteresowanie. Tym bardziej, jeśli popatrzymy w badania GETHERO, z których wynika, że 90% użytkowników polskiego TIK-TOKa, to osoby poniżej 18 roku życia. Osobiście bardzo ciekawi mnie, jak marketerzy wykorzystają ten kanał komunikacji w 2020 roku.

Największe rozczarowanie

Wykorzystywanie influencer marketingu, które sprowadza się do wrzucenia kolejnej fotki i bardziej przypomina spamowanie feed’a, niż kreatywne budowanie współpracy z influecerem. Oczywiście istnieją pewne wyjątki od tej reguły. Niestety więcej widać tych złych przykładów niż dobrych.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Osobiście jestem oczarowany kampanią „A co gdyby?” przygotowaną dla OLX. Marce udało się upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu. Z jednej strony zwrócić uwagę na najgorsze zachowania w sieci i je piętnować w sposób niespotykany do tej pory, odwołując się do wewnętrznego ja odbiorcy. Z drugiej strony pokazać siebie jako markę, której zależy i ma spójne wartości, które promuje. Słowem – świetna kampania – powinno być takich więcej. 

Michał Bąk, Founder Marketing i Biznes

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Na pewno, w najbliższych latach, będzie zyskiwał podcast. W tej chwili w Stanach, jest już jednym z kluczowych rodzajów medium, w Polsce będzie systematycznie budował coraz większy zasięg i zaangażowanie. Drugim trendem będzie na pewno video, coraz więcej platform wspiera treści video. Natomiast powoli przewiduje, że treści pisane będą traciły na znaczeniu. Na pewno nie będzie to gwałtowny spadek, ale powolne wytrącanie prędkości. Oczywiście ci, którzy są najlepsi w treściach pisanych, nadal będą mieli swoje audytorium, ale dużo trudniej będzie wejść nowym firmom w tworzenia bloga i strategii opartej o content marketing pisany.

Najlepszy event branżowy roku

Zdecydowanie Founders Mind, ale mogę nie być obiektywny 😉

Największa niespodzianka 

Dla mnie największą niespodzianką jest to, w jaki sposób marketing robi Just Join IT i Rocket Jobs. Radzę obserwować wszystkim te jobboardy, bo komunikacja oparta o memy i real time marketing w Polsce nigdy nie była tak dobrze zaadaptowana jak w przypadku tych firm.

Największe rozczarowanie

Ciężko mi mówić o rozczarowaniach, bo musiałbym wytknąć paluszkiem któregoś z kolegów z branży. Na pewno było kilka rzeczy w marketingu cyfrowym, które nie wyszły 🙂

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Król Dev – dla mnie epicki real time marketing Just Join IT. Polecam wygooglać, jeżeli ktoś przeoczył. Bardzo mi się podobają te gry słowne używane przez JJIT. 

Marek Srębowaty, E-commerce Consulting – właściciel 

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Na pewno na mocy będzie przybierać personalizacja przekazu. Mniej popularne staną się reklamy banerowe w różnych miejscach emisji rozliczane w modelu CPC, a w szczególności CPM. Zyskają oczywiście biznesy z największymi zasięgami, które mają szanse pracować na Big Dacie z prawdziwego zdarzenia. Tutaj reklamy oparte na profilach kontekstowo- behawioralnych będą najskuteczniejsze.

Najlepszy event branżowy roku

Nie będę oryginalny. Stawiam na Targi E-handlu. Ciekawe prelekcje to jedno, niemniej widać jak ten event ewoluuje, patrząc przez pryzmat wystawców oraz usług, które dynamicznie się zmieniają. Każda wizyta przynosi wnioski i otwiera przed przedsiębiorcami nowe możliwości, jeśli chodzi o rozwój biznesu w kraju i za granicą.

Największa niespodzianka 

E-commerce to ciągłe zmiany i niespotykana w innych branżach dynamika rozwoju 😉 także niespodzianki są codziennością. Myślę, że tutaj możemy być zaskoczeni jak szybko będę się rozwijać usługi oparte na AI np Czatboty które już w 2020 mogą mocno ” namieszać” w działach obsługi wielu organizacji funkcjonujących w branży e-commerce

Największe rozczarowanie

Postępująca globalna ekspansja największych marketplace. Chińczycy namieszają w przyszłym roku. Z kolei nasz rodzimy marketplace Allegro, także zmierza ku zmianie właścicieli. Rosnące prowizje powodują, że mniejszym podmiotom przestaje się opłacać handlować na tym.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

https://nowymarketing.pl/a/20154,x-kom-wystartowal-z-pierwsza-polska-kampania-w-serwisie-pornhub odlot;)

Robert Sosnowski, https://ReachABlogger.pl | CVO

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu? 

Zarówno w Polsce i na świecie widać wyraźny wzrost roli inhouse’u w e-marketingu i konieczność dostosowania się agencji do takiej ewolucji rynku. Trend ten dotyczy zarówno Polski i świata. W cenie jest współpraca ze zwinnymi, elastycznymi agencjami o silnych kompetencjach digital, ale także z freelancerami. Rynek jest w trakcie potężnej transformacji. 

Najlepszy event branżowy roku

I love Marketing i imprezy towarzyszące: I love Influencer, I love Social Media i I love Analytics. Nasza platforma do influencer marketingu https://ReachABlogger.pl była partnerem tych wydarzeń.

Największa niespodzianka 

Debiut https://AdWorldMasters.com – światowego rankingu agencji w oparciu o algorytmy AI oraz platformy umożliwiającej łączenie klientów i reklamodawców. Inicjowanie współpracy agencji i klienta może zostać zdigitalizowane tak jak w wielu innych obszarach biznesowych.

Największe rozczarowanie

Odejście z WPP sir Marina Sorella samo w sobie nie jest rozczarowaniem a konsekwencją spadku kursu akcji największego koncernu reklamowego świata. Rynek pokazał, że widzi problemy stojące przed agencjami reklamowymi skupionymi w WPP (ale problem jest szerszy). Coraz większe znaczenie będzie miał koszt usług w odniesieniu do ich jakości i relacja pomiędzy tymi wskaźnikami będzie lepiej mierzona i będzie miała wpływ na zdolność tych agencji do new businessu. Dla agencji reklamowych, które znają rynek, rozczarowująca jest jego w sumie oczywista ewolucja.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Kampania zamknięcia magazynu Twój weekend i wydania ostatniego numeru tego czasopisma dla panów o zupełnie innej treści. Empowering women zamiast uprzedmiotowienia kobiet przez erotyzm – piękny pomysł.

Case Study Moje Wypieki

Mateusz Czech, czechu.pl

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Co zyska? Zdecydowanie rozwój komunikacji w komunikatorach. Integracja Messengera, WhatsAppa i Instagrama otworzy nowe możliwości dla marek. Programmatic, AR, chatboty – to obszary, które w digitalu z pewnością będą cały czas zyskiwały. A jeszcze 5G przed nami… Co straci? Wszelka powtarzalna praca. To akurat pozytywna zmiana podyktowana możliwościami technologii. 

Najlepszy event branżowy roku

Jeszcze przede mną 🙂 Na uwagę zasługują takie wydarzenia jak Hotel Marketing Conference oraz I <3 Marketing.

Największa niespodzianka 

Ukrycie interakcji w serwisie Instagram. Dodatkowo na uwagę zasługuje informacja o osiągnięciu supremacji kwantowej przez Google’a i ich komputer kwantowy – to technologia, która jest rewolucją w skali świata!

Największe rozczarowanie

Tu może być tylko jedno: rosnąca popularność bytów jak FAME MMA. Matko jedyna – świecie, w którym kierunku zmierzasz? Wszystko tylko, by klik się zgadzał. Wrrr….

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

O mamusiu, jest ich tak wiele, że wybór tylko jednej jest niemożliwy. Z pewnością na szczególną uwagę zasługuje kampania „Mastercard – I’m not a robot”. I mówię to jako entuzjasta technologii i automatyzacji. Obok kampanii MasterCard nie można przejść obok. Inkluzywność to problem, który wydaje się być coraz silniejszy. Link do kampanii: https://goldendrum.com/en/showcase/V07004GD19-im-not-a-robot. Dodatkowo IKEA wykorzystująca druk 3D i piękne wartości w tle. Akcja „ThisAbles” zasługuje, by ją wspomnieć: https://www.youtube.com/watch?v=a0PA_VpLlDw

Andrzej Kozdęba, Współwłaściciel i CMO w Brave New

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

W 2020 roku będziemy obserwować dalszy spadek popularności blogów. Jest to związane nie tylko ze zmianą zainteresowań czytelników, ale również z preferencjami samych twórców, którzy eksperymentują z nowymi platformami. W związku z tym przewiduję, że czekają nas kolejne zmiany w obszarze influencer marketingu (najbardziej oberwą średni twórcy) i znaczny spadek zainteresowania tradycyjnymi współpracami w blogosferze. Agencje i firmy będą kładły jeszcze większy nacisk na jakościowe współprace ze znanymi markami osobistymi i dowożenie określonych rezultatów.

Właśnie REZULTAT będzie słowem kluczem w działaniach tego typu. Na popularności będzie zyskiwał marketing w wydaniu EKO. Już od jakiegoś czasu obserwujemy wzrost świadomości ekologicznej nie tylko wśród konsumentów, ale również właścicieli sklepów internetowych. Coraz wyraźniejsza obawa o losy środowiska wpłynie na działania marketerów z jednej strony zainteresowanych przyszłością świata, a z drugiej zainteresowanych zyskami, bo ekologia po prostu dobrze sprzedaje. W internecie będziemy również dostrzegać kolejne kroki w stronę jak najsilniejszej personalizacji doświadczeń klientów, nie tylko na platformach społecznościowych, ale również w sklepach i na stronach www. Tu z pomocą przychodzi nam technologia, a jedynym ograniczeniem jest budżet.

Wyczuwamy także rosnące zainteresowanie Mobile First designem wśród właścicieli stron internetowych i spodziewamy się wzrostu liczby zapytań dotyczących przygotowania strony w ramach tego podejścia.

Najlepszy event branżowy roku

To pytanie jest o tyle trudne, że moja ocena jest ograniczona do eventów, w których uczestniczyłem w 2019 roku. Dodatkowo trudno jest określić jednoznaczne, równe kryteria dla oceny każdego wydarzenia. Dlatego każdemu polecam szukanie takich eventów i spotkań, które będą jak najbardziej wartościowe z punktu widzenia rozwoju biznesu. A tu warto kierować się nie tylko listą prelegentów, ale także potencjałem networkingowym, czy dopasowaniem wydarzenia do celów biznesowych przedsiębiorstwa.

Dla mnie takim wydarzeniem jest krakowski Digital Fest, pewnie również dlatego, że miałem przyjemność prowadzić to wydarzenie w tym i poprzednim roku. Na szczęście prowadzący jest jedynie miłym dodatkiem do świetnych prezentacji i ciekawych kontaktów. Jako że w naszej agencji tworzymy strony, sklepy i aplikacje, na wyróżnienie w tej kategorii zasługuje również Design Ways.

Największa niespodzianka 

Różnorodność i wysoka jakość kampanii outdorowych to dla mnie najbardziej pozytywna niespodzianka. Przyznam szczerze, że kreatywność tej formy reklamy zaskakuje mnie w każdym roku. Przez długi czas najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem na ulicach polskich miast były świecące z bilbordu światła samochodu, które i tak swego czasu robiły świetne wrażenie. Jednak to, co w tym roku działo się w świecie reklamy zewnętrznej przeszło moje oczekiwania. Duża w tym zasługa platform streamingowych, w szczególności Netfliksa.

Genialna kampania Domu z Papieru i kontrowersje związane z maską Dalego obok głowy Mitoraja na krakowskim rynku, połamany rower zwisający z budynku w Warszawie, czy ekran z nogami Kikimory w Paryżu to naprawdę pomysłowe i świeże kreacje.

Największe rozczarowanie

Za największe rozczarowanie uznaję jakość kampanii wyborczych w 2019 roku. Na palcach jednej ręki można policzyć jej pozytywne elementy. Politycy jednej i drugiej strony jak zwykle zaserwowali nam niskiej jakości spoty wypełnione jadem i nienawiścią. Kampania była prowadzona przede wszystkim w mediach tradycyjnych, a w internecie jako-tako odnalazł się jedynie PIS. Najmocniej kampania żyła w internecie “dzięki trolom” i dzięki internautom wyłapującym smaczki i najdziwniejsze kreacje kandydatów.

Łyżką miodu w tej beczce dziegciu jest sukces kampanii zachęcającej do pójścia na wybory i duża frekwencja w wyborach parlamentarnych.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Jeśli chodzi o tegoroczne kampanie byłem (i wciąż jestem) pod dużym wrażeniem działań, które prowadzi mały, wielki sklep – Żabka. Humorystyczne, ładnie nakręcone spoty, charakterystyczny dżingiel i bardzo duża widoczność w mediach przekładają się na zmianę i znacznie bardziej pozytywny wizerunek sklepu. Dość powiedzieć, że jeśli przed filmem na YouTube pojawiała się reklama Żabki, to zwykle oglądałem ją do końca. No ale kampania sieci sklepów jest kontynuacją działań rozpoczętych w poprzednich latach, więc nie mogę jej jednoznacznie uznać za tegoroczną kampanię. Spośród tych, które powstały w tym roku na największe wyróżnienie zasługuje “A co gdyby…” czyli kampania OLX z Januszem Chabiorem w roli głównej (i chyba nie jestem oryginalny w mojej opinii).

W ostatnich latach coraz częściej marki promują określone zachowania i chcą być z nimi kojarzone. Spoty OLX przedstawiają konsekwencje internetowego chamstwa i hejtu, edukują swoich użytkowników i skłaniają do myślenia. Biorąc pod uwagę, że zrzuty ekranu z konwersacjami z OLX regularnie trafiają do sieci, spoty serwisu z ogłoszeniami był strzałek w dziesiątkę.

Dawid Fucia, edrone – New Business Manager

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

W 2020 roku będziemy widzieć coraz więcej wdrożeń typu headless commerce, już teraz front-end traktujemy tylko i wyłącznie jako warstwę prezentacyjną. Wiąże się to z tym, że punktów styku, mediów i środowisk, w których klient może zamówić produkt, jest coraz więcej. Voice powoli wkracza na salony i mam nadzieję, że w przyszłym roku więcej merchantów skusi się na wdrożenie i przetestowanie tego kanału. Dodatkowo PWA staje się złotym standardem w mobile. Według mnie wszystko powyższe jeszcze bardziej cementuje rolę digitalu, jako serca organizacji, nie tylko dodatków.

Trudno jest powiedzieć, co straci na popularności, ale widzimy coraz większe odejście od marketingu, w którym to ludzie odpowiadają za kurację produktów komunikowanych klientom. AI już teraz pomaga nam wybierać kanały, kontrolować stawki, rekomendować produkty, dobierać częstotliwość czy godziny komunikatów. W 2020 mało kto będzie zastanawiał się co promować, a koncentrować będziemy się na budowaniu historii i marki.

Najlepszy event branżowy roku

Kwietniowe targi eHandlu w Krakowie! Na moją opinię wpływ na pewno fakt, że rozpoczęliśmy jednocześnie cykl wydarzeń, kontynuowanych później przez cały rok. Pierwotnie jako, można powiedzieć, dodatek do targów, potem już jako autonomiczny meetup branżowy. Przyjemnie było wtedy gościć przedstawicieli eCommerce z regionu CEE na “naszym” terenie.

Największa niespodzianka 

To, jak szybko eko-trend zdominował narrację marek w drugiej połowie 2019 roku. Pierwszą dużą proekologiczną akcją, którą kojarzę, jest “Bez Słomki”, zorganizowana przez NOIZZ, a to był już sierpień! Pod koniec roku praktycznie wszyscy rozmawiali o zero waste, zmniejszaniu carbon footprint. W trakcie Black Friday część marek komunikowała otwarcie to, że nie organizują promocji lub celowo zwiększają ceny. Wreszcie końcówka roku to już dominacja komunikatów i wysyp deklaracji o zmniejszaniu zużycia opakowań, czy wykorzystywaniu szkodliwych substancji przy produkcji.

Największe rozczarowanie

Niewiele wdrożeń asystentów głosowych. Oczywiście istnieje pewna bariera językowa, ale od stycznia 2019 Asystent Google mówi już po polsku, więc wdrożenie naszego języka, do pozostałych voice’owych produktów google, jest tylko kwestią czasu. W stanach już ponad 30% populacji używa asystentów głosowych, połowa z nich wykorzystuje ten kanał do zakupów.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Nike i ich akcja w trakcie meczu NBA, w której wykorzystali asystentów głosowych. Cały inwentarz został sprzedany w ciągu 6 minut, a spot reklamowy zgarnął aż trzy lwy na festiwalu w Cannes. Zresztą… kto by nie chciał poprosić swojego wirtualnego asystenta o zawiązanie butów? No właśnie! Wreszcie żyjemy w przyszłości.

Andrzej Ogonowski, LEGENDARY.pl

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Myślę, że głównym problemem stojącym przed rozwiązaniami digital marketingu jest świadomość odbiorcy. Dlatego uważam, że w 2020 istotne będą szczere, proste, spersonalizowane i kreatywne rozwiązania. Na pewno pojawi się sporo narzędzi korzystających z AI w chatbot’ach, spersonalizowane i przewidujące kampanie wykorzystujące (w końcu) omnichannel. I tak na przykład produkt dopasowany do naszych potrzeb na podstawie wyszukiwań głosowych pojawi się jako reklama na FB, po jej kliknięciu otworzy się messenger, w którym bez problemu wybierzemy parametry, kupimy i opłacimy produkt. Przecież już w listopadzie 2019 roku Facebook wprowadził w USA swoje własne płatności on-line – Facebook Pay.

A co w digital marketing będzie tracić na popularności? Na pewno tradycyjne już formy reklamy online jak: popupy, masowe kampanie, ogólnotematyczne AdWords’y itp.

Najlepszy event branżowy roku

Dla mnie na polskiej mapie eventów branżowych jest zawsze Rzeszów (właściwie Kielnarowa) z InternetBeta oraz Gdańsk z InfoShare. Poza merytoryką na najwyższym poziomie, można w luźnej atmosferze spotkać się i porozmawiać z całą branżą. Nie wyobrażam sobie roku bez tych dwóch konferencji.

Największa niespodzianka

Chyba największą niespodzianką i jednocześnie rozczarowaniem jest… brak jakichkolwiek ważniejszych zmian i nowości w digital marketingu. Mam wrażenie, że dotarliśmy już jakiś czas temu do ściany technologicznej i nic więcej poza kreatywnym wykorzystaniem istniejących rozwiązań, nie jesteśmy w stanie stworzyć. Oczywiście nowe narzędzia oparte o sztuczną inteligencję, czy komendy głosowe powstają, ale nie łudźmy się – nie jest to nic innowacyjnego, ani zaskakującego.

Największe rozczarowanie

j.w.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Za względu na to, o czym wspomniałem powyżej, czyli brak innowacyjnych rozwiązań i wymóg kreatywnych działań, za rok 2019 laur najlepszych kampanii przyznałbym Netflix’owi. Za każdym razem ich pomysłowość działań mnie zaskakuje. Warto wspomnieć kilka najciekawszych pomysłów: oferta pracy dla specjalistki ds. manipulacji (promująca serial “What/If”), krótka reaktywacja programu “Nie do wiary” (promująca 3 sezon “Stranger Things), czy partyzancka akcja wystawienia wielkiej maski w Krakowie (promująca kolejny sezon “La Casa de Papel”). Tak efektownych i efektywnych kampanii w 2020 roku życzę sobie i Wam!

Franciszek Georgiew, CEO Social Tigers

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Zarządzanie kampaniami będzie jeszcze prostsze i bardziej zautomatyzowane. Systemy reklamowe będą przejmować coraz większą kontrolę nad kreacjami. Stąd ludzie będą prowadzeni w dwa obszary – do strategii oraz analityki. W obu z nich kluczowe będzie połączenie różnych kanałów digital marketingu w spójną całość – przede wszystkim chodzi o te Google’a i Facebooka. Rozdzielanie budżetów, atrybucja konwersji i badanie skuteczności będą nas w związku z tym zajmować bardziej niż dotychczas.

Najlepszy event branżowy roku

W tym roku poza swoimi wystąpieniami siedziałem głównie w Excelu, także nie mam typu.

Największa niespodzianka

Ociąganie się naszego kręgu cywilizacyjnego z powstawaniem superaplikacji na miarę WeChata. Do jasnej cholery, czy nie możemy chociaż zamówić jedzenia z tej samej aplikacji, co taksówkę? Z kolei marketingowo tak nagły skręt w kierunku kontaktu z bliskimi znajomymi w social media, co może kwestionować powoli sens kont z setkami znajomych czy kontaktów biznesowych. Myślę, że nie tylko Facebook i jego aplikacje będą podążać tą drogą.

Największe rozczarowanie

Wzrost TikToka. To sprzyjające kreatywności medium i piękna aplikacja, ale w moim odczuciu nie wnosi nic nowego i cały czas pcha nas w stronę zdobywania uznania ze strony ludzi, których nie znamy.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

Jeśli chodzi o pomysłowość, OLX urzekło mnie w swojej prostocie w nawoływaniu do zmiany zachowań internetowych.

Łukasz Świrgał, CEO w AdWise Group

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

Zdecydowanie zyskają formy interaktywne jak wideo, animacje czy aplikacje online. W mojej ocenie stracą duży formy brandingowe oraz display z uwagi na wysoką cenę, w obliczu spowolnienia gospodarczego. 

Najlepszy event branżowy roku

I love marketing.

Największa niespodzianka

Bankructwo Code Media.

Największe rozczarowanie

Nadchodzące spowolnienie gospodarcze oraz zapowiedziana ustawa antylichwiarska Ziobry, która mocno uderzy w sektor finansowy. 

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa

OLX i Janusz Chabior.

Michał Smajek, wiceprezes PromoTraffic

Co zyska, a co straci na popularności w 2020 roku w digital marketingu?

W dobie coraz wyższych kosztów działań marketingowych (drożejące media, rosnące budżety, coraz wyższe wymagania co do jakości i kreatywności, a więc i nakładów) coraz większe znaczenie będzie miało podejście data-driven oraz technologie. Osiągnięcie oczekiwanych zwrotów z inwestycji wymaga coraz głębszego spojrzenia w liczby, ale także zastosowania technologii popartych machine learning oraz AI. Dzięki temu marketerzy mogą budować przewagę konkurencyjną i lepiej inwestować swoje budżety.

Najlepszy event branżowy roku 

Eventy stoją na coraz wyższym poziomie i trudno wskazać ten “najlepszy”. Obserwuję ciekawy trend mniejszych eventów, dzięki którym łatwiej pozyskać specjalistyczną wiedzę i poznać ciekawych ludzi. Takie eventy organizują np. edrone – Pizza, Piwo, Jazz i eHandel!, Konrad Zach – “kawka o eCommerce”. Do grona organizatorów takich eventów w 2019 roku dołączył też PromoTraffic ze spotkaniami pod nazwą E-Commerce Export Summit.

Największa niespodzianka 

Dla mnie osobiście największym zaskoczeniem (pozytywnym oczywiście) jest dynamika, z jaką polskie e-commercy postanowiły “zaatakować” rynki zagraniczne. Mocno ten proces wspiera Google, który dużo inwestuje w edukację i wsparcie (także narzędzia) dla agencji i samych biznesów e-commerce. W 2019 roku ten trend był mocno odczuwalny na rynku, a to dopiero początek.

Największe rozczarowanie 

Zablokowanie Brand24 przez Facebook’a.

Najbardziej innowacyjna i pomysłowa tegoroczna kampania reklamowa 

Kampania „A co gdyby…?” dla marki OLX.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.