Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak zoptymalizować wybór agencji digital dla e-commerce?

10 693
Grzegorz Maliszewski | 28.08.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak zaoszczędzić swój czas podczas poszukiwań agencji reklamowej dla swojego sklepu,
  • w jaki sposób oddelegować wybór agencji digital swoim pracownikom,
  • jak przygotować się do rozmów z agencją digital,
  • jak ograniczyć ryzyko błędnego wyboru agencji do promocji sklepu.

Skuteczność działań reklamowych zależy przede wszystkim od tego, komu je zlecisz. To dlatego proces wyboru agencji jest tak trudny i czasochłonny. Jeśli chcesz pracować z najlepszymi, musisz włożyć sporo pracy w poszukiwania. Jak to zrobić? O czym pamiętać, by nie żałować podjętych decyzji? Wyjaśniam, jak podejść do współpracy ze specjalistami w zakresie reklamy i jak wybrać agencję, która spełni wszystkie Twoje oczekiwania!

Poszukiwania nowej agencji digital – od czego zacząć?

Ptzy wyborze agencji reklamowej, nie warto rzucać się na głęboką wodę. Wybór na rynku jest ogromny, dlatego rozsądnie jest dokonać wstępnej selekcji kandydatów oraz ustalić kryteria, według których będą podejmowane decyzje. O czym pamiętać?

  • Określ cel rozmów. Dlaczego chcesz nawiązać współpracę z nową agencją reklamową? Jakie chcesz osiągnąć efekty? Czego oczekujesz? Dokładnie sprecyzuj i zapisz odpowiedzi na te pytania. Skonsultuj się ze swoim zespołem, by nie pominąć żadnej ważnej kwestii. Czy nowa agencja ma zastąpić aktualną? A może ma uzupełnić wasze zasoby in-house?
  • Przygotuj brief. Powinien on zawierać wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Twojej firmy i zadań dla agencji. Pomoże to określić Twoje wymagania i uniknąć niedomówień. Ułatwi również porównanie ofert. Jeśli nie masz własnego briefu, przykładowy wzór możesz pobrać tutaj: Brief e-commerce.
  • Stwórz harmonogram. Dzięki temu znacznie sprawniej zrealizujesz cały proces i ułatwisz agencji pracę nad ofertą, ale przede wszystkim unikniesz braku kontroli nad całym procesem po swojej stronie.

Po tych czynnościach przygotowawczych możesz przejść do poszukiwania agencji. Nie ograniczaj się tylko do Google zapytaj znajomych przedsiębiorców lub partnerów biznesowych, czy znają firmę godną polecenia. Możesz również zadać pytanie na swoim profilu LinkedIn lub na grupach social media. Dzięki temu dotrzesz do znacznie większej ilości agencji, które mogą okazać się dobrym wyborem. Warto też sprawdzić wyniki prestiżowych rankingów i konkursów, by wyłowić firmy, które cieszą się powszechnym uznaniem. Pamiętaj, że na tym etapie tworzysz listę do wytypowania kilku agencji interaktywnych, nie listę mailingową.

Wybór agencji reklamowej – wstępna selekcja

Gdy już zgromadzisz dane działających na rynku agencji, warto dokonać ich wstępnej selekcji. Wysyłanie zapytań do wszystkich to strata czasu – zarówno dla Ciebie, Twoich pracowników, jak i dla usługodawców (agencja zaangażuje się w proces przygotowania oferty, a Ty w proces oceny stosu ofert). Posiłkując się wyznaczonymi wcześniej celami współpracy, określ swoje oczekiwania wobec agencji reklamowej i porównaj je z ofertą oraz wizerunkiem każdej z firm, które bierzesz pod uwagę. Najlepiej zawrzeć je w treściwych punktach – np. w formie tabeli. Cecha/potencjalna wartość, na jakiej Ci zależy, a w kolumnach przydzielasz ocenę w skali 1-10. Dzięki temu z łatwością porównasz propozycje różnych usługodawców. Taka forma sprawia również, że dokonanie wstępnej selekcji możesz zlecić pracownikowi, który z łatwością ją uzupełni, a jego praca i czas będzie usystematyzowana – dzięki temu ponownie oszczędzisz mnóstwo czasu.

Jak oceniać agencje? Przyjrzyj się stronie www firmy i prowadzonym przez nią działaniom marketingowym (profilom w social media, blogowi). Sprawdź, jakich klientów obsługuje i oceń, czy jest to odpowiedni kierunek dla Twojego biznesu. Zbadaj doświadczenie – najlepiej, jeśli agencja może pochwalić się konkretnymi sukcesami, chociażby w formie referencji (testymoniali) od klientów. Jeszcze lepszą formą oceny doświadczenia i skuteczności są case studies, dlatego zwróć szczególną uwagę na specjalistów, którzy je udostępniają. Na podstawie dokładnej analizy na pewno zdołasz wytypować kilka nazw agencji, które spełniają Twoje oczekiwania i wpasowują się w charakter firmy oraz wizerunek, jaki chcesz kreować. Na tzw. krótkiej liście nie powinno znaleźć się więcej niż 5 agencji, a dodatkowe 2 możesz umieścić na liście rezerwowej.

Jak przygotować zapytanie?

Po wstępnej selekcji czas zwrócić się do wybranych firm z zapytaniem ofertowym. Warto pochylić się nad jego konstrukcją – pomoże to upewnić się, że propozycje agencji faktycznie ułatwią Ci dokonanie wyboru.

Aby przygotować zapytanie, należy zastanowić się, jakie braki w kompetencjach zespołu zauważasz i jakie taktyki marketingowe chciałbyś wdrożyć, jednak brakuje Ci na to czasu lub zasobów. Wykorzystaj sporządzony wcześniej brief i postaraj się, by był na tyle szczegółowy, jak dalece to możliwe na etapie rekrutacji. Współpraca z agencją performance nie tylko ma Cię odciążyć, ale w głównej mierze powinna wspierać wejście Twojego e-commerce’u na kolejny level. Im lepiej skonstruowane zapytanie przygotujesz, tym większego zaangażowanie agencji możesz się spodziewać, a czy nie na tym Ci zależy?

Decyzja o współpracy – o czym pamiętać?

Jeśli zlecasz wybór agencji swoim pracownikom lub całemu działowi marketingu, wyznacz jedną osobę odpowiedzialną za projekt, która będzie kontaktować się z firmami i nadzorować prowadzone rozmowy, a także zdawać Ci raporty z postępów w negocjacjach.

Pamiętaj, że proces wyboru agencji reklamowej powinien być dokładny, ale nie może trwać zbyt długo. Każdy dzień zwłoki to utracony potencjał w postaci nieefektywnie prowadzonych działań marketingowych, które ma przejąć nowy partner. Im większe zaległości wykreujesz, tym dłużej będziesz musiał czekać na efekty po nawiązaniu współpracy ze specjalistami. Trzymaj się sporządzonego na początku harmonogramu, by nie stracić dynamiki procesu. Daj jednak agencjom nieco czasu na odesłanie starannej odpowiedzi na Twoje zapytanie – w końcu na pewno nie chcesz, by oferta była przygotowywana „na kolanie”. Zwróć uwagę, czy ich propozycje są przystosowane do potrzeb Twojej firmy i skonstruowane w oparciu o sytuację wyjściową. Niestety niektórzy lubią działać według jednego wzorca i opierają się podczas pracy głównie na doświadczeniach.

Warto jeszcze przed podjęciem decyzji o współpracy omówić z agencją pierwsze, najważniejsze działania. Będzie to wyznacznik dla całej współpracy. Podjęcie tego tematu odpowiednio wcześnie pomoże ograniczyć chaos i skupić się na pracy w pierwszych, intensywnych tygodniach współpracy z agencją. Pomoże się również upewnić, że twoje oczekiwania pokrywają się z wyobrażeniem specjalistów o reklamie dla Twojej firmy. 

Podsumowanie

Powyższe spostrzeżenia powstały na bazie setek rozmów i procesów briefingowych, w jakich miałem okazję wziąć udział w przeciągu ostatnich 8 lat. Jestem przekonany, że z pomocą tych wskazówek powinieneś móc wybrać najbardziej odpowiedniego kandydata do prowadzenia działań marketingowych na rzecz Twojego biznesu. Pamiętaj, że tylko zaangażowanie obu stron w ten proces pomoże uzyskać oczekiwane rezultaty.

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.