Jak dostosować stronę do potrzeb osób niepełnosprawnych?
Według prawa polskiego, od czerwca 2015, wszystkie strony jednostek administracyjnych i rządowych powinny spełniać minimalne wymagania Web Content Accessibility Guidelines dla systemów teleinformatycznych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych. Docelowo prawo to ma dotyczyć wszystkich stron internetowych, jednak na razie jest to tylko melodią przyszłości.
Dostępność stron internetowych dla osób niepełnosprawnych w Polsce jest wciąż ignorowana przez właścicieli serwisów. Użytkowników tych nie traktuje się poważnie, a przecież mają oni takie same potrzeby i pragnienia jak sprawni użytkownicy Internetu.
Artykuł zawiera kilka najważniejszych reguł, o których należy pamiętać podczas tworzenia stron internetowych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Niepełnosprawni w Internecie
W Polsce według danych statystycznych zgromadzonych na podstawie spisu powszechnego z roku 2011, żyło niemal 4,7 mln osób niepełnosprawnych (prawnie i biologicznie), co stanowiło 12,2% ludności w tamtym czasie.
Według badań z roku 2013 „Charakter użytkowania Internetu przez osoby niepełnosprawne i sprawne w perspektywie cyfrowego wykluczenia – analiza porównawcza”, aż 33% użytkowników Internetu to osoby niepełnosprawne: Screen pochodzi z http://polscyniepelnosprawni.agh.edu.pl/wp-content/uploads/migaczewska_ewa_maslyk_tomasz_uzytkowanie_internetu_porownawcza_cyfr_wykluczenie.pdf
Badanie podaje również profil osób niepełnosprawnych i sprawnych, u których prawdopodobieństwo korzystania z Internetu jest największe: Źródło: Charakter użytkowania Internetu przez osoby niepełnosprawne i sprawne w perspektywie cyfrowego wykluczenia – analiza porównawcza
Jak widać powyżej, bardziej skłonni do użytkowania Internetu są osoby z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności z mniejszych miejscowości.
Ignorowanie osób niepełnosprawnych w sieci jest błędem, zwarzywszy na ich liczebność jak i fakt, że niekiedy Internet jest jednym narzędziem do komunikowania się ze światem zewnętrznym.
Dowiedz się więcej: Linkowanie wewnętrzne - Jak to robić skutecznie?
Jak dostosować stronę do potrzeb osób niepełnoprawnych?
Kontrast oraz wielkość liter
Strona powinna posiadać możliwości powiększenia liter. Takie rozwiązanie pomaga czytać tekst osobom słabowidzącym.
Strona powinna posiadać także możliwości zmiany kontrastu między tekstem a tłem. Odpowiednio wysoki kontrast pomiędzy tekstem a tłem sprawia, że tekst ten jest dobrze widoczny i tym samym bardziej czytelny. Pojęcie „odpowiednio wysoki” jest jednak względne - podczas gdy kontrast pomiędzy pewnymi elementami dla niektórych osób może być całkowicie wystarczający, dla innych elementy te mogą być trudne do rozróżnienia.
Zazwyczaj zaleca się utworzenie stron w wersjach kontrastowych:
- czarno-biały,
- czarno-żółty,
- żółto-czarny.
Przykład prawidło dostosowanej strony: Strona widzialni.org
Strona dostepnewww.pl
Tekst alternatywny
Każda grafika serwisu powinna posiadać opisany tekst alternatywny w sposób zrozumiały i prostym językiem. Dzięki temu, narzędzia typu IVONA będą mogły odczytać, co znajduje się na grafikach.
Czytelny interface
Należy unikać elementów ruchomych i animowanych o jaskrawej kolorystyce. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko ataku u osób z padaczką.
- Head, body, footer Ważne, aby każda strona posiadała wszystkie podstawowe elementy charakterystyczne dla strony internetowej (logo z lewej strony, menu nawigacyjne, stopka). Dzięki tej zasadzie, poruszanie się po stronie będzie łatwiejsze.
- Nawigacja na stronie Nawigacja nie powinna być zawiła. Powinna prezentować logiczny i spójny obraz strony i być taka sama na każdej stronie serwisu. W poruszaniu się po stronie pomogą bread crumbsy.
- Wyszukiwarka wewnętrza Zalecane jest, aby strona posiadała dobrze uwidocznioną wyszukiwarkę wewnętrzną. Dzięki temu, użytkownicy nie będą skazani na wyszukanie danych informacji z poziomu menu nawigacyjnego.
Wyraźna struktura tekstu
Wszystkie treści na stronie powinny mieć jasną strukturę zbudowaną na bazie wyraźnie odznaczających się tytułów i śródtytułów (powinny być odróżnione za pomocą znaczników H1-H6, ich kolejność powinna być logiczna i spójna).
Bardzo dobrze jest używać pogrubień, czytelnej czcionki bezszeryfowej oraz wypunktowań.
- Prezentacja informacji Prócz opisów, warto zaprezentować działanie produktu/usługi przy użyciu filmów. Dzięki temu, w przystępny sposób umożliwimy zapoznanie się z daną usługą np. osobom niewidzącym. Ważne, aby taki film posiadał transkrypcję, dzięki temu użytkownicy niesłyszący będą mogli się z nim zapoznać.
Uwidocznienie klikalnych elementów
Wszystkie klikalne elementy (przycinki, linki) powinny wyraźnie się odznaczać, być obramowane, podświetlać się.
Warto w przypadku przycisków mocniej zaznaczyć ich odrębność oraz klikalność poprzez mocniejsze obramowanie, uwypuklenie oraz powiększenie tekstu call to action na przyciskach.
Pozostałe zalecenia
- Strona powinna być tak skonstruowana, aby programy czytające stronę np. IVONA mogły bez problemu ją odczytać, a po wyłączeniu CSS w przeglądarce strona była dalej czytelna.
- Każdy plik tekstowy załączony do strony powinien zostać zapisany w formie PDF lub EPUB tak, aby mógł być odczytany przez programy czytające.
- Wszystkie znaczniki title powinny jasno opisywać to, co znajduje się na stronie oraz posiadać zrozumiałą, powtarzalną budowę.
Jeśli zastanawiasz się, w jakim stopniu twoja strona jest dostosowana do niektórych elementów wymienionych powyżej, warto przeskanować ją narzędziem http://wave.webaim.org, które wskaże błędy w tym obszarze.
Podsumowanie
Osoby niepełnosprawne stanowią grupę docelową ignorowaną przez większość właścicieli sklepów i firm usługowych. Dostosowanie strony do ich potrzeb może podwyższyć sprzedaż usług oraz produktów. Jak widać, wiele z wymienionych powyżej elementów jest pożytecznych zarówno dla pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych użytkowników. Wpisują się one w kanon ogólnie rozumianej poprawności konstrukcji serwisu pod użytkownika. Osoby zainteresowane poprawą dostępności witryny zachęcam do zapoznania się z następującymi materiałami:
Magdalena Baran
PromoTraffic
Osoby piszącej ten tekst nie ma już wśród pracowników PromoTraffic. Jesteśmy pewni, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie sprawiło, że radzi sobie ona wyśmienicie w dalszym życiu zawodowym. Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie – w oczekiwaniu na nowe teksty polecamy przejrzeć nasze archiwum!
Zobacz wszystkie artykuły tego autora