Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Covid-19: nauka dla e-commerce

7 987
Michał Smajek | 02.07.2020

Z tego tekstu dowiesz się;

  • jak pandemia Covid-19 wpłynęła na rynek e-commerce,
  • jak w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmieniły się relacje między firmami e-commerce a agencją,
  • jak reagować na zmiany przyzwyczajeń konsumentów.


Epidemia Covid-19 przyniosła w skali globalnej piorunujący efekt w postaci milionów nowych klientów sklepów online. Klientów, którzy zmieniają swoje zachowania konsumenckie, odkrywają zalety zakupów w sieci: oszczędność czasu, wygodę związaną z zakupami sprzed monitora i bezpieczeństwo swoje oraz bliskich. 

Badania wskazują, że niemal 40% konsumentów na zakupy do centrum handlowego wybierze się najwcześniej za trzy miesiące. Konsumenci są bardziej niż kiedykolwiek zmotywowani do pozostania w domu i dokonywania zakupów online, a to na trwałe zmieni zwyczaje konsumenckie.

Coś, co jest koszmarem dla handlu tradycyjnego, jest równocześnie trampoliną - ale też wyzwaniem - dla sklepów online.

Polska, podobnie jak większość rynków, w których e-commerce jest już rozwiniętą gałęzią gospodarki, mocno konsumuje ten trend. 

Wzrost transakcji online rok do roku

(źródło: CCInsight)

Jesteśmy w gronie krajów, które notują najdynamiczniejsze wzrosty transakcji online w porównaniu do okresu sprzed pandemii.

Wzrost liczby transakcji e-commerce w różnych krajach

(źródło: CCInsight)

Nowi klienci to nowy potencjał sprzedaży.

Równocześnie to wyzwanie związane z utrwaleniem nawyku zakupu produktów online. Wcale nie łatwe, gdy popyt przewyższa możliwości logistyczne.

Wielu naszych klientów e-commerce musiało ograniczyć swoje kampanie nastawione na pozyskanie ruchu do stron. Nie dlatego, że popadło w kryzys, tylko dlatego, że dopadła ich klęska urodzaju.

Ograniczenia w dostępności produktów, a także w liczbie pracowników obsługi klienta i magazynu to zaskoczenie, które spadło na wiele e-commerce jak grom z jasnego nieba.

Nałożyły się więc na siebie dwa czynniki:

  • pojawienie się nowych, niedoświadczonych i nieprzywiązanych do marki konsumentów,
  • problemy z właściwą obsługa klientów.

Co dalej?

Zwyczaje zakupowe utrwalą się. Potencjał sprzedaży e-commerce wzrósł nieodwracalnie. Badania, ale i zwykła obserwacja pustych galerii handlowych wskazują na to, że w krótkiej chwili rynek e-commerce urósł w sposób nienaturalny (szybki, nieprzewidywalny) i nieodwracalny (stała zmiana zachowań konsumentów). 

To dobra wiadomość dla właścicieli biznesów e-commerce, oznacza możliwość bardziej optymistycznego planowania przyszłości i szybszych wzrostów.

Rodzi też wyzwania, z którymi uporać musi się każdy, kto planuje wzrosty i chce wygrać w obecnej sytuacji. 

Na co więc warto zwrócić uwagę?

Postaw na Real Time

Podczas najgorętszych dni epidemii, gdy nie byliśmy w stanie przewidzieć sytuacji na kilka dni do przodu, z wieloma naszymi klientami przeszliśmy na dzienne zarządzanie planem marketingowym. 

Nasze rozwiązania i narzędzia szybko zamieniliśmy na dzienne cykle monitorowania przychodów, kosztów i rentowności.

Codzienne video- i telekonferencje sprawiły, że jeszcze mocniej staliśmy się częścią teamów marketingowych naszych klientów. 

Wiedzieliśmy, ile i jakich produktów możemy sprzedać, wiedzieliśmy również, ile w najbliższych dniach nasi klienci są w stanie wysłać przesyłek do swoich klientów. Dzięki temu maksymalizowaliśmy ich zyski, ale też nie narażaliśmy na skazy wizerunkowe spowodowane niezadowoleniem konsumentów.

Te dobre praktyki wciąż rozwijamy i zostaną one z nami już jako mechanizm real time marketingu.

Postaw na synergię

Każdy kanał marketingu online ma swoje zasadnicze cele do zrealizowania. Są wśród nich takie, które sprowadzają nowych użytkowników i takie, które konwertują ich w klientów. 

Kolejne służą lojalizacji, zamieniając ich w stałych klientów marki, a jeszcze inne dają możliwość rozmowy z konsumentem i pozwalają ugasić pożary, wyciszyć niezadowolenie czy zareagować na negatywne opinie. 

Są też takie, które mają edukować klienta, rozwiewać jego wątpliwości czy upewniać w słuszności wyboru.

Spięcie całości działań w jeden mocny silnik, w którym każda część tworzy pewną całość -  jedną energię, pozwalającą szybko i bezawaryjnie posuwać się do przodu w drodze do celu - jest czynnikiem sukcesu.

Z naszej perspektywy w tym najbardziej newralgicznym momencie, jakim były ostatnie miesiące, bliska współpraca specjalistów w naszych zespołach projektowych zapewniła sprawny silnik dla wielu współpracujących z nami sklepów internetowych.

Gromadź i przetwarzaj dane

Liczby, liczby i jeszcze raz liczby. Zwłaszcza w czasie niepewności data-driven pozwoliło wyznaczać jasne punkty w harmonogramie.

Codzienne analizy kosztów, przychodów i rentowności, analizy konkurencji, potencjału oraz bliska współpraca z partnerami technologicznymi takimi jak Google czy Facebook są kluczem do podejmowania właściwych decyzji.

Zadbaj o nowych klientów

Tradycyjny mediaplan, który pozwalał Ci rozwijać biznes, nagle przestał być wystarczający. 

Pojawili się nowi klienci, którzy po raz pierwszy dokonali zakupów u Ciebie, a być może w ogóle pierwszy raz zrobili to online.

Jak zadbasz o to, aby klienci wrócili do Twojego sklepu internetowego? 

Czy Twoje kampanie remarketingowe uwzględniają ten segment? Czy Twój marketing automation uwzględnia właściwe strategie komunikacji? Czy Twoje RTB zasiliłeś właściwymi danymi do prospectingu podobnych użytkowników? Czy Twój content przyciąga i angażuje tego „nowego e-konsumenta”?

Nowa sytuacja to nowe wyzwania, nowe pytania i rozterki. Ale to też nowa szansa na wzrost sprzedaży i biznesu, na kolejny skok wzwyż. A, jak wiadomo... najlepsze owoce rosną u szczytu drzewa.

Jako PromoTraffic znaleźliśmy się w samym centrum wielkiego zamieszania i wielkiej szansy. Przez ostatnie niemal cztery miesiące pilnie przechodziliśmy przyspieszony kurs nowego zarządzania marketingiem e-commerce

Nasi klienci wyszli z tego tornada więksi, silniejsi, odporniejsi i odważnie patrzący w przyszłość. 

Myślę, że mamy w tym swój udział, a nasze zespoły są dobrze przygotowane na kolejne fale... wzrostów w e-commerce.

Michał Smajek

Wiceprezes Zarządu

W 2003 roku ukończył studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, na kierunku Ekonomia. Od ponad 20 lat związany z mediami i marketingiem. W latach 2000-2008 w ramach koncernu mediowego Agora pracował dla spółek AMS oraz Grupa Radiowa Agory. Zdobywał doświadczenie mediowe oraz w zarządzaniu kolejno na stanowiskach: Specjalisty ds Reklamy, Menadżera Zespołu Sprzedaży, Dyrektora Sprzedaży oraz Regionalnego Dyrektora Sprzedaży. Ostatnim rozwijanym projektem w ramach współpracy z Agora SA był projekt rozwoju oferty reklamowej dla internetowego radia Tuba.fm. Od 2011 roku związany z branżą digital oraz e-commerce. W tym czasie budował dział new business oraz obsługi klienta w Agencji Semahead należącej do Grupy Interia.pl, a od 2016 roku w roli Head of Client Service w Agencji PromoTraffic. W roku 2017 został udziałowcem agencji PromoTraffic, w której w roli Wiceprezesa Zarządu odpowiada za rozwój obszarów: Customer Success, SEO, Content Marketing oraz Marketing Automation.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.