...
Home Blog Dlaczego chcąc skalować e-commerce potrzebujesz silnego partnera

Dlaczego chcąc skalować e-commerce potrzebujesz silnego partnera

Czas czytania : 5 min
29 marca 2021

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której dobrze prosperujący e-commerce rozwija się na tyle szybko, że w pewnym momencie przestaje nadążać z dostosowaniem się do zmieniających warunków. Krzywa przychodów, które zapewniła dobrze optymalizowana kampania w jednym, czy dwóch kanałach, nagle się załamuje i okazuje się, że trzeba inwestować coraz więcej, by utrzymać efektywność sprzedaży. Prędzej, czy później dochodzi do momentu, kiedy trzeba podjąć decyzję, w którym kierunku rozwijać biznes, by skalować przychody w e-commerce. Najchętniej – przy jednoczesnym obniżaniu COSu i poprawianiu LTV klienta.

Może się okazać, że jest to moment przełomowy w historii Twojego e-commerce, który wymaga tzw. „stopklatki”, holistycznego spojrzenia, przeanalizowania rentowności kanałów sprzedaży, a także doboru narzędzi, jakie oferuje dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce.

Znaczenie e-commerce managera w strategii rozwoju Twojego e-biznesu

Na sukces Twojego sklepu internetowego składa się wiele czynników: asortyment na tle konkurencji, jakość produktów, polityka cenowa, brand reputation, obsługa klienta, logistyka i zwyczajny rozsądek w zarządzaniu zasobami. Jeśli jednak wszystko powyższe działa perfekcyjnie, a Twój biznes nie rośnie w satysfakcjonującym tempie to znak, że potrzebujesz silnego partnera w osobie e-commerce managera, który zatroszczy się o:

Planowanie – strategia digital

Bezsprzecznie punkt wyjścia przy podejmowaniu decyzji biznesowych i lokowaniu budżetów. Stworzenie strategii obejmującej analizę sytuacji wyjściowej, otoczenia konkurencyjnego, określenie grup docelowych, stworzenie USP i idącej za nią odpowiedniej komunikacji to rola e-commerce managera. Człowiek od zadań specjalnych pomoże zdefiniować, kim właściwie jest Twój Klient, jak podejmuje decyzje, gdzie najczęściej szuka produktów i jaki rodzaj komunikatu do niego przemówi. Jest to kluczowe w planowaniu komunikacji.

Dostosowanie mediamixu

To właśnie ze strategii digital, zdefiniowania person i określenia customer journey wyniknie lejek konwersji oraz dostosowany do niego dobór mediów. Oczywiście, nie można przyjąć, że raz określony plan, będzie optymalny cały czas. Dynamika rynku e commerce, aktywność konkurentów, pojawianie się nowych kanałów dotarcia wymaga nieustannego monitoringu rynku, co jeszcze bardziej akcentuje rolę e-commerce managera.

Określenie celów

Wydaje się to takie proste: celem każdego e-commerce jest zwiększanie przychodów. Dojrzały manager ma świadomość różnych rodzajów celów oraz konieczności określenia metod ich mierzenia. Warto to robić w myśl zasady smart (Specific- konkretne, Measurable-mierzalne, Achievable- osiągalne, Realistic- realne, Time scaled- ograniczone ramami czasowymi). Należy je odpowiednio pokategoryzować, np. na:

Precyzyjne określenie celów kampanii będzie punktem wyjścia do estymacji budżetów i stworzenia mediaplanu.

Analizę danych

Piastowanie roli e-commerce managera wiąże się z koniecznością badania rentowności wszystkich kanałów e-marketingu. Należy to robić z uwzględnieniem i rozumieniem faktu, że oddziałują one na siebie i pełnią różne funkcje na poszczególnych etapach lejka konwersji. Dlatego nie wystarczy mierzyć przychodu z danego kanału, tylko patrzeć na biznes całościowo, pracując na docelowym ROI i COSie. Zdarza się bowiem, że zapada decyzja, by wyłączyć dany kanał ze względu na brak bezpośredniego przełożenia na przychody, po czym okazuje się, że powstał ubytek w ścieżce konwersji. Konsekwencją jest zmniejszenie skali sprzedaży w innych kanałach.

To z kolei wymaga doskonałej znajomości zależności między kanałami sprzedaży, umiejętności interpretowania danych z narzędzi marketingowych, poruszania się po Google Analytics. Praca e-commerce managera wymaga systematycznej analizy tabel rentownościowych i umiejętności dynamicznego lokowania budżetu w odpowiednich kanałach, często at hock.

Wskazywanie długoterminowych kierunków rozwoju

E-commerce manager potrafi interpretować dane na tyle, by zaobserwować zachodzące trendy w sklepie, sezonowość i w oparciu o to przewidywać kolejne kroki w działaniach marketingowych. Konieczna jest również obserwacja rynku w skali makro – jakie będą konsekwencje przyspieszonej cyfryzacji? Czy wciąż będzie się zwiększał udział mobile w konsumpcji mediów i emisji reklam? Jak radzić sobie ze wzrost stawek CPM i CPC w obliczu pandemii i decyzji rządowych? Na ile opłaca się inwestować we własne media? Na te i wiele innych pytań może odpowiedzieć osoba, która intensywnie śledzi zmieniający się rynek zakupów online: e-commerce manager.

Systematyczną obserwację konkurencji

Monitoring konkurencji i obserwowanie rynku to kluczowe elementy na stałe wpisane w pracę e-commerce managera. Badanie rynku i otoczenia konkurencyjnego, pozwoli dynamicznie reagować na zmiany, które często wymusza środowisko. W tym celu konieczny jest monitoring Twojej branży. Czy pojawiają się nowi konkurenci, jakie jest ich USP, jak się komunikują, w czym tkwią ich przewagi a także w jakich kierunkach rozwijają się obecni konkurenci. A tak naprawdę idealna sytuacja to taka, w której Twoja marka będzie prekursorem i motorem zmian 🙂 W analizie konkurencji niezbędne okazują się narzędzia jak np. Ahrefs, Senuto, Similarweb, Majestic. W przypadku monitoringu rynku przydadzą się Google Trends, Trade Watch, TGI, Brand 24 i wiele innych. Niestety, same narzędzia nie podsuną gotowych rozwiązań. Trzeba wiedzieć, jak je zagregować i przełożyć na wartościowe wnioski.

Dbanie o retencje użytkowników i zwiększanie LTV konsumenta

google analytics

Koszt akwizycji Klienta kilkukrotnie przewyższa jego utrzymanie, dlatego chcąc skalować biznes nie można lekceważyć zagadnienia retencji Klienta. Zabieganie o lojalność Klientów powinno być nieodzownym elementem działań e-commerce managera, który powinien umieć odpowiedzieć na pytania:

Odpowiedzi tkwią w danych marketingowych opartych na poukładanych metrykach (np. Pliki rentowności), prawidłowej konfiguracji Google Analytics (najlepiej z rozszerzonym modułem e-commerce), dobrze skonfigurowanym systemie automation, które gromadzi dane na temat użytkowników. Przetworzenie i tych danych z narzędzi własnych wymaga umiejętności analitycznych, a implementacja rozwiązań – kreatywności i wiedzy interdyscyplinarnej.

e-commerce

E-commerce manager w postaci Customer Success po stronie agencji

Niestety, wiele firm, które pandemia zmusiła do zmiany strategii i skoncentrowania komunikacji w obrębie e-commerce, prowadziło zmiany bez przygotowania i planu. Nie było już czasu, by rozwijać kompetencje marketing managera, robić kursy, jeździć na konferencje i prowadzić testy nowych narzędzi. Nie był to również dobry moment na powiększanie zespołu. W dostosowaniu się do dynamicznych zmian, cenione jest wsparcie Customer Success pełniącego funkcję zewnętrznego e-commerce managera. Osoby, która ma dostęp do często kosztownych narzędzi, potrafi analizować dane, ocenić okoliczności na rynku i wyliczyć rentowność poszczególnych kanałów, śledząc ich wyniki w ramach szerszego, chłodnego spojrzenia.

Prowadzenie biznesu online nie wymaga mieszkania w wielkiej aglomeracji. Rosnące w siłę, znane sklepy internetowe, często mają swoje siedziby na prowincjach, gdzie trudno o rekrutację e-commerce managerów. Jeśli w grę wchodzi praca zdalna, taką funkcję z powodzeniem może pełnić doświadczony partner po stronie agencji, który nie wymaga od Ciebie dokształcania, bo jest to odpowiedzialność po stronie agencji. Również bogata narzędziownia i dostęp do wiedzy, szkoleń, nie będzie w tym wypadku Twoją troską a niewątpliwym plusem, który skraca czas adaptacji na tym stanowisku.

Dodatkowym plusem jest fakt, że Customer Success po stronie agencji jest częścią szerszego zespołu specjalistów z branży, którzy się wzajemnie stymulują- dzielą pomysłami, wymieniają wiedzą i uzupełniają. Żaden Specjalista e-commerce nie zastąpi SEO, specjalisty Google/ Facebook Ads czy Marketing Automation, za to z powodzeniem skoordynuje prace podchodząc holistycznie do wszystkich projektów, za które jest odpowiedzialny.

Co więcej, prestiżowe agencje e-commerce mają status partnera takich gigantów jak Google i Facebook, dzięki któremu o wszystkich nowościach i zmianach w usługach dowiadują się o krok przed innymi. Ponadto mają dostęp do prestiżowych szkoleń i dedykowanego opiekuna, który reprezentuje interesy agencji i jej Klientów.

Więcej na ten temat dowiesz się tu i tutaj.

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.