Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

SEO vs. UX: Jak poprawnie skonstruować nawigację na stronie?

5 min 1260
Magdalena Baran | 12.08.2015

Działania SEO niezaprzeczalnie pomagają poprawić pozycje strony w wyszukiwarce na wybrane frazy kluczowe. Jednak cały ten trud może zostać zmarnowany, jeśli pomimo wysokich pozycji strona posiada kiepski ruch oraz wysoki współczynnik odrzuceń. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w wielu czynnikach, m.in. w złym doborze fraz lub w samej stronie (jej wyglądzie, nawigacji itp.). Warto zatem pamiętać, że liczy się nie tylko zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarce - poprawnie skonstruowana, przyjazna dla użytkowników witryna znacznie poprawia ruch na stronie oraz wspomaga działania SEO.

Witryna internetowa vs. użytkownik

Każda strona internetowa powinna być tak skonstruowana, aby użytkownik z łatwością mógł odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania:

  • gdzie jest wyszukiwarka na stronie,
  • gdzie jest menu nawigacyjne,
  • gdzie użytkownik powinien zacząć – na stronie powinny być widoczne jej istotniejsze elementy (podstrony).

  Najważniejsze są pierwsze sekundy. Jeśli użytkownicy będą mieli problem z określeniem w mgnieniu oka tematyki strony i nie odnajdą odpowiedzi na nurtujące ich pytania, szybko opuszczą stronę i raczej już na nią nie wrócą.  Z tego powodu warto jest przestrzegać kilku zasad podczas konstruowania nawigacji na stronie.

Jak poprawnie skonstruować nawigację dla SEO i UX wg Steve’a Kruga, autora serii książek o UX „Don't Make Me Think”:

Z perspektywy UX nawigacja na stronie ma dwa zadania:

  • powinna pomóc odnaleźć odpowiedź na to, czego szuka użytkownik,
  • powinna pomóc określić, gdzie użytkownik aktualnie znajduje się na stronie.

  Dobrze zbudowana nawigacja sprzyja także poprawnej indeksacji witryny. Pozwala swobodnie poruszać się robotom między podstronami i indeksować je, co jest bardzo istotne dla SEO.

Globalne menu nawigacyjne

Menu tego typu pojawia się na każdej podstronie serwisu (z wyjątkiem podstrony z formularzem). Dzięki jego niezmienności użytkownik otrzymuje jasną informację, że cały czas porusza się w ramach tej samej witryny. W skład nawigacji globalnej wchodzą:

  • logo,
  • wyszukiwarka wewnętrzna,
  • łącza do kategorii i podkategorii,
  • utilities, czyli podstrony logowania, rejestracji, pomoc, itp.

  Doskonałym przykładem zastosowania menu globalnego jest menu na portalu allegro.pl: 

Logo

Buduje tożsamość witryny. Zazwyczaj umieszcza się je w jej lewym górnym rogu i okrasza łączem do strony głównej tak, by nawet najbardziej zagubiony użytkownik odnalazł drogę do "domu" z każdej podstrony serwisu. Częstym błędem jest brak linka w logo.

Wyszukiwarka wewnętrzna

Przy konstruowaniu serwisów, zwłaszcza tych z dużą ilością podstron, należy pamiętać, że nie każdy użytkownik szuka "ręcznie" przedmiotu, który go interesuje. Część z nich korzysta z wyszukiwarki, dlatego prócz standardowego menu nawigacyjnego zawsze należy pamiętać o umieszczeniu dobrze widocznego okna wyszukiwarki.

Powinno być ono widoczne na każdej z podstron serwisu, jasno oznaczone symbolem lupy lub przyciskiem "Szukaj" (w tym przypadku lepiej nie stosować żadnych "udziwnień", ponieważ jest to element, który wszedł do kanonu konwenansów budowy witryn internetowych).

Jeśli wyszukiwarka przy każdym wyszukiwaniu generuje adresy URL, należy ją zablokować atrybutem NOINDEX, ponieważ tworzy to duplikaty treści.

Łącza do kategorii i podkategorii

Umieszczając łącza do kategorii i podkategorii w globalnym menu nawigacyjnym, dochodzi do ich powtórzenia na każdej podstronie serwisu. Dzięki temu roboty wyszukiwarek wiedzą, które z podstron serwisu są najważniejsze. W niektórych przypadkach warto również w stopce strony wskazać robotom najistotniejsze pod względem sprzedażowym kategorie, umieszczając w niej łącza do nich.

Podczas konstruowania adresów URL należy pamiętać, żeby zdecydowanie unikać wykorzystania technologii Java Script. Łącza zbudowane za pomocą tej technologii mogą nie być indeksowane, ponieważ nie zostaną "zauważone" przez wyszukiwarkę.

Adresy URL kategorii powinny nawiązywać do nazwy kategorii. Jest to jeden z czynników, który pomaga odnaleźć się użytkownikom na stronie. Warto również wykorzystywać w adresach dłuższych niż jedno słowo myślniki ("-") jako separatory. Ten znak jest korzystniej postrzegany przez roboty wyszukiwarki Google niż podkreślnik ("_").

Gdy już znajdziemy się na podstronie danej kategorii lub podkategorii, warto wykorzystać w nich tzw. "breadcrumbs". Dzięki nim użytkownik widzi swoją ścieżkę ze strony głównej do obecnego punktu oraz w łatwy sposób może się cofnąć, klikając w jeden z punktów na ścieżce. Dodatkowo „breadcrumbs” ułatwiają robotom wyszukiwarki indeksację witryny, a także wzmacniają linkowanie wewnętrzne, co przyczynia się do lepszej widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Utilities

Umieszczanie w globalnym menu nawigacyjnym łączy do podstrony rejestracji, logowania, koszyka i innych tego typu miejsc na stronie jest polecanym rozwiązaniem. Dzięki temu użytkownik ma do nich łatwy dostęp. Jednak przez to, że są umieszczone w menu nawigacyjnym, boty mogą je traktować jako strony istotne i nadać im wyższą rangę niż np. stronom podkategorii. Dlatego zaleca się wyindeksowanie utilities za pomocą atrybutów NOINDEX, NOFOLLOW: 

Podsumowanie

SEO ma za zadanie przede wszystkim zadowolić roboty wyszukiwarek, UX natomiast - użytkowników. Należy jednak pamiętać o tym, że samym wyszukiwarkom zależy przede wszystkim na zadowoleniu użytkowników. Kolejne poprawki i zmiany w algorytmach mają za zadanie prezentowanie w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania tych stron, które w jak najściślejszy sposób odpowiadają na zapytania użytkowników. Dlatego właśnie specjaliści SEO analizując stronę pod kątem zaleceń Google, nie powinni zapominać o użytkownikach. Odkryj znaczenie User Experience - sprawdź nasz audyt UX  

Magdalena Baran

PromoTraffic

Pełni żalu i bólu zawiadamiamy, że osoby piszącej ten tekst nie ma już wśród nas, pracowników PromoTraffic. Jesteśmy pewni, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie sprawiło, że radzi sobie ona wyśmienicie w dalszym życiu zawodowym i wszystko u niej dobrze. Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie, ale nie uświadczycie tu „martwej ciszy”, jesteśmy pełni życia!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.