Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

4 stereotypy, które psują branżę digital

6 631
Grzegorz Maliszewski | 30.06.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego strategia jest tak ważna w reklamie digital,
  • dlaczego nie każdy może zajmować się reklamą digital,
  • dlaczego "last click" to nie zawsze dobry model atrybucji.

W świecie nowoczesnego biznesu nie sposób funkcjonować bez skutecznej reklamy digital. To Internet jest przestrzenią, która niesie za sobą największy potencjał. Trzeba go jednak umiejętnie wykorzystać. Aby nie dać się zwieść tysiącom ofert dostępnych na rynku, warto przyjrzeć się „grzechom” – popełnianym zarówno przez klientów, jak i przez agencje digital marketing – które psują branżę. Zawierzanie stereotypom może narazić Was na błędnie podjęte decyzje i straty finansowe. Oto kilka z mojej czarnej listy.

Stereotyp 1: Strategia kampanii digital marketing – nie jest nam potrzebna

To podejście, które można spotkać zwłaszcza u tych osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze światem marketingu internetowego, ale niestety nie tylko. Z czego to wynika? Być może z przekonania, że utarło się, iż w Sieci każdy ma dostęp do narzędzi, które umożliwiają promowanie się. Owszem, każdy może „wrzucić” reklamę, korzystając z któregoś z nich. Pytanie jednak, jakie będą efekty nieprzemyślanych działań? Czy pieniądze zainwestowane w reklamę zwrócą się, czy raczej będą wyrzucone w błoto?

Aby wydatki na promocję rzeczywiście pozwoliły osiągnąć zamierzone cele biznesowe, i to w długofalowej perspektywie, zawsze potrzebna jest precyzyjna strategia działania. Należy ją opracować przed rozpoczęciem kampanii – tu nie ma miejsca na spontaniczność. Jest za to przestrzeń na przeprowadzenie dogłębnej analizy potrzeb i możliwości oraz określenie krótko-  oraz długoterminowych celów. Wbrew pozorom nawet najprostsze określenie sytuacji wyjściowej i sytuacji, jaką chcemy dzięki promocji określić, może zupełnie odmienić bieg kampanii Google Ads.

Warto pamiętać, że:

•    Inwestycja w opracowaną przez ekspertów strategię może zdecydować o sukcesie kampanii w stopniu znacznie większym, niż może się wydawać. Wbrew pozorom tak wydane pieniądze, zamiast wydatkiem, stają się oszczędnością. Dobry plan pozwala uniknąć przepłacania za korzystanie z nieefektywnych kanałów komunikacji oraz dopracować strategię komunikacji tak, aby przełożyła się na konwersję;
•    Oferty typu „strategia w cenie projektu” są najczęściej skazane na porażkę – to pozorna oszczędność dla klienta i równie pozorna przewaga konkurencyjna dla agencji. Jeśli ten element nie będzie jasno wyodrębniony, to trudno będzie ocenić, kto i w jaki sposób go zrealizuje. W efekcie klient oczekuje „niemożliwego” tworzenia strategii w locie, a agencji brakuje komfortowego budżetu na dopracowanie i wdrożenie działań, które są niezbędne, aby plan się powiódł.

Stereotyp 2: Reklama digital to kwestia „dwóch kliknięć…”

W skrajnych przypadkach kompletny brak szacunku do usług digital i specjalistów. Skoro „wszystkie” narzędzia związane z digital marketingiem są dostępne online, to przecież „każdy może to zrobić”. Taki sposób myślenia jest błędem wielu osób. Podążanie za nim kończy się tym, że klient oczekuje np., że agencja Google Ads zrealizuje część usług – zwłaszcza związanych z opracowaniem strategii czy przygotowaniem projektów – za darmo lub za skrajnie niską stawkę. Niezdrowe negocjacje i oczekiwanie kilkudziesięcioprocentowych rabatów to chleb codzienny wielu specjalistów z naszej branży.

Tymczasem warto pamiętać, że podjęcie współpracy z profesjonalistami to inwestycja, która zaprocentuje realnymi zyskami. Doświadczona agencja Google Ads działa w oparciu o przemyślane strategie i sięga po niezawodne rozwiązania technologiczne, korzysta z zaawansowanych i dodatkowo płatnych narzędzi. Szczegółowo określone i mierzalne rezultaty, rozwiązania szyte na miarę oraz zaawansowana analityka przekładają się bezpośrednio na zyski. To, że usług digital nie widać, nie oznacza, że nie widać ich efektów, warto o tym pamiętać.

Stereotyp 3: Im mniej ujawnię agencji digital marketing, tym lepiej

Są klienci, którzy myślą, że agencja PPC jest ich wrogiem. Może wynikać to z tak popularnego i przestarzałego już modelu rozliczania poprzez określenie procenta od budżetu – co umocniło przekonania, że agencji bardziej zależy na tym, by więcej wydać, niż więcej zarobić. Oliwy do ognia przez lata dolewali niskiej jakości specjaliści SEO, na których efekty pracy (z różnych przyczyn) wiele firm nie doczekało się nigdy. W ten sposób powstały nieśmiertelne legendy, które uderzają w całą branżę SEO do dziś. 

Co więcej, wśród klientów pojawia się mylne przekonanie, że cennik usług agencji jest sztucznie zawyżony, więc trzeba ją „ograć”, by uzyskać więcej. Negocjacje z agencjami prowadzone nie po partnersku, a z myślą o tym, aby uzyskać jak największe zyski kosztem drugiej strony, niestety nadal się zdarzają. Zaprasza się kilkanaście agencji do „przetargu” – tak, aby znaleźć jak najtańsze (a nie najlepsze) usługi – takie sytuacje pojawiają się, odkąd pamiętam. Rzadkością jest również podawanie agencji budżetu lub realnych ram, w jakich budżet kampanii powinien się zmieścić. A szkoda, bo wbrew pozorom specjalistom trudniej jest przygotować ofertę, która będzie realnie odpowiadać potrzebom klienta, gdy nie wiedzą, jakimi możliwościami dysponują. I nie mam tu na myśli tylko konieczności podawania budżetu przez klienta, ale również chęć do przystąpienia do partnerskiej dyskusji o tym, jak w takie oczekiwania wpasowuje się propozycja agencji.

Stereotyp 4: Last click to jedyny model atrybucji

Reklama w sieci rządzi się innymi prawami niż ta „analogowa”. A to oznacza, że rezultaty kampanii prowadzonej jednym kanałem mogą być znacznie mniej widoczne niż te realizowane innym. Nie oznacza to jednak, że wysiłki idą na marne. Wręcz przeciwnie! W świecie marketingu internetowego liczy się efekt synergii, a rezultaty bywają widoczne po wielu miesiącach. Kiedy jednak przychodzą, często przechodzą wszelkie oczekiwania, a pozyskani skutecznie klienci pozostają wierni marce klienta na lata. Model atrybucji, długość ścieżki konwersji, kanały otwierające sprzedaż i kanały zamykające, czy długość okna konwersji to elementy, które powinny mieć równie ważne znaczenie podczas oceny efektów kampanii, również na etapie planowania.

Nie każdy kanał należący do digital marketing generuje bezpośrednie konwersje – inaczej niż płatne media działają social media i content marketing. Mimo to może skuteczniej kierować klienta w stronę podjęcia decyzji zakupowej, wzmacniając wizerunek marki. A to zawsze procentuje.

Każdy stereotyp to uproszczony obraz rzeczywistości. Obraz niekoniecznie prawdziwy, ale bardzo wygodny. Wygodny, bo wystarczający, aby ułatwić szybką i prostą klasyfikację bez wchodzenia szczegóły. Zmiany w zachowaniach konsumentów, rozwój branży digital i performance marketing oraz rosnąca świadomość potrzeby zaawansowanej analityki -  wszystko to otworzyło bardzo dużo nowych możliwości dla marketerów i e-commerce managerów. Pozostawanie w utartych przed laty schematach w dziedzinie takiej jak reklama i digital marketing uważam za wielki błąd, dlatego zachęcam do nieustannego weryfikowania nowej rzeczywistości.

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.