Jeśli prowadzisz biznes w branży e-commerce, na co dzień mierzysz się z ogromną konkurencją. Jednym ze sposobów, aby skutecznie wybić się na jej tle, jest reklama PPC. Jest jednak ważny warunek: kampanie Google Ads, Social Ads i podobne muszą być poprowadzone we właściwy sposób – tak, aby realnie przełożyły się na sprzedaż i przyniosły wysoki ROI. Pytanie więc, komu powierzyć ich prowadzenie – agencji zewnętrznej czy pracownikom swojej firmy. Sprawdź zalety i wady obu rozwiązań.
Z tego artykułu dowiesz się:
Samodzielna obsługa kampanii PPC to rozwiązanie, po które w pierwszej kolejności sięga wielu prowadzących e-sklepy. Nie ma się czemu dziwić – na pewno zależy Ci na ograniczeniu kosztów promocji, a narzędzia konfiguracji reklam w systemach „Ads” są łatwo dostępne. Jednak czy to na pewno zawsze najlepsze rozwiązanie?
Samodzielne prowadzenie kampanii PPC oznacza zazwyczaj albo przekazanie tych obowiązków osobie, która już prowadzi dla Twojego biznesu działania marketingowe, albo zatrudnienie osoby, która ma się zająć tylko tą kwestią. W obu przypadkach można wskazać kilka korzyści.
Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, zajmuje się kampaniami płatnej reklamy wyłącznie dla Twojego e-sklepu. Po drugie – jest jej pracownikiem, przez co na co dzień uczestniczy w „życiu firmy”. Zna więc dobrze ofertę, plany związane z wdrożeniem nowych rozwiązań czy wyniki sprzedażowe. Dlatego jest mu łatwiej niż osobie z zewnątrz zrozumieć Twoje oczekiwania i cele biznesowe.
Własny specjalista PPC jest dostępny „na miejscu”, co pozwala wyeliminować opóźnienia w komunikacji. Nie musisz czekać, aż fachowiec odbierze telefon czy odpisze na maila. Poza tym, skoro koncentruje się on wyłącznie na Twojej kampanii, może szybciej zareagować, jeśli np. konkurencja w szczycie sezonu przebiła Twoje maksymalne stawki za wyświetlenie reklamy. Nie jest to jednak regułą – dużo zależy od poziomu kompetencji i świadomości osoby, której powierzyłeś te obowiązki.
Samodzielne prowadzenie kampanii PPC nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad. Wręcz przeciwnie. Wiąże się ze sporym ryzykiem.
Choć może to zaskakiwać, zatrudnienie własnego specjalisty od Google Ads i innych kampanii PPC może Cię kosztować więcej niż współpraca z agencją. Podlicz samodzielnie, ile będzie kosztować wynagrodzenie pracownika wraz z ubezpieczeniem i podatkami? Dolicz do tego koszty związane ze wdrożeniem się takiej osoby. Uzbiera się spora suma – zwłaszcza, jeżeli zatrudnisz fachowca o wysokich kompetencjach (a tylko taki „dowiezie” rezultaty, czyli zaplanuje kampanie tak, aby przyprowadziły nowych klientów i dały mierzalne wyniki).
Koszty pojawią się także – i to jeszcze większe – kiedy nie wygospodarujesz oddzielnego stanowiska dla specjalisty PPC, a dołożysz te obowiązki któremuś z pracowników zajmujących się marketingiem albo weźmiesz je na siebie. Nadmiar pracy i konieczność wykonywania zróżnicowanych, czasochłonnych zadań sprawi, że kampanie PPC mogą być traktowane „po macoszemu”. Co więcej, prowadzenie i optymalizowanie kampanii PPPC wymaga specjalistycznej wiedzy. Bardzo niewielu marketingowców to specjaliści zarówno od content marketingu, jak i SEO, PPC i mediów społecznościowych. Wyniki mogą być więc dalekie od założonych. W efekcie włożone w nie pieniądze zostaną przepalone, a nie wykorzystane zgodnie z oczekiwaniami. Czy na pewno Cię na to stać?
Wbrew pozorom, prowadzenie kampanii PPC jest bardzo czasochłonne i wymaga stałego trzymania ręki na pulsie. Konfiguracja poszczególnych akcji promocyjnych, dobranie słów kluczowych, przygotowanie sloganów na banery, grafik, wykonanie testów A-B, ustalenie optymalnego budżetu i maksymalnych stawek, monitorowanie sposobów promowania się konkurencji… można tak długo wymieniać. Pytanie, czy wewnętrzny specjalista jest w stanie samodzielnie poradzić sobie ze wszystkimi tymi zadaniami? Czy Twoją firmę stać na inwestycję w specjalistyczne, zaawansowane narzędzia analityczne, które dostarczą mu precyzyjnych danych? Z takich rozwiązań korzystają wyłącznie agencje, ponieważ… mają ku temu zasoby. Dla Twojego e-sklepu może to być (kolejny) zbędny wydatek.
Agencja SEO/PPC, która przejmuje prowadzenie kampanii już w trakcie ich trwania, często na „dzień dobry” wyłapuje bardzo poważne błędy we wdrożeniu akcji promocyjnych. Niepotrzebnie powielone słowa kluczowe, wygaśnięte kampanie, pomieszanie grup tematycznych reklam, ustawienie zbyt szerokiej grupy docelowej lub nieodpowiednich stawek… takie pomyłki zapewne nie są intencjonalne i mogą wynikać np. z braku wiedzy lub doświadczenia, ale narażają Twój e-commerce na niepotrzebne koszty. Bez względu na wielkość zespołu inhouse warto zadbać o to, aby był na bieżąco zaktualizowany. W tym artykule opisaliśmy szkolenia PPC – na które warto się zapisać?
Jeśli nie masz możliwości stworzenia całego zespołu, pojawia się problem polegania tylko na jednym pracowniku. Ten zaś może zachorować, wybrać się na dłuższy urlop albo… złożyć wymówienie. W takich sytuacjach Twoje kampanie PPC pozostają bez opieki. W agencji zazwyczaj pracuje cały zespół i w razie potrzeby inny specjalista od razu przejmuje obowiązki.
Jak to wygląda w przypadku współpracy z agencją marketingu internetowego? Oto zestawienie wad i zalet takiego rozwiązania.
Pracownicy agencji zajmują się wyłącznie PPC – to ich specjalizacja, co oznacza, że są na bieżąco z aktualnymi trendami w „Adsach” i doskonale rozumieją wszystkie niuanse związane z konfiguracją kampanii. Dlatego to, co dla początkującego specjalisty Ads może być poważnym wyzwaniem, dla nich jest codziennością. Pracują więc zazwyczaj szybciej i sprytniej, co przekłada się na szybsze i lepsze wyniki dla Ciebie. Oczywiście kluczowy dla sukcesu jest wybór odpowiedniego partnera pisałem o tym w artykule: Jak wybrać agencję Google Ads 15 tipów
Bez względu na to, czy chcesz zacząć od małej kampanii, czy intensywnie promować swój biznes e-commerce w celu zmaksymalizowania przychodów, agencja digital ma wszystkie zasoby, aby sprostać Twoim oczekiwaniom. Jeśli będzie taka potrzeba, nad działaniami PPC będzie czuwał szerszy zespół i zostaną wdrożone zaawansowane narzędzia analityczne. Wszystko po to, aby kampanie były prowadzone świadomie i przyniosły pożądany zysk.
Koszty współpracy z agencją to wydatki na same kampanie PPC plus wynagrodzenie, które pobiorą specjaliści za swoje działanie. Wbrew pozorom, możesz łącznie wydać mniej niż na zatrudnienie własnego specjalisty lub po prostu wykonać inwestycję ze znacznie wyższą stopą zwrotu. Celem agencji jest maksymalne zwiększenie ROI, a zatem – przyprowadzenie do Twojego e-sklepu jak najwięcej klientów, którzy prędzej czy później sfinalizują transakcję i być może powrócą ponownie.
Dobra agencja wyznaczy z Tobą realistyczne cele biznesowe do osiągnięcia dzięki kampaniom PPC i z dużym prawdopodobieństwem zrealizuje je w wyznaczonych ramach czasowych. To możliwe, ponieważ eksperci wiedzą, jakie możliwości daje rynek i w jaki sposób maksymalnie je wykorzystać.
Agencja PPC zazwyczaj jest też agencją SEO. Często również oferuje inne usługi w zakresie marketingu internetowego. Powierzając agencji SEO/PPC promowanie firmy, możesz uzyskać efekt synergii. Łatwiej skoordynować różne działania, także w ramach okazyjnych akcji – np. z okazji Black Friday czy Świąt.
Co może pójść nie tak, kiedy będziesz realizować kampanie PPC z agencją? Wiele rzeczy dla tego warto na etapie poszukiwania lub zmiany agencji PP zadbać o zabezpieczenie tych zagrożeń:
Ekspert PPC nie jest zawsze „pod ręką”, czasami trzeba poczekać chwilę na reakcję. Jeśli jednak ustalisz jasne zasady współpracy z agencją i wybierzesz dobrego partnera, nie będzie to problemem. Dobrzy specjaliści, często posiadający duże doświadczenie, będą zawsze do Twojej dyspozycji i zadbają o to, abyś wiedział, co dzieje się z Twoimi kampaniami. Standardem w branży jest również tworzenie raportów Google Data Studio, które w czasie rzeczywistym prezentują efektywność kampanii.
Eksperci digital pracują dla więcej niż jednego klienta. Nie są członkami Twojego zespołu. Nie mają więc aż tak dużej wiedzy o Twojej działalności. To jednak również nie musi być przeszkoda – dobra agencja na początku zapozna się z tym, co oferujesz i jakie masz oczekiwania, a to pozwoli wypracować najlepsze rozwiązanie.
Przechodząc do podsumowanie… Zarówno samodzielne prowadzenie kampanii PPC, jak i skorzystanie z usług agencji ma swoje wady i zalety. Jest jeszcze trzecia droga: współpraca specjalisty z ramienia Twojej firmy z agencją digital – tak, aby ich połączone siły przyniosły, jak najlepsze rezultaty. Takie hybrydowe rozwiązanie również może się sprawdzić i w dużym stopniu zabezpieczyć utrzymanie efektywność kampanii na wysokim poziomie. Mam nadzieję, że teraz, kiedy znasz wady i zalety obu rozwiązań, łatwiej podejmiesz decyzję.
Chcesz wiedzieć więcej na temat możliwych kierunków i zakresu współpracy z agencją PPC? Zapraszam do rozmowy.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.