Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Agencja czy Inhouse, jakie są zalety i wady obu rozwiązań w przypadku PPC dla e-commerce?

6 minut 554
Grzegorz Maliszewski | 09.11.2021

Jeśli prowadzisz biznes w branży e-commerce, na co dzień mierzysz się z ogromną konkurencją. Jednym ze sposobów, aby skutecznie wybić się na jej tle, jest reklama PPC. Jest jednak ważny warunek: kampanie Google Ads, Social Ads i podobne muszą być poprowadzone we właściwy sposób – tak, aby realnie przełożyły się na sprzedaż i przyniosły wysoki ROI. Pytanie więc, komu powierzyć ich prowadzenie – agencji zewnętrznej czy pracownikom swojej firmy. Sprawdź zalety i wady obu rozwiązań.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie są wady i zalety prowadzenia działań PPC we własnym zakresie
  • w jakich sytuacjach warto skorzystać z usług agencji jeśli chodzi o PPC
  • które rozwiązanie lepiej sprawdzi się w twojej firmie.

Wewnętrzne zarządzanie PPC: jakie są wady i zalety tego rozwiązania?

Samodzielna obsługa kampanii PPC to rozwiązanie, po które w pierwszej kolejności sięga wielu prowadzących e-sklepy. Nie ma się czemu dziwić – na pewno zależy Ci na ograniczeniu kosztów promocji, a narzędzia konfiguracji reklam w systemach „Ads” są łatwo dostępne. Jednak czy to na pewno zawsze najlepsze rozwiązanie?

Zalety samodzielnego prowadzenia kampanii PPC

Samodzielne prowadzenie kampanii PPC oznacza zazwyczaj albo przekazanie tych obowiązków osobie, która już prowadzi dla Twojego biznesu działania marketingowe, albo zatrudnienie osoby, która ma się zająć tylko tą kwestią. W obu przypadkach można wskazać kilka korzyści.

  • Specjalista PPC wewnątrz Twojego zespołu może znacznie lepiej rozumieć szczegóły biznesu, który prowadzisz.

Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, zajmuje się kampaniami płatnej reklamy wyłącznie dla Twojego e-sklepu. Po drugie – jest jej pracownikiem, przez co na co dzień uczestniczy w „życiu firmy”. Zna więc dobrze ofertę, plany związane z wdrożeniem nowych rozwiązań czy wyniki sprzedażowe. Dlatego jest mu łatwiej niż osobie z zewnątrz zrozumieć Twoje oczekiwania i cele biznesowe.

  • Szybsza reakcja na pojawiające się szanse i problemy wewnątrz biznesu.

Własny specjalista PPC jest dostępny „na miejscu”, co pozwala wyeliminować opóźnienia w komunikacji. Nie musisz czekać, aż fachowiec odbierze telefon czy odpisze na maila. Poza tym, skoro koncentruje się on wyłącznie na Twojej kampanii, może szybciej zareagować, jeśli np. konkurencja w szczycie sezonu przebiła Twoje maksymalne stawki za wyświetlenie reklamy. Nie jest to jednak regułą – dużo zależy od poziomu kompetencji i świadomości osoby, której powierzyłeś te obowiązki.

Wady samodzielnego prowadzenia kampanii PPC

Samodzielne prowadzenie kampanii PPC nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad. Wręcz przeciwnie. Wiąże się ze sporym ryzykiem.

  • Wysokie koszty.

Choć może to zaskakiwać, zatrudnienie własnego specjalisty od Google Ads i innych kampanii PPC może Cię kosztować więcej niż współpraca z agencją. Podlicz samodzielnie, ile będzie kosztować wynagrodzenie pracownika wraz z ubezpieczeniem i podatkami? Dolicz do tego koszty związane ze wdrożeniem się takiej osoby. Uzbiera się spora suma – zwłaszcza, jeżeli zatrudnisz fachowca o wysokich kompetencjach (a tylko taki „dowiezie” rezultaty, czyli zaplanuje kampanie tak, aby przyprowadziły nowych klientów i dały mierzalne wyniki).

Koszty pojawią się także – i to jeszcze większe – kiedy nie wygospodarujesz oddzielnego stanowiska dla specjalisty PPC, a dołożysz te obowiązki któremuś z pracowników zajmujących się marketingiem albo weźmiesz je na siebie. Nadmiar pracy i konieczność wykonywania zróżnicowanych, czasochłonnych zadań sprawi, że kampanie PPC mogą być traktowane „po macoszemu”. Co więcej, prowadzenie i optymalizowanie kampanii PPPC wymaga specjalistycznej wiedzy. Bardzo niewielu marketingowców to specjaliści zarówno od content marketingu, jak i SEO, PPC i mediów społecznościowych. Wyniki mogą być więc dalekie od założonych. W efekcie włożone w nie pieniądze zostaną przepalone, a nie wykorzystane zgodnie z oczekiwaniami. Czy na pewno Cię na to stać?

  • Brak odpowiednich narzędzi i zasobów.

Wbrew pozorom, prowadzenie kampanii PPC jest bardzo czasochłonne i wymaga stałego trzymania ręki na pulsie. Konfiguracja poszczególnych akcji promocyjnych, dobranie słów kluczowych, przygotowanie sloganów na banery, grafik, wykonanie testów A-B, ustalenie optymalnego budżetu i maksymalnych stawek, monitorowanie sposobów promowania się konkurencji… można tak długo wymieniać. Pytanie, czy wewnętrzny specjalista jest w stanie samodzielnie poradzić sobie ze wszystkimi tymi zadaniami? Czy Twoją firmę stać na inwestycję w specjalistyczne, zaawansowane narzędzia analityczne, które dostarczą mu precyzyjnych danych? Z takich rozwiązań korzystają wyłącznie agencje, ponieważ… mają ku temu zasoby. Dla Twojego e-sklepu może to być (kolejny) zbędny wydatek.

  • Większe ryzyko popełnienia błędów.

Agencja SEO/PPC, która przejmuje prowadzenie kampanii już w trakcie ich trwania, często na „dzień dobry” wyłapuje bardzo poważne błędy we wdrożeniu akcji promocyjnych. Niepotrzebnie powielone słowa kluczowe, wygaśnięte kampanie, pomieszanie grup tematycznych reklam, ustawienie zbyt szerokiej grupy docelowej lub nieodpowiednich stawek… takie pomyłki zapewne nie są intencjonalne i mogą wynikać np. z braku wiedzy lub doświadczenia, ale narażają Twój e-commerce na niepotrzebne koszty. Bez względu na wielkość zespołu inhouse warto zadbać o to, aby był na bieżąco zaktualizowany. W tym artykule opisaliśmy szkolenia PPC - na które warto się zapisać?

  • Czynnik ludzki.

Jeśli nie masz możliwości stworzenia całego zespołu, pojawia się problem polegania tylko na jednym pracowniku. Ten zaś może zachorować, wybrać się na dłuższy urlop albo... złożyć wymówienie. W takich sytuacjach Twoje kampanie PPC pozostają bez opieki. W agencji zazwyczaj pracuje cały zespół i w razie potrzeby inny specjalista od razu przejmuje obowiązki.

Zalety i wady współpracy z agencją digital

Jak to wygląda w przypadku współpracy z agencją marketingu internetowego? Oto zestawienie wad i zalet takiego rozwiązania.

Zalety powierzenia PPC agencji

  • Powierzasz kampanie PPC w ręce specjalistów

Pracownicy agencji zajmują się wyłącznie PPC – to ich specjalizacja, co oznacza, że są na bieżąco z aktualnymi trendami w „Adsach” i doskonale rozumieją wszystkie niuanse związane z konfiguracją kampanii. Dlatego to, co dla początkującego specjalisty Ads może być poważnym wyzwaniem, dla nich jest codziennością. Pracują więc zazwyczaj szybciej i sprytniej, co przekłada się na szybsze i lepsze wyniki dla Ciebie. Oczywiście kluczowy dla sukcesu jest wybór odpowiedniego partnera pisałem o tym w artykule: Jak wybrać agencję Google Ads 15 tipów

  • Agencja ma zasoby dopasowane do Twoich potrzeb

Bez względu na to, czy chcesz zacząć od małej kampanii, czy intensywnie promować swój biznes e-commerce w celu zmaksymalizowania przychodów, agencja digital ma wszystkie zasoby, aby sprostać Twoim oczekiwaniom. Jeśli będzie taka potrzeba, nad działaniami PPC będzie czuwał szerszy zespół i zostaną wdrożone zaawansowane narzędzia analityczne. Wszystko po to, aby kampanie były prowadzone świadomie i przyniosły pożądany zysk.

  • Przewidywalne koszty, które są inwestycją z wysokim zwrotem

Koszty współpracy z agencją to wydatki na same kampanie PPC plus wynagrodzenie, które pobiorą specjaliści za swoje działanie. Wbrew pozorom, możesz łącznie wydać mniej niż na zatrudnienie własnego specjalisty lub po prostu wykonać inwestycję ze znacznie wyższą stopą zwrotu. Celem agencji jest maksymalne zwiększenie ROI, a zatem – przyprowadzenie do Twojego e-sklepu jak najwięcej klientów, którzy prędzej czy później sfinalizują transakcję i być może powrócą ponownie.

  • Działasz z wysoką skutecznością

Dobra agencja wyznaczy z Tobą realistyczne cele biznesowe do osiągnięcia dzięki kampaniom PPC i z dużym prawdopodobieństwem zrealizuje je w wyznaczonych ramach czasowych. To możliwe, ponieważ eksperci wiedzą, jakie możliwości daje rynek i w jaki sposób maksymalnie je wykorzystać.

  • Szerokie kompetencje

Agencja PPC zazwyczaj jest też agencją SEO. Często również oferuje inne usługi w zakresie marketingu internetowego. Powierzając agencji SEO/PPC promowanie firmy, możesz uzyskać efekt synergii. Łatwiej skoordynować różne działania, także w ramach okazyjnych akcji - np. z okazji Black Friday czy Świąt.

Wady współpracy z agencją digital

Co może pójść nie tak, kiedy będziesz realizować kampanie PPC z agencją? Wiele rzeczy dla tego warto na etapie poszukiwania lub zmiany agencji PP zadbać o zabezpieczenie tych zagrożeń:

  • Ryzyko wolniejszej komunikacji

Ekspert PPC nie jest zawsze „pod ręką”, czasami trzeba poczekać chwilę na reakcję. Jeśli jednak ustalisz jasne zasady współpracy z agencją i wybierzesz dobrego partnera, nie będzie to problemem. Dobrzy specjaliści, często posiadający duże doświadczenie, będą zawsze do Twojej dyspozycji i zadbają o to, abyś wiedział, co dzieje się z Twoimi kampaniami. Standardem w branży jest również tworzenie raportów Google Data Studio, które w czasie rzeczywistym prezentują efektywność kampanii.

  • Mniejszy poziom znajomości specyfiki Twojego biznesu

Eksperci digital pracują dla więcej niż jednego klienta. Nie są członkami Twojego zespołu. Nie mają więc aż tak dużej wiedzy o Twojej działalności. To jednak również nie musi być przeszkoda – dobra agencja na początku zapozna się z tym, co oferujesz i jakie masz oczekiwania, a to pozwoli wypracować najlepsze rozwiązanie.

Podsumowanie

Przechodząc do podsumowanie... Zarówno samodzielne prowadzenie kampanii PPC, jak i skorzystanie z usług agencji ma swoje wady i zalety. Jest jeszcze trzecia droga: współpraca specjalisty z ramienia Twojej firmy z agencją digital – tak, aby ich połączone siły przyniosły, jak najlepsze rezultaty. Takie hybrydowe rozwiązanie również może się sprawdzić i w dużym stopniu zabezpieczyć utrzymanie efektywność kampanii na wysokim poziomie. Mam nadzieję, że teraz, kiedy znasz wady i zalety obu rozwiązań, łatwiej podejmiesz decyzję.

Chcesz wiedzieć więcej na temat możliwych kierunków i zakresu współpracy z agencją PPC? Zapraszam do rozmowy.

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Pobierz bezpłatny e-book

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.